Hans van Liempd Posted 19 november 2019 Author Report Share Posted 19 november 2019 8 hours ago, Tubejack said: Nog een keer Qobuz geprobeerd. Het is wel mooi, maar ik werd er niet gelukkig van. Bovendien de spaarzame momenten dat ik stream vind ik Spotify vele malen handiger. Ik vraag me ook wel eens af, of de ontwikkelaars die software zelf wel eens gebruiken. Afgelopen zaterdag nog aan de mensen van Qobuz gevraagd of er minimaal genre onder de favorieten kan komen. En dan niet daarna een lijst van losse nummers, maar liefst artiest en daarna album. Maar alleen album is ook al een stap vooruit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 19 november 2019 Report Share Posted 19 november 2019 3 hours ago, mumsoft said: Dat is hier nog een punt. Hoe krijg ik die muziek op de zwarte schijf doorzoekbaar? Gewoon, in een database stoppen. Filemaker bijvoorbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 november 2019 Report Share Posted 19 november 2019 Ik gebruik niet de software van Qobuz, maar echt fraai, Audirvana. Maar ook dan haalt het, het niet bij het gemak van Spotify. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 november 2019 Report Share Posted 19 november 2019 40 minutes ago, Ove Rickland said: Gewoon, in een database stoppen. Filemaker bijvoorbeeld. Even proppen, eh, de sleuf is niet groot genoeg. Grapje. Maar nee, ik ga het mooi niet doen. Ik heb trouwens in de CP/M-tijd wel wat geprobeerd met datastar, gewoon om een lijstje te hebben van de platen, dat ik niet steeds dubbele kocht. Dat heb ik nog steeds, op papier. Maar daarom was ik ook heel blij met een Olive, die niet alleen de muziek opslaat, maar er meteen ook een mooie database bij maakt. Nou je het zegt, die dubbele cd's heb ik hier liggen, en een bezoeker mag er wat van meenemen. Nu was Carl hier, en ben ik het vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 20 november 2019 Report Share Posted 20 november 2019 Tja. Dat is natuurlijk ook een probleem met propriëtaire systemen: je kunt die database niet uitlezen naar een ander systeem. Met open source zou dat geen probleem geweest zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 november 2019 Report Share Posted 21 november 2019 Ja, dat klopt wel. De source van de Olive zou trouwens wel te verkrijgen zijn geweest, maar dan wel rechtstreeks bij hun kantoor in de US. En iemand die daar toen in de buurt was, vergat het... En nu zijn ze over de kop. Jammer, maar niet heel erg voor mij. Eerder al was er een ontwikkelaar die erachter kwam hoe je bij de Olives op het susteem kon komen, passwords en zo. Daardoor kon ik hun proprietaire backupsysteem verbeteren, liever gezegd omzeilen. Anders had ik die Olives allang aan de kant geschoven. En dat had me een ander probleem opgeleverd: ik ben nog nooit een streamer tegengekomen die echt goed weet om te gaan met klassieke muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 21 november 2019 Report Share Posted 21 november 2019 Ik wel: de mijne! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 november 2019 Report Share Posted 21 november 2019 O, vertel eens, interessant. Is dacht ik zelfbouw? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 21 november 2019 Report Share Posted 21 november 2019 Ja, dat is zelfbouw. Ik zal er eens een artikel over samenstellen en dat op dit forum in een daarvoor geschikt topic plaatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 november 2019 Report Share Posted 21 november 2019 Ok, dat zou fijn zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 november 2019 Report Share Posted 22 november 2019 Nog even ter adstructie: met goed omgaan met klassiek bedoel ik het onderscheid weten tussen componist, compositie, uitvoerenden (ensemble, orkest, solisten, dirigent), instrumenten, tijd van ontstaan, genre, enzovoort. Elke streamer kan de klanken wel voortbrengen, maar die indeling heb ik nooit elders gevonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 november 2019 Author Report Share Posted 22 november 2019 (edited) 2 minutes ago, mumsoft said: Nog even ter adstructie: met goed omgaan met klassiek bedoel ik het onderscheid weten tussen componist, compositie, uitvoerenden (ensemble, orkest, solisten, dirigent), instrumenten, tijd van ontstaan, genre, enzovoort. Elke streamer kan de klanken wel voortbrengen, maar die indeling heb ik nooit elders gevonden. Binnen Jriver zit dat allemaal, of kun je er zelf tags voor aanmaken. Je moet dan wel zelf, veel invullen. Edited 22 november 2019 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 november 2019 Report Share Posted 22 november 2019 Ok, fijn, ben benieuwd welke oplossing Bloom heeft gebruikt. Dat zelf invullen ken ik, dat is sowieso nodig, aangezien 'al ' die sites (freedb voorop) geen sjoege hebben van die indelingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 23 november 2019 Report Share Posted 23 november 2019 Ik heb nu 2,5 maand Qobuz en ben heel tevreden. Om dat een beetje kracht bij te zetten heb ik de een TEAC streamer die Qobuz ook ondersteund. De Cambridge deed dit (nog) niet. Zo zou ik het laatste beetje voordeel uit mijn Qobuz abbonement kunnen halen. Ik heb ze niet één op één vergeleken maar kan met met zekerheid zeggen dat het naar tevredenheid klinkt. Ik heb ook nog een Raspberry DAC staan, die ik via Volumio koppel met Qobuz, maar dat is bepaald geen handige combi en klinkt hoewel gedetaileerd ook minder fraai. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 29 november 2019 Report Share Posted 29 november 2019 Heb ook een Bonn N-8 voor de streamer. Raar fenomeen dat streamen beslist leuker maakt. http://www.thunder-data.com/bonn-n8-1 Moet dat nou persé, vraag ik me af? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 november 2019 Report Share Posted 29 november 2019 Hoe bedoel je, moet dat? Je hebt hem kennelijk al. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 29 november 2019 Report Share Posted 29 november 2019 Zogenaamd audiofiele netwerkkabels en andere netwerkspullen zijn compleet idioot en geldklopperij tot en met. Denon heeft ook ooit een "audiofiele" netwerkkabel van 500 euro voor 0,5 meter verkocht. Ik vraag me af hoeveel mensen daar hun zuurverdiende centen aan uitgegeven hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 november 2019 Report Share Posted 29 november 2019 (edited) 4 hours ago, rbh said: Heb ook een Bonn N-8 voor de streamer. Raar fenomeen dat streamen beslist leuker maakt. http://www.thunder-data.com/bonn-n8-1 Moet dat nou persé, vraag ik me af? Speciaal voor mensen die muziekloze en emotieloze muziek draaien: Quote: "...........to make music more musical and emotional." Nee, uiteraard moet dat niet. Wat mij dan verbaast is dat er mensen zijn die kennelijk tijd en energie over hebben om zoiets te ontwikkelen. Een netwerk switch knutsel je niet zomaar even op de keukentafel in elkaar van wat draadjes en blokjes. Of je propt een standaard switch van een paar tientjes in een duur ogend kastje, dat kan natuurlijk ook... Edited 29 november 2019 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 november 2019 Report Share Posted 29 november 2019 Mijn ervaring: als je aan de bron iets verbetert, dus aan de aansluiting van het netsnoer en de ethernetkabel, helpt dat wel degelijk - in een set die daar gevoelig voor is. Overigens heb ik doodgewone ethernetkabels (nog flink overgehouden van mijn werk), en doodgewone stroomkabels, zoals die meekwamen met de gekochte spulletjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 29 november 2019 Report Share Posted 29 november 2019 5 hours ago, rbh said: Heb ook een Bonn N-8 voor de streamer. Raar fenomeen dat streamen beslist leuker maakt. http://www.thunder-data.com/bonn-n8-1 Moet dat nou persé, vraag ik me af? Ik kan heel goed zonder. Het streamen is hier zo leuk dat ik regelmatig met een grote grijns op m'n gezicht zit te genieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 29 november 2019 Report Share Posted 29 november 2019 Wat ik bedoel met "moet dat nou persé?" Het apparaat doet zijn werk uitstekend. Het geeft een duidelijk beeld, maakt bij mij van streaming over internet een echte hoogwaardige audiobron. Maar dat komt dan in een dure zwarte doos. Zou leuker zijn mocht dit gewoon voor € 100,- op elke straathoek beschikbaar zijn ipv weer het high end sausje er overheen. Ik heb een paar grote stappen gezet de afgelopen twee maand. Ik speelde Spotify premium om nieuwe muziek te ontdekken via een hoogwaardige streamer, maar het geluid was zeker niet hoogwaardig. Qobuz was een forse stap vooruit, daarna was de volgende stap een streamer met Qobuz integratie. Qobuz is echt prima, zowel via Apple Airplay als via de app. Het haalde niet het niveau van een LP. Het zwarte kastje Bonn N8 trekt de hele boel omhoog. LP is nog steeds favoriet maar de hi-res stream zit hem op de hielen. Ik zag dat er ook al een topic over was, met positieve verhalen. De moeite waard! Link to comment Share on other sites More sharing options...
vogel Posted 29 november 2019 Report Share Posted 29 november 2019 Morgen 30 november houdt Alpha Audio een live te volgen test van 10 switches waaronder de Bonn. https://www.alpha-audio.nl/2019/11/alpha-audio-switch-test-met-live-stream/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 november 2019 Report Share Posted 29 november 2019 (edited) On 11/22/2019 at 12:09 PM, Hans van Liempd said: Binnen Jriver zit dat allemaal, of kun je er zelf tags voor aanmaken. Je moet dan wel zelf, veel invullen. Met dien verstande dat die zelf aangemaakte tags alleen in je eigen database van JRiver komen te staan en niet in de files zelf worden opgeslagen. Ze zijn dus niet overdraagbaar. Dat gebeurt alleen met standaard tags. Het is op zich al heel wat en heel flexibel. Edited 29 november 2019 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 november 2019 Author Report Share Posted 30 november 2019 15 hours ago, rbh said: Wat ik bedoel met "moet dat nou persé?" Het apparaat doet zijn werk uitstekend. Het geeft een duidelijk beeld, maakt bij mij van streaming over internet een echte hoogwaardige audiobron. Maar dat komt dan in een dure zwarte doos. Zou leuker zijn mocht dit gewoon voor € 100,- op elke straathoek beschikbaar zijn ipv weer het high end sausje er overheen. Ik heb een paar grote stappen gezet de afgelopen twee maand. Ik speelde Spotify premium om nieuwe muziek te ontdekken via een hoogwaardige streamer, maar het geluid was zeker niet hoogwaardig. Qobuz was een forse stap vooruit, daarna was de volgende stap een streamer met Qobuz integratie. Qobuz is echt prima, zowel via Apple Airplay als via de app. Het haalde niet het niveau van een LP. Het zwarte kastje Bonn N8 trekt de hele boel omhoog. LP is nog steeds favoriet maar de hi-res stream zit hem op de hielen. Ik zag dat er ook al een topic over was, met positieve verhalen. De moeite waard! Fijn dat het goede dingen doet. Maar ik denk dat het veel met de manier van streamen te maken heeft. Eigenlijk eerder "streamen". Dus zonder of met een klein buffer, de muziek van het net direct naar de DAC transporteren. Ik speel via UPnP naar JRiver. Daar heb ik ingesteld, dat een track eerst geheel in het geheugen wordt gestopt. Dit duurt ca. 2 sec, dus na de eerste twee seconden van het intro wordt de muziek geheel uit het geheugen gespeeld. Dan is JRiver dusdanig ingesteld, dat alle 16 bit/ 44,1 kHz muziek eerst wordt "ge-upsampeld" naar 88,2 kHz. Dit zou ook hoger kunnen, maar kost dan weer wat meer rekencapaciteit. Dit klinkt voor mij het best. Ook met Qobuz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 november 2019 Report Share Posted 30 november 2019 Ach als een reguliere switch zijn werk niet goed zou doen merk je dat vast aan je bankrekening. Daar zou dan geen hout meer van kloppen Sterker nog internet bankieren kun je dan helemaal niet meer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts