Jump to content

CoolEdit 2.1 & Windows 10

Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Ik werk al zeer vele jaren en tot volle tevredenheid met CoolEdit 2.1. Sinds de laatste windows update werkt CoolEdit echter niet meer volledig, Opnemen is niet mogelijk omdat verschijnt: "undefined external error".

Ik heb gezien dat meerdere mensen dit probleem hebben maar een oplossing heb ik nog niet echt gezien. Iemand hier die daar iets meer over kan zeggen?

Update terugdraaien is een mogelijkheid (?) maar ik zoek bij voorkeur een betere oplossing.

@Pjotr Cool Edit is niet van Adobe maar van Syntrilum. Je verward het met Adobe Audition denk ik. 

Ik kan je helaas niet helpen Kraus. Ik gebruikte vroeger wel Coo Edit, maar bij Pro 2.0 ben ik gestopt. Ik gebruik nu Audacity. Dat is gratis, werkt eenvoudig en kan voor wat ik ermee doe voldoende.

37 minutes ago, Sodejuu said:

@Pjotr Cool Edit is niet van Adobe maar van Syntrilum. Je verward het met Adobe Audition denk ik.

Yup, je hebt volkomen gelijk Roger. Mijn vergissing  :mellow:  Ben er w.d.b. ook al weer een tijdje uit. Voor simpel opnemen en editen gebruik ik al heel lang http://www.goldwave.com/  Met name omdat er ook een fraaie equation editor in zit waarmee je snel complexe wavevormen kunt maken. Denk dat voor Eric met name het vinyl oppoets gebeuren van belang is.

Audacity gedownload maar zelfde probleem.

Met cooledit kan ik lezen en schrijven dus dat wil ik erg graag blijven gebruiken. Ik vermoed dat het student aan huis gaat worden. Terugzetten van de update is in eerste instantie niet gelukt maar zal ik ook nog eens naar kijken. Over die update zeer ontevreden trouwens, er is bijvoorbeeld zomaar uit het niets microsoft outlook geinstalleerd, met contactpersonen en al, terwijl ik geen enkel mailprogramma op mijn pc had. Ik baal van dat hele windows. Het is opdringerig, dwingend en veel te nieuwsgierig.

Eric, meestal als zoiets gebeurd, is het wel iets met de privacy instellingen aan de hand. Het probleem is gewoon dat MS ook aan de nieuwe europese normen moet voldoen. Dat is in update 1803 ook gebeurd.

En overstappen naar CRApple? GEEN DENKEN AAN!!!!!!!!!!! 
CRApple is leuk voor mensen die niks met PC-techniek te maken willen hebben. Maar je kunt ook werkelijk nauwelijks zelf onder de motorkap werken. Mocht er toch iets mis zijn bij IOS, ben je haast verplicht te wachten op de volgende update. Bij Vensters worden er wel wat foutjes gemaakt. Je kunt bij MS Vensters 10 wel nog altijd onder de motorkap werken, al wordt het daar ook steeds lastiger gemaakt.
BTW, ik kan echt niet met en CRapple prul overweg. Ik blijk teveel na te denken en wil teveel zelf doen. De logica ontgaat me. Het is echt gemaakt voor mensen die niet willen of kunnen denken.

Tja, ben al een jaar of 18 fan van Linux, of misschien smokkel ik, want eerst was het nog OS/2. Linux is echt leuk, open source, prima ondersteuning, en zat mogelijkheden qua software. Knappe jongen die mij daarvan afkrijgt. Maar ieder zijn meug, hoor. Linux zit ook zowat in elk apparaatje wat je tegenwoordig kan kopen, en als je er wat van afweet, kun je die nog aardig naar je hand zetten. Anders had ik mijn Olives al lang aan de kant moeten gooien. :wacko:

6 hours ago, Sodejuu said:

De logica ontgaat me. Het is echt gemaakt voor mensen die niet willen of kunnen denken.

Er een beetje mee kunnen werken duurt volgens mij een week of 4, dan hebben je hersenen voldoende nieuwe verbindingen gemaakt om de overstap te maken van Windows naar Mac.  Verder ben je denk ik, in de war met MacOS.  IOS is voornamelijk voor mobiele apparatuur.  Met MacOS kun je vrijwel hetzelfde als Linux onder de motorkap. Helemaal als je Brew gaat gebruiken  :) 

Wat ik heel goed vind van Apple hoe het omgaat met updates voor IOS en MacOS. Tijdens de WWDC in juni wordt aangekondigd wat de nieuwe features zijn en welke apparaten het gaan krijgen, daarna komen een paar bèta's en in september is de release. Voor alle apparaten tegelijk.

Ondanks dat hier bijna alle andere servers op Linux draaien zou ik als werkstation en high-end muziek doos, niet graag meer wat anders meer willen.  Ik draai nu met de 3e beta MacOS Mojave, dat werkt net als een iMac fantastisch :)

Edited by Tubejack

Wat ik b.v. vervelend vind is het update beleid van Microsoft.  Je kunt voorzover ik weet niet zelf bepalen wanneer je updates krijgt. Net als Android dat te pas met updates strooit van allerlei applicaties.  Het kan zijn dat ik me er niet genoeg in verdiept heb hoor.  Maar ik hoorde afgelopen dinsdag  nog een beheerder klagen dat bij de laatste Windows 10 update alle niet Microsoft eigen drivers weggegooid waren, waardoor niemand op zijn werk meer kon printen.  Op een Mac is zoiets ondenkbaar die meldt dat er een update is en vraagt of je hem nu wil installeren of automatisch op een later tijdstip.

Ik denk dat Apple gebruikers over het algemeen praktische mensen zijn, die niet te veel tijd kwijt willen zijn aan geklooi aan computers en hun tijd liever nuttiger besteden.  Naar het luisteren van muziek bijvoorbeeld ;)

Edited by Tubejack

Dat is niet helemaal waar, je kunt de updates wel uitschakelen. Als je heel veel moeite doet kun je ook min of meer zien wat de updates inhouden. Nadeel van niet updaten is dat je meer risico loopt wat betreft beveiliging.

Wel is het zo dat de updates opdringerig zijn en inderdaad behoorlijk ingrijpend (zo blijkt vaak achteraf). Ook wil Microsoft graag ALLES van je weten en wordt de eigen software hinderlijk gepushed. Ik vermoed dat Apple niet veel anders is.

Een aardige indicatie van de steeds agressievere benadering is het aantal privacy-instellingen. Dat worden er steeds meer en geeft aan dat er steeds meer meegekeken wordt en de privacy, ondanks al die aan te vinken hokjes, slechts een wassen neus is. Of dat nieuw is weet ik niet maar de gebruiksvoorwaarden houden o.a. in dat je Windows niet in eigendom hebt maar slechts in bruikleen, je huurt slechts. Het verdienmodel is er ook sterk op gericht om licenties te verlenen voor een bepaalde tijd tegen een jaarlijkse bijdrage uiteraard. Microsoft Office (in feite onmisbaar) bijvoorbeeld gaat steeds meer die kant op. Advertenties zijn niet uit te schakelen

Overigens lijkt mij dat een algemene trend, meer en meer wordt de gebruiker doelwit en bezit van de softwareleveranciers die de gegevens van de gebruikers op alle mogelijke manieren te gelde maken.

Vorig jaar gelezen: Everybody Lies van seth stephens‑davidowitz.. Big Data, New Data and what the internet tells about us and who we really are. Als je daarin leest wat er allemaal met onze gegevens (gepersonaliseerd of niet) en surfgedrag gebeurt dan sta je gek te kijken. Voer voor psychologen  (en vele anderen, minder onschuldig) en het komt er op neer dat wij allen collectief, onvrijwillig, op de bank bij de psychiater liggen en alles wat wij zelfs voor onszelf geheim geheim willen houden in een voortdurende stroom uitbraken. Google kent ons beter dan wijzelf. De wetenschap over hoe big data uit te melken is ongetwijfeld de tak van wetenschap die het snelst in ontwikkeling is en waar ongehoorde kapitalen mee te verdienen zijn. Voorbeelden te over.

Wat wel een geluk is, of misschien juist ongeluk?, is dat die psychiaters ook maar aanklooiende broodwinners zijn. En het rendement van hun inspanningen erg laag is. Maar het is wel hinderlijk en irritant. Heb iemand al horen roepen: Dat internet begint een soort van toren van Babel te worden. We hoeven alleen maar te wachten tot ie omvalt.

Ik denk dat je ernstig onderschat wat er aan de hand is.

Het vinden van algoritmen om iets te doen met Big Data staat nog maar in de kinderschoenen maar ontwikkelt zich snel.

Hoe effectief het is om gebruikers te kunnen groeperen blijkt bijv. uit het feit dat er een dame is (een van de Kardashians meen ik) die per geplaatst bericht op Instagram een miljoen vangt. Dat geld wordt echt niet zo maar weg gegooid maar verdient zichzelf kennelijk dubbel en dwars terug. De effectiviteit blijkt ook uit het aantal bloggers e.d. dat met een relatief klein aantal volgers een flink inkomen weet te verwerven. Illustratief incident was de vrouw die binnendrong op het terrein van Google en daar 4 of 5 mensen neerschoot omdat Google een aantal adverteerders van haar had geblokkeerd.

Zelfs een klein forum als dit waar een groep(je) internetters met eenzelfde interesse zich verzamelt is de mogelijkheid van effectief commercieel optreden al mogelijk. Ook daarvan zijn er nu en in het verleden voorbeelden genoeg. Men maakt elkaar gek met een lamp, kabel of draaitafel en huppetee, er is omzet gegenereerd. (Ik noem alleen even John van Gent als een van de meest succesvolle). Ook in een klein vijvertje kan men met succes vissen.

Het valt mij vaak op dat bedrijven ( zoals Cambridge Analytica, Google, Facebook enz enz) niet graag aan de weg timmeren wat betreft hun activiteiten en dat onwetendheid over wat er allemaal op het internet gebeurt veel mogelijk maakt wat eigenlijk onmogelijk zou moeten zijn. Dat is in feite het probleem: de onderschatting, de desinteresse en de snelheid waarmee de ontwikkelingen zich voltrekken. Het is een totaal ongestuurd proces met volslagen ongewisse uitkomsten.

Het uitbuiten van de mogelijkheid om (collectief) gedrag te bestuderen (en te manipuleren) is geheel nieuw en niemand die er eigenlijk raad mee weet.

Onschuldig in vergelijking daarmee is het iets oudere verschijnsel van belangengroeperingen en ngo's. Een club als Greenpeace is behoorlijk invloedrijk maar wie controleert Greenpeace. Het democratisch gehalte van dergelijke organisaties is in feite nul. (denk aan de onzin rond Brent Spar) Ook hier staan financiële belangen op de eerste plaats.

Edited by Kraus vonBentinck

34 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Ik denk dat je ernstig onderschat wat er aan de hand is.

Wat die psychiaters betreft heeft hij wel een punt vind ik. Vast een van de snel's groeiende beroepsgroepen, met al die zure oude mannentjes nu Nederland zo vergrijsd.  Dan krijg je vanzelf wildgroei hé :lol: 

Over privacy ..... Kraus had jij niet een Bonuskaart? :rolleyes:  

Edited by Tubejack

Ik heb een bonuskaart, een IP adres, sta in het telefoonboek, heb bankrekeningen en betaal meestal met plastic. Ook staat locatiegeschiedenis aan in Google, heb ik mijn smartphone meestal op zak en draag geen gezichtsvermomming ter voorkoming van herkenning op alom aanwezige camera's. Mijn schoenendoos met zwart geld is onbruikbaar geworden vanwege de verplichting om elke aankoop boven de €2500 (wordt binnenkort €500) digitaal af te handelen. De cashloze (controle)maatschappij is de zeer nabije toekomst. Vluchten kan niet meer.

Noem mij 1 moderne detectiveserie waar de oplossing van de zaak niet grotendeels steunt op camerabeelden in de openbare ruimte of bewijs verkregen wordt via telefoonmasten.

Mwah, wat een veel groter bedreiging door de hele digitalisering is, is dat er geen fysieke back-up meer is in geval van een ernstige calamiteit of oorlog. Stel je voor, het stroomnet valt voor onbepaalde tijd uit. Gaat een gezellige boel worden. Je kunt dadelijk alleen nog met behulp van een smartfoon financiële transacties doen b.v. En helaas is zo'n ding niet zo betrouwbaar als papier en potlood. Dat soort risico's worden gewoon niet afgedekt. En die bedreiging is eigenlijk veel groter dan jouw of mijn "privacy".

Edited by Pjotr

Tja, die dingen gebeuren nu ook al al is het nog niet direct op rampzalige schaal. Onlangs in Groot-Brittannie natuurlijk het probleem met het niet kunnen betalen via Visa. Het antwoord op problemen met techniek is steevast hetzelfde: meer techniek. Maar nooit een reden om op de ingeslagen weg terug te keren, immers wie zou daarvoor het sein moeten of kunnen geven? Op deze trein staat geen machinist.

@ Tubejack

de vergrijzing betekent bepaald geen vetpot voor de psychiater. Je denkt toch niet dat een chagrijnige, ontevreden mopperende ouwe zak zoals ik aan zich zou willen laten sleutelen door een kwakzalvende zielenknijper? Nee joh, dolblij dat er wat te griepen valt. Oude(re), al dan niet verzuurde mensen gaan niet zo vaak naar die tak van zorg. Dat is meer weggelegd voor de jeugd en de generaties tot zo'n veertig jaar. Jeugdzorg kan de groeiende vraag totaal niet bijbenen. De ene na de andere kwaal wordt ontdekt bij steeds jongere mensen onder steeds grotere druk. Ook iets om over na te denken in Nederland met de gelukkigste jeugd van de hele wereld.

@Kraus vonBentinck Hahahahahahahah :lol: Dank je.  Wat de jeugd betreft dat lees ik dat ook. Toch vind ik, dat je als ouder daar veel tijdens de opvoeding aan kunt doen. Dan maar geen 2 inkomens, maar gezellig een bak thee, als je kind van school thuiskomt. Daar begint het mee.  Echte aandacht.  Als de stroom uitvalt houd veel op.  Maar wat best vaak gebeurt zijn pin storingen. Cash geld blijft handig. Het valt me op dat relatief veel mensen met gewoon geld betalen.  Verder kun je nog steeds behoorlijk anoniem door het leven internetten, bellen, je Bonus voordeel binnen halen. Alleen die camera's is wel een ding.    

Edited by Tubejack

In heel Nederland kan men je helemaal volgen waar je heen gaat of wat je doet, als men dat wilt. Zelfs zonder officiële gerechtelijk bevel. Men zal het altijd ontkennen en erover blijven liegen, want daar is manderijn Rutte en zijn partijgenoten erg goed in en wat ze met (een bepaalde) regelmaat doen. 

Contant geld wilt men eruit hebben in Nederland. De eerste aanzetten zijn al gegeven. Kijk maar naar het OV (Openbaar Vervoer). In de bus kun je bij de buschauffeur niet meer contant betalen. Men dwingt je een PIN transactie op bij het kopen van een ritkaartje. Maar juridisch kan het niet, want contant geld is nog steeds een WETTELIJK betaalmiddel. En een wettelijk betaalmiddel moet men ACCEPETEREN. In het Oosten van het land is er een proefproces uitgelokt vanwege dit. En terecht mijn inziens. Ik heb het laatst ook gehad in de streekbus. Wel een pin bankpas, maar geen geld op rekening. Wel contant geld bij mij. Maar kon geen kaartje kopen. Na een kleine discussie met de buschauffeur werd ik gratis meegenomen deze keer, maar de volgende keer zou ik niet mee kunnen rijden. Ik heb een officiële klacht ingediend bij de vervoerder. 

Nederland is een politiestaat geworden en democratie is een farce. Omgekeerde bewijslast, beschuldigd worden van iets en bewijs maar dat je het niet hebt gedaan i.p.v. dat je 'onschuldig' bent en MEN je schuld moet bewijzen. Beleid maken met wettelijke verboden (blow/drinkverbod, samenscholingsverbod, wildplasverbod enz). 
Uitkeringsinstanties die je zomaar 'korten' of je uitkering per direct stop zetten, vanwege een vermoeden van fraude of dat je een wijziging niet op tijd hebt doorgegeven of je verkeerde info geven en je met die verkeerde info je uitkering wordt gestopt. 

Zo maar enkele voorbeelden uit mijn eigen praktijk. 

Dat proefproces gaan ze verliezen. Er is geen acceptatieplicht voor een wettig betaalmiddel. Een winkelier mag een biljet van 500 euro weigeren. Hij mag ook gewoon contant geld weigeren. Als dat niet zo zou zijn, zou men bijvoorbeeld ook met postzegels kunnen betallen, want ook dat is immers een wettig betaalmiddel om brieven te versturen.

Ik heb wel nog een voorbeeld voor je laatste alinea. Eerder kreeg je 4% rente op uitstaande belastingteruggave. Je moest 5% rente betalen als je een belastingschuld had. Die 4% is vervallen, omdat banken ook geen rente geven. De rente op schuld staat er wel nog steeds op. 
Wildplassen mag nog steeds. De naam wildplassen is eigenlijk een verkeerde benaming voor urineren in de stad/het dorp, want je mag dat nl niet doen binnen de bebouwde kom, maar wel erbuiten, dus in het wild ;)