carl Posted 6 juni 2018 Report Share Posted 6 juni 2018 Op zich erg leuk te lezen verhaal hieronder al ben ik daar maar deels mee eens. Bij Puresound zijn eerder twee artikelen verschenen over deze materie. Eigenlijk sta ik nog volledig achter het in Puresound beschreven schoonmaakregiem wat neerkomt op twee keer mechanisch wassen bij oude platen: de eerste keer met alcohol en de tweede keer met LAS. Bij nieuwe platen volstaat LAS. De idee om daarna nog een keer te wassen (zeep verwijderen) door ultrasoon zonder toevoeging van zeep spreekt me erg aan. https://www.analogplanet.com/content/if-charles-kirmusss-record-cleaning-machine-and-regimen-correct-everyone-elses-wrong Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 8 juni 2018 Report Share Posted 8 juni 2018 (edited) Interessant. Ik kijk naar de video's online. Leuke prijs: 800 dollar. OK, dus de platen staan niet te dicht op elkaar waardoor de bubbels alle platen goed kunnen bereiken. Anders DIY apparaten zouden te veel LP's in de bak hebben waardoor schoonmaken niet efficiënt gaat. Het schoonmaken gebeurt dus met de machine. Het drogen moet jezelf met een doek doen. De fabrikant noemt een microdoekje voor het drogen, maar ik dacht dat dat niet goed was voor vinyl. Het anti-schimmel schoonmaakmiddel is interessant - een variant op antivries - zou dat niet te agressief zijn? Zijn sonische frequentie is anders dan andere fabrikanten, hij gebruikt een 'plasmagolf', dat goed schoonmaakt vanwege een betere bubbel. De machine kan met zijn lage frequentie ook oude 78 toeren platen schoonmaken, shellac LP's. Begrijp ik nu goed dat de vloeistof warm wordt door het sonische geluid en dat daar een limiet op zit? Het bad wordt in ieder geval 35 graden Celsius. Klaarblijkelijk wordt er ook een residu verwijderd van het persproces van de LP. De Analog Planet presentator lijkt niet te geloven in residu van het persen. Nieuwe platen zijn altijd schoon. De fabrikant claimt dat als het schoonmaakmiddel 'sop' creëert op een nieuwe plaat, dan is er sprake van platenpers-residu. De borstel, die gebaseerd is op een oude Cecil Watts borstel ziet er in ieder geval leuk uit. Het schoonmaken met de machine zou ook de 'suikers' verwijderen van de plaat waardoor er geen schimmel meer kan ontstaan. De plaat gaat er in ieder geval meerdere malen in 4x tot 5x. De oude opname instituten de BBC etc. zouden zweren bij een goede borstel en water in de jaren zestig/zeventig. Dus schoonmaken van platen is een must volgens de fabrikant en natuurlijk met zijn systeem Website fabrikant. KA-RC 1 Ultrasonic Cleaner Demo De cameraman is wel irritant met zijn humor. If Kirmussaudio's Record Cleaning Ideas Are Correct Are Everyone Else's Wrong? Een wat rustiger filmpje. Relatief veel reacties onder de video over de zeep, maar ja dat hoef je niet te gebruiken. Edited 11 juni 2018 by Ivan10 Kleine toevoeging over shellac platen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 juni 2018 Author Report Share Posted 11 juni 2018 (edited) Ik vond de commentaren op het schoonmaak regime juist erg leuk Ivan. Eigenlijk ben ik met mijn wasregiem voor de platenwasser ook erg tevreden, maar een combi met ultrasoon reinigen lijkt me een verbetering. Ik ga dit wel volgen. Die Fremer kan je wel redelijk serieus nemen want hij heeft waanzinnig veel uitgeprobeerd. Edited 11 juni 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 11 juni 2018 Report Share Posted 11 juni 2018 (edited) Mijn humor is gewoon net anders, Carl: Would that work on my toes [fungus agent]? I don't know my stuff. Who does know my stuff?! Can you give the record a face lift? A boob job? Echt irritant: Het feit dat de fabrikant niet merkt dat zijn plastic congreskaartje om zijn nek tegen de LP aan komt, die hij schoonmaakt. Als ik zou werken met andermans platen zou ik dat afdoen of wegstoppen en ook katoenen handschoenen dragen. Ik vind het wel een leuke machine! Een Nederlandse importeur zal vast richting de 900-1000 euro gaan denk ik. Edited 11 juni 2018 by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 juni 2018 Report Share Posted 12 juni 2018 Nou, probeer het dan eens met ezelinnemelk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 12 juni 2018 Report Share Posted 12 juni 2018 6 hours ago, vintagemod said: Dat ultrasoon is al zo,n oud systeem ,is niks nieuws onder de zon. mvg wol Ja, het is niet nieuw, dat zullen wel meer mensen denken, maar het is wel het eerste betaalbare systeem van een fabrikant. Ik hoor weinig van audiofielen die zelf zo’n bak industrieel los hebben gekocht met motorisch wentelsysteem. Iedereen heeft of een Knosti of een OkkiNokki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 juni 2018 Report Share Posted 12 juni 2018 Ik heb hier een ultrasoonbak waar ik LP's mee zou kunnen wassen. Ik heb alleen geen ding waar ik de plaat in kan klemmen en zorgt dat ie automatisch ronddraait. Dat moet ik nog maken. Een passende ultrasoonbak kost ca €200. Ik had een Okki Nokki, maar die heeft plaats gemaakt voor een Keith Monks Gemini die ik goedkoop op de kop kon tikken. Met zo'n KM heb je geen ultrsoon bad nodig Dit is een filmpje van de mijne: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 12 juni 2018 Report Share Posted 12 juni 2018 (edited) Een echte Keith Monks gaaf, Sodejuu Ik weet dat Kuzma zo’n LP omwentel as met motor kan leveren en op E-Bay zijn er doe-het-zelf leveranciers. - RD Ultrasonic Record Cleaning kit Edited 13 juni 2018 by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 12 juni 2018 Report Share Posted 12 juni 2018 (edited) Kent iemand dit nieuwe product? Review Degritter Hier video’s van de fabrikant Degritter. Hier de website van Degritter De prijs is omtrent 2200 euro via een soort Kickstarter site. Edited 12 juni 2018 by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juni 2018 Author Report Share Posted 12 juni 2018 De idee van die Amerikaan is om de laatste schoonmaakbeurt ultrasoon te doen en zo zeepresten te verwijderen van de eerste schoonmakenbeurt (OkkiNokki e.d.). 1000 euro voor zo’n machine is max vind ik.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juni 2018 Report Share Posted 13 juni 2018 8 hours ago, carl said: De idee van die Amerikaan is om de laatste schoonmaakbeurt ultrasoon te doen en zo zeepresten te verwijderen van de eerste schoonmakenbeurt (OkkiNokki e.d.). 1000 euro voor zo’n machine is max vind ik.. Dat is onzin Carl. Zeep is een detergent wat gewoon oplost in water. Daar voegt ultrasoon niets aan toe en moet je zeepresten met schoon water wegspoelen. En een OkkiNokkie doet dat al zelf, tenzij je onzorgvuldig bent. Maar dan heeft het überhaupt weinig zin om platen schoon te maken Ultrasoon helpt alleen maar vastzittend vuil mechanisch los te rammelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 13 juni 2018 Report Share Posted 13 juni 2018 19 hours ago, Sodejuu said: Ik heb hier een ultrasoonbak waar ik LP's mee zou kunnen wassen. Ik heb alleen geen ding waar ik de plaat in kan klemmen en zorgt dat ie automatisch ronddraait. Dat moet ik nog maken. Een passende ultrasoonbak kost ca €200. Ik had een Okki Nokki, maar die heeft plaats gemaakt voor een Keith Monks Gemini die ik goedkoop op de kop kon tikken. Met zo'n KM heb je geen ultrsoon bad nodig Sjiek apparaat! Verschilt het eindresultaat veel van de OkkiNokki of is het vooral meer gebruiksgemak en degelijkheid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 juni 2018 Author Report Share Posted 13 juni 2018 10 hours ago, Pjotr said: Dat is onzin Carl. Zeep is een detergent wat gewoon oplost in water. Daar voegt ultrasoon niets aan toe en moet je zeepresten met schoon water wegspoelen. En een OkkiNokkie doet dat al zelf, tenzij je onzorgvuldig bent. Maar dan heeft het überhaupt weinig zin om platen schoon te maken Ultrasoon helpt alleen maar vastzittend vuil mechanisch los te rammelen. Dan zou je hem dus eerst ultrasoon moeten wassen en daarna in de mechanische platenwasser Peter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juni 2018 Report Share Posted 13 juni 2018 (edited) Als dat nodig is inderdaad. Maar ik dacht dat die ultrasoon machine in die linkjes dat al als vanzelf doet in 1 apparaat? Edited 13 juni 2018 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 juni 2018 Author Report Share Posted 13 juni 2018 Ik heb zelf altijd de idee gehad, dat op verschillende manieren wassen tot een beter resultaat leidt. Het is net de gewone was waar je eerst de voorwas doet en dan de hoofdwas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 juni 2018 Report Share Posted 14 juni 2018 (edited) Waarom stop je platen niet in de wasmachine Carl Kleine wasjes grote wasjes stop ze in je wasmachine, laat maar lekker draaien..... Geef je nog even antwoord op mijn vraag in de audiofiele dag? Een forum is 2 richting verkeer..... Edited 14 juni 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juni 2018 Report Share Posted 14 juni 2018 14 hours ago, carl said: Ik heb zelf altijd de idee gehad, dat op verschillende manieren wassen tot een beter resultaat leidt. Het is net de gewone was waar je eerst de voorwas doet en dan de hoofdwas. Dat is ouderwets Carl Niemand doet normaliter vandaag de dag nog aan een voorwas! Nergens voor nodig. Hooguit met sterk vervuilde werkkleren. Alleen Jack doet dat zo te lezen nog met zijn LP's.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 juni 2018 Report Share Posted 14 juni 2018 Nou.... bij sterk vervuilde platen neem ik eerst de Knosti en daarna mag Okkie (wat een namen ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 juni 2018 Report Share Posted 14 juni 2018 Voorwassen met zeep. In mijn geval was dat Cillit Bang ontvetter. Dan naspoelen met gedemineraliseerd water. Alles op de OkkiNokki.werkt echt prima. Soms even later weken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 juni 2018 Report Share Posted 15 juni 2018 Indien nodig borstel ik ze af met lauw water onder de kraan,dan dep ik ze droog met papier van de keukenrol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 juni 2018 Author Report Share Posted 15 juni 2018 Dat is wel een erg drastische aanpak Peter Wat je wel overal leest is dat je met een microfaser doek dieper in de groef komt. Dus probeer maar zo’n doek ipv een borstel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 16 juni 2018 Report Share Posted 16 juni 2018 Dat zou ik kunnen doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts