Jump to content

AT 95E

carl
 Share

Recommended Posts

Mijn zoon had de naald van zijn AT 95 E kapot. Ik heb hem vervangen door de naald van de AT 95 E die op mijn Kenwood zit. En daarover gaat het. Op de  AT 95 E kan ook een Shibata naald. Heeft iemand daar ervaring mee. Hoor je die extra investering van pakweg 120 euro eruit.

Een goede post, Pjotr. Ik kreeg een appje uit Rotterdam ^_^, dat een shibata element zich als een snijbeitel gaat gedragen bij een verkeerde afstelling. Dus als Carl de naald gaat kopen moet hij langs bij @Sodejuu om deze af te laten stellen.  ;)

Edited by Ivan10

Er zijn inmiddels betere en nauwkeurigere naaldvormen te koop dan Shibata. Denk maar eens aan Micro Line, Micro Ridge, vdHul en nog een aantal.

Shibata was/is een erg aparte naaldvorm en ontwikkeld om quadrofonie te kunnen weergeven. Daarvoor moest de vorm 45kHz af kunnen tasten. Dat konden de standaard conisch (15kHz) en iets later elliptisch (20kHz) dus niet. De aftasthoek verschilt tov een "normale" naad. Staat ie fout, dan freest hij idd de groef. Een Hyper Elliptic doet hetzelfde als een Shibata en heeft de normale aftasthoek. Hetzelfde geldt voor Line Contact en Fine Line. De laatste 3 zijn doorontwikkelingen van de Shibata. heb je niet de juiste afstelmogelijkheden, is een hyper elliptic etc. een betere keuze dan een Shibata.

Wil je nog meer uit de groef peuren,. dan komen de de eerder genoemde ML, MR en vdH om de hoek kijken. Bedenk wel dat je dan ook nauwkeuriger moet afstellen. IMHO heeft het geen zin een element met een ML, MR  etc op het gehoor af te stellen. Dan haal je er nog niet uit wat mogelijk is. Voor dergelijke naaldvormen moet echt alles goed staan. Dat lukt niet met alleen een protractor, meetplaat en een stel oren. Daarvoor heb je ook meetapparatuur nodig.

De bedoeling is dat ik een nieuwe naald koop bij mijn AT element. Kennelijk is er ook een fineline beschikbaar van Jilco. Zal nog eens opzoeken. 

En heeft je zoon een set die dat dan ook waar maakt? En is ie voorzichtig genoeg dat hij zo'n dure naald niet weer stuk maakt?

Ahh zie het al. Je zoon mag jouw oude naald houden en jij een nieuwe. Slim bedacht!........    :D Kijk dan ook eens hier: https://theaudiofiles.co.uk/95p-paratrace-stylus-for-at95e-cartridge/  Hier is iemand er erg tevreden over: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?p=1870583#p1870583

Edited by Pjotr

Dat is inderdaad een goede suggestie Peter. Die naald schijnt een van de Hul imitatie te zijn, maar zodanig dat ze niet leiden tot patentproblemen.

Op het Linn forum zit een knaap die alle naalden op zijn AT heeft uitgeprobeerd. Zijn conclusie is dat de standaard naald nog wel het best klinkt. Een betere optie is een AT 95 e naald op een oud Linn K 9 element. Dat is nagenoeg een AT 95 e element, maar met aanpassingen wel beter. Als ik een K 9 een keer tegen kom probeer ik het graag uit. Een goed element, het zat op mijn toenmalige Linn Axis. 

Edited by carl

Ik heb nog wel wat zitten lezen op internet Wiel. Waar het bij een element onder meer om gaat is dat de naald een goed contact heeft met de groef en dit leidt - mits goed uitgevoerd- tot minder slijtage. In die zin is van de Hul met zijn tip best revolutionair bezig geweest. Die Paratracer is nagenoeg een van de Hul tip. Jouw weerstand tegen de van de Hul tip is volgens mij gebaseerd op een oud artikel in het blad Audio waar ik niets van kan vinden op internet. Het is wel weer zo, dat van de Hul al kort na introductie van de tip met een iets aangepaste tip is gekomen.  Op internet vragen ze zich overigens wel af hoe die vervangingsnaald van Paratrace (van de Hul kloon) voor de AT 95 e zo goedkoop kan.

Overigens is de AT 95 e een fantastisch leuk element en zeker voor de prijs. De Linn K5 en K9 zijn eigenlijk AT’s en dat geldt ook voor diverse elementen van Clearaudio. Wel met “belangrijke” aanpassingen zoals een andere bodemplaat of een druppeltje siliconen. Seed heeft wel een punt, dat je voor de zeer lage prijs van die AT best wat kan experimenteren. Op you tube vond ik ook een filmpje  waar binnen 5 minuten een wooden body op dit element kan worden gezet - 45 euro. 

Edited by carl