Jump to content

Audio in Indonesia

pjotr27
 Share

Recommended Posts

On 31-7-2024 at 14:43, Bebatoli said:

Ik gebruik Grimm kabel, eerst de TPR die 10€ de lopende meter kost, nadien heb ik de TPM gekocht die nog een ietsje pietsje beter was maar die in nu vervangen door de SQM. Een tijdje geleden een shoot out gedaan tussen de TPM en de SQM en de verschillen waren een nog vloeiende geluid, het 3D beeld is ook iets beter, mooier afgelijnd. Daarom ga ik de TPM vervangen door de SQM.

Maar wil je een mooie kabel voor relatief weinig geld dan is de TPR een absolute aanrader.

De discussie wel/niet laat ik aan mij voorbij gaan. Ik beschouw mezelf nuchter genoeg om verschillen te horen en accepteren.

Speakerkabel is Jorma Design Duality, die had ik nog liggen in de winkel en heb die in 2 geknipt en zodoende heb ik per kant 2 sets van 1,5 meter.

Stroomkabels, alles van  Essential Audio Tools. Had ik ook nog liggen en die vind ik erg goed, verschil komt volgens mij door de goede afscherming.

Stekkerblok komt nog van Rick Paap.

Die TPR is inderdaad een aanrader en gebruik ik nu al een paar jaar in mijn set en is gewoon een prima kabel voor een nette prijs.

On 31-7-2024 at 14:30, Hans van Liempd said:

Hier is vrijwel alles verzilverd koper. En helemaal geen scherpte. Perfecte balans in mijn oren.

Ik denk, dat goede kabels de zwakte van de rest van de set en opname laten horen. 

Om de scherpte te compenseren moet je de kabel ook wel vlechten. gewoon getwist is deze niet fijn.

23 hours ago, kappa7 said:

Om de scherpte te compenseren moet je de kabel ook wel vlechten. gewoon getwist is deze niet fijn.

En ook daar, klopt dat niet altijd. In mijn set zijn alle kabels gevlochten. Mijn broer heeft grotendeels dezelfde kabels. Maar tussen de voor- en eindversterker een getwistte verzilverde interlink van 1,5 m lang. Ik heb voor hem een set gevlochten gemaakt, maar hij vond die niet zo mooi als de getwistte uit hetzelfde materiaal. Door die lange gevlochten kabel verdween het leven uit het geluid zei hij.

Eenvoudig antwoord. bij twisten zijn de aders gedraaid en kan al vanaf 2 geleiders.

Voor vlechten heb je minimaal 3 adres nodig die je om en om over elkaar slaat.

Voorbeeld op plaatje. de aders zijn getwist en de afscherming is gevlochten

Draad en kabel 5 meter 12-core TRVVPS hoge flexibiliteit buigbestendige  sleepketting twisted pair afgeschermde draad 26 24 20 18 17AWG  oliebestendig Getwist paar afgeschermde kabel (Size : 17 AWG 1.0 :  Amazon.nl: Klussen & gereedschap

Door de mate van het twisten wordt de kabel impedantie bepaald en kan je dus iets mee spelen om op de juiste kabel impedantie uit te komen.

Bij vlechten krijg je een keten van scherpe bochten in je kabel die er voor zorgen dat all fut uit het geluid gaat.

een kabel die van nature al wat scherper is (met zilver coating dus) kan je dat wel iets compenseren.

In een set die van nature al redelijk warm klinkt kan je met getwiste verzilverde kabel wel wat meer leven in de brouwerij krijgen.

Heb je een set die al erg levendig is dan helpt vlechten wel om dat er uit te halen.

25 minutes ago, kappa7 said:

Door de mate van het twisten wordt de kabel impedantie bepaald en kan je dus iets mee spelen om op de juiste kabel impedantie uit te komen.

Bij vlechten krijg je een keten van scherpe bochten in je kabel die er voor zorgen dat all fut uit het geluid gaat.

een kabel die van nature al wat scherper is (met zilver coating dus) kan je dat wel iets compenseren.

In een set die van nature al redelijk warm klinkt kan je met getwiste verzilverde kabel wel wat meer leven in de brouwerij krijgen.

Heb je een set die al erg levendig is dan helpt vlechten wel om dat er uit te halen.

“Scherpe bochten” hoeft echt niet bij vlechten. In het bovenstaande plaatje is zodanig gevlochten dat je een min of meer dicht pakket krijgt. Nodig voor afscherming dus. Maar je kan ook onder andere hoeken vlechten zonder scherpe bochten. Met de hand niet makkelijk om dat univorm te doen. Met een machine vrij simpel door snelheid in te stellen. Ook kan je vlechtspanning instellen waarmee je min of meer losser vlecht. Een niet geleidende draad meevlechten kan afstand tussen de geleiders vergroten en daarmee de impedantie veranderen.

Mogelijkheden genoeg dus. Ik pas dit zelfs toe met handvlechten. Ben je wel een half uur bezig voor 50 cm.Vroeger kon ik dat sneller door de vlechtmachine van het werk te gebruiken. Maar dan is 50 cm weer te kort. Maar ja, da’s vroeger hè.

Voordeel(?) van vlechten is dat de invalshoek van straling telkens verandert. Bij twijnen heb je dat niet.

groet,

Leobus

Juist door te vlechten met scherpe bochten zorgt ervoor dat de geleiders niet parallel aan elkaar liggen, maar elkaar haaks kruisen,  en de capaciteit dus sterk beperkt wordt.

Edited by Edje2

Zeker waar, Kruisen helpt om de impedantie te verlagen.

Alleen al die knikken in de aders helpt dan weer niet in het audio transport.

Nu kom ik zelf uit de HF hoek en dat zit natuurlijk een heel stuk boven de audio band.

Bij hogere frequenties zie je dat een signaal het lifts gewoon rechtdoor gaat.

Buigen van de kabel geeft verliezen, een kabel heeft namelijk niet voor niets een bend radius gespecificeerd.

Ook al is de frequentie heel veel lager, een mate van invloed is er wel zeker.

Er is niet voor niets een reden dat de broer van Hans de gevlochten kabels niet fijn vind.

49 minutes ago, kappa7 said:

Als je een mantel wil vlechten kan je zonder scherpe bochten werken maar een standaard 3 draden vlecht heet van nature gewoon een aan een schakeling van scherpe bochten.

Het hangt er maar net van af hoe strak en onder welke hoek je de draden tegen elkaar aan trekt op de hoekpunten. Ik vlecht met hoeken van minstens 150 graden of meer. Dat gewoon met 3 draden. En geen mantel. Mijn laatste RCA interlinkje van 90 cm had zo een capaciteit van 65 picoF en een lage (voor mij) niet meetbare inductie.

groet,

Leobus

Edited by leobus

2 hours ago, kappa7 said:

Zeker waar, Kruisen helpt om de impedantie te verlagen.

Alleen al die knikken in de aders helpt dan weer niet in het audio transport.

Nu kom ik zelf uit de HF hoek en dat zit natuurlijk een heel stuk boven de audio band.

Bij hogere frequenties zie je dat een signaal het lifts gewoon rechtdoor gaat.

Buigen van de kabel geeft verliezen, een kabel heeft namelijk niet voor niets een bend radius gespecificeerd.

Ook al is de frequentie heel veel lager, een mate van invloed is er wel zeker.

Er is niet voor niets een reden dat de broer van Hans de gevlochten kabels niet fijn vind.

Ik geloof direct dat het ook effect heeft in de audio band. Die laatste zin vind ik dan weer totaal geen argument.

5 hours ago, leobus said:

Het hangt er maar net van af hoe strak en onder welke hoek je de draden tegen elkaar aan trekt op de hoekpunten. Ik vlecht met hoeken van minstens 150 graden of meer. Dat gewoon met 3 draden. En geen mantel. Mijn laatste RCA interlinkje van 90 cm had zo een capaciteit van 65 picoF en een lage (voor mij) niet meetbare inductie.

groet,

Leobus

Bij mijn vlakke vlechtmethode (soms met 40 draden, kruisen de draden elkaar met bijna 90 grd. Lange kabels krijgen wél een hoge capaciteit.

Dit zijn de inductie, capaciteit en impedantie van een kabel van 0,5 m:

SERIE-INDUKTIE
0.2 microHenry

CAPACITEIT
80 picoFarad tussen aardleiding en signaalleiding

KARAKTERISTIEKE IMPEDANTIE
Zo = 50 Ohm

Een kabel van 1,5 m heeft dus een capaciteit van 240 picoFarad.

Edited by Hans van Liempd

16 hours ago, Hans van Liempd said:

Bij mijn vlakke vlechtmethode (soms met 40 draden, kruisen de draden elkaar met bijna 90 grd. Lange kabels krijgen wél een hoge capaciteit.

Zo heb ik ook altijd begrepen dat dit het beste is voor de speaker kabels.