Jump to content

Scheidingstrafo.

Groovy
 Share

Recommended Posts

Je zou denken dat men juist meer rust in het geluid prefereerd.
Ik ervaar meer detail en zuiver klinkende stemmen niet als een te gepolijst geluid.
Ik meen gelezen te hebben dat er in het verleden iemand was die de uitspraak van stemmen erg belangrijk vond en daar zijn set op probeerde af te stemmen.
Maar ieder zijn meug uiteraard.

27 minutes ago, Groovy said:

.............
Ik ervaar meer detail en zuiver klinkende stemmen niet als een te gepolijst geluid.

Meer rust geeft toch juist ook meer ruimte aan het detail en de zuiverheid van stemmen? Een vibrato in een stem is mooi als dat ook zo gezongen wordt. Maar een vibrato t.g.v. snelheidsvariaties van de DT brengt nou niet bepaald detail en zuiverheid.

Ik begrijp het niet. Peter heeft alléén de motor via de scheidingstrafo aangesloten, dan kan dat toch geen gevolgen hebben voor de dynamiek? Ik kan me dat wél voorstellen als er een (phono)pre of versterker via die scheidingstrafo loopt, maar alleen de motor?

Vibrato (wow en flutter) t.g.v. de snelheidsvariaties van de DT is ook een soort van vervorming eigenlijk.

De motor gaat constanter lopen, dus minder verstoring van de snelheid van de DT... Minder achtergrond gerommel is ook meer dynamiek zou je kunnen zeggen in zeker opzicht.

Tja, hoe benoem je het.
Als een stem zuiverder klinkt zodat het beter verstaanbaar is  dan noem ik dat meer detail.
Ik ervaar het echt als een verbetering.

Er zijn allemaal trucjes om de draaitafel constanter te laten lopen. Die scheidingstrafo werkt kennelijk bij jou goed Peter. Maar als een zanger niet kan zingen werkt het natuurlijk niet :o

Edited by carl

1 hour ago, carl said:

Er zijn allemaal trucjes om de draaitafel constanter te laten lopen. Die scheidingstrafo werkt kennelijk bij jou goed Peter. Maar als een zanger niet kan zingen werkt het natuurlijk niet :o

wat doet een zanger die niet kan zingen op de zwarte schijf?

Opmerking: er wordt nog wel eens geklaagd over wat er allemaal in de studio's gebeurt maar als je steeds weer hoort welke verbeteringen er elke keer maar weer gehoord worden, hoe fijnzinnig dit of dat en hoeveel microdetail er wel is bijgekomen, dan moet toch de conclusie luiden dat het bronmateriaal stukken beter is dan wat wij gemiddeld met de apparatuur in onze thuissetjes te voorschijn weten te halen. Het kan steeds maar weer beter met toch altijd dezelfde plaatjes en cd'tjes.B)

Edited by Kraus vonBentinck

10 hours ago, carl said:

Het lijkt mij dat die zanger dan nog steeds niet kan zingen maar dat je het totale plaatje toch beter vind.

En hoe zit het met pianisten die geen piano kunnen spelen? :o:D

Juist de DT's die jij gebruikt Peter draaien direct op de 230V en 50Hz van het lichtnet en zijn daar ook direct van afhankelijk. Dus wat je daar aan verbetering kunt doen is sowieso winst.

Edited by Pjotr

Zo is het.
Niet iedereen maar toch velen proberen wat om het beter te laten klinken.
In de veelal harde acoustiek zit ruimte voor verbetering,bij de een wat meer dan bij de ander.
In een hele goede acoustische ruimte heb je geen foefjes nodig.

On 3-8-2018 at 12:16 PM, mumsoft said:

Kom kom, zat boeren en tuinders die ze wel willen, industrieën ook, dus er is eerder sprake van een win-win situatie. Of het ooit aan mijn kant ook winst gaat opleveren is nog wel een dingetje.

Omwonenden worden niet blij van die windmolens hoor. Hier in de buurt staan ze ook en er worden nog meer gebouwd, ruim 200 meter hoog.....

28 minutes ago, TL 200 said:

Omwonenden worden niet blij van die windmolens hoor. Hier in de buurt staan ze ook en er worden nog meer gebouwd, ruim 200 meter hoog.....

Over een paar jaar zijn we allemaal omwonenden. Of we moeten stoppen met stroom te gebruiken, ook de industrie.

4 hours ago, Hans van Liempd said:

Over een paar jaar zijn we allemaal omwonenden. Of we moeten stoppen met stroom te gebruiken, ook de industrie.

Ik ben niet tegen windmolens maar als het enigszins kan dan liever minder horizon vervuilende objecten. Naast de optische vervuiling zit je ook nog met de slagschaduw en (subsonische) geluiden die ze produceren. Dan liever zonnepanelen, we hebben nog heel wat dakoppervlak tot beschikking in ons landje dan wel op aarde.

Ik zou wel willen weten hoe het zit met de hoeveelheden energie en grondstoffen die gebruikt worden om zonnecellen en windmolens te maken in relatie tot de hoeveelheid energie die ze opleveren. En om het plaatje compleet te maken dan ook de levensduur, onderhoudskosten en de kosten van sloop/recycling e.d. meenemen. 

Ik moet zeggen dat ik geen voorstander ben van het totaal stoppen van de gaswinning. Er zit nog voor 80 miljard in de bodem. Bereken eens om er 10/15 aan de omwonenden te geven om bevingsvrije huizen te bouwen a la Japan en geef de rest uit aan de financiering van de transitie. En wat dat ontwerp energieakkoord betreft begrijp ik niet waarom zich dat zo richt op het neutraal maken van het woningbestand  terwijl daar maar 22 procent van de CO2 vandaan komt. Goed isoleren is zeker nuttig, maar al die oude woningen krijg je met de huidige techniek nooit 100 procent neutraal tenzij je het hele stadsgezicht in NL verpest. Richt je met name op de grote verbruikers als indrustrie, landbouw en mobiliteit en houdt daar niet zo vast aan het vervuiler betaald principe maar betaal van de gasbaten. Daarbij gewoon de snelheid verlagen is bijvoorbeeld al een simpele maatregelen met veel effect wat weinig kost,  hetzelfde geldt voor minder vlees eten. Oh ja stop de bevolkingsgroei in Afrika!

Edited by carl

En geen belastingfooien weggeven in geheime kamertjes  aan de aandeelhouders van Shell scheelt ook een heleboel. Die 15 miljard is nu dood geld wat in een zak verdwenen is en aan de economie onttrokken. Hadden we hele mooie CO2 verminderende projecten van kunnen financieren...

3 hours ago, carl said:

Ik moet zeggen dat ik geen voorstander ben van het totaal stoppen van de gaswinning. Er zit nog voor 80 miljard in de bodem. Bereken eens om er 10/15 aan de omwonenden te geven om bevingsvrije huizen te bouwen a la Japan en geef de rest uit aan de financiering van de transitie. En wat dat ontwerp energieakkoord betreft begrijp ik niet waarom zich dat zo richt op het neutraal maken van het woningbestand  terwijl daar maar 22 procent van de CO2 vandaan komt. Goed isoleren is zeker nuttig, maar al die oude woningen krijg je met de huidige techniek nooit 100 procent neutraal tenzij je het hele stadsgezicht in NL verpest. Richt je met name op de grote verbruikers als indrustrie, landbouw en mobiliteit en houdt daar niet zo vast aan het vervuiler betaald principe maar betaal van de gasbaten. Daarbij gewoon de snelheid verlagen is bijvoorbeeld al een simpele maatregelen met veel effect wat weinig kost,  hetzelfde geldt voor minder vlees eten. Oh ja stop de bevolkingsgroei in Afrika!

De gaswinning problemen worden dus eigenlijk door die Afrikanen veroorzaakt en niet door het westerse economische denken?

Niemand verbiedt je in een land te gaan wonen waar ze geen last hebben van dat westers economisch denken Toine ^_^

ik heb eens een studie gelezen waarin stond dat als in Egypte na WO2 de geboorte in toom was gehouden, het land nu zeer welvarend was geweest. Wat ik wil zeggen is dat de welvaart in samenhang met de grote aantallen mensen het klimaatprobleem veroorzaken. De bevolking in Afrika stijgt explosief en ook de welvaart zal er stijgen. Onze klimaatmaatregelen kunnen daar niet tegenop en uiteindelijk stort de zaak vanzelf in elkaar. 

Edited by carl

12 hours ago, Pjotr said:

En geen belastingfooien weggeven in geheime kamertjes  aan de aandeelhouders van Shell scheelt ook een heleboel. Die 15 miljard is nu dood geld wat in een zak verdwenen is en aan de economie onttrokken. Hadden we hele mooie CO2 verminderende projecten van kunnen financieren...

Wat denk je van het herenakkoord destijds waardoor "ons" gas bijna is weggeven aan Italië.

http://www.dvhn.nl/Meningen/Opinie-Anne-Vondeling-en-het-gasdrama-22851043.html

https://www.geenstijl.nl/5140539/swing-when-youre-gaswinning/

Klopt! En ik heb n.b. in de jaren 70 nog gewerkt aan de aanleg van die pijp van 1m10 diameter waarmee dat gas met dik 100 bar naar Italië ging B) Het kon niet op toen... Overigens werd er toen al flink aan de ontwikkeling gewerkt van het winnen van windenergie.

48 minutes ago, carl said:

Niemand verbiedt je in een land te gaan wonen waar ze geen last hebben van dat westers economisch denken Toine ^_^

ik heb eens een studie gelezen waarin stond dat als in Egypte na WO2 de geboorte in toom was gehouden, het land nu zeer welvarend was geweest. Wat ik wil zeggen is dat de welvaart in samenhang met de grote aantallen mensen het klimaatprobleem veroorzaken. De bevolking in Afrika stijgt explosief en ook de welvaart zal er stijgen. Onze klimaatmaatregelen kunnen daar niet tegenop en uiteindelijk stort de zaak vanzelf in elkaar. 

Zeer juist Carl. Elke 3 maanden komen er 1 miljoen Egyptenaren bij.

Dagelijks sterven diersoorten uit, ik zie niet in waarom de sapiens ook niet op dat lijstje zou voorkomen. Tenzij we de wereldbevolking drastisch zouden kunnen inperken (tot hooguit 1 miljard bijv.) Dan komt Marx' communistische maatschappij (geen staat, 100% welvaart) eindelijk ook eens