Jump to content

Luister afstand.

Groovy
 Share

Recommended Posts

Niet alleen de grootte van de speakers, maar ook de opbouw en kantel frequenties bepalen de luisterafstnd. Mid en hoog vlak bij elkaar en een laagunit met kantelfrequentie op bv 150 Hz (zoals mijn W/P's) kunnen ook prima dichterbij beluisterd worden. Lijnarrays ook. Maar grote veelwegsytemen dan weer niet.

Subwoofers worden vaak in een hoek gezet, veel te hoog doorlopend en staan daarbij nog veel te hard. In het midden tussen de speakers of twee subs vlakbij, of onder de speakers plaatsen. De kantelfrequetie laten aansluiten op het laag van de hoofdluidsprekers. Gaan deze op min 3 dB tot 40 Hz, dan ook op die frequentie instellen. En bij de meeste muziek mogen ze niet of nauwelijks aanwezig zijn.

Persoonlijk hoef ik geen subwoofer,maar ik heb wel  een paar keer een set  gehoord waar de subwoofers goed in geintregeerd waren.
Ik vind een sub iets voor bij bv electrostaten of een bij een systeem waar weinig laag uitkomt.
Maar  een kennis met behoorlijk grote Dali luidsprekers waar ook voldoende laag uitkomt heeft er 4 subwoofers bij staan,en het klinkt erg goed.
Hij heeft het altijd over sublaag dat hij bij bepaalde nummers zonder subs niet hoort.

Edited by Groovy

Mijn ervaringen komen wel overeen met wat Duck zegt. Sta wel enigszins verbaasd over zijn oordeel 'net goed genoeg voor de PC'. Niet dat het goed klinkt maar dat er zoveel kwaliteitsverschil zou zitten tussen de S220 en de S200. De S220 heeft wel voorgeprogrammeerde instellingen, passend bij de Final 600i en 1000i. De S200 moet je zelf instellen.

Je kunt er voor kiezen om de sub te laten filteren op de luidsprekers of je kunt de sub aan sturen op een extra pre-out van de voorversterker. Dat is bij mij het geval. Het voordeel is daarvan dat je dan in ieder geval de sub apart kunt horen door de eindversterkers voor de luidsprekers uit te zetten. Dat geeft mooi de gelegenheid om de volume-instellingen en vooral de frequentie-afstelling te beoordelen. In mijn geval komt er weinig geluid uit de sub en uitsluitend laag onder de 50Hz (waarvan de kwaliteit dus niet veel indruk maakt)

Het op de kop tikken van de S200 voor weinig geld was een beetje een buitenkansje en heb ik alleen gedaan om eens te horen hoe het zogenaamd compleet zou klinken in combinatie met de Final600i. Het klinkt beter zonder. Dat je een sub voor enige duizenden €€ zou moeten aanschaffen voor een fatsoenlijk resultaat beantwoordt wel een beetje aan de wetten van de hifi: het moet altijd extreem veel duurder voor een minimaal stapje vooruit.

Aan de opstelling van de sub ligt het bij mij niet. Keurig tussen de speakers al is het 20 cm uit het midden. Hooguit zou hij nog iets verder uit de muur geplaatst kunnen worden in het midden van de kamer als een soort bijzettafeltje;). Ook de afstelling is wel correct, laag volume (de regelaar staat minimaal open) en de weergave is beperkt tot onder de 50Hz.

Heel goed mogelijk dat de S200 de citroen onder de subwoofers is. In dat geval zou ik Carl aanraden een andere sub te leen zien te krijgen om zijn oordeel wat algemener geldig te laten zijn.

Ik kan zeer goed leven met het laag uit de elektrostaten, ruim voldoende. Van de staande golven die geproduceerd werden door de LS50 ben ik gelukkig verlost. Van wel meer gebruikers trouwens gehoord dat de KEF's de ruimte uit dreunden.

5 hours ago, Hans van Liempd said:

In het midden tussen de speakers of twee subs vlakbij, of onder de speakers plaatsen. De kantelfrequetie laten aansluiten op het laag van de hoofdluidsprekers. Gaan deze op min 3 dB tot 40 Hz, dan ook op die frequentie instellen.

Als je er 2 onder de (monitor) speakers gaat plaatsen, heb je al bijna een set W/P's of een set Parsifals of .... Noem de diverse uitvoeringen maar op. Behalve dat ze niet aktief zijn, maar voor de rest...... Ook geen gedoe met afstellen. Doe mij dan maar het drieweg of 2,5 weg systeem.

Groet,

Leobus

On 21-8-2018 at 1:12 PM, Sodejuu said:

Neem het Carl aub niet kwalijk, maar hij gooit met grote regelmaat eea door elkaar. Het was idd Kraus die 'm de sub wil lenen. Dat heeft hij aan jou gekoppeld. 

Onder omstandigheden zit de mast onder de boot en de kiel boven, Roger ^_^ Laten we maar hopen van niet. 

Misschien is het een idee om weer eens een forumdag bijvoorbeeld in samenwerking met een audioclub te organiseren met een paar subwoofers op het programma. Zo rond nieuw jaar zou wel leuk zijn.

Edited by carl