carl Posted 28 juni 2018 Report Share Posted 28 juni 2018 Ben wat oude bladen aan het herlezen met een artikel waar enigszins wordt verklaard waarom vinyl beter klinkt. Kennelijk wordt door de snijbeitel, ultra laag op de plaat gezet die bij afspelen niet wordt gehoord maar wel wordt waargenomen door de hersens. Je praat dan over frequenties tussen de 6 en 8 Hz. Zou ook de werking van de Schuman resonator verklaren. Een andere verklaring zijn de resonanties van het vinyl veroorzaakt door de naald zelf. Een soort feedback dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 juni 2018 Report Share Posted 28 juni 2018 Haha, de speakers die output onder de 20 hz kunnen weergeven is hooguit 0.1% van wat de mensen thuis hebben staan. De enige sub waarvan ik weet dat ie zo laag komt is een bag end https://bagend.com/products/series/bag-end-infrasub-series/ Je moet er wel een stuk of 4 van neerzetten (18") Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 29 juni 2018 Report Share Posted 29 juni 2018 Translator Bombarde dipool subs komen tot 12 Hz. Bombarde laag: 2x 26cm - Vifa M26WR-09-08 Aktief dipool-laagsysteem, voor de Pavane ontworpen scheidingsfilter: 6 dB/octaaf - faselineair scheidingsfrequentie: 40Hz Q-factor: 0,5 ingebouwde versteker: 150W RMS impedantie: 100 Ohm frequentiebereik: 12-40Hz afmetingen hxbxd: 38x38x38 cm gewicht: 30 kg gebouwd van 1993-1998 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 juni 2018 Author Report Share Posted 29 juni 2018 17 hours ago, carl said: ..... die bij afspelen niet wordt gehoord maar wel wordt waargenomen door de hersens. Je praat dan over frequenties tussen de 6 en 8 Hz. Zou ook de werking van de Schuman resonator verklaren.... Waarnemen is iets anders dan horen! Die John Crabbe die hier mee kwam was eindredakteur van de Hifi News en was technisch zeer begaafd: hij heeft bijvoorbeeld de dwarsdrukcompensatie uitgevonden. Zo'n Cock die kent dat soort oude waarheden ook want hij heeft een bibliotheek aan oude bladen. Het zou me niet verbazen als hij zo"n waarheid in zijn producten bouwt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 juni 2018 Report Share Posted 29 juni 2018 Hoeveel db Ruud? Metingen enzo https://data-bass.com/data?page=systems Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 juni 2018 Report Share Posted 29 juni 2018 Waarnemen doen we voor een groot deel met onze gevoelstoestand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 juni 2018 Report Share Posted 29 juni 2018 (edited) Verklaringen en waarheden? Wat in dat artikel aangehaald wordt zijn natuurlijk geen verklaringen en waarheden maar suggesties. B.t.w. de Schumann resonantie is geen geluidsgolf: https://en.wikipedia.org/wiki/Schumann_resonances Levensgevaarlijk om daar zelf met allerhande doosjes aan te gaan zit prutsen. Straks verprutsen die doosjes de Schuman resonantie nog of trekken ze bliksem aan (Geen waarheid maar een suggestie mijnerzijds.) Edited 30 juni 2018 by Pjotr formatteringszut forumeditor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 juni 2018 Report Share Posted 30 juni 2018 Vrijwel elke basspeaker beweegt op 6 of 8 Hz. Maar weergeven is iets anders. Bij een breedbander heb dan bovendien last van dopler. Weg dus met dat infra laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 juli 2018 Report Share Posted 1 juli 2018 14 hours ago, vintagemod said: Ik denk cq vermoed dat er gassen cq sterk vibrerende gassen vrijkomen door de luchtvochtigheid in de ruimte en dat de hersen kunnen waar nemen ,dat is ook met hoogfrequent cq audiolamp cq trollesnot, maar zolang je dat niet zichtbaar kunt maken is het voodoo gelul. Ik heb een apparaatje,waar je in het sub laag 2 t/m 10 hz kan instellen ,ik had nek klachten toen ik het apparaat op een bepaaalde frequentie had gezet werd het in de nek warm,dat apparaat word bij acupunctuur gebruikt. mvg wol "Sterk vibrerende gassen" hè... Volgens mij heb je de clou gevonden! Ja, dat moet het zijn: sterk vibrerende gassen zijn het en dat is geen voodoogelul van Trol Wol. We zijn er eindelijk uit! Ik dacht, wat ruik ik toch de hele tijd, maar dat zijn de vibrerende gassen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 1 juli 2018 Report Share Posted 1 juli 2018 Als aan mij een gas vibrerend ontsnapt, ruik je dat meestal ook wel. Ik ga proberen die gassen op te vangen en vervolgens ze voor een vet bedrag aan audiofielen te verkopen. Een gat in de markt dus. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 juli 2018 Report Share Posted 1 juli 2018 Ik ga het tweedehandstopic met spanning volgen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 juli 2018 Author Report Share Posted 1 juli 2018 Deze ontwikkeling had ik ook weer niet verwacht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts