Duck-Twacy Posted 1 april 2018 Report Share Posted 1 april 2018 (edited) Vroeger had Peerless een 76 mm dome (meen ik) en we kennen de 75 ATC dome (of vergelijkbare PMC), die erg goed schijnt te zijn. http://www.troelsgravesen.dk/ATC-SM75-150.htm Neumannn heeft ook een monitor met een big dome http://www.neumann-kh-line.com/neumann-kh/home_en.nsf/root/prof-monitoring_studio-monitors_nearfield-monitors_KH310A Maar ik was verbaasd over een 100 dome van Adams, hoe houden ze die onder controle? https://www.adam-audio.com/en/technology/dch-midrange-driver/ Okay, ik zie dat het een soort hybride dome/conus is Als ze dat gelukt, dan zou bv deze mid field monitor wel eens heel goed kunnen zijn. http://jimdaneker.com/reviews Voor circa 2800 euro per stuk een actieve dsp controlled monitor, want zijn (wij) audiophielen toch dom met onze spiekerjes Edited 1 april 2018 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 april 2018 Report Share Posted 1 april 2018 (edited) Wat te denken van de dome's in de Infinity Kappa 9. De polygraph. Die is 5", dus bijna 13 cm. Edited 1 april 2018 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 april 2018 Author Report Share Posted 1 april 2018 (edited) Okay, wistiknie Wat was de wisselfrequentie? Edited 1 april 2018 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 april 2018 Author Report Share Posted 1 april 2018 Bij de Kappa 7 was het 800 hz, niet heel laag, De Adam doet 250 Hz - 3K en haalt 126 db op 1 meter per paar (wat waanzinnig hard is, headroom dus geen proleem) Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 2 april 2018 Report Share Posted 2 april 2018 22 hours ago, Duck-Twacy said: hoe houden ze die onder controle Moeilijk, daarom zitten de polygraphs ook in een kooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 april 2018 Report Share Posted 2 april 2018 De Polygraph in de Kappa 9a begon op 80 Hz. De Polydome van 3" nam het vanaf 800 Hz over. Ik vond wel dat de oppervlakverhouding tussen de twee 12 inch woofers en de ene 5 inch dome een beetje raar gekozen was. In de 8 a zat overigens maar één 12 inch woofer en was verder gelijk aan de 9 a. De 8a heb ik echter nooit gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 april 2018 Author Report Share Posted 2 april 2018 (edited) Die kooi is neem ik aan meer bescherming, maar doet weinig (niets) tegen breakups. Tenzij het vastgeplakt zit aan de dome. MM, kijkende naar de foto zit ie dat wellicht ook, Wordt de bewegende massa wel flink hoger van Edited 2 april 2018 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 3 april 2018 Report Share Posted 3 april 2018 On 2-4-2018 at 10:44 PM, Duck-Twacy said: MM, kijkende naar de foto zit ie dat wellicht ook, Volgens mij ook, de dome is van polypropyleen en grafiet, dat is niet zo zwaar. Maar waarom geen 5"spreekspoel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 april 2018 Report Share Posted 4 april 2018 10 hours ago, TL 200 said: Volgens mij ook, de dome is van polypropyleen en grafiet, dat is niet zo zwaar. Maar waarom geen 5"spreekspoel? Dat zal ook met het gewicht te maken hebben. Bovendien wordt de dome er niet stijver van. Het ding werkt van 80 tot 800 Hz, dus neemt een belangrijk deel (én het belangrijkste deel) van het frequentiebereik op zich. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 4 april 2018 Report Share Posted 4 april 2018 12 hours ago, Hans van Liempd said: Bovendien wordt de dome er niet stijver van. Ik zat meer richting krachtenverdeling te denken i.vm. het opbreken van de dome. Maar misschien denk ik wel helemaal verkeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 april 2018 Author Report Share Posted 7 april 2018 (edited) Ook de 100 mm Adams heeft "slechts" een 2,5" (65mm) spreekspoel (maar dat is nog steeds meer dan mijn 6.5" Skaaning met een 52mm spoel Edited 7 april 2018 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts