Jump to content

Betere voeding voor TD 320

carl
 Share

Recommended Posts

Gezien mijn ervaringen met de nieuwe voeding voor de Auralic vraag ik me af of een beter voeding voor de TD 320 ook een positief resultaat zal hebben. Standaard krijg je daar een muurwrat bij. Ik kan het ook gelijk aan Roger vragen, maar misschien wel een leuk punt voor discussie.

Edited by carl

Thorens had ook zelf een "betere" voeding voor o.a. de TD-2001 de TNP2000.  Ik kon hem op een gegeven ogenblik ook kopen bij Ronald van Eijk waar mijn TD-2001 vandaan komt. Volgens hem: "maakte het geen fluit uit!"   Zie ook diverse discussie op het www https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=17&t=24741  https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=496

Edited by Tubejack

Ik zal toch nog eens aan Roger vragen als hij niet meeleest Peter. Jack zou wel eens gelijk kunnen hebben want de elektronica in de TD 320 zit er natuurlijk niet voor niets.

9 minutes ago, carl said:

Ik zal toch nog eens aan Roger vragen als hij niet meeleest Peter. Jack zou wel eens gelijk kunnen hebben want de elektronica in de TD 320 zit er natuurlijk niet voor niets.

Klopt, die zit daar om het motortje te laten draaien. Maar die elektronica wordt weer beinvloed door de voeding. Je schreef laatst nog iets over Rick Paap met de wonderlijke verbetering van de bassen. Je weet het pas als je het geprobeerd hebt. Ik lees hier menigmaal zulke onverklaarbare resultaten  dat proberen je enige optie is.

Je kunt er op voorhand gewoon niks van zeggen. In het geval Van Rick Paap zou ik zeggen: "Zou niet moeten mogen". Het was tenslotte niet de eerste de beste Media Meuk. Een goede versterker behoort niet beïnvloed te worden door de voeding, in dit geval het lichtnet. En dat geldt w.m.b. voor alle spullen. De praktijk is weerbarstiger zoals je zelf vaak merkt.

Ik heb ooit een zelfbouw phonotrapje te leen gehad met een adaptervoeding,die klonk best goed.
Volgens Jerry zou het ding beter klinken met een zwaardere voeding en dat was ook zo.
Het geluid kwam met meer body uit de ls,het lijkt dan dat de bas dan ook meer aanwezig is.

Ik heb nog eens even op de fora bij de oosterburen gekeken. Het is kennelijk zo, dat de standaard muurwrat aan zijn grenzen functioneert. Er zijn veel mensen die het verschil niet horen met de zwaardere TPN voeding, maar anderen horen het verschil weer wel. Dat zou er aan kunnen liggen doordat de ene groep een set heeft die transparanter is dan de ander. Ik ga toch eens kijken of er ergens een schema van de TPN voeding te vinden is. Misschien is het voor een redelijke prijs wel na te maken.

Edited by carl

Hier vliegt weer alles door elkaar. 

De muurwrat van de TD320 is niets meer dan een simpel trafootje. In de TD320 zelf wordt alles gelijk gericht en wordt er weer een (stabielere) sinus gemaakt voor de motor. Een zwaardere trafo zou wel iets meer aan controle kunnen brengen, maar veel zul je er niet van merken. 
Dit in tegenstelling tov een TD16x/14x serie. Daar drijft de stekker/muurwrat de motor direct aan. Een stabiele voeding, en hier moet je dan denken een een voledige schakeling met bijvoorbeeld een Wienbrug, levert hier wel veel op, want je haalt de geringe schommeling van de frequentie van het lichtnet eruit, waardoor de motor strakker draait. Daarom heb ik op mijn TD160MkII ook een Pro-Ject Speedbox zitten

Een phonotrap is zeker gebaad bij een degelijke voeding. Die verwerkt immers het volledige signaal. Hoe stabieler en meer headroom de voeding van een phonotrap heeft, hoe beter die presteert. 

Edited by Sodejuu

1 minute ago, Sodejuu said:

Hier vliegt weer alles door elkaar. 

De muurwrat van de TD320 is niets meer dan een simpel trafootje. In de TD320 zelf wordt alles gelijk gericht en wordt er weer een (stabielere) sinus gemaakt voor de motor. Een zwaardere trafo zou wel iets meer aan controle kunnen brengen, maar veel zul je er niet van merken. 

Een phonotrap is zeker gebaad bij een degelijke voeding. Die verwerkt immers het volledige signaal. Hoe stabieler en meer headroom de voeding van een phonotrap heeft, hoe beter die presteert. 

En dat is dan ook weer betrekkelijk. Een phonotrap met een degelijke goed ontworpen stabiele interne voeding kan het prima af met een muurwratje van voldoende vermogen. Een zwaardere trafo doet dan niets. Je kunt dat soort zaken niet veralgemeniseren zonder naar de merites van ieder apparaat afzonderlijk te kijken. Dus kortom waarom zo het ene wel bij de TD320 opgaan en bij de PP niet en andersom? Daar is geen algemeen antwoord op. Net zo goed als dat niet iedere versterker hetzelfde reageert op de bassen zoals in het Rick Paap voorbeeld. Dat het weghalen van het filter bij zijn versterker een verbetering van de bassen oplevert, zegt absoluut niks over hoe een Aurelic daarop zou reageren.

Met dat laatste heb je natuurlijk helemaal gelijk  Peter. Maar wat extra voeding kan kennelijk meestal geen kwaad, lijkt het. Ik heb trouwens een bedrijf gevonden die een Nachbau levert, maar mijn inziens te duur met 300 euro. Ik zal morgen een linkje opzoeken. 

Edited by carl

Toch worden dat soort vergelijkingen maar al te vaak getrokken. Ben wel benieuwd naar dat linkje. In principe zou eeen stabielere voeding niet meer dan een 50 euries moeten kosten. En wellicht heeft Roger hier helemaal gelijk en zal een betere voeding niets merkbaar opleveren. Zelf ben ik daar nog niet zo zeker van zonder het ook getest te hebben. De bestaande voeding die er in zit is weliswaar prima, maar is beslist voor verbetering vatbaar. Zou je de loop van een TD320 willen verbeteren dan zou je eigenlijk de hele voeding van de TD320 helemaal moeten vervangen door een betere dan die er standaard in zit.

10 hours ago, Pjotr said:

En dat is dan ook weer betrekkelijk. Een phonotrap met een degelijke goed ontworpen stabiele interne voeding kan het prima af met een muurwratje van voldoende vermogen. Een zwaardere trafo doet dan niets. Je kunt dat soort zaken niet veralgemeniseren zonder naar de merites van ieder apparaat afzonderlijk te kijken. Dus kortom waarom zo het ene wel bij de TD320 opgaan en bij de PP niet en andersom? Daar is geen algemeen antwoord op. Net zo goed als dat niet iedere versterker hetzelfde reageert op de bassen zoals in het Rick Paap voorbeeld. Dat het weghalen van het filter bij zijn versterker een verbetering van de bassen oplevert, zegt absoluut niks over hoe een Aurelic daarop zou reageren.

Daar heb je gelijk in Peter, maar in 99% van de gevallen wordt er op de voeding bespaard, omdat het een kostenpost is waar je snel op kunt bezuinigen, terwijl het toch blijft werken. Simpel voorbeeld: de Benz Lukascheck PP1 komt met een simpel muurwratje. Daar zit een 3VA bloktrafo erin. Voor een aantal mensen waaronder Marco (Arden), heb ik ooit een 30VA ringkerntrafo in kastje gemaakt. Marco heeft het op mijn set mogen horen en hij viel bijna uit zijn stoel van het verschil.

Ik heb een TD320 al eens uitgeprobeerd met een Pro-Ject speedbox. Dat gaf geen winst. Bij een TD160 doet zo'n speedbox het wel erg goed. Reden is gewoon omdat de ingaande wsselstroom toch eerst gelijkgericht wordt en de schakeling in de TD320 bepaald het daarna verder. Natuurlijk zou je daar iets nieuws in kunnen zetten dat misschien beter werkt. Dat is echter best wat werk en loopt mank met het simpel vervangen van de muurwrat.

Edited by Sodejuu

Zelf ben ik zeer voorzichtig om klassieke produkten onherkenbaar te modificeren. Vervanging van de muurwrat past echter wel bij het origineel ontwerp. We moeten nu weg voor (weer) een begrafenis, maar kijk even op “ on-of-hifi Nachbau Thorens TPN 2000”. 

Edited by carl

Vervelend dat er weer iemand uit jullie kennissenkring het huidige met het eeuwige geruild heeft. Sterkte.

Zo'n TPN2000 (en kloon) is niks anders dan een paar dikkere trafo's (waarom twee?). Niets bijzonders. Je krijgt meer headroom qua stroom. Dat zou tot een iets stabielere weergave kunnen leiden, zoals ik boven al had gezegd.

2 hours ago, carl said:

Zelf ben ik zeer voorzichtig om klassieke produkten onherkenbaar te modificeren. Vervanging van de muurwrat past echter wel bij het origineel ontwerp. We moeten nu weg voor (weer) een begrafenis, maar kijk even op “ on-of-hifi Nachbau Thorens TPN 2000”. 

Mwah, of je er nu een TPN2000 aanhangt om de voeding te voeden of een vergelijkbare kast die direct de motor aanstuurt, dat maakt dan ook niet uit. De TD320 gaat er daarvan niet onherkenbaar uitzien. Sterker nog, hij gaat er helemaal niet anders van uitzien. Van een ander element gaat ie er meer anders uitzien :D

Edited by Pjotr

Ik heb het niet over geluidskwaliteit Jack, maar alleen over uiterlijk Jack. Prima element en ik houdt verder wel van wat ouderwetse vormgeving.

Edited by carl

On ‎17‎-‎9‎-‎2018 at 1:46 PM, carl said:

Gezien mijn ervaringen met de nieuwe voeding voor de Auralic vraag ik me af of een beter voeding voor de TD 320 ook een positief resultaat zal hebben. Standaard krijg je daar een muurwrat bij. Ik kan het ook gelijk aan Roger vragen, maar misschien wel een leuk punt voor discussie.

Carl, herinner je de onderstaande discussie op het andere forum nog?

Ik stelde daar dezelfde vraag.  Jij was de eerste die reageerde op mijn vraag ;-)

http://www.hififreaks.nl/index.php/topic,1683.0.html?PHPSESSID=fd4cf2cc1353523662f4cc5e81598c82