Jump to content

En wat vinden jullie van Yamaha?

ArrO
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb al sinds 1987 een yamaha eindversterker M60 met schakelbaar 20 watt klasse A en vroeg me af hoeveel ik heden ten dage uit moet geven voor een gelijkwaardige of betere eindversterker. Wat voor merk? type. Wie kan mij dat vertellen , wat ik wel vind is dat yamaha vroeger veel betere dingen produceerden dan nu. Als je ziet hoe deze opgebouwd is kan die m.i goed meekomen met een aantal High End versterkers.

gr

R

Beste Arro,

Ik zat net in een oude folder van Yamaha te bladeren en vind daar de M-65, waarschijnlijk de opvolger van jouw M60. Ziet er prachtig uit en als 'ie net zo mooi klinkt, dan ben je gek als je 'm weg doet!

Tenzij je natuurlijk niet meer tevreden bent over het geluid!

Ik heb zelf uit die tijd het topmodel cassettedeck, de K1020. Met dolby B/C, HX Pro, DBX, 3 koppen en inregelcomputer voor BIAS e.d. Ziet er nog steeds geweldig uit en klinkt uitstekend!

Eindelijk iemand die iets positiefs over yamaha heeft. Ik ben het met je eens yamaha maakte vroeger wel erg mooi spul, ik wil em dan ook niet echt kwijt, hij klinkt dan ook heel anders dan de huidige yammies, het enige waar ik wat wil/kan winnen volgens mij is in plaatsing, maar dat kan eerder volgens mij aan mijn voorversterker liggen NAD 1155 (misschien wel erg verouderd) Maar nogmaals als ik dit zou willen vervangen , waar moet ik dan aan denken?

Overigens heb ik het idee dat jij erg veel doet met oude folders gebruiksaanwijzingen, als je het leuk vind wil ik wel kopieen maken. Ik heb alle originele gebruiksaanwijzingen nog ?

LMK

Gr R

Beste Arro,

Ik ben pas verhuisd en heb toen zo ontzettend veel weggegooid, dat wil je niet weten! Heb ik wel weer spijt van, maar het ruimt wel op! Ik heb alleen de info bewaard die ik mooi vond of waar ik zelf nog apparatuur van heb (gehad).

En m'n werkkamer puilt nou alweer uit! Maar ik weet nu in ieder geval bij wie ik terecht kan als ik wat zoek!

Beste Arro,

Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een Yamaha M-85 eindversterker (30W klasse-A),

jeeeeeeeeeetje wat een power heeft deze bak zeg.

Ik heb 5 jaar gedraait op 2 zelfbouw mono klassa-A eindversterkers (ca. 25W) echter deze halen het bij lange na niet met dit monster van yamaha :-)

Als ik jouw was zou ik trouw blijven aan jouw

huidige Yamaha eindversterker totdat deze de geest geeft (wat bij normaal gebruik hoogst onwaarschijnlijk is).

Groeten,

Hoi Johan,

Gaaf he.

Die m85 kwam een jaar ofzo na de 60 of 80 serie. Je hebt gelijk het zijn echt enorme bakken en klinken erg goed. heb je de kap er al afgehad? wat zijn ze robuust gebouwd he. Welke vv heb je er aan hangen?. en hoe ziet de rest van je installatie eruit.

gr R

Hoi ArrO,

Mijn M-85 stuurd luidsprekers aan van JK-Acoustics (type JK-03) welke goed mee kunnen komen met het "bruut" geweld van deze Yamaha ;)

De CD-speler is van Marantz en is aangesloten op een lossen DA-convertoe welke ik zelf gebouwd heb.

Deze convertor ga ik binnenkort voorzien van een buizen lijn-trap ter vervanging van het huidige analoge gedeelte.

Ik heb de M-85 nu enkele weken draaien en ik ben nog steeds very happy ermee :)

Groeten,

Johan,

Welke voorversterker heb je er eigenlijk aanhangen en welke luidsprekerkabels kortom vertel es wat meer over je set . en waarom zet je achter je Marantz een buizentrapje.

gr R

• 3 weeks later...

ArrO,

Sorry, voor mijn late reactie, maarja dat krijg je in de vakantie-tijd cool.gif .

Als voorversterker gebruikt ik op dit moment een Yamaha CX-630 (heb ook een buizen vv. van Rik Stoet,echter deze staat nu op de revisie-bank, heeft al genoeg draai-uren achter de rug).

De interlinks zijn van JK-Accoustic (gebruik ik ook voor interne bedrading).

De luidsprekr bekabeling zijn ook van JK-Accoustic (tpoye ben ik even kwijt) confused.gif

De reden dat ik in mijn DAC een buizen lijn-trapje ge inbouwen is vrij simpel, op dit moment maak ik gebruik van een lijn-trap welke opgebouwd is met Op-Amps (van Burr Brown, de dure types) echter hoe je het ook went of keert, het blijven Op-Amps en echt lekker klinken deze toch niet.

Ik heb in Engeland een trafootje gekocht welke rechtsreeks op de DA-chip (PCM63) aangesloten wordt en de stroom omzet in spanning welke door 1 buisje op niveau gebracht wordt.

Ik heb het geluidsverschil al gehoort en dit is :P:P:P:P

Wat ik ook nog in gedachten heb is mijn luidsprekers BI-wiren, echter ik weet nog niet wat dit gaat leveren.

Jaap,

Ik heb zojuist mijn luidsprekers bi-wired aangesloten en ondanks het veeel te warme weer cool.gif toch de eindversterker in klassa-A geschakeld, die paar graden kunnen er ook nog wel bij :D

Nu luister ik en wat mij het eerste op valt is dat het hoog veel sprankelender geworden is, stemmen ed. komen nu veel meer naar voren terwijl de lage tonen wat meer gedempt lijken.

Zo zie je maar weer, er valt altijd wel iets te verbeteren, zo blijven wij tenminste bezig en houd ons van de straat ;)