Jump to content

burengerucht

Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

In datzelfde kader: "Hou je van dieren": "Ja hoor, ik lust wel een karbonaadje" :D 

@Kraus:

(Op zijn JBF.) Het laag wat een sub (of full range) produceert is een drukverandering in de gehele kamer waardoor die kamerdruk op en neer gaat. Daardoor gaan de muren a.h.w. ook een beetje heen en weer, net als bij een ballon. Dus ook bij de buren die aan de buitenkant van de ballon wonen. Het laag wordt zo door de meebewegende muren, en ook door eventuele kieren in die muren, naar de buren doorgegeven.

Het laag bij een dipool speaker, wat een elektrostaat is, is een drukgolf. Soort van luchtverplaatsing a la de wind die langs je heen gaat. Een dergelijke drukgolf levert weliswaar geen substantiële buikmassage maar wordt door velen wel als een natuurlijker laag ervaren. Mits dat goed gedaan wordt met capabele speakers. Het kan juist geen drukverandering in de kamer als geheel opwekken, en oefent derhalve vrijwel geen kracht op de muren uit.

Hartelijk dank, het klopt dus. Hartstikke mooi!

Ik was een tijd geleden bij George en die draaide ook behoorlijk hard met zijn Magnepans. Dat kon volgens hem omdat de buren van electrostaten toch niks horen. Inmiddels heb ik zelf ook gemerkt (navraag gedaan) dat ik met mijn electrostaten flink tekeer kan gaan en buren er niks van merken. Nog meer tevredenheid. Kan niet begrijpen eigenlijk dat ik die dingen al een eeuwigheid heb staan en zelden heb gebruikt. (Nou ja, WAF)

Van Willem van Array weet ik dat hij de combinatie Final met Array (10000i) niet zo heel goed vond maar ik ben er zeer over te spreken. Geweldige dynamiek en power zat in de oude monoblokken. Het is tijd om de oude Chario Academy Millennium I op marktplaats te zetten. Die ga ik niet meer gebruiken.