Jump to content

RCA cable OCC of OFC, is dat verschil hoorbaar?

MarKath
 Share

Recommended Posts

Hallo forummers,

Ik ben voornemend om 2 nieuwe/andere 1,5 meter RCA kabels te kopen i.v.m. wijziging van de opstelling.

Nu ben ik al een beetje bekend met de suggestie dat OCC beter zou zijn dan OFC. Heb op basis van die suggestie (misschien wel heel dom) deze kabel dan ook gekocht en zelf gebruikt in de MarKath zelfbouw luidsprekers. De term OCC duikt wel steeds meer op, wordt zelfs in mijn Astin Trew CD-speler gebruikt.

Maar nu ben ik dus op zoek naar RCA kabels en ben benieuwd of dit verschil ook hoorbaar is?

In China Aliexpress is het aanbod veel groter dan hier en de prijzen zijn ook aantrekkelijk, maar blijft de vraag, is dit verschil daadwerkelijk te horen? 

Ik wil er niet teveel aan uit geven maar in China is wel meer keus voor hetzelfde geld.

Ik hoor van jullie.

Groeten,

Marcel

Wat ik weet is dat OCC weer een soort meer pure koper kabel is.
Ik heb hieronder een kopie gemaakt van de site van Acoustic Dimension waar dit wordt omschreven met een structuur vergelijk tussen OCC en OFC.

Neotech UP-OCC

Neotech has been producing outstanding cables since 1980, and has long been a leader in producing wire and cable using "single crystal" UP-OCC, developed by Professor Ohno of the Chiba Institute of Technology in Japan. UP-OCC is at least 99.99998% pure, and has an average crystal size of 125 meters (410 feet)! Compare this to the average crystal size of Oxygen Free, which is .02 meters (3/4"). 

UP-OCC copper and silver are considered the ultimate in copper and silver conductior technology today. 
.

Neotech-up-occ-comparison-500x213.jpg

The unidirectional UP-OCC has no electric resistance and practically no crystal boundaries. Accordingly, it is able to transmit electrical signals faster and with less distortion than ordinary OFC and silver wires. All of these features make the pure OCC copper and silver the state-of-the art conductor materials for the audiophile cable industry

Jep, als ik er op Google lees ik weer uitsluitend audiofiele BS en vaagheden/algemeenheden. Nergens iets substantieels industrieel. Dan kan het w.m.b. op de grote hoop van de andere UQC* kabels.

* Ultimate Quality Copper

Ik vermoed dat OCC "One Crystal Copper" betekent.

En of dat allemaal BS is, zou ik niet weten. Ik denk wel, dat als je de kabel een paar keer in handen hebt gehad dat er van dat "One" niet veel meer over is. Buigen van pure kristallen gaat niet best, dus dan maar over gaan op meer kristallen. Trouwens in het hele proces om dunne draden te trekken, wordt er ook nogal wat geweld gebruikt. Als je als basis al OCC had, gaat het er wel aan. Dit verhaal heb ik ook wel eens van Van Den Hul gehoord.

Groet,

Leobus

On 11-6-2018 at 12:00 PM, leobus said:

Ik vermoed dat OCC "One Crystal Copper" betekent.

En of dat allemaal BS is, zou ik niet weten. Ik denk wel, dat als je de kabel een paar keer in handen hebt gehad dat er van dat "One" niet veel meer over is. Buigen van pure kristallen gaat niet best, dus dan maar over gaan op meer kristallen. Trouwens in het hele proces om dunne draden te trekken, wordt er ook nogal wat geweld gebruikt. Als je als basis al OCC had, gaat het er wel aan. Dit verhaal heb ik ook wel eens van Van Den Hul gehoord.

Groet,

Leobus

Daarom worden OCC koper draden niet getrokken, maar geduwd door de matrijzen?

Er word aangegeven in het OCC verhaal dat juist het trekken deze breuken in het koper veroorzaakt, en het duwen maakt dat het niet zo breekt als met gewoon OFC.

En OCC bestaat al een aantal jaar met ups en downs, maar heeft in elk geval bij de bekende kabelnamen nooit voet aan de grond gekregen om wat mee te doen.

Single crystal koper en zilver bestaat idd al langer. en het heeft zeker een lagere soortelijke weerstand als voordeel. Maar dan wel aangebracht op een single crystal substraat zoals op silicium in de chip industrie

42 minutes ago, dhfreakie said:

Daarom worden OCC koper draden niet getrokken, maar geduwd door de matrijzen?

Er word aangegeven in het OCC verhaal dat juist het trekken deze breuken in het koper veroorzaakt, en het duwen maakt dat het niet zo breekt als met gewoon OFC.

En OCC bestaat al een aantal jaar met ups en downs, maar heeft in elk geval bij de bekende kabelnamen nooit voet aan de grond gekregen om wat mee te doen.

Ik heb een paar jaar gewerkt aan smeermiddelen voor gebruik in trekstenen voor staalkoord productie. Die trekstenen zijn zodanig van vorm gemaakt dat de vervorming inderdaad op druk gaat. De benodigde kracht voor die vervorming wordt echter wel geleverd door het trekken aan de uittredende (dunnere) draad. Ik weet niet hoe je aan bovengenoemde kennis komt, maar ik vermoed dat het een commerciëel interessant praatje is, dat de halve waarheid geeft.

Groet,

Leobus

47 minutes ago, leobus said:

Ik heb een paar jaar gewerkt aan smeermiddelen voor gebruik in trekstenen voor staalkoord productie. Die trekstenen zijn zodanig van vorm gemaakt dat de vervorming inderdaad op druk gaat. De benodigde kracht voor die vervorming wordt echter wel geleverd door het trekken aan de uittredende (dunnere) draad. Ik weet niet hoe je aan bovengenoemde kennis komt, maar ik vermoed dat het een commerciëel interessant praatje is, dat de halve waarheid geeft.

Groet,

Leobus

heb het eens opgezocht, het was wat ik ervan had gelezen.

Onderstaande link geeft toch nog een iets ander plaatje, lees zelf maar.

http://www.6moons.com/audioreviews/interconnects/interconnects_3.html

Zolang kristallen nog moleculen genoemd worden, snap je er niet veel van.

En ja, je kan dat zg OCC wel maken. Maar dat is dan het uitgangsproduct voor het verdere verdunnen van de draad. Dat is de zg "Cast". Ik vind het trouwens knap dat je onder een microscoop kunt bepalen dat een kristal (in de tekst "molecuul") 125 meter lang is. Neem maar van mij aan dat het plaatje met die mooie kristallen afkomstig is van de cast. Ik geloof er geen snars van dat die van het eindproduct komen.

Op het plaatje zie je trouwens dat de "cast" tussen een aantal rollen wordt geleid om hem af te voeren. Daar wordt hij al voor de eerste keer op buiging belast en wordt de kristalstructuur al aangetast.

Wel interessant in het verhaal is het noemen van de koper in glas draden. Die kan je dus wel "OCC" én dun maken. Laat ik nou interlinks hebben van dat materiaal.:D:D

En ja, door mijn werk ben ik wat achterdochtig geworden wat betreft japanse vindingen. Ik heb teveel japanse patenten moeten nawerken die uiteindelijk nep bleken. Dat komt omdat Japanners betaald worden naar gelang ze patenten op hun naam hebben.

Groet,

Leobus

Hallo forummers,

Bedankt voor jullie input. veel duidelijkheid komt er niet uit dus ga ik maar voor de "ouderwetse" gangbare kabel.

Zoals in het begin al aangegeven ben ik al een keer tot aanschaf overgegaan op basis van suggestie en doe dat dit keer maar niet en ga voor een gangbare/betaalbare kabel welke 1,5 meter lang is.

Inmiddels is de keus al wel gevallen op de Inakustik Premium, welke in deze lengte lekker betaalbaar is.

00404007.jpg

Edited by SMarcel

• 2 weeks later...