Jump to content

Tidal, Qobuz, Deezer of....?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik speel dus met Mconnect waarin Tidal geïntegreerd is op m'n tablet. Inclusief MQA expansie. Mconnect streamt via Upnp. Op de Pc wordt dit door JRiver Mediacenter via een mooie driver de PinkFaun i2s kaart in gestuurd. 

Voordeel is, dat de Pc nauwelijks belast wordt. 

Hoe dan ook, op deze manier klinkt het voortreffelijk. Er is me nog geen verschil tussen de muziek op m'n Nas en Tidal opgevallen. 

Inderdaad. Zover had ik, gezien jouw hardware,  nog niet doorgedacht. Een tijdje geleden ook dit soort experimenten gedaan. Met gelijksoortige problemen zoals het in slaap vallen van Mconnect. Mconnect werkte uitstekend, zeer gebruiksvriendelijk. Uiteindelijk hoefde dit allemaal niet meer toen mijn streamer Tidal Connect ging ondersteunen via de streamer app na een software update.  Dat werkt prima, alleen wordt mqa niet uitgepakt door de streamer.  Zeer benieuwd naar het vervolg van jouw speurtocht.

Het is  geen high-end hi-res streaming.  Ik heb vandaag ook naar Roon gekeken, dat kan ik ik eventueel op mijn Synology NAS draaien die is potent genoeg. Ik snap alleen de meerwaarde niet van dit pakket als je alleen streamed via Tidal.  Qobuz wordt niet eens ondersteund. Dat draait momenteel op mijn 10 jaar oude Logitech Duet. 

Ik lees net dat er ook gewerkt wordt aan een intergratie van Qobuz in Roon https://www.computeraudiophile.com/forums/topic/46611-official-qobuz-issues-thread/?page=22

Edited by Tubejack

34 minutes ago, mumsoft said:

Tidal met MQA wel hoor. Maar dat hele hi-res mag van mij in de prullenbak.

MQA werkt prima. Tidal ook, heeft b.v. mooie ECM collectie.  Maar als rechtgeaarde audiofiel ga je voor de hoogste resolutie, tenminste ik wel.  Als daar andere hard- software voor nodig anders dan ik nu gebruik, dan is dat geen probleem, als ik daar de meerwaarde van in zie. Ik ga voor het maximaal haalbare, wat digitaal betreft.  En wat een ander vind, moet hij zelf weten, maar weet, dat het beter kan.   

Rechtgeaard, tja, ik heb gelukkig een rare afwijking. Kost wat tijd om mezelf te accepteren, maar dan...

Ik wacht geduldig tot de lamp gaat doen wat-ie belooft. En luister met veel genoegen naar mp3-tjes via ip-radio. Muziek is emotie.

9 minutes ago, mumsoft said:

Rechtgeaard, tja, ik heb gelukkig een rare afwijking. Kost wat tijd om mezelf te accepteren, maar dan...

Ik wacht geduldig tot de lamp gaat doen wat-ie belooft. En luister met veel genoegen naar mp3-tjes via ip-radio. Muziek is emotie.

Voor "emotie" is het Viva forum Marc.  Dit is het "high-end" forum, tenminste dat pretendeert het.  Niet e.e.a. knutsel groep. MP3 foei :o:lol: 

20 hours ago, Tubejack said:

Tidal en alle andere streaming diensten Hans, op Qobuz na.

Wanneer ik sommige MQA bestanden afspeel, staat er binnen JRiver toch echt 24 bits/96 kHz of bij andere 24 bits/48 kHz. Of het allemaal echt zo is weet ik niet.  En of MQA lossless is ook niet. Bij MP3 staat ook altijd 16 bits 44,1 kHz. Het zegt dus niet alles, maar is dat bij Qobuz ook niet zo? 

Ik ga wel voor een deel met Mumsoft mee, high-res is geen garantie voor betere opnamen of beter geluid. 

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Wanneer ik sommige MQA bestanden afspeel, staat er binnen JRiver toch echt 24 bits/96 kHz of bij andere 24 bits/48 kHz. Of het allemaal echt zo is weet ik niet.  En of MQA lossless is ook niet. Bij MP3 staat ook altijd 16 bits 44,1 kHz. Het zegt dus niet alles, maar is dat bij Qobuz ook niet zo? 

Ik ga wel voor een deel met Mumsoft mee, high-res is geen garantie voor betere opnamen of beter geluid. 

Ik kan met een Meridian MQA dac,  het verschil niet horen, tussen een MQA bestand en een Hi-res bestand. Terwijl die MQA file wel een factor 10 kleiner is. Alleen hoeveel MQA titels zijn er momenteel op Tidal?  2000? tegen > 100.000 Hi-res op Qobuz. Of MP3 aangeduid, wordt hangt af van de player.  

ECM heeft goede opnames,  op 16/44.1, hoe dat m.i. komt heb ik uitgelegd.  Toch is 24/44.1 m.i. momenteel een trend aan het worden met moderne muziek. Verder is Qobuz Frans m.i. meer Europees georiënteerd  en Tidal Amerikaans.  Ze hebben beide, niet alle muziek.   

Als Jriver MQA ondersteund dan kan hij softwarematig MQA bestanden uitpakken tot 96Khz, dus wat je ziet kan goed kloppen.;)

Edited by Tubejack

34 minutes ago, Hans van Liempd said:

Tidal beweert meer dan 1.000.000 master (MQA? ) bestanden te hebben. Met een gemiddelde van 10 tracks per album zo'n 100.000 albums. 

Ik ben nooit meer dan een stuk of 800 albums tegengekomen,  dat is al wel een paar maanden terug. Als Tidal je favoriete muziek heeft......

Ik heb eindelijk een premium account bij Spotify en dat dan ook maar gelijk aan de Squeezebox gekoppeld. Ik kan dus nu behalve op de PC ook op de hoofdset luisteren. Het valt absoluut niet tegen. Ik heb gekeken welk formaat dat ze streamen. Alles is Ogg Vorbis (gecoverteerd naart FLAC) met 705kbps VBR. Dus veel beter dan ik had gedacht. IMHO kan niemand hier iets tegen hebben.
In een eerder vergelijk op een andere set gaf Spotify eeen beter klinkende stream door dan Tidal (al dan niet met MQA). Nu begrijp ik dus ook waarom het niet minder is dan Tidal. Ik dacht dat Spotify nl MP3 op 320kbps VBR streamde.

Edited by Sodejuu

Ogg Vorbis is een betere compressiemethode dan MP3, en nog steeds een verliesgevende methode. Maar geeft dat écht wat? Op een goede set is er voldoende compensatie. Je kunt toch weinig doen aan hoe die muziekdiensten en radiozenders iets uitzenden. Onder de streep gaat het erom of je van de muziek kunt genieten. En een set is daar snel beter in dan een pc.

On ‎23‎-‎10‎-‎2018 at 10:14 AM, mumsoft said:

Onder de streep gaat het erom of je van de muziek kunt genieten. En een set is daar snel beter in dan een pc.

Klopt, in mijn set staat een PC als bron.

Edited by Hans van Liempd

Nog even een update m.b.t. Mconnect op m'n Huawei tablet. Ik had al eerder gemerkt dat Huawei niet van openstaande app's houd. Even op standby, en je kunt de app weer opnieuw opstarten. Niet echt handig. Zeker niet met Mconnect, omdat de muziek dan ook stopt.

Ik heb dus maar een appje (Wake lock) geïnstalleerd dat hem wakker houdt met het scherm gedimd. Dit lijkt te werken. Maar zelfs met de instelling Tablet draait, maar scherm is uit stopt Mconnect.

Wat ook onhandig was, dat de eerste versie die ik van Mconnect had, eigenlijk bedoeld was voor een telefoon, dus het scherm in portrait. Ik kan je zeggen dat dit enorm lastig is wanneer de aan/uit schakelaar dan aan de onderkant zit zoals bij de Huawei. Nu dus Mconnect HD geïnstalleerd, dat is alleen voor tablets bedoeld en werkt alleen in landscape. 

Ik heb ook nog wat instellingen op de PC geprobeerd, en met een mirror app als remote gewerkt. Ook niet handig. Op het tablet is alles veel te klein en lastig bedienbaar. Wanneer dit ook niet beter of slechter klinkt dan de UPnP methode, ben ik op de laatste blijven hangen. Voordeel van de Tidal app op de PC is wel dat volume leveling werkt. Veel moderne muziek is idioot gecomprimeerd en speelt dus veel te hard. Die volume leveling zorgt er voor dat de te hard opgenomen nummers worden gedempt. Maar helaas werkt dit dus niet met Mconnect.

Iets anders wat ook niet met Mconnect werkt, is het downloaden van albums. Hier heb ik echt de Tidal app voor nodig. 

Voor bediening van de PC vanuit een smartphone zou je naar FooBar kunnen kijken. Maar misschien heb je dat al gedaan, ik heb niet alle berichten doorgelezen. Met de FooBar app op de smartphone kun je de FooBar app op de PC volledig aansturen. 

29 minutes ago, vogel said:

Voor bediening van de PC vanuit een smartphone zou je naar FooBar kunnen kijken. Maar misschien heb je dat al gedaan, ik heb niet alle berichten doorgelezen. Met de FooBar app op de smartphone kun je de FooBar app op de PC volledig aansturen. 

Maar kan ik dan ook muziek van Tidal afspelen? 

Met Jriver Media Center en Jremote of Gizmo lukt muziek van de NAS afspelen prima, maar geen Tidal of Qobuz.