Jump to content

Welke versterker

hansko
 Share

Recommended Posts

On 26-5-2018 at 10:22 AM, hansko said:

Je bedoelt de Hawk Audio HB30. Die is inderdaad 30 watt klasse B. Jack heeft hem nu, dus als het nodig is dan zou hij de foto kunnen plaatsen.

Dan kan. :) Best wel een bijzondere versterker deze HB 30.

HawkHB30amp.jpg

2 hours ago, Ivan10 said:

Cool! Mooie schone opbouw. Wat doet de buis precies, Jack?

Best wel slim Ivan.  

Allereerst is het een 6922 voorversterker buisje.  M.a.w. de ingang spanning van b.v. een CD-speler versterken naar een stuurspanning voor de endtransistoren. In dit geval zijn dat Mosfet's.  Daarnaast is het een impedantie omzetter.  Hoog voor de ingang zeg 50....100KΩ, naar laag voor de Mosfets' s +/- 3,5KΩ. Verder klinken Mosfet's die ik tot nu toe gehoord heb, wat helder.  Ik heb er nog niet aangemeten maar ik vermoed dat dit door de buis iets gecompenseerd wordt.  Daarnaast zijn er ook andere voordelen, een buis raakt niet zo gauw overstuurd.  

Dus het buisje zit er niet voor niets.  Of het warm wordt? Het zal wel meevallen verwacht ik,  de versterker staat in v.n.l. in klasse B 

Edited by Tubejack

2 hours ago, vintagemod said:

Volgens mij is het gewoon sa 25 in class b,in de jaren 85,90 ,had je veel van die schema,s hybride buizen versterker

als je nog een tweede inzet en srpp maakt  klinkt het niet meer helder ,orgineel  zit srpp in met een 88 buis dacht ik.

Solen had vroeger een mooie hybride met transistor eindtorren.

mvg leek wol

Ik snap het niet, ligt dat nu aan mijn technische onkunde of begrijpt Jack het ook niet? Waarom zou het ding HB30 heten? Ik denk omdat het 30 watt is. Er was ook een HB20. 

21 hours ago, vintagemod said:

30 en 20 denk ik dat het vermogen is.

mvg wol

En het is een Hawk Audio HB30 en geen sa en het vermogen is 30 watt per kanaal.

11 hours ago, Duck-Twacy said:

Ik ken alleen de SA20, heb ik hier liggen (my first zelfbouw). Weet niet of ie t nog doet, maar als er liefhebbers zijn (er zitten geen buizen in...)

Als je graag wilt, dat hij weer goed speelt.  Geef maar een PM :)

Ik hoef m niet meer (al te veel spullen),  maar als jij m wilt opknappen, mag je m hebben. Ms kun je er iemand blij mee maken. De voedings elcos moeten ws wel vervangen worden, hopelijk is dat het enige.

Hij klonk best goed herinner ik me (icm een AVM pre en IMF speakers destijds). Ongeveer 25 watt klasse A (maar t heeft ook een AB stand).

Leuk Duck ik heb ook ergens een Hawk voorversterker met buizen, dat is wellicht een mooie combi. Daar kan ik vast iemand blij mee maken die weinig kan besteden. En het is sowieso leuk om er een stukje over te schrijven.  Wellicht kan het transport via het forum?    

Als je geen haast hebt kom ik m ms wel eens brengen. T ligt hier toch maar te verstoffen (en vaak in de weg).

T zijn trouwens 2 mono blokken met de voeding gescheiden (maar dat zou ik niet zo weer doen, kwam destiijds opmdat ik die kassies te klein gemaak had en de (meen 160VA ringkern)  trafo brom veroorzaakte. Die heb ik toen in een apart kastje geplaatst (per kanaal)

Edited by Duck-Twacy

Ik heb de SA20 kit destijds (ik was een jaar of 20) bij John van der Sluis gekocht in Rotterdam Noord. Alleen waren niet alle onderdelen meteen leverbaar (waaronder de koelprofielen). Wel alles betaald (was niet zoveel, paar honderd gulden). Echter toen ging A&T failliet (of in ieder geval in financilele problemen). John betaalde toen zn schulden door voor een audio importeur in Den Haag te werken. Ik heb toen bij die importeur de resterende onderdelen mogen ophalen, wat netjes is, want bij een failliesement kan je meestal fluiten naar je aanspraken.

Ik kan me alleen niet meer herinneren hie doe importier heette, ms Amroh....? Nee, volgens mij een langere naam, iets met een kasteel ofzo

Edited by Duck-Twacy

Is dat de klasse B die wat later als kit aangeboden werd (of toch niet, deze komen uit ed Hawk tijd). Raar, van mijn SA20 (of was t A20??) kan ik niets vinden

Edited by Duck-Twacy

15 minutes ago, Duck-Twacy said:

Is dat de klasse B die wat later als kit aangeboden werd (of toch niet, deze komen uit ed Hawk tijd). Raar, van mijn SA20 (of was t A20??) kan ik niets vinden

Bovenstaande is een Hawk HB30 kit van de SA20 kan ik niets vinden. Ik schat in dat de A18 ongeveer hetzelfde idee is. Dus met wat aandacht kan het wel wat worden.  https://www.hifi.nl/artikel_pagina3/2540/.html  

3 hours ago, Tubejack said:

Bovenstaande is een Hawk HB30 kit van de SA20 kan ik niets vinden. Ik schat in dat de A18 ongeveer hetzelfde idee is. Dus met wat aandacht kan het wel wat worden.  https://www.hifi.nl/artikel_pagina3/2540/.html  

De A18 is een eindversterker van 2x18 Watt in klasse A. Heb ik gehad en was eigenlijk een van de best klinkende versterkers die ik heb gehad. Maar ik wilde perse de A50 mono's. Die waren ook prima, maar de A18 klonk beter. De A50's heb ik later vervangen door de Tube Elysium 850 eindversterkers. Die zijn onverslaanbaar wat mij betreft. Ik heb eigenlijk alles gehad van John van der Sluis. Ook zijn voorversterker  dac en cd loopwerk.

1 hour ago, Ivan10 said:

Niet geweten dat John van der Sluis zoveel verschillende producten heeft gemaakt. Leuk om te weten!

Veel was geen eigen ontwikkeling maar bestond uit een verzameling kant en klare ingekochte bouwblokjes en samengeraapte schema's.

• Quad 303 kopie
  • Variant van de Quad 303 kopie (wegens protesten van Transtec)
  • Eigen VV
  • Görler FM tuner bouwpakketten, bestaande uit kant en klare afgeregelde Görler modules
  • De A15 en verdere varianten daarop met meer vermogen
  • Een hybride met buis en mosfets als eindtorren. Niet van hemzelf maar van een stagiaire.
  • Bouwkits met Hypex UcD blokjes er in

En ik zal nog wel wat vergeten zijn.

Edited by Pjotr