Jump to content

Tidal, Qobuz, Deezer of....?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Laat Alpha Audio zijn test maar doen. Die doen het vast allemaal goed, maar vertonen vast ook verschil in audiokwaliteit, al zijn de meeste daarvoor niet speciaal ontworpen.

En dan maar raden waar het aan ligt.

On 11/29/2019 at 9:01 PM, vogel said:

Morgen 30 november houdt Alpha Audio een live te volgen test van 10 switches waaronder de Bonn. 

https://www.alpha-audio.nl/2019/11/alpha-audio-switch-test-met-live-stream/

Ik was er bij vandaag, best wel leuk, en een totaal ander beeld en verwachting, maar dan toch verschillen horen.

Dat had ikzelf niet verwacht.😊

Edited by HansP

Raspjes worden i.h.a. niet serieus gevonden door de streamingdiensten. Dus die ontwikkelen er ook geen bruikbare addin voor. Dat moet dan van de 'gemeenschap' komen. Who knows...

Nou, bedankt. Alleen voor Qobuz heb ik dat dan nodig, en ik was vergeten wat precies. Een NAS gebruik ik niet (meer) voor muziek, en Tidal heeft het niet nodig, die kan zonder die extra's. Qobuz laat ik lekker zitten, Tidal is voor mij voldoende.

7 hours ago, mumsoft said:

Raspjes worden i.h.a. niet serieus gevonden door de streamingdiensten. Dus die ontwikkelen er ook geen bruikbare addin voor. Dat moet dan van de 'gemeenschap' komen. Who knows...

Even in het juiste topic.  🙂 Die Raspberry 's zijn inderdaad krachtig genoeg. Zeker de nieuwere types. Door software ontwikkelaars als Roon worden ze wel serieus genomen en kun je via Roon met vele streamingdiensten muziek afspelen. Alleen niet iedereen zal bereid zijn, voor Roon te betalen.  Zie b.v https://audio-creative.nl/projecten/de-dddac1794-nos-dac-met-berrystreamer/2/ 

Onder Linux kun je met Qobuz streamen zie b.v. https://nuvola.tiliado.eu/app/qobuz/ubuntu/bionic/   Ik heb het draaien op mijn laptop, het is wat beperkt maar het werkt wel.  Het is opensource maar waarschijnlijk is er vanuit de gemeenschap geen interesse want de source is al 2 jaar oud zie https://github.com/nlarche/qobuz-desktop-player

Spotify  is wél beschikbaar op élk platform.  Werkt en klinkt bovendien beter dan Tidal, heeft meer muziek. Spreekt jongeren en oudere jongeren met weinig geld aan (lees m.i. veel software opensource ontwikkelaars) méér  aan dan Qobuz of Tidal.....   Maar dat is mijn inschatting 😉

Just now, mumsoft said:

Hm, misschien. Zal eens kijken of Roon iets voor mij is. En dan nog eens beslissen.

Een aantal mensen op dit forum gebruiken Roon.  Van wat ik gehoord heb, zijn ze zeer enthousiast.  De prijs €119 per jaar is voor hun (blijkbaar) geen issue.

Ik heb daarnet weer eens naar Roon gekeken, en krijg weer de indruk dat het voor my too much is. Wat de Olive voor mij gedaan heeft, en nog doet, dat doet Roon vermoedelijk over en beter en mooier, maar vergt vast een ander apparaat met pc-kwaliteiten voor de core (Ubuntu zag ik langskomen). En het overnemen van de Olive-database kan ik op mijn buik schrijven.

Wat ik ga doen is nog eens kijken naar Qobuz en vergelijken met Tidal, met dank aan Hans voor die hernieuwde tips voor Qobuz op de Rasp.

Voor mij is het simpel Marc. Spotify krijg ik "gratis." De Logitech Media Server die hier op een zeer potente NAS draait upsampled het naar +/- 700Kbits.  Ik heb nog niemand over de vloer gehad die het slecht vond klinken.    hoorde. Ook de bediening en gratis app's zijn fenominaal goed. In deze prijsklasse nog heb ik niets beters gezien.  LMS is opensource en wordt goed onderhouden. Er zijn ook diverse andere opensource projecten, zoals Daphile die daarmee werken. 

ROON + Qobuz hi-res valt buiten mijn budget. Met Qobuz,  heb ik niet zoveel mee. Hoe mooi het ook is, ik word er niet gelukkig van.  In dat verslag van Audio-Creatief stond nog een foutje volgens mij zijn de streams Ogg-Vorbis dat is een opensource codec.

Spotify met  320Kbit/sec en geupsampled naar 700Kbits/sec en via een echte 16 bits multibit dac, klinkt in mijn oren prima. Als ik de muziek echt mooi vind, dan koop ik de LP of CD.    

2 hours ago, mumsoft said:

Vergelijk je geen appels met peren?

Nee hoor, ik vind het geluid van Spotify -op bovenstaande manier verwerkt- meer dan goed. Ik kan overal naar toe streamen door het hele huis. En de bediening is erg prettig,  :) 

Het is alleen geen "high-end" :o Nou en ;) 

Ok, op die fiets. Maar dit topic gaat over de verschillen tussen de muziekdiensten, qua keuze-omvang, dan wel qua muzikaliteit. Daar zou je een grafiekje van kunnen maken. Tidal heeft kennelijk een grotere keuzevrijheid, maar een geringere kwaliteit, bij Qobuz zou dat andersom zijn, Spotify heeft vermoedelijk de grootste database en de minste kwaliteit.

Voor mij moet het zo zijn dat een muziekdienst het onnodig maakt de betreffende cd te kopen. Dán haal je het geld er uit. Spotify gratis? Maar de muziek is zo aardig dat je die wilt kopen en 'hebben'? Dat is voor mij het paard achter de wagen spannen.

Dat is een conclusie waar ik me bij aansluit.    Alhoewel LP dus nog steeds beter is. Helaas of gelukkig, het is maar hoe je er naar kijkt. 

Ik merk dat ik bij digitaal luisteren toch sneller zap en minder mijn aandacht erbij kan houden, door de enorme keuze onder de knop.  De LP is ook wat dwingender. 

M.i. gaat het om de betrokkenheid met de muziek. Bij al die keuzevrijheid schort daar wel wat aan, tenzij je je laat leiden door een voorkeur. Vanochtend keek ik bv naar Vrije geluiden van de VPRO, dat gisteren werd uitgezonden. Daar kwam wat Afrikaanse muziek voorbij van Mdou Moctar (Tuareg) en Indiase van Prewien. Dat vind ik leuk om weer op te zoeken in Tidal (of Qobuz zodra dat hier weer werkt).

On 12/1/2019 at 6:18 PM, Hans van Liempd said:

Raspjes spelen met DLNA/UPnP prima. 

Dan ben je helemaal van die krakkemikkige appjes af. Gewoon Bubble UPnP gebruiken. 

Werkt zowel met muziek van de NAS, Qobuz of Tidal.

Bedoel je dat je op de rasp dan helegaar geen Qobuz addin nodig hebt? Alleen Qobuz+bubble op de foon, en that's it?