Pjotr Posted 5 april 2018 Report Share Posted 5 april 2018 Ik heb wasapi nooit gebruikt. Mijn geluidskaart lust het niet. Met ASIO heb je sowieso geen Windows herrie als je je muziekplayer als bron daarvoor kiest. Zal denk ik met wasapi net zo zijn. Ik heb het zo staan dat mijn muziekspeler via ASIO naar de "High-End" geluidskaart gaat en de systeempiepjes e.d. , dus de Windows mixer, naar de on-board geluidskaart op het MOBO gaat. P.s. Wasapi doet mij op e.o.a. manier gelijk aan Walibi denken Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 5 april 2018 Report Share Posted 5 april 2018 8 minutes ago, Pjotr said: Wasapi doet mij op e.o.a. manier gelijk aan Walibi denken Ik dacht meer aan wasabi, dat groene hete spul wat je niet moet opsnuiven., zoals ze van Jackass ooit deden. Maar ik heb even vluchtig rond gekeken op het WWW en blijf maar mooi ASIO gebruiken. Welterusten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 april 2018 Author Report Share Posted 6 april 2018 Bij de i2s kaart van PinkFaun zit alleen een Wasapi driver. Asio schijnt nog directer te zijn: Bron: http://www.thewelltemperedcomputer.com/KB/WASAPI.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 13 juli 2018 Report Share Posted 13 juli 2018 Antwoord op de vraag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 september 2018 Author Report Share Posted 27 september 2018 De laatste weken weer met verbazing gehoord wat voor verschillen kunnen ontstaan. Ik speel nu met een PinkFaun 3.32 DAC, die ik van signaal voorzie met een i2s kaart ook van Pink Faun. Tussen de kaart en DAC hangt een korte HDMI kabel. De DAC heeft een reclockfunctie die je aan of uit kunt zetten. Wanneer ik het digitale signaal reclock in de DAC, klinkt dit totaal anders dan wanneer ik clock van de i2s kaart gebruik. Voor beide klanken is wat te zeggen, dus handig dat je kunt omschakelen. Maar toch... Het gereclockte signaal klinkt dynamischer, opener en laat alles horen wat er op de CD staat (dus ook de oversturing en scherpte). Zonder reclock klinkt het vloeiender en worden fouten wat vriendelijker weergegeven. Een audiovriend heeft de clock op zijn i2s kaart laten vervangen door een OCXO clock. Dat is een clock die in een soort van oventje zit en daarmee constant op temperatuur wordt gehouden. Standaard zit er een TCXO clock in, dat is een clock die temperatuurverschillen corrigeert. En zelfs die twee klinken ook weer verschillend t.o.v. elkaar, met de OCXO clock klinkt het ook vloeiend, maar met een hogere resolutie. Ik hou van dynamiek, dus speel op de reclockstand. Toen dacht ik aan het verhaal van PinkFaun, dat de DAC pas optimaal zou klinken wanneer je hem altijd aan laat staan. Hierdoor wordt de kast natuurlijk erg mooi opgewarmd en het lijkt me dat de TCXO clock dan beter zijn werk kan doen. Tot voor een paar weken zette ik altijd de hele set spanningsvrij. Dat is nu dus nog zo, behalve de DAC. Die blijft nu onder spanning staan. En verhip... nu klinkt het vloeiend én dynamisch. Slechte opnamen klinken nog steeds slecht, maar dat moet volgens mij ook. Hoezo bits zijn bits.? Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 27 september 2018 Report Share Posted 27 september 2018 Inderdaad Hans, er is wel wat verschil te horen tussen streamers. Hans Beekhuysen heeft het bij de Xfi ook nog proberen uit te leggen. Laatst de voedingsspanning van de ssd harddisk extern aangesloten. Deze spanning komt nu niet meer van het moederbord maar van een Uptone lps 1 ultra caps voeding. Deze tip kreeg ik van een aob er, wat een verschil. Meer levendigheid en detail. Het gaat er waarschijnlijk om het signaal wat naar de dac toe gaat zo schoon mogelijk te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 september 2018 Report Share Posted 27 september 2018 2 hours ago, Hans van Liempd said: Hoezo bits zijn bits.? Wie zei dat? zegt deze IT-er. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 28 september 2018 Report Share Posted 28 september 2018 8 hours ago, mumsoft said: Wie zei dat? zegt deze IT-er. Ene M. die hier op bezoek is geweest. En inmiddels is er dus weer veel veranderd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 september 2018 Report Share Posted 28 september 2018 (edited) Hans volgens mij niets nieuws onder de zon. Al in het CD tijdperk had Guido Tent het al over het belang van een nauwkeurige klok. Hij zal heel wat van die Tent klokken verkocht hebben. De klok van een hiFac EVO interface is erg nauwkeurig +/-10ppm 0 to 60°C. Laat ik hem echter aanstaan dan wordt het nog beter 2ppm typical @ 25°C. De Dac die ik gebruik heeft een nog nauwkeuriger Femto klok en dat zit zo rond de 1ppm. De EVO heeft een eigen analoge voeding en haalt eventuele rommel van de USB interface en zet het om naar AES/EBU in een asynchrone protocol wat ze in studios gebruiken. De muziek komt hi-res van Qobuz. Ik zou niet weten wat nog beter kan. Ja een nóg betere dac .... Edited 28 september 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 28 september 2018 Report Share Posted 28 september 2018 (edited) @vintagemodOf juist wel, tussen de regels door hoor je wel zijn voorkeur. Maar de keuze voor een bepaald product blijft een persoonlijke keuze. Edited 28 september 2018 by siem Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 28 september 2018 Report Share Posted 28 september 2018 @TubejackHet gaat hier om het streamen. De dac of usb/spdif omzetter heeft na tuurlijk ook zijn eigen effect. Lokale bestanden klinken bij mij altijd beter dan streaming diensten zoals tidal en qobuz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 28 september 2018 Report Share Posted 28 september 2018 Bij mij staat de netwerk adapter (ultrarendu samen met de isoregen ) ook altijd aan. Om dezelfde reden. Deze gebruiken gelukkig weinig stroom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 28 september 2018 Report Share Posted 28 september 2018 14 minutes ago, vintagemod said: Siem, de voorkeur bepaaltje wat jij in je brein hebt zitten,iemand die op een vierde van de zaal zit ,zal een totaal een andere installatie kiezen als een die op drie vierde van de zaal zit. mvg wol Hier dan maar een nieuw topic over starten als je wil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 september 2018 Report Share Posted 28 september 2018 (edited) 1 hour ago, siem said: @TubejackHet gaat hier om het streamen. De dac of usb/spdif omzetter heeft na tuurlijk ook zijn eigen effect. Lokale bestanden klinken bij mij altijd beter dan streaming diensten zoals tidal en qobuz. Ik stream wat af Siem. De hi-res bestanden van Qobuz+ vind ik zeer goed, beter dan al het andere wat ik hier voor handen heb. Lokaal komen er zo min mogelijk bemoeienissen van een PC af netwerk bij. De Muziek wordt in RAM geheugen geladen en afgespeeld. Er komt dus niet eens meer een lokale harddisk, SSD of NAS aan te pas. Dat vind ik ouderwets Verschillen in geluid zitten m.i. v.n.l. in de nauwkeurigheid van de digitale timing. Hoe meer nauwkeurig hoe nauwkeurige de DA conversie. Is dat minder dan rond het geluid m.i. iets af. Edited 28 september 2018 by Tubejack typo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 september 2018 Report Share Posted 28 september 2018 (edited) 1 hour ago, vintagemod said: En Beekhuizen moet geen partij voor producten zijn ,dat zou hem beter staan,hij legt het goed uit ,maar maakt geen keuze in producten,dan ben je ongeloofwaardig . mvg wol Deze zin bevat tegenstrijdigheden wat moet Beekhuyzen nou zijn volgens jou In het 1e gedeelte schrijf je "geen partij" in het 2e dat hij moet kiezen Ik vind dat een journalist gewoon onbevooroordeeld en objectief boven de partijen moet staan. Dat doet Beekhuyzen prima vind ik. Edited 28 september 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 september 2018 Report Share Posted 28 september 2018 1 minute ago, vintagemod said: Geef mij maar een cd,gewoon niet gefilterd ,direct op de cd,en laser afstand naar dac is het korts. mvg wol Kul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 september 2018 Report Share Posted 28 september 2018 (edited) 1 hour ago, Tubejack said: Deze zin bevat tegenstrijdigheden wat moet Beekhuyzen nou zijn volgens jou In het 1e gedeelte schrijf je "geen partij" in het 2e dat hij moet kiezen Ik vind dat een journalist gewoon onbevooroordeeld en objectief boven de partijen moet staan. Dat doet Beekhuyzen prima vind ik. Mwah, heb de man gisteravond zijn verhaal horen doen. Hij kan goed vertellen, zei het wat warrig en wat van de hak op de tak. Hij zegt tussendoor beslist zinnige dingen. MQA is voor hem het mooiste wat er is en de uitvinding van de eeuw, geen spelt tussen te krijgen. En ja als je dan een studio dac hebt die zomaar een heel oktaaf mist en wat je dan op kan losse met een beter voeding.... Weet niet hoor. Erg deskundig komt mij dat nou ook weer niet over. Dan neem je toch wel een goeie dac. Edited 28 september 2018 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 september 2018 Author Report Share Posted 28 september 2018 3 hours ago, vintagemod said: Hans,wie gebruikt nog een computer moederbord? Ic2 ,daar zitten twee converters in van ic2 naar kabel plus de kabel,en dan praten we nog niet over kabelversmering,zo heeft Hans zijn goeroe Pink Faun en zo hebben ander goeroe Cock ,en zo hebben ze goeroe Bert van het groene form de audio lamp. Goeroe,s moeten wat eerlijker zijn in informatie en ook de nadelen vertellen,of zijn goeroe,s ,s ook gladde verkopers. mvg wol Het i2s signaal komt gewoon op de kabel en komt als zodanig direct in de DAC binnen. Niks converteren dus. Hooguit wat versterking. Bij alle andere vormen (SPdif, USB enz) heb je wél converters nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 september 2018 Author Report Share Posted 28 september 2018 11 hours ago, siem said: Inderdaad Hans, er is wel wat verschil te horen tussen streamers. Hans Beekhuysen heeft het bij de Xfi ook nog proberen uit te leggen. Laatst de voedingsspanning van de ssd harddisk extern aangesloten. Deze spanning komt nu niet meer van het moederbord maar van een Uptone lps 1 ultra caps voeding. Deze tip kreeg ik van een aob er, wat een verschil. Meer levendigheid en detail. Het gaat er waarschijnlijk om het signaal wat naar de dac toe gaat zo schoon mogelijk te krijgen. Hoi Siem, de voeding op de HD is inderdaad een Verschil. M'n broer draait met een laptop van Apple op de accu en een externe HD ook op een eigen accu. Geheel los van het net dus. Bij mij is het weer anders. Ik speel van de NAS. En met een PC met lineaire voeding. Wanneer ik de netwerkstekker er uit trek, speelt het gehele nummer vanuit geheugen door. Ik zie dan afhankelijk van de lengte van het nummer ca. 2 sec. extra processor- en netwerk-gebruik. Intern zit een SSD waarop alleen het besturingssysteem, een paar hulpprogrammaatjes en JRiver. Wat mij echter verbaasde was, dat de plaats van de Clock (i2s kaart of DAC) kennelijk ook nog behoorlijke verschillen kan laten horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 september 2018 Author Report Share Posted 28 september 2018 3 hours ago, Tubejack said: Hans volgens mij niets nieuws onder de zon. Al in het CD tijdperk had Guido Tent het al over het belang van een nauwkeurige klok. Hij zal heel wat van die Tent klokken verkocht hebben. De klok van een hiFac EVO interface is erg nauwkeurig +/-10ppm 0 to 60°C. Laat ik hem echter aanstaan dan wordt het nog beter 2ppm typical @ 25°C. De Dac die ik gebruik heeft een nog nauwkeuriger Femto klok en dat zit zo rond de 1ppm. De EVO heeft een eigen analoge voeding en haalt eventuele rommel van de USB interface en zet het om naar AES/EBU in een asynchrone protocol wat ze in studios gebruiken. De muziek komt hi-res van Qobuz. Ik zou niet weten wat nog beter kan. Ja een nóg betere dac …. Dat is ook mijn ervaring, maar nu gaat het dus over de plaats van de Clock's in het digitale systeem. Met de i2s verbinding zijn de PC en DAC, eigenlijk een apparaat geworden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 september 2018 Author Report Share Posted 28 september 2018 2 hours ago, vintagemod said: Siem, de voorkeur bepaaltje wat jij in je brein hebt zitten,iemand die op een vierde van de zaal zit ,zal een totaal een andere installatie kiezen als een die op drie vierde van de zaal zit. mvg wol Ik zit graag vooraan.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 28 september 2018 Report Share Posted 28 september 2018 (edited) 1 hour ago, Pjotr said: Hij zegt tussendoor beslist zinnige dingen. MQA is voor hem het mooiste wat er is en de uitvinding van de eeuw, geen spelt tussen te krijgen. Wie wil er dan tarwe in MQA stoppen? Edited 28 september 2018 by Ove Rickland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 september 2018 Report Share Posted 28 september 2018 (edited) Hè hè, iemand die oplet. Het reflecteert overigens wel de essentie van zijn verhaal. Dat had i.d.d. ook over luisterbroodjes kunnen gaan. Edited 28 september 2018 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 28 september 2018 Report Share Posted 28 september 2018 9 hours ago, Hans van Liempd said: Hoi Siem, de voeding op de HD is inderdaad een Verschil. M'n broer draait met een laptop van Apple op de accu en een externe HD ook op een eigen accu. Geheel los van het net dus. Bij mij is het weer anders. Ik speel van de NAS. En met een PC met lineaire voeding. Wanneer ik de netwerkstekker er uit trek, speelt het gehele nummer vanuit geheugen door. Ik zie dan afhankelijk van de lengte van het nummer ca. 2 sec. extra processor- en netwerk-gebruik. Intern zit een SSD waarop alleen het besturingssysteem, een paar hulpprogrammaatjes en JRiver. Wat mij echter verbaasde was, dat de plaats van de Clock (i2s kaart of DAC) kennelijk ook nog behoorlijke verschillen kan laten horen. Tja, best moeilijk om de verschillen te verklaren. Het draait om mooie voedingen, goed afgeschermde kabels (usb en dc kabels), isoleren tov het net en dan ook nog de software. Het verhaal; "met een laptopje stuur ik mijn asynchrone dac aan en kan dus niet mis" is mij iets te kort door de bocht. Helaas moet je ook op het vlak van de digitale bron erg je best doen om het mooi te krijgen. Er zijn complete oplossingen te koop, aurender innuos pink faun enz maar deze zijn prijzig. Een netwerk speler vereist al wat meer geprul om alles ok te krijgen en zelf een pc bouwen vereist ook best wat kennis. Maar goed, er is met weinig middelen en moeite toch erg veel vooruitgang te boeken in de streaming audio, en dat is voor de audiofiel natuurlijk een leuk en nuttig tijdverdrijf. En al deze genoemde zaken zorgen voor verschil in de geluidskwaliteit van de streamers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 september 2018 Report Share Posted 29 september 2018 20 hours ago, Hans van Liempd said: Dat is ook mijn ervaring, maar nu gaat het dus over de plaats van de Clock's in het digitale systeem. Met de i2s verbinding zijn de PC en DAC, eigenlijk een apparaat geworden. Dat is inderdaad mooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts