Jump to content

Thorens TD 160 Mk II, uit het bos

MarKath
 Share

Recommended Posts

Hallo forummers,

Zoals het er nu uitziet heb ik mijn Akai draaitafel verkocht en is er weer wat money in the pocket.

Ik heb steeds met het idee gelopen om een mooie Thorens draaitafel aan te schaffen en heb daar ongeveer 500,00 tot 600,00 voor over.

Maar nu komt het, nu ik mij daar een beetje in ga verdiepen zie ik door de bomen het bos niet meer. Ooit heeft iemand mij verteld dat ik beter voor een vroege TD 160 kan gaan dan voor een TD 166 maar dan kom je weer allerlei MK xx modellen tegen welke weer upgrades of aanpassingen hebben. Nou, dan gaat bij mij het ligt uit.

Dus nu richt ik mij tot jullie, en ja, ik weet dat een ieder een eigen voorkeur heeft maar ik vraag het toch, WAT IS WIJSHEID?

In Brielle staan hele mooie te koop maar net iets boven budget.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Marcel

Edited by SMarcel

Wiel, wo höbs ze 't euver? Marcel ziene set kens ze op dit forum vinje, maar den mos ze waal ff zeuke. En laes die gesjrifte ens noa. 't Rammelt weer van veur tot achter.

Marcel,
Laat Wiel maar zeuren, die weet hier helemaal niks van. De keuze van je platenspeler heeft weinig met de rest van je set te maken. Element en pohonotrap wel, maar dat is een ander verhaal
Hier een vereenvoudigde opsomming:
De beste uit de TD160 serie is de TD160 MkIII Super. Die vind je echter niet zo snel. Andere optie is een TD147. Dat is een TD160 MkIII Super met automatische afslag. Ook van die zijn er geen grote aantallen te vinden. Zo nu en dan kom je ze wel tegen.
Een gewone TD160 kan ook. Die heeft ieen iets kleiner lage, maar verder is die gelijk aan de Super. Alle TD160 hebben een TP16 arm. Dwz dat ze een magnetische antiskatingregeling hebben. De TD160MkII is er ook met automatische afslag. Dan heet ie TD145MkII.
Deze spelers zijn ook in een B uitvoering te vinden. De B staat voor Basis en werden af fabriek zonder arm uitgeleverd. Meestal zit er dan een SME 3009 op geschroeft wat feitelijk niet goed past

Een TD166 is een gestripte TD160MkII of MKIII. Dwz kleiner lager, ander binnen plateau en andere arm. Er zit op deze spelers (TD165, TD166 en TD146 modellen) een TP11. De antskating werkt dan met een gewichtje aan een touwtje. Het ziet er minder fraai uit, maar ik vind het eigenlijk een prettiger systeem, omdat je flexibeler bent, maar voor de werking maakt het niet uit

Het voordeel van al deze spelers is dat je ze naar hartelust kunt upgraden. De basis blijft, maar met een andere ombouw en een zware bodem, til je de spelers van de TD160 serie snel naar een hoog niveau. Op mijn site (sorry voor de reclame) kun je zien hoe ik van een standaard TD166MKII een betere speler gemaakt heb. Bij deze speler heb ik ook de arm vervangen, maar dat is in principe niet nodig. Dit is er bijvoorbeeld mogelijk en dat hoeft niet de wereld te kosten: http://www.analogueservice.nl/modificaties/modificatie-thorens-td-166-ii/

Een ander optie is een TD320. Liever geen TD318 met TP50 arm of TD320 met TP90 arm. De ruwe bouw is van alle TD320 series gelijk. Het verschil zit ook hier weer in de lagers en de armen. De TD321 is dan weer een TD320 die af fabriek zonder arm geleverd werd. De upgrademogelijkheden is bij deze spelers beperkt. Andeer bedrading en aansluitigen zijn mogelijk. Een andere arm is ook mogelijk. De blikken bodemplaat verdient wel wat bitumen, maar meer is er niet aan te upgraden. 
De TD320 is van zichzelf een betere speler dan een TD160MkIII, maar of die beter te krijgen is dan een zwaar gepimpte TD160MkIII weet ik zo net nog niet.

Dan kun je ook nog de TD2001/3001 en TD520/530 serie noemen, Peter.

@ Marcel,
Ben nog iets vergeten. Het grote verschil tussen de TD160MkII en MkIII is het armstuk. BIj een MkII zit er een TP62 voorstuk op, herkenbaar aan de blikken headshell. Bij een MkIII werd een TP63 gebruikt, die uit 1 stuk bestaat en beter is. De armstukken zijn voor de TP62 en TP63 uitwisselbaar. Je kunt dus een MkII kopen en op zoek gaan naar een TP63 voorstuk. Die worden los te koop aangeboden, maar ze vragen absurde prijzen voor een los voorstuk. En let op de aansluiting. Een TP70 ziet er op het eerste oog hetzelfde uit, maar heeft een andere aansluiting en past daarom niet.

kun je ook nog de TD2001/3001 en TD520/530 serie noemen, Peter.
Klopt,ik maakte maar een zijsprong:)
Maar jouw wetenswaardigheden zijn wel waardevol voor Marcel.

Jup, laat zijne  HWW (Hoogere Wijsheid Wieleke) nou maar lekker op zijn wolleke verder zweven.

@Roger: Bij mijn weten hebben alle TD160 een 10mm lager. De latere (en goedkopere) TD165 had een dunner 8 mm lager en een kunststof sub-plateau. Evenals de TD110/TD115. Volgens mij had de aanduising Mk1 - Mk4 van de TD160's meer betrekking op de arm dan op het chassis.

Edited by Pjotr

10 hours ago, vintagemod said:

Wie zegt dat Thorens een goede combinatie is met je installeren is ,vertel maar eens wat je aan prulletjes heb zunnigge manneke.

Mvg wol

Hallo, wat een informatie. Dank jullie wel voor alle tips, voor een leek echt bomen en bos.

Maar ik heb nieuws voor jullie, wij gaan morgen naar Arti in Brielle kijken naar een (voor zover ik kan beoordelen) hele mooie Thorens TD 160 Mk2. Wel de goedkoopste welke hij in de verkoop heeft, maar dat maakt niet uit.

Ik hoop/denk dat ik hier goed aan doe. Zal in ieder geval een hele verbetering zijn t.o.v. mijn huidige Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC.

Wordt vervolgd.

Groeten,

Marcel

Edited by SMarcel

3 hours ago, Pjotr said:

Jup, laat zijne  HWW (Hoogere Wijsheid Wieleke) nou maar lekker op zijn wolleke verder zweven.

@Roger: Bij mijn weten hebben alle TD160 een 10mm lager. De latere (en goedkopere) TD165 had een dunner 8 mm lager en een kunststof sub-plateau. Evenals de TD110/TD115. Volgens mij had de aanduising Mk1 - Mk4 van de TD160's meer betrekking op de arm dan op het chassis.

Ik ben 10, en 8mm lagers tegengekomen in verschillende TD160. Zo zijn er ook TD160's met een kunststof binnenplateau. De TD166 heeft nooit een 10mm lager. maar een 8 of zelfs 7mm lager en altijd een plastic binnenplateau.

@Marcel,
Arti heeft mooie spelers. Ik vind ze weil iets prijzig, maar als ze goed zijn is dat prima. De spelers zien er bij hem wel altijd piekfijn uit. Het zijn echt juweeltjes. ik zag dat hij er een voor €650 te koop heeft staan, maar ook van ongeveer 2x dat bedrag, maar die zijn dan gepolitoerd en dergelijke.

Een TD160 met een ander lager dan 10mm heb ik nooit eerder gezien. Wel de andere varianten die genoemd zijn, die hadden wel een kleiner lager en een kunststof binnenplateau.  Maar die hadden ook een ander nummer (TD165, TD166). Maar goed als jullie die TD160's zijn tegengekomen dan zal het zo zijn. Wel iets om goed op te letten dan voor Marcel als hij bij Arti is!!!

Edited by Pjotr

Hallo Wol,

Bedankt voor jouw advies, zo denk ik er zelf ook over. Daarom geef ik maar 695,00 uit en niet 1295,00 welke misschien wel beter zijn, maar zeker niet zoveel mooier.

En ik denk dat die Thorens zowieso al beter is dan mijn eigen Pro-Ject dus dat is al winst.

En deze Thorens past echt wel in mijn set. Ik heb even gemeten en er is nog precies 60 cm naast de versterker over dus dat moet wel lukken, ik hoop alleen dat mijn kast het totaal gewicht kan houden maar passen doet het.

Groeten,

Marcel

11 hours ago, Pjotr said:

Een TD160 met een ander lager dan 10mm heb ik nooit eerder gezien. Wel de andere varianten die genoemd zijn, die hadden wel een kleiner lager en een kunststof binnenplateau.  Maar die hadden ook een ander nummer (TD165, TD166). Maar goed als jullie die TD160's zijn tegengekomen dan zal het zo zijn. Wel iets om goed op te letten dan voor Marcel als hij bij Arti is!!!

Ik heb ook 8 mm en kunststof binnenplateau in een TD 145 MKII speler gezien. Zie ook:

Zo, ben weer thuis na een reisje naar Brielle.

Daar stond de Thorens welke ik graag zou willen hebben, bij aankomst hartelijk ontvangen door Arti met een lekkere kop koffie en een beetje koetjes en kalfjes. Na een minuut of 10 de draaitafel maar eens bekeken, nou ik kan zeggen als je niet beter weet, komt deze gewoon NOS uit de winkel. Wat is daar een werk van gemaakt, zie tekst van de advertentie;

In nieuwstaat verkerende Thorens TD160 MKII voorzien van een zeer goed Stanton 681EEE MM element, nieuwe Thakker snaar, nieuwe bekabeling met vergulde Neutrik tulp stekkers. De originele faceplate is vervangen voor een nieuwe hoogglans acryl variant afgewerkt met chromen sierdopjes. Deze draaitafel is opnieuw opgebouwd in het console van een TD 147 uitvoering (zwaarder en dikker dan de originele), voorzien van een 16 volt synchrone motor. en de stofkap op deze Thorens TD 160 MKII is vervangen voor een nieuwe heldere variant wat het geheel helemaal afmaakt.

undefined

De Thorens staat nu zijn rondjes bij  mij thuis te draaien en dat klinkt super.

Groeten,
Marcel