Tubejack Posted 19 augustus 2018 Report Share Posted 19 augustus 2018 1 hour ago, Groovy said: Op die afstand heb ik ook geluisterd,mijn speakers staan 2 meter van de achterwand af en de ruimte doet ook mee Achter onze luidsprekers relatief dik gordijn. Staat nu te spelen. Magisch Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 19 augustus 2018 Report Share Posted 19 augustus 2018 Bij een concert kun je het best bij het mengpaneel zitten, bij de FOH-mixer. https://en.wikipedia.org/wiki/Live_sound_mixing#Front_of_house_mixing Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 augustus 2018 Report Share Posted 19 augustus 2018 Ik had beneden ook gordijnen achter de LS en dat is zeker een verbetering Jack. En inderdaad hoe verder de afstand hoe minder de sweetspot. Als er ergens sprake is van mifi is dat wel bij de plaatsing van LS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 augustus 2018 Report Share Posted 20 augustus 2018 9 hours ago, carl said: Ik had beneden ook gordijnen achter de LS en dat is zeker een verbetering Jack. En inderdaad hoe verder de afstand hoe minder de sweetspot. Als er ergens sprake is van mifi is dat wel bij de plaatsing van LS. Ik heb er over nagedacht, ze neergezet en maak me er verder niet druk over Carl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 augustus 2018 Report Share Posted 20 augustus 2018 Een paar centimeter doet bij mij al veel. In die zin heb ik wel lastige LS Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 augustus 2018 Report Share Posted 20 augustus 2018 18 hours ago, TL 200 said: Bij een concert kun je het best bij het mengpaneel zitten, bij de FOH-mixer. https://en.wikipedia.org/wiki/Live_sound_mixing#Front_of_house_mixing Als degene die achter de mengtafel zijn vak verstaat absoluut waar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 augustus 2018 Report Share Posted 20 augustus 2018 In de concertzalen die ik frequenteer (nou ja), hangen de mics aan draadjes vanaf het plafond. En de mengtafel is verborgen, ergens op of achter het eerste balkon. Groot verschil is ook, dat de instrumenten i.h.a. niet versterkt zijn. Wat dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 augustus 2018 Report Share Posted 20 augustus 2018 (edited) 7 hours ago, carl said: Een paar centimeter doet bij mij al veel. In die zin heb ik wel lastige LS Jack. Ik kan bij wijze van spreken gewoon door de kamer heen lopen Carl. Spido kon wel wat Edited 20 augustus 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 augustus 2018 Report Share Posted 20 augustus 2018 Toen ik een keer Rick Paap vertelde dat ik Monitor Audio 20 SE LS had reageerde Rick door te zeggen “dat ik dan echte LS had”. Een LS hangt van de compromissen aan elkaar en het is altijd maar de vraag welke compromis voor jou het beste uitvalt. Dat Spido wat kon twijfel(de) ik verder niet aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 augustus 2018 Report Share Posted 20 augustus 2018 (edited) 2 hours ago, carl said: Toen ik een keer Rick Paap vertelde dat ik Monitor Audio 20 SE LS had reageerde Rick door te zeggen “dat ik dan echte LS had”. Een LS hangt van de compromissen aan elkaar en het is altijd maar de vraag welke compromis voor jou het beste uitvalt. Dat Spido wat kon twijfel(de) ik verder niet aan. Ach die Rick wou vast gewoon aardig zijn. Luidsprekers met pin-point vind ik niets, het moet gewoon door de hele kamer lekker klinken. Anekdote het speksteen werd op een gegeven ogenblik zo duur, dat Klaas zijn werk meer hobby was dan dat hij er iets aan verdiende. (waar heb ik dat meer gehoord ) Voor model Sound Stone 2x 16,5 waarmee wij spelen, was het speksteen alleen al, de helft van de verkoopprijs. Ik kocht ze voor de belachelijke lage prijs van €2000 de set. Na mijn set, heeft hij nog 1 of 2 paar van dit bijzondere model gemaakt, daarna stopte hij ermee. Edited 20 augustus 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 augustus 2018 Report Share Posted 21 augustus 2018 (edited) In alle eerlijkheid heb ik nog nooit LS gehoord die het pin point niet veel en veel beter deden dan op andere plaatsen Jack. De Monitor Audio’s heb ik indertijd vergeleken met een paar Avalons. Ze zijn nu bijna 20 jaar oud en ik denk wel eens over nieuwe. Zou eigenlijk niet weten wat. Ik denk dan aan een tweeweg, iets monitor achtig. Ik zou de Pulsar van Joseph audio wel eens willen proberen, maar die is hier niet te krijgen. Maar goed eerst maar eens de sub van Kraus proberen. Ik verheug me er al op. Ik kan trouwens Jerry ook nog wel eens vragen of ik een paar ESL van Quad kan lenen. PS die Rick zegt volgens mij altijd precies wat hij denkt hoor. Oprechte vent. Edited 21 augustus 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 augustus 2018 Report Share Posted 21 augustus 2018 2 hours ago, carl said: . Maar goed eerst maar eens de sub van Leo proberen. Ik verheug me er al op. Leo weet niks van een sub lenen. Ik heb niet eens een sub. En als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het wel subs. Als er zo'n ding in een set staat, heb ik hem binnen tien seconden ontdekt. Dus Carl, van mij kan je geen sub lenen. GRoet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 augustus 2018 Report Share Posted 21 augustus 2018 On 18-8-2018 at 3:33 PM, Kraus vonBentinck said: You're welcome. Al komt daar wel het e.e.a. bij kijken wat betreft logistiek. Ik heb hier een Final S200 (downfiring) staan die vrijwel nooit aan staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 augustus 2018 Report Share Posted 21 augustus 2018 1 hour ago, leobus said: Leo weet niks van een sub lenen. Ik heb niet eens een sub. En als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het wel subs. Als er zo'n ding in een set staat, heb ik hem binnen tien seconden ontdekt. Dus Carl, van mij kan je geen sub lenen. GRoet, Leobus Neem het Carl aub niet kwalijk, maar hij gooit met grote regelmaat eea door elkaar. Het was idd Kraus die 'm de sub wil lenen. Dat heeft hij aan jou gekoppeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 augustus 2018 Report Share Posted 21 augustus 2018 20 hours ago, Ruud said: Als degene die achter de mengtafel zijn vak verstaat absoluut waar. Laten we dat voor het gemak maar even aannemen, anders kun je beter thuis blijven hè. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 augustus 2018 Report Share Posted 21 augustus 2018 19 hours ago, mumsoft said: In de concertzalen die ik frequenteer (nou ja), hangen de mics aan draadjes vanaf het plafond. En de mengtafel is verborgen, ergens op of achter het eerste balkon. Groot verschil is ook, dat de instrumenten i.h.a. niet versterkt zijn. Wat dan? Ik zou, gevoelsmatig, proberen een plekje proberen te krijgen ergens in het midden van de zaal, op ongeveer een derde (van de zaallengte) van het podium. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 augustus 2018 Report Share Posted 21 augustus 2018 Als ik zou kunnen kiezen, zou het op 38% van de zaallengte zijn. (Gulden snede). Wat wel een punt is: wat is de zaallengte. Waar begin je te tellen? Rand podium? Bij de dirigent? Bij de eerste viool? Of bij de hobo, waar het hele orkest op afgestemd is? Of bij de wand achter het orkest? Ik heb het hier natuurlijk over een klassiek orkest. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 augustus 2018 Report Share Posted 21 augustus 2018 (edited) 4 hours ago, mumsoft said: Geef me wel effen de tijd om mijn fouten te herstellen hier in Korfoe. En het is inderdaad waar, ik haal regelmatig namen door elkaar maar gezichten vergeet ik zelden. De aversie van Kraus kan ik me inderdaad herinneren, dat vertelde hij me toen ik bij hem of hij bij mij was. Dat maakt dan extra nieuwsgierig. Overigens heb ik me net uit een wel zeer nauw en stijl bergweggetje gered door maar te keren. Zo’n Hyundai is bijna net een Golf en viel me erg mee. Edited 21 augustus 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 21 augustus 2018 Report Share Posted 21 augustus 2018 (edited) De details werken we hier wel uit, Carl. Geniet jij maar lekker van je vakantie. Wij hebben elkaar maar 1x ontmoet bij Marco en dan slechts in het voorbijgaan al gaat het forumcontact mogelijk al wel 20 jaar terug. De aversie tegen een sub van Leobus deel ik overigens 100%. Ik heb de subwoofer onlangs verkregen via de voormalige (mede)eigenaar van Final en ik kan niet zeggen dat het een aanwinst is. Mogelijk ligt het aan de sub maar ik vermoed dat het algemeen geldt: zo'n ding is niks. Ik denk dat het alleen iets is voor liefhebbers van HT met een voorkeur voor smijt- gooi- en rampenfilms. Denkbaar is dat de opstelling toch redelijk kritisch is en dat in een andere ruimte het allemaal wat beter functioneert. Ik heb er niks high-endigs aan kunnen ontdekken in ieder geval Ik weet eigenlijk wel 100% zeker dat jij het ook niks zult vinden maar uiteraard kun je tenminste een eigen oordeel vellen. Als je je wilt oriënteren dan kun je even googlen. De modernere subwoofer van Final was de S220 (frontfiring). Ik heb echter de S200 (downfiring) waarover, i.t.t de S220, maar sporadisch enige info is te vinden. Ik mag hopen dat de S220 beter is, de S200 is in ieder geval niks al kan ik niet beoordelen of het apparaat representatief is voor de subwoofer in het algemeen. Zou wel zo moeten zijn want echt goedkoop was hij oorspronkelijk niet. (Rond de 1000€) T.z.t. moeten we maar eens kijken hoe het transport zou moeten verlopen. Mogelijk gaat er iemand nog eens van hier naar daar, waartussen volgens mij meer dan 200 km ligt. Fijne vakantie nog en verspil niet te veel Korfoetijd aan het forum. Edited 21 augustus 2018 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 21 augustus 2018 Report Share Posted 21 augustus 2018 (edited) 3 hours ago, TL 200 said: Laten we dat voor het gemak maar even aannemen, anders kun je beter thuis blijven hè. Dat hadden we bij het concert van Gare Du Nord, in de Vorstin (Hilversum), beter kunnen doen ja Vergeet ik haast een concert van Solomon Burke in Utrecht, ook het aanhoren niet waard. Edited 21 augustus 2018 by Ruud Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 augustus 2018 Report Share Posted 21 augustus 2018 1 hour ago, Kraus vonBentinck said: Fijne vakantie nog en verspil niet te veel Korfoetijd aan het forum. Morgen komen twee van mijn kinderen en vrijdag nog een met aanhang. Dan varen we 7 dagen op een 37 voeter met mij als schipper. Wordt nog wat als ik de benaming van al die lijnen door elkaar haal (Roger). Dan in ieder geval geen tijd voor forummen. Mijn vrouw wil nu gaan zwemmen, ik haak af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 augustus 2018 Report Share Posted 21 augustus 2018 Zolang je kiel en mast maar niet door elkaar haalt Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 augustus 2018 Report Share Posted 21 augustus 2018 Korfoe is wel een flinke luisterafstand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 augustus 2018 Report Share Posted 21 augustus 2018 (edited) On 8/17/2018 at 1:39 PM, Groovy said: Gewoonlijk zit ik op anderhalve meter van mijn luidsprekers. Nu ben ik aan het uitvogelen of andere afstanden verbetering of verslechtering brengen. Hoe verder naar achter hoe ruimtelijker het klinkt. Uiteindelijk zit ik nu op 4.5 meter en heb ik het idee dat er ruimtelijker afbeelding staat,twijfel twijfel. Das toch logisch. Verder weg betekent meer indirect geluid. Overigens om even hard te klinken moeten speakers harder werken, dat zal niet altijd goed uitpakken (vooral met kleine speakers). Los daarvan hebben grotere meerweg speakers wel een bepaalde minimale luiterafstand nodig om niet het idee te hebben dat je naar de losse units zit te luisteren (tenzij coaxiaal oid natuurlijk). Ik luister op circa 4 meter afstand (de benen van de driehoek). Eigenlijk zou iets dicherbij beter zijn denk ik Edited 21 augustus 2018 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 augustus 2018 Report Share Posted 21 augustus 2018 (edited) 8 hours ago, Kraus vonBentinck said: De details werken we hier wel uit, Carl. Geniet jij maar lekker van je vakantie. Wij hebben elkaar maar 1x ontmoet bij Marco en dan slechts in het voorbijgaan al gaat het forumcontact mogelijk al wel 20 jaar terug. De aversie tegen een sub van Leobus deel ik overigens 100%. Ik heb de subwoofer onlangs verkregen via de voormalige (mede)eigenaar van Final en ik kan niet zeggen dat het een aanwinst is. Mogelijk ligt het aan de sub maar ik vermoed dat het algemeen geldt: zo'n ding is niks. Ik denk dat het alleen iets is voor liefhebbers van HT met een voorkeur voor smijt- gooi- en rampenfilms. Denkbaar is dat de opstelling toch redelijk kritisch is en dat in een andere ruimte het allemaal wat beter functioneert. Ik heb er niks high-endigs aan kunnen ontdekken in ieder geval Ik weet eigenlijk wel 100% zeker dat jij het ook niks zult vinden maar uiteraard kun je tenminste een eigen oordeel vellen. Als je je wilt oriënteren dan kun je even googlen. De modernere subwoofer van Final was de S220 (frontfiring). Ik heb echter de S200 (downfiring) waarover, i.t.t de S220, maar sporadisch enige info is te vinden. Ik mag hopen dat de S220 beter is, de S200 is in ieder geval niks al kan ik niet beoordelen of het apparaat representatief is voor de subwoofer in het algemeen. Zou wel zo moeten zijn want echt goedkoop was hij oorspronkelijk niet. (Rond de 1000€) T.z.t. moeten we maar eens kijken hoe het transport zou moeten verlopen. Mogelijk gaat er iemand nog eens van hier naar daar, waartussen volgens mij meer dan 200 km ligt. Fijne vakantie nog en verspil niet te veel Korfoetijd aan het forum. die s200 stelt niet zo veel voor, leuk voor een pc ofzo Ik vraag me het af. Een sub afregelen is volgens mij nog niet zo simpel, maar als het goed gedaan is dan hoor je meestal dat dat de ruimtelijkheid toeneemt Of zouden het allemaal verkoop praatjes zijn (de wereld is slecht)... Wel een leuk experiment eigenijk. Leen eens een Velodyne DD15+ of JL audio Fanthom oid, wisselen rond 70 hz . Je mag m normaliter nauwelijks horen Wel een dure grap om 40-50 hz meer te horen overigens (4000 euro ofzo) Overigens dipool electrostaten met monopool subs, dat is wel een lastig verhaal, Ik ging hierboven even uit van de LS50, maar wellicht staan die er niet meer (sry volg het allemaal niet meer zo goed). Edited 21 augustus 2018 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts