Jump to content

Welke versterker

hansko
 Share

Recommended Posts

17 hours ago, leobus said:

Zeg Wol,

Kan jij voor mij eens drie sets in dit forum samenstellen die volgens jou wel goed zijn. Één set voor een totaalbedrag van 5000 euro, één voor een totaalbedrag van 10.000 euro en ook nog één voor een bedrag van 15.000 euro. En dan graag van elk zowel analoog als digitaal. Dat worden dan 6 sets in totaal. Voor iemand met zoveel kennis als jij, moet dit een makkie zijn. En kom niet met de smoes dat akoestiek ook van invloed is. Kies je eigen akoestiek maar als uitgangspunt. Zo'n bijdrage vind ik echt positief.

Bij voorbaat dank. Misschien heb ik er wat aan.

Groet,

Leobus

Dag Leon,

Vertel mij eens waarom 'goed' geluid 1000'en € moet kosten? kijk bijv. eens naar Sonos, daar heb je voor een leuk bescheiden bedrag (nog geen 1000 euro ) een dijk aan geluid, lees: helder hoog, rustig midden en aangenaam laag. Ik heb dynaudio & B&W 606 mogen beluisteren en die 2 hebben het toch knap lastig tegen die sonos eerlijk gezegd !

11 minutes ago, Jos Hamers said:

Dag Leon,

Vertel mij eens waarom 'goed' geluid 1000'en € moet kosten? kijk bijv. eens naar Sonos, daar heb je voor een leuk bescheiden bedrag (nog geen 1000 euro ) een dijk aan geluid, lees: helder hoog, rustig midden en aangenaam laag. Ik heb dynaudio & B&W 606 mogen beluisteren en die 2 hebben het toch knap lastig tegen die sonos eerlijk gezegd !

Tja....

1 hour ago, Jos Hamers said:

Dag Leon,

Tja smaken verschillen Jos.  De demo's die ik van Sonos heb gehoord vond ik niet best. Een bonkend laag en agressief hoog. Verder vind ik het concept wat verouderd.  Maar als jij er gelukkig mee bent? Prima toch ;) 

3 hours ago, Jos Hamers said:

Dag Leon,

Beste Jos,

Ten eerste heet ik Leo en dus geen Leon. Verder ken ik de Sonos wel een beetje. Mijn dochter en schoonzoon hebben dat in huis voor achtergrondmuziek. Als dat aan staat als ik er ben, vind ik het zonde van de investering. Hoe laag ook. Ik weet niet of je bekend bent met de betere audioapparatuur, maar dat laat Sonos toch echt ver achter zich. Helaas is het betere ook wat duurder dan een Sonos setje. Maar ieder zijn eigen mening en genot. Als jij van Sonos kan genieten, wens ik je er veel geluk mee.

Groet,

Leobus

57 minutes ago, leobus said:

"Als jij van Sonos kan genieten, wens ik je er veel geluk mee."

Wellicht niet bedoeld Leo, maar zo geformuleerd klinkt het wel wat minnetjes. Ik heb ooit gelezen: "Kwaliteit is leveren wat wordt gevraagd". Je kunt op vele manieren naar muziek luisteren en er door geraakt worden, ook wanneer dat niet audiofiel is. Daar is niks mis mee.

1 minute ago, Ove Rickland said:

Wellicht niet bedoeld Leo, maar zo geformuleerd klinkt het wel wat minnetjes. Ik heb ooit gelezen: "Kwaliteit is leveren wat wordt gevraagd". Je kunt op vele manieren naar muziek luisteren en er door geraakt worden, ook wanneer dat niet audiofiel is. Daar is niks mis mee.

Dank voor je opmerking. Ik heb het zeker niet minnetjes bedoeld t.o.v. Jos. Ik bedoel gewoon dat iedereen zelf bepaalt waar hij happy mee is. Overigens is jouw definitie van "Kwaliteit leveren" wel een leuke/goede.

Groet,

Leobus

3 hours ago, leobus said:

Beste Jos,

Ten eerste heet ik Leo en dus geen Leon. Verder ken ik de Sonos wel een beetje. Mijn dochter en schoonzoon hebben dat in huis voor achtergrondmuziek. Als dat aan staat als ik er ben, vind ik het zonde van de investering. Hoe laag ook. Ik weet niet of je bekend bent met de betere audioapparatuur, maar dat laat Sonos toch echt ver achter zich. Helaas is het betere ook wat duurder dan een Sonos setje. Maar ieder zijn eigen mening en genot. Als jij van Sonos kan genieten, wens ik je er veel geluk mee.

Groet,

Leobus

Dag Leo, (was een foutje aan mijn kant)

Ik ben dan alsnog benieuwd waarom volgens jou overtuiging een duurdere set per definitie beter zou moeten presteren dan sonos ( of welk merk dan ook, in de lagere prijscategorie) want daar heb ik je nog niet over gehoord? of dat stuk moet mij ontgaan zijn. Wat mis je dan qua beleving van die speakers? daar ben ik dan zeer benieuwd naar. En wat zou dan beter presteren ?

Gr. Jos

Hallo Jos,

Ik ken Sonos alleen van foto's en artikelen die ik op het web gezien heb. Heb het nog nooit gehoord. Omdat ik daar niet in geïnteresseerd ben en omdat ik helemaal niet op zoek ben naar een andere set. Een hele dure set hoeft niet altijd het lekkerst te klinken, is ook een kwestie van smaak en luisterruimte natuurlijk. Maar gebaseerd op mijn eigen ervaringen in de audiobeleving en  wat ik van Sonos heb gezien kan ik je nu wel al vertellen dat als ik geen set had en voor €1000 een set moest aanschaffen ik nooit voor Sonos zou kiezen. Als ik zie wat er met grote regelmaat op o.a. marktplaats voorbij komt zou ik voor iets gebruikts gaan. Ik heb m'n versterker en speakers tweedehands gekocht.. Als je mijn speakers, die rond de jaar 43 oud zijn, of vergelijkbare, ooit had gehoord zou je deze vraag: " Wat mis je dan qua beleving van die speakers?" nooit gesteld hebben. Je mag komen luisteren en dan snap je Leo ook, ben ik van overtuigd.

Edited by TL 200

10 hours ago, Jos Hamers said:

Dag Leo, (was een foutje aan mijn kant)

Ik ben dan alsnog benieuwd waarom volgens jou overtuiging een duurdere set per definitie beter zou moeten presteren dan sonos ( of welk merk dan ook, in de lagere prijscategorie) want daar heb ik je nog niet over gehoord? of dat stuk moet mij ontgaan zijn. Wat mis je dan qua beleving van die speakers? daar ben ik dan zeer benieuwd naar. En wat zou dan beter presteren ?

Gr. Jos

Afgelopen week nog een paartje Dali monitoren (van € 250,- per set) op dure en minder dure audioapparatuur gehoord, dat klonk echt toch wel veel beter dan wat ik van Sonos gehoord heb. Een set van € 1000,- kan dus best wel goed klinken. Zeker wanneer je voor tweedehands gaat.

10 hours ago, Jos Hamers said:

Gr. Jos

Het antwoord op je eerste vraag is dat het een kwestie van vraag en aanbod is. Als men vindt dat iets beter klinkt, gaat de prijs vanzelf omhoog. Daar hoeft in sommige gevallen niet eens iets veranderd te worden aan het product. Verder blijven er producenten proberen om producten te verbeteren. Dat kost tijd en soms ook materialen. En beiden kosten geld. Als het een gewenste verbetering oplevert, wordt dat er ook voor betaald. Als het niks oplevert, gaat zo'n product ter ziele. 

De tweede vraag is wat lastiger te beantwoorden. Niet omdat ik het niet weet, maar omdat het beschrijven van geluid lastig is. Ik probeer het toch. Ik wil graag een gloedvol geluid waarbij plaatsing van instrumenten duidelijk in het geluidsbeeld zit. Ook wil ik dat instrumenten natuurlijk uitklinken en dat een deel van de opnameakoestiek te horen is. Verder wil ik attaque/snelheid van een aanslag horen en wil ik een strak en redelijk diep doorlopend laag horen. Tot 35 hz minimaal. En sorry, maar bij een Sonos systeem hoor ik dat allemaal niet. Het is vlak en traag.

groet,

Leobus

Een Sonos magna ultimo is goed te pruimen met een externe dac, dat dan weer wel.

Het is een upgrade van de jongens van Magna hifi, er  zijn veel resenties van te vinden.

Een standaard Sonos is aardig, maar ook niet meer dan dat, behalve het bedieningsgemak dat is onovertroffen. 

Edited by Buell

Dat is een streamer, het gaat hier om de luidsprekers, kijk maar:

23 hours ago, Jos Hamers said:

Ik heb dynaudio & B&W 606 mogen beluisteren en die 2 hebben het toch knap lastig tegen die sonos eerlijk gezegd !

4 hours ago, TL 200 said:

Dat is een streamer, het gaat hier om de luidsprekers, kijk maar:

Je hebt gelijk, mijn fout,...ik denk altijd Sonos is streamer, maar klopt ze hebben natuurlijk ook luidsprekers maar daar kan ik niet veel over zeggen 😁

3 hours ago, Buell said:

ze hebben natuurlijk ook luidsprekers maar daar kan ik niet veel over zeggen

Ik ook niet, behalve dat ze draadloos zijn en daarom hoef ik ze ook niet. Ik ben absoluut geen voorstander van al die draadloze dingen. Er straalt al genoeg en dat is niet gezond. Van mij mag alles weer aan de kabel.  https://ehtrust.org/ .

Compleet off-topic natuurlijk maar ik wilde het wel even delen, kwam die site net tegen, zet de muisaanwijzer maar eens op "key issues".

Zou Leo al een versterker hebben uitgekozen??:)

Edited by TL 200

Vanavond gaan we op mijn set luisteren naar zijn luidsprekers. Hopelijk kunnen we dan uitsluiten dat de irritatie in het hoog door zijn luidsprekers komt.

Daarna zal de zoektocht naar een andere versterker verder gaan verwacht ik.

En weer kom je met een verhaal hoe het niet moet. Weer negatief dus. Wanneer ga je mij nou eens zeggen wat ik wel moet doen?

Overigens dat het filter er zo rommelig uit ziet, komt vooral door het gebrek aan ruimte in de topkast. Het filter naar buiten halen in een aparte kast zou een oplossing kunnen zijn, maar dan moet ik aansluitpunten op de topkast bij gaan maken en aansluitpunten op de baskast verwijderen. Nogal lastig op al gespoten kasten. Als je daar een frees op zet vliegen de stukken lak in het rond.

Groet,

Leobus

Ik zie het niet als verantwoorden. Ik weet maar al te goed dat het filter zeer compact gemaakt moest worden en dat het daardoor op een zooitje opgestapelde componenten lijkt. Maar je moet wat als je geen ruimte hebt. Ik heb wel eens overwogen om mooiere condensatoren te gebruiken, maar die zijn altijd groter en dat past helemaal niet. Maar misschien ga ik nog wel een keer modificeren. Andere tweeter bijv. (AMT) En dan moet het filter ook weer aangepast worden en dan ook maar gelijk naar buiten de kasten brengen. Eerst vanavond maar bij Buell luisteren.

Groet,

Leobus

Gisteren met mijn speakers op de set van Buell wezen luisteren. Geen spoor van scherpte te bespeuren! Vergeleken met de speakers van Buell zijn die van mij eerder aan de warme kant dan aan de scherpe kant. Vanzelfsprekend was de voortrein in de set ook anders dan bij mij. Ik moet maar eens gaan kijken of ik daar wat kan veranderen. Eens een keer een streamer testen in plaats van mijn laptop? Buell heeft goede kontakten met de leverancier van zijn Mano streamer. Misschien daar een keer wat mee proberen.

Groet,

Leobus

Ik weet wel wat, jou en Buell kennende, tenminste, dat vermoed ik. De scherpte is te wijten aan je set? Scherpte, net als ruis, is een gebrek aan structuurinfo. Zoek het daarin, lijkt me. Niet meteen apparaten gaan verwisselen.