Jump to content

Infra bass

carl
 Share

Recommended Posts

Ben wat oude bladen aan het herlezen met een artikel waar enigszins wordt verklaard waarom vinyl beter klinkt. Kennelijk wordt door de snijbeitel, ultra laag op de plaat gezet die bij afspelen niet wordt gehoord maar wel wordt waargenomen door de hersens. Je praat dan over frequenties tussen de 6 en 8 Hz. Zou ook de werking van de Schuman resonator verklaren. Een andere verklaring zijn de resonanties van het vinyl veroorzaakt door de naald zelf. Een soort feedback dus.

Haha, de speakers die output onder de 20 hz kunnen weergeven is hooguit 0.1% van wat de mensen thuis hebben staan.

De enige sub waarvan ik weet dat ie zo laag komt is een bag end

https://bagend.com/products/series/bag-end-infrasub-series/

Je moet er wel een stuk of 4 van neerzetten (18")

Translator Bombarde dipool subs komen tot 12 Hz.

Bombarde

laag: 2x 26cm - Vifa M26WR-09-08bombarde.png

Aktief dipool-laagsysteem, voor de Pavane ontworpen

scheidingsfilter: 6 dB/octaaf - faselineair

scheidingsfrequentie: 40Hz

Q-factor: 0,5

ingebouwde versteker: 150W RMS

impedantie: 100 Ohm

frequentiebereik: 12-40Hz

afmetingen hxbxd: 38x38x38 cm

gewicht: 30 kg

gebouwd van 1993-1998

17 hours ago, carl said:

..... die bij afspelen niet wordt gehoord maar wel wordt waargenomen door de hersens. Je praat dan over frequenties tussen de 6 en 8 Hz. Zou ook de werking van de Schuman resonator verklaren....

Waarnemen is iets anders dan horen!  Die John Crabbe die hier mee kwam was eindredakteur van de Hifi News en was technisch zeer begaafd: hij heeft bijvoorbeeld de dwarsdrukcompensatie uitgevonden. Zo'n Cock die kent dat soort oude waarheden ook want hij heeft een bibliotheek aan oude bladen. Het zou me niet verbazen als hij zo"n waarheid in zijn producten bouwt.

Verklaringen en waarheden? Wat in dat artikel aangehaald wordt zijn natuurlijk geen verklaringen en waarheden maar suggesties. B.t.w. de Schumann resonantie is geen geluidsgolf: https://en.wikipedia.org/wiki/Schumann_resonances

Levensgevaarlijk om daar zelf met allerhande doosjes aan te gaan zit prutsen. Straks verprutsen die doosjes de Schuman resonantie nog of trekken ze bliksem aan :D (Geen waarheid maar een suggestie mijnerzijds.)

Edited by Pjotr
formatteringszut forumeditor

14 hours ago, vintagemod said:

Ik denk cq vermoed dat er gassen cq sterk vibrerende gassen vrijkomen door de luchtvochtigheid in de ruimte en  dat de hersen kunnen waar nemen ,dat is ook met hoogfrequent cq audiolamp cq trollesnot, maar zolang je dat niet zichtbaar kunt maken is het voodoo gelul.

Ik heb een apparaatje,waar je in het sub laag 2 t/m 10 hz kan instellen  ,ik had nek klachten toen ik het apparaat op een bepaaalde frequentie had gezet werd het in de nek warm,dat apparaat word bij acupunctuur gebruikt.

mvg wol

"Sterk vibrerende gassen" hè... Volgens mij heb je de clou gevonden! 

Ja, dat moet het zijn: sterk vibrerende gassen zijn het en dat is geen voodoogelul van Trol Wol. We zijn er eindelijk uit! Ik dacht, wat ruik ik toch de hele tijd, maar dat zijn de vibrerende gassen...

Als aan mij een gas vibrerend ontsnapt, ruik je dat meestal ook wel. Ik ga proberen die gassen op te vangen en vervolgens ze voor een vet bedrag aan audiofielen te verkopen. Een gat in de markt dus. 

groet,

Leobus