Jump to content

Waarom klinkt elke digitale "stream" anders?

WanFie
 Share

Recommended Posts

6 hours ago, vintagemod said:

Alle kabels maak niks uit geeft versmering.

Als het natuurlijk klinkt heb je minder informatie,heb je meer informatie klinkt het minder natuurlijk ,of het is dit of dat .

mvg wol

'Tis met die streaming audio net als met streaming karnemelk wol: Het pak is steeds hetzelfde, de smaak steeds anders.

18 hours ago, siem said:

Tja, best moeilijk om de verschillen te verklaren. Het draait om mooie voedingen, goed afgeschermde kabels (usb en dc kabels), isoleren tov het net en dan ook nog de software. Het verhaal; "met een laptopje stuur ik mijn asynchrone dac aan en kan dus niet mis" is mij iets te kort door de bocht. Helaas moet je ook op het vlak van de digitale bron erg je best doen om het mooi te krijgen. Er zijn complete oplossingen te koop, aurender innuos pink faun enz maar deze zijn prijzig. Een netwerk speler vereist al wat meer geprul om alles ok te krijgen en zelf een pc bouwen vereist ook best wat kennis. 

Maar goed, er is met weinig middelen en moeite toch erg veel vooruitgang te boeken in de streaming audio, en dat is voor de audiofiel natuurlijk een leuk en nuttig tijdverdrijf. En al deze genoemde zaken zorgen voor verschil in de geluidskwaliteit van de streamers.

Je kunt ook een heel andere weg bewandelen Siem.  Wat gebruiken ze voor hardware in een opname studio? Audiofiele dac's????? Netwerkspelers????? ^_^ Spullen van bovengenoemde merken????? Nee meestal geen van dat alles.

Ze gebruiken gewoon stevig studio spul zonder blingbling met een hoge resolutie en meestal een zeer nauwkeurige master word Clock waar alle digitale apparatuur in de hele studio mee gesynchroniseerd wordt. 

Kabels van een paar € per meter wel met degelijke connectoren en betrouwbare digitale communicatie protocollen. Ik schat dat mijn duurste kabel nog geen €10 kost.

Dan computers het is of Windows of Mac daar heb je een aantal pakketten ik heb de meeste zelf geprobeerd. Belangrijkste is zo min mogelijke processen anders dan die nodig zijn voor de muziek.  Dan modules die direct rechtstreeks met de kernel kunnen communiceren, buiten het operating system windows of Mac os om.

Klinkt allemaal erg moeilijk maar-is-het-niet. Een goed software pakket zoals JRiver windows of Audirvana Mac doet dat voor je.  Daar kun mee streamen vanaf élk medium dus SSD, NAS of Qobuz+ Tidal etc....  Eenmaal goed afgeregeld heb je daar geen omkijken meer naar.

Een iPad of Android tablet als AB.  Daarna is het genieten geblazen, zonder dat er ook maar één audiofiel kabeltje aan te pas komt. Je hoeft je daar ook nooit meer druk over te maken. Tenminste ik ga dat niet meer doen. ;)

Edited by Tubejack
typo

47 minutes ago, Tubejack said:

Je kunt ook een heel andere weg bewandelen Siem.  Wat gebruiken ze voor hardware in een opname studio? Audiofiele dac's????? Netwerkspelers????? ^_^ Spullen van bovengenoemde merken????? Nee meestal geen van dat alles.

Ze gebruiken gewoon stevig studio spul zonder blingbling met een hoge resolutie en meestal een zeer nauwkeurige master word Clock waar alle digitale apparatuur in de hele studio mee gesynchroniseerd wordt. 

Kabels van een paar € per meter wel met degelijke connectoren en betrouwbare digitale communicatie protocollen. 

In de studio hebben ze één geluk, en dat is, dat de artiest er life staat te spelen. Dat kun je dus alleen maar verprutsen. Veel studio's zijn nu bezig met het reviseren van oude buizenspullen, mooie ADC's en masterclocks. Kabels komen ook al vaak uit het high-end assortiment. Ook aan stroomvoorziening en aarding wordt veel aandacht besteed.

En dan nóg, krijgen ze het voor elkaar om de muziek rampzalig op de CD, Plaat of HD te krijgen. En dat is dan weer ons startpunt.

Leuker kunnen we het niet maken...

Ik heb vandaag een voedingskabeltje voor m'n SSD drive te leen gekregen. En een Botw voeding. Binnenkort eens gaan luisteren of dit nog wat brengt. Kennelijk slurpt zo'n SSD bij tijd en wijle behoorlijk wat stroom. Het moederbord krijgt dan een dip in de 5 volt aanvoer. Dit is kennelijk hoorbaar.

We gaan het meemaken. Wordt vervolgt.

Edited by Hans van Liempd

54 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik heb vandaag een voedingskabeltje voor m'n SSD drive te leen gekregen. En een Botw voeding. Binnenkort eens gaan luisteren of dit nog wat brengt. Kennelijk slurpt zo'n SSD bij tijd en wijle behoorlijk wat stroom. Het moederbord krijgt dan een dip in de 5 volt aanvoer. Dit is kennelijk hoorbaar.

We gaan het meemaken. Wordt vervolgt.

Kun je dan niet beter gelijk je hele PC SBoosteren?

Met een dip in je 5V van je mobo crasht geheid je PC onmiddellijk. Wie heeft je nou weer wat wijs gemaakt? Overigens loopt een modern mobo vrijwel geheel op 12V en worden de benodigde spanningen lokaal op het mobo gemaakt middels lokale SMPS-jes

Edited by Pjotr

52 minutes ago, Pjotr said:

Kun je dan niet beter gelijk je hele PC SBoosteren?

Met een dip in je 5V van je mobo crasht geheid je PC onmiddellijk. Wie heeft je nou weer wat wijs gemaakt? Overigens loopt een modern mobo vrijwel geheel op 12V en worden de benodigde spanningen lokaal op het mobo gemaakt middels lokale SMPS-jes

De pc staat al op een lineaire voeding van 12V. De Pico maakt daar oa 5 V van. Wat er verder precies op die 5 V draait weet ik niet. De i2s kaart? Het is een moederbord met een Celeron J1900 op het bord gesoldeerd. 

Gewoon proberen. 

2 hours ago, Hans van Liempd said:

In de studio hebben ze één geluk, en dat is, dat de artiest er life staat te spelen. Dat kun je dus alleen maar verprutsen. Veel studio's zijn nu bezig met het reviseren van oude buizenspullen, mooie ADC's en masterclocks. Kabels komen ook al vaak uit het high-end assortiment. Ook aan stroomvoorziening en aarding wordt veel aandacht besteed.

En dan nóg, krijgen ze het voor elkaar om de muziek rampzalig op de CD, Plaat of HD te krijgen. En dat is dan weer ons startpunt.

Leuker kunnen we het niet maken...

Ik heb toch iets "audiofiels" ontdekt in mijn digitale set-up :o Een S-booster voeding -_-

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Ojee, wat nu? 

Ik laat hem lekker zitten.  Hij doet het uitstekend, ik had hem in één koop samen met de EVO en dat was echt een vriendenprijsje :)Wat anders over "rampzalige opnames".  Niet kopen is een optie.  Gelukkig is zoveel muziek dat wèl zorg en aandacht heeft gehad. Haast onbeperkt Hans :) Troep kun je gewoon gewoon links laten leggen. 

Edited by Tubejack

Een SBooster is zeker een upgrade tov de standaard muurwrat, maar ik vind dat er teveel filters in zitten die de winst van een lineaire voeding weer gedeeltelijk teniet doen. Een lineaire voeding zonder al die fiiltertroep (liefst in een degelijke behuizing ipv plastic) levert in 9 van de 10 gevallen nog meer winst en is goedkoper.

Just my $0.02

Edited by Sodejuu

14 hours ago, Hans van Liempd said:

De pc staat al op een lineaire voeding van 12V. De Pico maakt daar oa 5 V van. Wat er verder precies op die 5 V draait weet ik niet. De i2s kaart? Het is een moederbord met een Celeron J1900 op het bord gesoldeerd. 

Gewoon proberen. 

Er is wel een belangrijk verschil omdat jij I2s gebruikt. Misschien is dit signaal minder gevoelig voor afwijkingen/ruis etc.

Maar wie weet, zeker de moeite van het proberen waard. Misschien ook de pink faun kaart extern gaan voeden. 

De sata kabel vervangen in een beter exemplaar  kan ook effect hebben.  

1 hour ago, mumsoft said:

Deed het slechter dan de behandelde interne voeding van mijn Brooklyn. Voor mij dan, met mijn vegetarische voeding en inslag :rolleyes:

Dat komt omdat er o.a. een vegetarische kool-weerstand in je Brooklyn is geplaatst. 

3 hours ago, Sodejuu said:

Een SBooster is zeker een upgrade tov de standaard muurwrat, maar ik vind dat er teveel filters in zitten die de winst van een lineaire voeding weer gedeeltelijk teniet doen. Een lineaire voeding zonder al die fiiltertroep (liefst in een degelijke behuizing ipv plastic) levert in 9 van de 10 gevallen nog meer winst en is goedkoper.

Just my $0.02

Eigenlijk zou je moeten weten hoe de voeding in het apparaat in elkaar zit. Zitten daar ook al filters/spoelen, dan kan het te veel worden en minder dynamisch klinken. Per apparaat en toepassing kan dat verschillend zijn. In mijn buizen versterker heb ik ook filters zitten die zorgen voor een mooie vlakke gelijkstroom met heel weinig rimpel.  Dat werkt niet meer met spoelen, veel te traag maar geheel electronisch.  

Qua voeding hou ik het toch het liefste bij shunt. 

Daar is de benodigde stroom altijd aanwezig en wordt de niet gebruikte stroom omgezet in warmte. 

Echter als deze stroom wel nodig is, is deze er ook gelijk en hoeft deze niet uit een trage elco te komen. 

Verder is de ruis van een dergelijke voeding erg laag wat al meteen een mooie basis is voor een goede voeding. 

De SBooster staat nu op de HD. Eigenlijk te kort om er al iets zinnigs van te zeggen, maar toch.

Na enkele uren spelen lijkt het, dat de ruimtelijkheid en microdetail zijn toegenomen. Maar ik ervaar ook wat scherpte op vrouwenstemmen. Misschien omdat het nog niet goed warm is gespeeld. Of zou dit met aarding te maken kunnen hebben? Deze komt nu vanuit twee verschillende voedingen.

Ik heb zelf ook alle spullen om een HD voeding te maken. Wanneer de lineaire voeding  bevalt, eens met mijn voedinkje aan de slag gaan. Maar eerst tussendoor weer eens luisteren met de Pico voeding. Anders weet ik nog niet echt waar de verschillen zitten. Een wereld van verschil is het in ieder geval niet.