Jump to content

Tidal, Qobuz, Deezer of....?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Zelf nooit geprobeerd, want dat was voor dat ik Tidal had. Maar zo te lezen kan FooBar inderdaad Tidal streamen. Daar was ik ook nieuwsgierig naar. Wat ik hier en daar in de gauwigheid lees is dat dat dan via Kodi lijkt te gaan als tussenstation.

FooBar is behoorlijk complex. Op dit forum zijn diverse FooBar gebruikers, dus misschien dat die daar meer over weten.

Sorry, ik wist niet dat JRiver eveneens een goede remote had.

nog even verder gekeken naar Tidal / Foobar, maar het ziet er allemaal ingewikkeld uit en ik krijg waarschuwingen  van de virus scanner op  bepaalde sites. misschien dat anderen dit pad ooit bewandeld hebben.

2 hours ago, vogel said:

Sorry, ik wist niet dat JRiver eveneens een goede remote had.

nog even verder gekeken naar Tidal / Foobar, maar het ziet er allemaal ingewikkeld uit en ik krijg waarschuwingen  van de virus scanner op  bepaalde sites. misschien dat anderen dit pad ooit bewandeld hebben.

Ik heb Foobar altijd als player gebruikt, heeft lang geduurd voor ik een beetje wegwijs was in het programma maar uiteindelijk kon ik alle formats, incl. sacd, dsd etc. afspelen. Voor elke optie moet weer een plug-inn geïnstalleerd worden en al met al ben je dan nog wel even bezig. Hier kun je al heel veel vinden:

https://www.foobar2000.org/

http://wiki.hydrogenaud.io/index.php?title=Foobar2000:Foobar2000

https://hydrogenaud.io/index.php/board,28.0.html   

Maar ik denk niet dat dit is wat Hans wil.

Ik vind vooral het goed afspelen van CD kwaliteit, belangrijk.  Het gaat mij meer om de beschikbare muziek dan om de hoogst mogelijke geluidskwaliteit. Ik heb als voorbeeld, nogal wat Highres muziek op de NAS, maar speel dat relatief weinig (op enkele uitzonderingen na). 

Nu speelt Tidal hier perfect. Prachtig ruimtelijk, krachtig en natuurlijk. Nu speelt b.v. de CD Trios van Rob Wasserman, prachtige opname, en een gewone UPnP stream van Tidal. Klinkt werkelijk uitstekend.

Ik denk dus niet aan Foobar. 

Vrijwel vers van de pers....  https://darko.audio/2018/10/audirvana-plus-for-windows-review/

[....] Het klinkt ook - en ik zal dit stil fluisteren - beter dan Roon over USB. Maar voor mij met mijn hardware is het beter. Niet enorm. Het gaat om de kleine opmars in finesse, het iets grotere gevoel van gemak, de kleine verbetering van basbereik en -controle en een extra stipje van duidelijkheid waar het gemakkelijker is om de bijdrage van individuele muzikanten te onderscheiden. Als Chris Wood's eigen stem op Riches on the Bold (Trespasser) steunt, is het harmonische effect groter.[...]

Tja :)

Edited by Tubejack

4 minutes ago, Tubejack said:
The Android remote app isn’t yet available.

Das dan weer jammer. Verder zal het alweer een kwestie zijn van uitproberen. Maar zonder remote begin ik er nog niet aan.

15 minutes ago, carl said:

Probeer Sunny War eens Hans. Een door Tracy Chapman, maar ik vind haar beter.

Even geluisterd, staat er inderdaad erg mooi op. Maar op Tidal alleen twee albums met enkel gitaar begeleiding. 

Beter is een kwestie van smaak, maar ze zet wel een leuke sfeer neer.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Even geluisterd, staat er inderdaad erg mooi op. Maar op Tidal alleen twee albums met enkel gitaar begeleiding. 

Beter is een kwestie van smaak, maar ze zet wel een leuke sfeer neer.

Hm, op tidal vind ik wel een stuk of 6 albums. Of bedoel je albums van Sunny War met alleen gitaarbegeleiding?

Nederlands... lastig.

19 hours ago, Hans van Liempd said:

The Android remote app isn’t yet available.

Das dan weer jammer. Verder zal het alweer een kwestie zijn van uitproberen. Maar zonder remote begin ik er nog niet aan.

Geen iPad Hans? Dat is ongeveer standaard bij streamen . 

Hans heeft een Huawei. Dat zijn Android tablets. Ik heb onlangs ook een nieuw tablet gekocht, een Samsung Galaxy Tab S3. Ik had een Samsung Nexus 10, maar die werd echt te traag. De Galaxy S3 is wel mijn laatste Android tablet. Een android tablet heeft niet veel voordelen t.o.v. eeen android smartphone. De meeste apps zijn niet voor tablet gemaakt en worden dan alleen maar "opgeblazen". Gelukkig is de app die ik voor de bediening van de SB gebruik wel in een tablet uitvoering te DL-en. Kost helaas wel weer iets extra.

Het zal bovendien binnenkort gedaan zijn met de android talets. De meeste A-merken zijn gestopt met hun tablets. Samsung is de grootste en die heeft eigenlijk ook nog maar 2 basis modellen. Daarnaast is alleen Huawei nog actief 9en een aantal wazige chinezen). Lenovo is ook nog volop te krijgen, maar die komen af fabriek met Android 6 en Lenovo geeft geen updates meer naar hogere versies. Wil je dan android 8 of 9, moet je weer gaan rooten en een alternatieve ROM installeren.
Een groot nadeel heb ik boven al aangehaald, nl geen (weinig) aparte apps voor tablets. Een ander nadeel is dat ze traag worden. Iets waar de crApple tablets weinig last van hebben. De ouwe iPads doen het nog steeds prima, terwijl een android tablet van een jaar of 5 echt niet meer mee kan 
Nu de meeste merken ook nog de productie instellen, hebben de android tablets de langste tijd gehad. De volgende zal dan een crApple moeten worden, al denk ik dat ik dan gewoon met de smartphone verder zal gaan.

Ik heb ook nog twee 8 inch Lenovo's van minimaal 4 jaar oud. Met Android 4.4. Een van die twee heb ik naar fabrieksinstellingen terug gezet. Dat werkt nog steeds prima en net zo snel/langzaam dan toen ze nieuw waren. Toen wel gelet op quad core. De andere werkt trouwens ook nog prima. Ik merk alleen dat de app's voor bepaalde versies niet geüpdatet worden. Die Lenovo's kostten indertijd €100.-. Deze 9,6 inch Huawei €119,-. Met Android 7 en er is beloofd dat deze binnenkort naar 8 gaat. Voor mij goed genoeg. De kleinkinderen spelen er tenslotte ook mee. En die denken "wanneer ik harder timmer werkt het misschien wel". Een wonder dat we nog geen gebroken schermen hadden. 

Edited by Hans van Liempd

Ik snap al die aversie tegen Apple maar den dele. Mijn iPad mini 2 is nu ruim 4  jaar oud heeft een dual core A7 processor op 1,4Ghz en draait nog steeds als een zonnetje. Zal dat voorlopig ook nog wel blijven doen. Ook na 4 jaar wordt nog steeds de software geüpdatet nu IOS 12.01. Was niet goedkoop in aanschaf iets van €300 in de aanbieding. Maar is gewoon top. Bovendien duurzame producten zijn nooit goedkoop.  Apple is wel een heel eigenzinnig merk, doet alles net even anders, daar loop zelfs ik nog wel eens tegenaan.  Uitdagingen....

Aan de andere kan mijn 4,5 jaar oude Samsung S4 mini heeft 2x in het begin een Android update gehad en dat was het.  Lekker veilig ...... not.   Toch had ik me van de week bijna overlaten halen om een Huawei P20 Dual-SIM Black te kopen. Prachtig toestel voor maar €480 met 128GG en Leica lenzen.  Even een foto gemaakt, echt mooi hoor, maar ik vond die van een iPhone 7 minstens net zo goed en die was precies net zo duur in de KPN winkel.  Ok maar 32Gb i.p.v. 128Gb, maar ik heb nu 6.......  Het kan best zijn dat Huawei wel Android over meerdere jaren  support met updates.  Maar ik heb meer vertrouwen in Apple. ;)

Edited by Tubejack

Toen ik bij Carl was, zag ik hem handig omgaan met een tablet en Tidal. Ik bedacht me gelijk dat ik een tijdje terug mijn tablet weer op het spoor was gekomen, en haalde die vandaag tevoorschijn. Het is een Samsung Galaxy Tab2. Yatse erop gezet, dan kan ik mijn rasps er goed mee bedienen. Het ding loopt natuurlijk enorm achter qua updates, en daar is-ie nu mee bezig. Maar systeemupdates kan ik wel vergeten, reden waarom ik een Fairphone heb gekocht als opvolger van mijn Chinese Leagoo Lead I. Die zit nog op Android 4, de Fairphone op 6, en er is beloofd dat-ie naar 7 gaat. Afwachten.

In mijn tablet van € 119,- zit nu een SD kaartje van 128 Gb. Daar staan een hoop mp3's in 320 kBps op voor vakanties. Dat kaartje kostte € 60,- (dacht ik). Apple tablets zijn niet uitbreidbaar en vragen schandalig geld voor meer geheugen, wat op zich weinig kost. 

Dan die commerciële heisa er omheen, niks voor mij dus Apple. Al was mijn eerste PC een Apple II Europlus (die hier ergens op zolder in een doos op betere tijden staat te wachten).

Samsung heeft als policy om maar 2 stappen hoger te ondersteunen. Een Galaxy S4 smartphone is officieel maar tot Android 5.0 ondersteund. Wil je hoger, moet je een alternatieve ROM erop zetten.
Ik ben begonnen met de Galaxy S met Android 2.3 erop. Die heb ik 2 jaar later naar Android 4.04 gezet. het ding deed het prima, maar de accu was wel veel sneller leeg. Daarna een S4 aangeschaft. Die is nog standaard, dus met Android 5.0 erop. Ruim 2 jaar geleden een S7 aangeschaft. Die heeft nu Android 8.0 erop. Dat zal dan ook wel de laatste zijn die Samsung zal ondersteunen.

Mijn Nexus 10 tablet draait op android 5.0. Daar komt ook geen hogere op. Een Nexus heeft (had) een kale Google ROM erop. Dus geen bloatware of andere ongein. Daarom kreeg die ook altijd als eerste de updates. Maar Google is gestopt met de Nexus lijn en dus geen ondersteuning meer. De mijne kreeg het met de apps die ik erop draai toch wat moeilijk mee. Daarom heb ik een ander aangeschaft.

Voor wie interesse heeft in mijn oude Nexus 10, die mag weg voor weinig. Hij is weer volledig teruggebracht in fabrieksinstelling. Als je 'm krijgt is ie dus precies zo als die uit de verpakking kwam en zul je 'm zelf met alle gegevens moeten voeren. Ik ben zuinig op mijn spullen. Hij heeft dus geen (nauwelijk) gebruikssporen en komt met de originele lader en een "auto shut" cover. 
Voor de TAB2 liefhebbers heb ik nog een qwerty keyboard en ritshoes liggen. Laat ff weten als je interesse hebt.

38 minutes ago, Hans van Liempd said:

In mijn tablet van € 119,- zit nu een SD kaartje van 128 Gb. Daar staan een hoop mp3's in 320 kBps op voor vakanties. Dat kaartje kostte € 60,- (dacht ik). Apple tablets zijn niet uitbreidbaar en vragen schandalig geld voor meer geheugen, wat op zich weinig kost. 

Dan die commerciële heisa er omheen, niks voor mij dus Apple. Al was mijn eerste PC een Apple II Europlus (die hier ergens op zolder in een doos op betere tijden staat te wachten).

En andere merken hebben dat niet? Commercie? Bill Gates lacht je toe :lol: Jullie zijn helemaal gehersenspoeld met die Windows zooi. Dat is jullie gewoon opgedrongen door vele computerleveranciers die niet onder de al dan niet gedwongen contracten uit kunnen van Microsoft . Er staat nu de windows update van oktober te draaien en daar is hij echt uren mee bezig zit nu op 18% Schakel de pc niet uit. Deze bewerking kan nog even duren. :D  

Dan updates, waarom zou je het geheugen van een tablet willen uitbreiden? Die mini van mij heeft 32Gb en 26Gb vrij .... Muziek stream ik gewoon in minimaal CD kwaliteit op die mini 2....    en het klinkt voortreffelijk :)

Edited by Tubejack
typo

1 minute ago, Tubejack said:

En andere merken hebben dat niet? Commercie? Bill Gates lacht je toe :lol: Jullie zijn helemaal gehersenspoeld met die Windows zooi. Dat is jullie gewoon opgedrongen door vele computerleveranciers die niet onder de al dan niet gedwongen contracten uit kunnen van Microsoft . Er staat nu de windows update van oktober te draaien en daar is hij echt uren mee bezig zit nu op 18% :D  Dan updates, waarom zou je het geheugen van een tablet willen uitbreiden? Die mini van mij heeft 32Gb en 26Gb vrij .... 

Muziek stream ik gewoon Hans in minimaal CD kwaliteit op die mini 2....    en het klinkt voortreffelijk 

Dat ligt toch iets anders. Ik heb vanaf 1985 met Autocad gewerkt. Dat is er dus niet voor Apple (wel even geweest, maar niet doorgezet). Dus ik was via mijn werk aan Windows gebonden. Om het dan thuis anders te gaan doen is mij te omslachtig. En daar is nu, nadat m'n Windows Phone niet meer geüpdatet werd, Android bijgekomen. Ik ben van de low cost systemen. Ik hoef niet perse de snelste, grootste, nieuwste enz..

Commercie is overal, maar die Heisa… daar gaat het mij om.  

Een ander merk waar ik respect voor heb is Toshiba.  Er staat hier een 5 jaar oude laptop met de laatste versie van Linux mint, draait echt goed. Spotify maar ook Qobuz Hi-res spelen gewoon via een uitstekende ingebouwde geluidskaart die 24bit/192Khz   M.i. een alternatief voor Windows en Apple en het kost bijna niets.    

Dat ligt misschien voor jou anders Hans, maar 95 van de 100 mensen kennen alleen maar Windows.  Ik ben voor duurzaam, tegen de wegwerp maatschappij. Hoef zeker niet het nieuwste van het nieuwste. Die iPhone 7 die ik van de week gekocht heb kostte 2 jaar terug nog €769 nu €480. Dat vind ik niet overdreven duur voor wat hij kan, de verwachte levensduur en software updates de komende jaren.

Dat wordt wel eens vergeten, mensen kijken alleen maar naar de aanschafprijs van iets. Dat vind ik korte termijn denken. Soms is dat prima. Maar  software en support kost ook gewoon serieus geld.  Android hoef ik daarom niet meer.....

Maar weer on-topic, laten we het weer over high-end hi-res streamen hebbenB)

Edited by Tubejack