Jump to content

HD vinyl

carl
 Share

Recommended Posts

Heb maar weer eens het Duitse Stereo gekocht. Leuke literatuur met bijvoorbeeld een vergelijkende test van elementen van rond de 500 euro en een interview met Kai Seeman van Speakers Corner records. Daarnaast een zeer interessant artikel over HD vinyl. Kennelijk komt traditioneel vinyl niet veel verder dan 20.000 Hz. HD vinyl komt tot 100.000!  Dat heeft onder meer te maken dat platen niet meer gesneden worden door een snijbeitel, maar met behulp van een laser. Zelfs de VTA kan zo in de groef gesneden worden. Met een beetje geluk komen de platen al in 2019 op de markt. Deze platen zullen zelfs goedkoper kunnen zijn want er kunnen er zelfs 10.000 geperst worden met een matrijs.

Leuk dat er nog ontwikkeling zit in de productie van vinyl Carl. 100kHz er in zal wel lukken maar er ook weer uithalen? Overigens 10.000 - 20.000 uit 1 matrijs was vroegâh ook heel gewoon hoor. Al is 10.000 eigenlijk wel de grens van het betamelijke. Door een matrijs met een laser te snijden zal de slijtage bij het persen niet dalen.

Als het tot goedkopere platen leidt en nog beter geluid zeker Ivan. Nu moet je het eigenlijk van de audiofiele platen hebben en die zijn erg prijzig.

Edited by carl

Met CD4 (quadrofonie) was het al mogelijk om tot 50kHz op een LP te persen en dat lukte dus al in de vroege jaren 70 met een gewone matijs. Zo ver ik weet gaan de huidige technieken tot 48kHz. Er wordt echt wel meer op de plaat geperst dan die 20kHz, of de master is weer eens van een CD getrokken.

Als de master van de CD is getrokken? :unsure: Heb jij daar voorbeelden van? Lijkt mij dan sowieso geen muziek die moeite waard is.

Maar je hebt wel een punt dat de huidige platen al tot ver over de 20 kHz doorlopen. Maar een aantal beperkingen, zoals b.v. max fase tussen links en rechts en dynamiek boven de 10 kHz, gaat het ook niet wegnemen. Het lijkt mij meer een marginale een verbetering, als het gehoormatig dat al zou zijn.

Ohw ja:

Edited by Pjotr

11 hours ago, Pjotr said:

Dat gaat een DL103 niet redden dus .... :cool2:

100Khz? eerst zien dan geloven. Daar moet de RIAA correctie voor aangepast worden, de 4e tijdconstante ligt rond de 50Khz  Allan Wright  heeft daar jaren terug al een goed artikel over geschreven. De meeste pick-up elementen zitten rond 20Khz .  Een standaard DL103 gaat tot 45Khz. Dat lijkt me voldoende met de huidige LP's.

Dat alleen Audiofiele LP's goed zijn, vind ik echt onzin. Zelfs een gehavende 120gram LP kan verschrikkelijk goed klinken.  Ik vind het zo' n typisch elitair flut artikel.  Zodra iets "audiofiel is"  drijft dat de prijs alleen maar op.  Laten we daarmee stoppen.;)  

Edited by Tubejack

11 hours ago, carl said:

Nu moet je het eigenlijk van de audiofiele platen hebben en die zijn erg prijzig.

Niet mee eens. Er zijn zat fantastisch klinkende lp's die niet tot de (prijs) catagorie "audiofiel" behoren.

Juist. Anders was er toch geen plaatje meer te draaien? Tikje, ruisje, wat maakt het eigenlijk uit. Natuurlijk liever niet, maar het gáát toch om de muziek??? En dan luister je heus wel door die paar onvolkomenheden heen. 

Ik ben audiofiel in die zin dat ik probeer het uiterste uit mijn installatie te halen. Dat betekent zeker niet dat het extreem duur moet zijn( ik blijf Nederlander ;)) Net zoals jullie heb ik veel oude LP’s die echt fantastisch klinken. Met tweede hands heb ik helaas minder ervaringen de laatste jaren en hetzelfde geldt voor veel nieuwe persingen. Dus ik koop vaak Speakers Corner LP’s die iets van 27 euro kosten. Heel soms Analoque Productions die helaas veel duurder zijn. Probleem is dat de persen kennelijk oud zijn en aan vervanging toe. Dan is er toch niets op tegen om geavanceerde technieken te gebruiken? Kijk ook eens op www.hdvinyl.org voor nadere info.

5 minutes ago, carl said:

...................Probleem is dat de persen kennelijk oud zijn en aan vervanging toe. Dan is er toch niets op tegen om geavanceerde technieken te gebruiken?

Misschien oud Carl, maar beslist niet te oud. Denk dat dat wel wel mee valt. Denk eerder dat de man of vrouw er achter te oud is. Of te jong, dat kan ook natuurlijk. I.i.g. niet vakkundig genoeg.

Ik lees net dat de laser op een digitaal signaal werkt. Ik zou de LP dus alleen gebruiken bij digitale opnamen. Bij analoge  opnamen prefereer ik AAA.

1 hour ago, carl said:

Ik lees net dat de laser op een digitaal signaal werkt. Ik zou de LP dus alleen gebruiken bij digitale opnamen. Bij analoge  opnamen prefereer ik AAA.

Oh, een zwarte CD. Is het geen MQA dan is het wel zwart digitaal. Je moet toch wat om aandacht te krijgen :D

Het is natuurlijk wel zo Peter, dat moderne opnamen allemaal digitaal zijn. Ik kan me voorstellen dat veel mensen ze toch op vinyl willen hebben terwijl het strikt gezien geluidsmatig geen toegevoegde waarde heeft. 

Dat laatste is niet helemaal waar Carl. Vinyl zoals wij dat kennen heeft zo zijn beperkingen die puur digitaal niet heeft. Daar zit m.i. deels ook de gehoormatige charme van vinyl in. Overigens maakte ik begin jaren '80 al opnamen digitaal. Toen nog op Betamax tapes.

1 hour ago, carl said:

Het is natuurlijk wel zo Peter, dat moderne opnamen allemaal digitaal zijn. Ik kan me voorstellen dat veel mensen ze toch op vinyl willen hebben terwijl het strikt gezien geluidsmatig geen toegevoegde waarde heeft. 

Je zou bijna je draaitafels van de hand doen Carl.:o Digitaal is zo' n algemeen woord. Het zegt weinig of niets over de uiteindelijke kwaliteit.  Stel je hebt een opname op 24bit/96Khz.  Vergelijk dan eens, de CD met de LP.  Er even vanuit gegaan dat bij het masteren voor CD en LP  beide de aandacht heeft gekregen die het medium op zich verdient. Vergelijk die LP dan nog eens met een stream van 24/96....  en vergelijk dat, dan weer eens met je HD-Vinyl LP..... 

Peter en Jack jullie hebben beiden gelijk natuurlijk. Zoals eerder gezegd  het is was warm op de luisterzolder. En of die hi res nu beter is dan goed vinyl Jack? Ik zal in ieder geval 1 HD vinyl plaat kopen om het uit te proberen.

8 hours ago, carl said:

Peter en Jack jullie hebben beiden gelijk natuurlijk. Zoals eerder gezegd  het is was warm op de luisterzolder. En of die hi res nu beter is dan goed vinyl Jack? Ik zal in ieder geval 1 HD vinyl plaat kopen om het uit te proberen.

Carl, daar kom je nooit uit. Bestaande media dragers hebben potentie genoeg, ook de CD. Het is volgens mij simpel. Vind je platen draaien leuk, stop daar je ziel en zaligheid in. Heb je niets met streamen, maar vind je LP's onhandig. Blijf gewoon lekker CD's draaien en koop een modern CD-loopwerk.  Met alle media kun je op een extreem hoog niveau spelen. Zo goed, dat de verschillen nihil kunnen zijn. Van dat "vergelijken" word je alleen maar onrustig.  

Met dit weer staan de buizen gewoon aan, we hebben muziek door het hele huis. Warmte?, ook dat went :) 

Edited by Tubejack

Het grote voordeel van streamen voor mij is de toegang tot veel muziek zowel oud en bijna vergeten als nieuw. Ik blijf verder wel een analoog fan Jack. En als je de hardware op orde hebt, doen eigenlijk alleen de opnamen ertoe daar zijn we het wel over eens.

En met dit warme weer zit ik liever niet te luisteren. Dan liever met een boekje op terras B)

Edited by carl