Jump to content

Voor de eventuele High-End Munchen gangers...

Arden
 Share

Recommended Posts

• Members

Frustraties delen, mag dat hier ook?

Een zeker transportbedrijf heeft het deze maal voor elkaar gekregen om een zending, bestaande uit onder anderen mijn BHC 1743 luidsprekers (120 kg per stuk, formaat flinke platenkast) kwijt te raken! Sinds afgelopen woensdag van de radar verdwenen... Hoe krijg je zoiets nog voor elkaar terwijl er duidelijk is afgesproken dat deze zending NIET meerdere malen mag worden overgeladen.

Volgens mij heb ik in het verleden al eerder mijn gal over de transportwereld gespuwd, het lijkt wel of het steeds erger wordt...

Ik vraag me af, bid, hoop of/dat ze hier nog op tijd verschijnen!

• Members

Dan kan je bij ons eerst nog even een leuk old vs new vergelijk doen (ook al staan ze dan in verschillende ruimtes): een Technics SP-15 met 12 inch Jelco en vdH Crimson element, een Garrard 401 met eenzelfde arm en element, en mijn beschilderde Feickert Firebird. In principe ook met dezelfde arm en element, tenzij het nieuwste model van Reed nog  op tijd binnen komt, dan zit de Reed X1 arm er op. Wel weer hetzelfde element.

Tis wel weer het noodlot tarten, een laatse inloopweekend voor de zomer organizeren terwijl er nog een complete pallet met versterkers onderweg is uit Servie, 2 pallets met speakers nog even kwijt zijn in Duitsland, en een zendig armen uit Litouen nog ergens in de lucht hangt... Maar zonder een beetje geluk vaart niemand wel!

Ach, de transportwereld, ik ben al 2 maanden bezig om een transporteur te vinden die vanuit Makassar naar Nederland vervoert. Van Nederland naar Indonesia kost het per 20kg  (luchtpost) ongeveer 110 euro, het beste aanbod wat ik tot nu toe heb (dus vanuit Indonesia naar Nederland) is 400 euro voor 20 kg... 4x zo duur... En je wilt niet weten hoeveel ik er al heb benaderd die gewoon niet reageren... En dat terwijl ik vermoedelijk per maand enige tientallen kilo's wil versturen. Dus een leuke klant...

Maar helaas kan ik er niet bij zijn het weekend, ben net weer 6 weken terug in Indonesia vanuit Nederland...Veel plezier Marco en sterkte met het duimen of alles op tijd komt...

6 hours ago, Arden said:

Dan kan je bij ons eerst nog even een leuk old vs new vergelijk doen (ook al staan ze dan in verschillende ruimtes): een Technics SP-15 met 12 inch Jelco en vdH Crimson element, een Garrard 401 met eenzelfde arm en element, en mijn beschilderde Feickert Firebird. In principe ook met dezelfde arm en element, tenzij het nieuwste model van Reed nog  op tijd binnen komt, dan zit de Reed X1 arm er op. Wel weer hetzelfde element.

Tis wel weer het noodlot tarten, een laatse inloopweekend voor de zomer organizeren terwijl er nog een complete pallet met versterkers onderweg is uit Servie, 2 pallets met speakers nog even kwijt zijn in Duitsland, en een zendig armen uit Litouen nog ergens in de lucht hangt... Maar zonder een beetje geluk vaart niemand wel!

Dat vergelijk zal leuk zijn om te doen

2 juni ben ik uitgenodigd voor een etentje in een kasteel in Duitsland. Niet gaan is geen optie. Als ik nog een keer tussendoor mag komen? Hoop verder dat alles goed verloopt met vervoer.

PS ik heb nog eens even naar de prijzen van die versterkers gekeken. Ik vind dat wel uit de hand lopen. Ik ken wel mensen die netto met zijn tweeen 5/6 duizend euro verdienen. Die vinden zoiets al te duur. De hifi hangt zich op deze manier op want dergelijke producten wekken de indruk dat je met minder geen kwaliteit in huis haalt. Die LS vind ik daarentegen beter geprijst. Op een of andere manier weet Thomas goed/betaalbaar te produceren.

Edited by carl

2 hours ago, carl said:

PS ik heb nog eens even naar de prijzen van die versterkers gekeken. Ik vind dat wel uit de hand lopen. Ik ken wel mensen die netto met zijn tweeen 5/6 duizend euro verdienen. Die vinden zoiets al te duur. De hifi hangt zich op deze manier op want dergelijke producten wekken de indruk dat je met minder geen kwaliteit in huis haalt.

Laten we eens objectief vergelijken Carl. Een bijna vintage Conrad-Johnson Premier Eleven power amplifier kostte in 1994 $3295 Een vergelijkbare Evolution  Elegance  kost nu  €  3.599,=   De laatste is modern en alleen al qua spec's echt veel beter.  Een voorversterker, anders dan een goede phono versterker vind ik weinig of geen toegevoegde waarde hebben. Dus voor 4K heb een geïntegreerde versterker gewoon beter is dan je huidige voor-en eind.  Daar komt nog bij dat de Conrad voor en eind nu na 25 jaar echt wel aan een revisie beurt toe is.  En dan bedoel ik niet wat buizen vervangen, nee serieus soldeer werk.

Twee, wat mij opvalt dat mensen met een dergelijk inkomen "alles" duur vinden.  Terwijl een simpele hovenier of een techneut (zoals ik) met een gezamenlijk inkomen van €1.400...1500 per maand dat óók veel geld vinden, maar daar gewoon voor sparen!. 

Tip neem die CJ voor en eind mee en vergelijk die met de Integrated Elegance Evolution, dan zul je merken dat ook buizentechniek nu 25 jaar later weer een stuk verder is.  Veel luisterplezier! :)🙋🏼‍♂️

Edited by Tubejack

Ik heb eigenlijk altijd begrepen Jack, dat er juist op het gebied van voorversterkers veel veranderd/verbeterd  is. Volgens jou zou ik dus zo langzamerhand moeten denken aan een nieuwe eindversterker?  De vraag is dan wel of die specs nu zoveel uitmaken als je niet al te ongevoelige LS gebruikt en op het gebied van (buizen) eindversterkers is er volgens mij verder juist niet zo veel veranderd/verbetert. De trafo’s daarvan hebben ook een langere levensduur zoals uit jouw renovaties van Leaks zal blijken. Misschien dat de condensatoren en elco’s  misschien een keer vervangen moeten worden.Die van mij is trouwens geen 25 jaar. Voor een goede discussie heb ik hierover een apart topic geopend.

En met 1400/1500  netto moet je wel echt zuinig leven met zijn tweeen om een versterker van 3600 te kopen. Ik heb allen al meer en het valt mij altijd op dat er zoveel onverwachte uitgaven zijn. Ik had bijvoorbeeld geen rekening gehouden met dat asbest^_^

PS mijn volgende aankoop betreft waarschijnlijk eerst een streamer voor de zolder en daarna LS als ze thuis tenminste beter presteren dan mijn “oudjes”. Ondertussen mag je een keer komen luisteren. Ik haal je wel op het station op.

Edited by carl

Een voorversterker, heb je met moderne bronnen -zoals een DAC waar gemakkelijk 2 volt uitkomt-  eigenlijk niet meer nodig Carl. Dat scheelt minimaal weer een of 2 serie condensatoren en een aantal buizen in de muziekweg. Dat hoor je gewoon. ;) 

In de jaren 60 waren er een paar merken met uitmuntende uitgangstransformatoren zoals Leak,  Unitran, en Quad.  Vooral dat laatste merk Quad, die had niet alleen schermrooster aftakkingen maar ook kathodewikkelingen waarmee extra lokaal tegen gekoppeld kan worden. Dat is héél erg slim. Voordelen zijn: een betere grip op de luidsprekers, lagere vervorming en een grotere bandbreedte.  

Vanaf de jaren zeg 70, was het begin  "van het transistor tijdperk"  Buizen versterkers werden haast niet meer gemaakt.  Wie kent niet de schreeuw van Menno van der Veen? "De allerlaatste der Mohikanen?" In de Radio Bulletin september 1985. De ringkernen die hij toen bedacht en liet wikkelen bij Amplimo waren lang niet zo goed, als die van deze eeuw.  

Bij moderne transformatoren zie je ook weer oude ideeën, zoals kathode wikkelingen uit de jaren 60 terug. Maar dan in een modern jasje.   Dus ja, die trafo's van Trafomatic zijn moderner én beter dan die van Conrad Johnson.  Nóg beter zijn de laatste ringkernen van der Veen, maar dat hoeft niet persé ook een amorfe C-kern kan uitmuntend goed zijn.  Waar het m.i. om gaat is een gezonde bandbreedte tot +/- 50Khz  i.v.m. harmonischen die samen met de grondtonen verantwoordelijk zijn voor het uiteindelijke geluid.

Ik maak graag een keer gebruik van je uitnodiging om langs te komen. Gezellig :). Lopen we gelijk even het netwerk etc na.  Maar dat wordt wel van het najaar :)🙋🏼‍♂️

Edited by Tubejack

2 hours ago, carl said:

Dan is de temperatuur op zolder ook iets beter ^_^

Hier in de woonkamer momenteel 27,2C.  Boven in mijn werkplaats warmer.  Gaat wel weer over :)

Ik woon in een bos en de huiskamer houdt je wel onder de 23 graden. Op zolder is het warmer en dan gaat de snaar van de Oracle slippen. Misschien eens de snaar van Cock proberen.

Heb ik ook  wel eens aan gedacht,misschien geeft de snaar van Cock minder of geen rumble door.
Of een touwtje van Sheu knoop erin en klaar.

• Members
On ‎28‎-‎5‎-‎2018 at 11:44 AM, carl said:

2 juni ben ik uitgenodigd voor een etentje in een kasteel in Duitsland. Niet gaan is geen optie. Als ik nog een keer tussendoor mag komen? Hoop verder dat alles goed verloopt met vervoer.

PS ik heb nog eens even naar de prijzen van die versterkers gekeken. Ik vind dat wel uit de hand lopen. Ik ken wel mensen die netto met zijn tweeen 5/6 duizend euro verdienen. Die vinden zoiets al te duur. De hifi hangt zich op deze manier op want dergelijke producten wekken de indruk dat je met minder geen kwaliteit in huis haalt. Die LS vind ik daarentegen beter geprijst. Op een of andere manier weet Thomas goed/betaalbaar te produceren.

Een andere keer is geen probleem, het is niet zo dat we volgende week verdwenen zijn...

Aangaande het prijzenbeleid, en misschien begrijp ik je in deze verkeerd, maar die luidsprekers beginnen bij goed 7K, dat vind je een ok prijs, maar de versterkers, welke bij €2.399 beginnen, die vind je uit de hand lopen? Ik denk serieus dat we elkaar misverstaan...

Dan nog even een kleine update uit de wondere wereld van het vervoer: De luidsprekers welke ''kwijt' waren, zijn afgeleverd, en nog onbeschadigd ook! Het grappige (of misschien juist weer het treurige''), ondanks dat ze zijn afgeleverd zijn ze volgens het systeem van de transporteur nog steeds spoorloos. Als je idd niet verder kjkt dan je computerscherm misschien?

Dan de Trafomatics, deze staan nog steeds vast bij de douane om in de EU te worden ingevoerd, daar ga ik niet meer op tijd op rekenen, dus worden het een geintegreerde Octave V40SE met een EQ-2 phonotrap en een geintegreerde Trafomatic die ik al eerder had, de Elegance Evolution samen met een wat oudere Trafomatic Phono Paradise.

Voor de grote ruimte benenden grijp ik gewoon terug naar een Linsley Hood 69 of een Fisher 800B, aldus de opzet van plan B. Elementen en Jelco armen heb ik plenty liggen, dus nu is alleen het wachten nog op de nieuwe Reed 1X arm of deze het op tijd haalt. Ik hoop het wel, want dat is ook echt een plaatje...

Reed-1X-tonearm2.jpg

Reed-1X-tonearm1.jpg

Reed-1X-tonearm.jpg

... maar goed, vrijdag weten we meer!

• Members
2 hours ago, Groovy said:

Erg mooie tonearm.
Heel mooi ook om de input van de phonokabel  boven aan de arm te plaatsen.

Dank! Ik ben er ook erg blij mee, nu is er uiteindelijk ook een relatief goedkopere Reed arm op de markt. Voor het gros van de audiofielen waren ze eigenlijk net aan de te  dure kant. Nog steeds niet goedkoop, maar nu wel ''haalbaar''...

Hij is alleen nog steeds niet binnen. Zal wel weer een, zoals altijd, op het allerlaatste momentje worden ben ik bang!

Oh sorry Marco, ik had naar de prijzenlijst van jouw site gekeken en daar stonden prijzen van ver boven de tien op voor voor en eindversterker samen ( ik kijk altijd wat ik voor mezelf interessant vind). Mijn vraag is dan altijd wie dat soort bedragen  kan en wil betalen in NL. Ik ken veel mensen in de audiowereld en de meeste sprokkelen een dure set samen via demomodellen, faillisementen  e.d. Zelf heb ik trouwens eigenlijk alles wel nieuw gekocht. De Graham arm zat in de periode dat de Phantom in de wachtkamer stond en die was zeer redelijk geprijst. De Benz waren allemaal inruil met statiegeld en dat scheelt natuurlijk ook veel. 

Edited by carl

• Members

Trek het je niet aan, ik vermoedde al zoiets. Als laatse hierover wel nog een kleine nuance aangaande de voor-eind combi prijzen, die beginnen bij Trafomatic bij €2599 voor een voorversterker, en €3599 voor een eindversterker. Ook geen kattepis natuurlijk, maar ik vind het relatief dan toch echt wel verantwoord. Jouw Benz Ruby elementje kost dacht ik ongeveer net zo veel als die eindversterker, veel geld is toch altijd weer in the eye of the beholder!

Maar laten we het weer over andere dingen dan prijzen hebben...

Dat eten bij de Wasserburg in Anholt was gisteravond toch ook wel erg bijzonder en het gezelschap was toch wel apart.