Jump to content

Welke versterker

hansko
 Share

Recommended Posts

Gisteren weer een paar uur zitten luisteren naar mijn eigen set. Aanvankelijk klonk het wel lekker, maar wel met de beperkingen die ik, naast de scherpte, kwijt wil. Tenminste "wel lekker" nadat ik de dimmer van de lamp van een tegel had af gehaald. Met tegel (oud badkamer type) eronder klonk het niet lekker. Na verloop van tijd begon het toch weer scherp te klinken. De set was inmiddels echt wel warm. Welke conclusie kan ik nu trekken?

De speakers klinken op een andere set prima, dus daar ligt het probleem niet. Zowel met eigen versterking als met de Spec versterker klinkt het (na verloop van tijd?) scherp. Het zal toch niet zo zijn dat beide, totaal verschillende, versterkers hetzelfde probleem hebben. Ik concludeer dus maar dat ook de versterking de scherpte niet veroorzaakt. Blijft over de DAC/laptop combinatie. Het vreemde is wel dat het een poosje duurt voordat de scherpte begint. De laptop wordt niet echt warm, maar de DAC en de voeding worden dat wel. Ik vermoed nu dat de scherpte uit de DAC en/of de voeding komt. Ik ga proberen een andere te lenen.

Wordt  vervolgd,

Groet,

Leobus

Dat kan ik wel een keer doen. Ik denk echter dat door al het gesleep met apparatuur van de laatste tijd en het telkens los trekken van kabels, de contacten wel redelijk schoon geschraapt zijn. Bovendien zijn de interlinks nog maar een half jaar oud. Ik heb nog ergens contactspray. Kan ik dat gebruiken?

groet,

Leobus

Beter van niet. Dat spul trekt ook weer vuil aan. Je doet het eigenlijk al goed met dat schrapen. Wat je ook even moet checken is of de schroefjes in je speaker pluggen/bananen waarmee de kabel gemonteerd zit, echt goed vast zitten! Beste is als dat gesoldeerd is daar.

11 hours ago, leobus said:

Dat kan ik wel een keer doen. Ik denk echter dat door al het gesleep met apparatuur van de laatste tijd en het telkens los trekken van kabels, de contacten wel redelijk schoon geschraapt zijn. Bovendien zijn de interlinks nog maar een half jaar oud. Ik heb nog ergens contactspray. Kan ik dat gebruiken?

groet,

Leobus

Contactspray is zwaar uit den boze !! Dat is troep en geleid bij verkeerd gebruik. Beter is gewoon medicinale alcohol van tenminstemeer dan 70%.

54 minutes ago, audiofreak said:

Contactspray is zwaar uit den boze !! Dat is troep en geleid bij verkeerd gebruik. Beter is gewoon medicinale alcohol van tenminstemeer dan 70%.

Mee eens, gewoon bij de apotheek halen. Wat anders, kan het niet zijn, dat je interlinks een paar keer flinke knik hebben meegemaakt? Vinden ze niet fijn.

Ik ben best wel happy met alle tips die ik krijg, maar ze zijn niet allemaal aanwijsbaar als "het probleem" als we in aanmerking nemen dat de scherpte er pas lijkt te komen wanneer de set warm wordt. Ik denk niet dat verdere Van der Heide technieken dat gaan oplossen. Ook scherpte door slechte kabelkontakten en geknikte kabels lijken mij niet gebonden aan het warm worden van een set. Als dat wel te verklaren is, hoor ik het graag. The proof of the pudding is in the eating. Dus om mijn theorie te staven in het proberen van een andere dac. Dat wordt dus mijn volgende stap. Maar het blijft voorlopig een kwestie van combineren en deduceren.

Groet,

Leobus

Leo, ik ben nog eens terug gegaan naar je eerste vraag in dit topic. Je verteld welk set je hebt en war je naar op zoek bent. Blijkbaar heb ik hte niet goed gelezen en meende ik dat je voor- en eindversterker wilde inruilen voor een geïntegreerde versterker. Daar ben ik ook mee aan de slag gegaan, maar mijn voorstellen brachten niet wat jij zocht. Geen probleem.

Maar nu ik je eerste post hier weer eens lees, valt me op dat je eigenlijk alles open laat qua versterking. Even een flash back van mij. Jaren gelden miste ik ook iets in mijn set. Daar gaf ikde speakers de schuld van. Dus ging ik op zoek naar andere speakers. Toen kwam een collega met een zelfgebouwde voorversterker en de vraag of hij die eens in mijn set mocht proberen. Wat denk je? Dat wat ik miste kwam er wel uit met dat zelfbouwding van die collega/ De spekaers zijn gebleven en ze zoektoch ging over naar een voorversterker.
Eindversterkers had ik al eerder geprobeerd, maar dat verschil is een stuk kleiner dan bij voorversterkers is mijn ervaring.

Nu heb je een buizenversterker en die is prima. Je hebt een paar monoblokken die het ook goed doen. Echter het geheel is niet naar jouw smaak als het warm is. Waarom niet toch eens een andere voorversterker (of andere buisjes in de voorversterker) geprobeerd? Ik heb nl het idee dat je dan eerder uit je dilemma komt.

Roger,

ik heb al een keer een aanbod gehad van Cock om eens met zijn passieve VV en een willekeurig goed eindversterkertje langs te komen. Maar in feite heb ik natuurlijk al een test gedaan met andere versterking. De Spec dus. Die loste het aanvankelijke probleem van wat slap laag en een minder doortekend hoog en midden perfect op. Echter ook met die Spec begon na een poosje de scherpte op te treden. En die Spec liet het ook nog een beetje beter horen dan mijn eigen versterker Mijn conclusie is dus dat de scherpte onafhankelijk lijkt te zijn van de versterking. Het slappe laag enz. komt dus waarschijnlijk wel uit de versterking. Als ik het probleem van de scherpte heb opgelost, komt vanzelf de versterking weer aan bod. Al mijn probeersels nu overdenkend, herinner ik mij ook weer dat ik bij het testen van de Accuphase ook de bijbehorende inbouwdac beluisterd heb. En die klonk toch wel beter dan mijn eigen dac.

Groet,

Leobus

Edited by leobus

Point made clear Leo. Dan wil ik je echter dit nog meegeven. Let niet zo zeer op de digitale conversie, maar meer op de voeding end eanaloge trap in de DAC die je zoekt. Daar wordt nl de klank bepaald. De DAC zelf doet dat veel minder. Laddernetwerk, discreet R2R, segmenterend, multibit of een-bit, maakt op zich weinig uit. Wat erachter gebeurd doet meestal meer.

Ik heb wel een zwak voor NOS. Het meet verschrikkelijk,  maar klinkt voor velen wel het meest natuurlijk.

12 hours ago, leobus said:

Ook scherpte door slechte kabelkontakten en geknikte kabels lijken mij niet gebonden aan het warm worden van een set. Als dat wel te verklaren is, hoor ik het graag.

Dat is inderdaad, wel heel vreemd Leo, meestal is het andersom  :huh:

On 1/13/2019 at 2:51 PM, Pjotr said:

Het was ook met een knipoog bedoeld ;) En eh nee, dat wist niet. Wel dat je hulp hebt gehad. Het is ook al weer een tijd geleden. Als je het laag met UcD niet goed aan de praat krijgt dan zou ik het niet in de versterker zoeken. Je zou nog kunnen kijken of je een Ncore kunt lenen en zien of dat nog wat oplevert. Maar ik ben bang dat ieder ander versterker het hooguit minder strak of wolliger gaat maken. Denk toch dat je v.w.b. het laag je het eerder in de afstemming van de speaker zelf moet zoeken. Accuphase  maakt mooie versterkers maar wel met een eigen karakteristieke signatuur, dat moet je wel liggen.

Leo ik topic nog eens terug gelezen en volgens mij heeft Pjotr op 13 januari j.l. al het antwoord gegeven.  M.i. moet je het ook zoeken in je luidsprekers. Het is toch bizar dat je een paar honderd watt nodig hebt om die aan te sturen? :huh: Wat zijn het voor luidsprekers eigenlijk? Ja zelfbouw. Maar hoe en wat? 

Edited by Tubejack
typo

7 hours ago, Sodejuu said:

Ik heb wel een zwak voor NOS. Het meet verschrikkelijk,  maar klinkt voor velen wel het meest natuurlijk.

Het hoeft zelfs niet heel slecht te meten. Als je uit koppelt  met een interstage trafo, die filtert de meeste troep er al uit. 

Zie b.v. dit project https://audio-creativeshop.nl/dddac/   Sommige deden dat  meer dan 15 jaar terug al.   

2 hours ago, Tubejack said:

Leo ik topic nog eens terug gelezen en volgens mij heeft Pjotr op 13 januari j.l. al het antwoord gegeven.  M.i. moet je het ook zoeken in je luidsprekers. Het is toch bizar dat je een paar honderd watt nodig hebt om die aan te sturen? :huh: Wat zijn het voor luidsprekers eigenlijk? Ja zelfbouw. Maar hoe en wat? 

Aanvankelijk zocht ik naar een versterker die wat gecontroleerder laag en wat doortekender mid en hoog zou genereren. Toen ik de Spec versterker hier testte, was dat met mijn speakers prima voor elkaar. Echter na verloop van tijd begon scherpte mij te iriteren. Dat beeld had ik wel vaker, maar de Spec versterkte dat. Om nogmaals te kijken of het probleem misschien toch in de speakers zat, heb ik ze bij Buell op zijn set aangesloten (Buizenset). Het laag was daar niet zo strak als met de Spec, maar best wel goed. Mid en hoog klonken er heerlijk. Conclusie na twee verschillende tests is dat de speakers best wel in orde zijn. En een paar honderd watt is dus niet nodig: Spec is 120 watt en de buizenbak van Buell is 24 watt.

Ik ga de speakers niet beschijven. Vrijwel alle info is hier te vinden. http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=15591

Groet,

Leobus

30 minutes ago, leobus said:

.Conclusie na twee verschillende tests is dat de speakers best wel in orde zijn. En een paar honderd watt is dus niet nodig: Spec is 120 watt en de buizenbak van Buell is 24 watt.

Ok Leo duidelijk verhaal, omruilen voor een buizen versterker dus.  :) Wist je dat een buizen watt veel luider klinkt.  Peter van Willenswaard heeft dat ooit onderzocht. https://www.stereophile.com/content/tubes-do-something-special-letters

Groet,

Jack

Edited by Tubejack

Een buizenamp kun je veel verder uitsturen vanwege het softe clip gedrag. Dat kan bij een SS gewoonweg niet, die gaat hard clippen en daarmee onmiddellijk protesteren met veel onaangename vervorming en scherpte. Als een buizen amp clipt gaat dat veel gemoedelijk. Dat gaat ook vervormen maar wordt veel minder snel hinderlijk. Hij gaat dan een beetje als een soft limiter functioneren en dat klinkt luider.

4 minutes ago, Pjotr said:

Klopt ook wel, de gemiddelde geluidsdruk kan dan ook hoger worden. Het gaat ook niet bij alle buizenamps op. Hoe meer tegenkoppeling de versterker heeft des te minder effectief werkt het.

Mooi. :)De versterker waar wij in de woonkamer mee spelen, heeft enkel een beetje lokale tegenkoppeling op de Sovtek 5881WTX eindbuizen.  

Ik heb een vraag wat misschien heel logisch is of juist niet maar ik vroeg het mij af, als je een eind buizenversterker hebt en daar een "normale" phono voorversterker zet is dit anders dan ook een buizen voorversterker qua geluid uiteindelijk of is dit lastig of onmogelijk? vriendelijke groet, Stef

Welkom op dit forum.  :)  Bij een buizen eindversterker, gebruik je vaak  een voorversterker of passieve regelaar om het volume te regelen en b.v. een cd-speler aan te sluiten. Meestal sluit je op die voorversterker weer een phono versterker.  Buizen of anders maakt niet uit. Wat wel uitmaakt is de gevoeligheid van de eindversterker b.v. 2 volt in voor vol vermogen de uitgangsspanning van de voorversterker en die van de phono versterker.  Om het makkelijker te maken over welke apparatuur praten we? Dan kunnen we e.e.a. voor je nakijken.

4 hours ago, Tubejack said:

Welkom op dit forum.  :)  Bij een buizen eindversterker, gebruik je vaak  een voorversterker of passieve regelaar om het volume te regelen en b.v. een cd-speler aan te sluiten. Meestal sluit je op die voorversterker weer een phono versterker.  Buizen of anders maakt niet uit. Wat wel uitmaakt is de gevoeligheid van de eindversterker b.v. 2 volt in voor vol vermogen de uitgangsspanning van de voorversterker en die van de phono versterker.  Om het makkelijker te maken over welke apparatuur praten we? Dan kunnen we e.e.a. voor je nakijken.

Dank je wel, ik ben vooral nu informatie aan het in winnen. Ben al een stuk wijzer geworden aangezien ik dacht dat een phono voorversterker kon dienen als voorversterker maar ik begrijp dat je dus 3 losse onderdelen nodig hebt( vanaf de platenspeler: phono versterker, voorversterker en eindversterker). dank je wel voor de informatie. gr stef