Tubejack Posted 14 september 2019 Report Share Posted 14 september 2019 Ik plak URL's in mijn Logitech Squeezebox Duet. Die is weer aangesloten aan een goede dac. 320Kbit MP3 kan heel goed klinken. Ik kan ongeveer 200 verschillende betaalde streams in een degelijke kwaliteit afspelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 Na jaren Spotify nu eens de tijd de zaken wat serieuzer aan te pakken. Heb eerst een Tidal proefabonnement genomen en later een Qobuz proefabonnement. Het verschil tussen Spotify en Tidal vond ik teleurstellend klein. Daarentegen was Qobuz een ferme stap vooruit. Wat mij betreft audiofiele kwaliteit. Ik neem een jaarabonnement en hoop dat ik ook voldoende muzikale voldoening haal uit hun assortiment. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 Hm, kan ook eens Qobuz proberen. Maar Tidal heeft twee soorten abonnementen, welke was dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 16 september 2019 Report Share Posted 16 september 2019 Ik heb, uiteraard, de hoge resolutie van Tidal geprobeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 september 2019 Report Share Posted 16 september 2019 Het "studio" plan lijkt me interessant, ongeveer €21 per maand omgerekend. = 12/249 per jaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 16 september 2019 Report Share Posted 16 september 2019 (edited) Wel voorzichtig zijn met zogenaamde "HD audio"-aanbiedingen van dergelijke streamingdiensten. Soms zijn het gewoon naar 24/96 opgekalefaterde cd's. Upsampling dus. Dat is van geen kanten een echte HD-opname en puur bedrog als men je daarvoor meer doet betalen. Ik ben in 2015 zelf bedrogen uitgekomen nadat ik bij Qobuz een "HD-uitgave" gekocht had. Roger Waters heeft in de loop van 2015 de geremasterde versie uitgebracht van zijn topalbum 'Amused to Death'. Het is een echte remaster, dus niet gewoon zo eentje met minder dynamiek en meer volume. Hier is echt geprobeerd meer kwaliteit te leveren, terwijl de originele cd al bekend stond als zeer audiofiel. Wat krijg je hier? Een nieuwe stereomix met een cd in het BluSpec cd2-formaat. Een nieuwe surroundmix met een Blu-Ray Audio disc (alleen afspeelbaar op BR-spelers en deze schijf bevat alleen audio en geen beeld), die door critici de hemel in geprezen wordt. Deze Blu-Ray klinkt absoluut schitterend en is een duidelijke meerwaarde voor het album. Zoals steeds is iedereen die het wil horen welkom bij mij! Je kunt ook nog legaal een 24 bit 96 of 192 kHz FLAC of WAV digitale download kopen bij Qobuz. Die wordt ook bestempeld als de "remastered 2015" editie. Puur boerenbedrog! Dat ontdekte ik natuurlijk pas NADAT ik die gekocht had! Ziehier een spectrumanalyse: Links zie je de HD-versie, rechts de originele cd-versie. De cd-versie vertoont een ruislijn op ongeveer 16 kHz en niets daarboven. De "HD-versie" van Qobuz vertoont diezelfde ruislijn op ongeveer 16 kHz en daarboven tot aan 96 kHz bendes en bendes ruis. Er is geen sprake van meer dynamiek, die is exact hetzelfde. Wat is er hier dus gebeurd? Qobuz biedt niet de geremasterde versie aan maar een ge-upsamplede cd-versie. Ze hebben de originele cd-versie dus gewoon via upsampling opgekrikt tot 96 of 192 kHz en 24 bit, waarbij kennelijk heel wat ruis toegevoegd werd en verkopen dat als "HD". Boerenbedrog! Foei, Qobuz! Helaas zijn aankopen bij Qubuz "non-refundable" en kun je dus niet je geld terugkrijgen als je teleurgesteld bent over de kwaliteit van een aankoop. Qobuz hanteert net zoals veel andere winkels en zélfs platenmaatschappijen de leuze "wij verkopen het zoals we het binnen krijgen en we kunnen dus niks doen aan de geluidskwaliteit of het dynamisch bereik". Ik heb ondertussen de echte geremasterde versie van Amazon binnen op schijfjes en die is wel degelijk anders en toont ook een heel andere spectrumanalyse voor de cd. Maar vergis je niet: qua dynamiek is de originele "Amused to Death" van Roger Waters uit 1992 echt wel een voorbeeld van hoe het moet: http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=roger+waters&album=amused+to+death Uitkijken is dus de boodschap. Helaas ken ik geen manier om het bedrog te ontdekken vóór aankoop tenzij dan als iemand anders het slachtoffer geworden is en dat gemeld heeft op internet. Edited 16 september 2019 by Bloom Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 september 2019 Report Share Posted 16 september 2019 Bedankt. Ben niet van plan om downloads te kopen, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Daarnet zei ik dat ik best eens Qobuz wilde proberen, maar dat moet dan wel op een Raspberry draaien met LibreElec. En dat moet ik nog uitzoeken, het ligt misschien minder voor de hand dan ik dacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 september 2019 Report Share Posted 16 september 2019 Eh... toch wel. Meteen gevonden. Ga het eens proberen. NB dat verschil in muziekkwaliteit tussen Tidal en Qobuz is best interessant. En ook best lastig om uit te vogelen waar het aan ligt, vermoed ik. Maar eerst maar eens zelf ervaren, lijkt me. Dat Studioplan lijkt me leuk om mee te beginnen, even flink in de bus blazen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 september 2019 Author Report Share Posted 16 september 2019 4 hours ago, mumsoft said: Bedankt. Ben niet van plan om downloads te kopen, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Daarnet zei ik dat ik best eens Qobuz wilde proberen, maar dat moet dan wel op een Raspberry draaien met LibreElec. En dat moet ik nog uitzoeken, het ligt misschien minder voor de hand dan ik dacht. Dat kan prima met BubbleUPnP op een tablet of telefoon via UPnP/DNLA. Dat moet je in LibreElec dan wel even aanzetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 september 2019 Report Share Posted 16 september 2019 Oh, nou, er is een Qobuz-addon en die doet het meteen. Heb een stokoude cd gevonden met Bach op een Silbermann orgel, de LP daarvan staat al tijden bij de set, en is zowat de eerste LP die ik kocht als snotaap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 september 2019 Author Report Share Posted 16 september 2019 BubbleUPnP heeft Qobuz en Tidal in de software geïntegreerd. Ik vind het erg goed werken. Mits m'n WiFi extender blijft werken. Die geeft de laatste tijd wat haperingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 september 2019 Report Share Posted 16 september 2019 (edited) Bedoel je dat Tidal en Qobuz in BubbleUPnP zitten, of andersom? Vind zelf Qobuz niet goed werken, of anders die app hier. Zoeken op artist levert niks op. Geen Yello, geen Beatles, geen Stones, geen ELO, niks. Edited 16 september 2019 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 september 2019 Author Report Share Posted 16 september 2019 1 hour ago, mumsoft said: Bedoel je Tidal en Qobuz in BubbleUPnP zitten, of andersom? Vind zelf Qobuz niet goed werken, of anders die app hier. Zoeken op artist levert niks op. Geen Yello, geen Beatles, geen Stones, geen ELO, niks. Je kunt in BubbleUPnP kiezen welke bron je gebruikt. Qobuz of Tidal (gebruiker en password ingeven) of de lokaal opgeslagen muziek of van de NAS of zelfs uit de cloud. BubbleUPnP is gratis te downloaden. De gratis versie doet vrijwel alles van de betaalde. De betaalde kost ook maar een paar euro. Je krijgt dan een licentieapp die er voor zorgt dat de betaalde functies werken. Maar om te proberen heb je die echt niet nodig. De telefoon of tablet moet wel in hetzelfde netwerk zitten als de Raspberry (of andere PC). Het werkt echt kinderlijk eenvoudig. Dus wél in de instellingen van LibreElec UPNP/DNLA aanzetten. MConnect is ook een gratis app die hetzelfde doet, maar wat lastiger te bedienen is. Bovendien minder stabiel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 september 2019 Report Share Posted 16 september 2019 BubbleUPnP had ik staan, en idd kan ik daarin Qobuz kiezen, maar het geluid komt dan uit de telefoon, waar Bubble op draait. Op de rasp staat de Qobuz addin, het geluid komt dan uit de set, maar die kan niet zoeken op artiest of track: foutmelding. Dat wordt dus lastig. Op de pc kan ik met Qobuz prima zoeken, maar dan komt het geluid daar weer uit. Ik geloof niet dat ik er zo uit kom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 september 2019 Author Report Share Posted 17 september 2019 Je kunt in BubbleUPnP wanneer je in het Library menu bent kiezen welke bron je gebruikt (ronde knop rechtsonder). En in Now Playing kun je kiezen waar de muziek naar toe moet (ook ronde knop rechtsonder). Je ziet dan alle apparaten waar je naar toe kunt streamen. Hier zijn dat de muziek-PC op zolder, de Raspberry in de huiskamer en de Roberts R100 radio. Maar ook local en andere telefoons en tablets kun je kiezen. En wanneer de TV hiervoor geschikt is, komt die ook in het lijstje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 september 2019 Report Share Posted 17 september 2019 Bedankt, hier heb ik beide rasps aanstaan, en BubbleUPnP vindt er maar één, en juist degene die ik niet hoef nu. Ik begrijp langzamerhand dat BubbleUPnP de bubbel is van je UPnP-netwerkje, en al die apparaten met elkaar verbindt. Hij vindt bv ook de Olive hier, en kan er vanaf spelen. Maar op de rasp(s) heb ik niks anders staan dan wat addins, met name Tidal2 en nu ook Qobuz, en die kan ik niet bereiken met Bubble. Dus, al vond-ie de rasp-op-zolder, dan nog kan hij daarop Tidal2 en/of Qobuz niet aansturen. Ik vrees dat het afleidt van het wezenlijke probleem, nl dat de Qobuz-addin onder Kodi vol bugs zit, die het werken met Qobuz drastisch frustreren. Daar ligt misschien een schone taak voor deze gepensioneerde ex-IT-er. Anders is het exIT voor Qobuz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 september 2019 Author Report Share Posted 17 september 2019 Die ex icter krijgt Bubble toch wel werkend? Daar is geen software op je rasp voor nodig. Alleen Dnla aanzetten. Waarschijnlijk kun je de muziek die op je Olive staat zelfs op je rasp afspelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 september 2019 Report Share Posted 17 september 2019 Idd., UPnP /DNLA stond beneden aan, en boven niet. Nu wel. En zo lukt het ook om er muziek vanuit Qobuz op af te spelen, zelfs op de Olive. Best grappig allemaal. Tidal gaat zo ook. Maar feit blijft, dat Qobuz geen albums of tracks toont, en Tidal wel. Dat is m.i. toch een probleem die inherent is aan de rommelige addin genaamd Qobuz in LibreElec op Kodi. Ik heb daarom een Qobuz-app op mijn smartphone(s) geïnstalleerd, en daarmee kan ik wel albums en artists vinden, maar nu wil de muziek weer niet naar de set gaan. Er is een schermpje: Select your audio output, en die toont niets, laat niks aantippen, is zeg maar doof. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 september 2019 Report Share Posted 18 september 2019 Met al dat gepruts lijkt het me toch gelukt. Gisternacht nog een album van mevrouw Melanie de Biasio beluisterd onder het lezen van een mooi boek, zonder om de haverklap te hoeven opspringen om nog wat te regelen. De oplossing is echter een work-around: de Qobuz-app op de telefoon, BubbleUPnP die de output stuurt naar de rasp. Ik vind dat geen duurzame oplossing. Beter, veel beter zou het zijn als de addin op de rasp zelf in staat zou zijn een album af te spelen. Er is een prima addin voor Tidal, dus het kàn wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 september 2019 Report Share Posted 19 september 2019 Driemaal is scheepsrecht, heet het. Gisteren op de site van Qobuz een bericht gestuurd over dit probleem, maar geen reactie. Toen kreeg ik vanochten van een zekere Sébastien van Qobuz een soort welkomst-boodschap, en als ik wat te vragen had, gewoon doen. Het bericht op de site was ik natuurlijk kwijt, dus opnieuw wat in elkaar geflanst (ongeveer zoals die Qobuz add-in op Kodi), en opgestuurd. Kreeg direct bericht van Sébastien, dat hij niet meer voor Qobuz werkte. Ja, echt! Wel met een email-adres van degene die dat nog wel deed, daar werken, en die dus ongeveer hetzelfde gevraagd. Ik wil graag een goed werkende add-in op Kodi. Voor allerlei apparaten bestaan die. Nu deze nog voor de rasp. Nog geen antwoord terug gekregen, dus ook geen out-of-office gelukkig. Afwachten. En kijken of ik er zelf iets aan kan doen. Bv de source-code bemachtigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 september 2019 Report Share Posted 19 september 2019 Hou het even bij Spotify. Klinkt best goed via mijn ESS dac, die perst alle bitjes eruit. Nog steeds lekker gratis via mijn provider. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 september 2019 Author Report Share Posted 19 september 2019 Beter en handiger dan met BubbleUPnP gaat 't niet worden. Zoals je al opmerkte worden alle betreffende apparaten met elkaar verbonden. De stream zelf, gaat direct van jouw router via de kabel naar de rasp. De telefoon of tablet dient alleen als bediening. Alle favorieten die je bij Qobuz hebt aangemaakt, komen keurig in een lijst. Similar artist Werkt ook. Zoeken is een fluitje van een cent en werkt behoorlijk snel. Ik gebruik het op m'n luisterzolder op een Windows pc en in de huiskamer op een Rasp. En op vakantie speel ik de lokale mp3s van m'n tablet naar de Roberts. Qobuz is een Frans bedrijf waar een goede organisatie nog lastiger is dan hier. Als variant op "alle mensen zijn normaal, totdat je ze eter kent", heb ik ook, :allee bedrijven zijn perfect georganiseerd, totdat je ze beter kent" Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 september 2019 Report Share Posted 19 september 2019 Of het niet beter gaat worden: ik hoop van wel. Ik vind het maar een gedoe met BubbleUPnP en een correct werkende Qobuz app op de smart phone. Overigens is de rasp hier draadloos verbonden met de router, en - uiteraard - gehakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 september 2019 Report Share Posted 20 september 2019 Fijn, kreeg nu een reactie van Qobuz, met zelfs een officieel request number. Maar geen oplossing, hooguit iets als Go your own way. En de suggestie om Audirvana te gebruiken met UPnP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 september 2019 Report Share Posted 20 september 2019 Inmiddels de broncode gevonden. Ben weer even van de straat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts