Jump to content

electrostaten,spanning of geen spanning?

Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Inmiddels hebben de Kef's LS50 plaats gemaakt voor Finals 600i. Duidelijk is dat een fundament ontbreekt (ze gaan volgens opgave fabrikant tot 45 Hz) maar een andere regel doet hier opgeld: je kunt beter een speaker hebben die bij de ruimte past dan een ruimte geschikt maken voor de speaker. De ruimte waarin ik speel is eenvoudigweg niet geschikt (te maken) voor full-range luidsprekers. (al zijn de LS50 bepaald niet full-range, staande golven produceren ze desalniettemin).

Hoorbaar is in ieder geval het prijsverschil, de Finals waren 6x zo duur als de Kefjes en dat is echt wel te horen.

Maar bij deze de vraag: hoe zat het ook alweer met electrostaten: is het beter de luidsprekers permanent onder spanning te laten staan of is inschakelen tegelijk met de eindversterkers net zo goed of zelfs beter voor de levensduur? (en ook beter ivm met aantrekken stof)

In de manual is slechts terug te vinden dat bij langere tijd buiten gebruik het beter is om de spanning er af te halen. Gehoormatig is voorlopig de ervaring dat de Finals binnen enkele seconden gewoon 100% functioneren.

Volgens mij is deze vraag al eens eerder aan de orde geweest maar kan het betreffende topic onmogelijk terugvinden.

Bij voorbaat dank

• 3 weeks later...

Ik heb accoustats en finals gehad, die stonden permanent aan, Het duurde ook een uurtje voordat de vliezen op spanning waren, mogelijk dat nieuwere modellen nu  "groener"zijn.

Anecdote; de spinnen vonden dat wel aangenaam die kropen massaal in de kastjes.

Veel plezier met je vliezen. Op zolder een paar oude boxjes als je nog eens hard hier naar wilt luisteren.