Jump to content

Tidal, Qobuz, Deezer of....?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

5 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik hoor van een bevriend Tidal luisteraar, dat er bij hem een plotselinge geluidsverslechtering is ontstaan. Volgens hem (ik heb het nog niet gehoord) klinkt het scherp en "digitaal". Terwijl hij eerst erg tevreden was met Tidal, denkt hij nu aan een overstap naar Qobuz.

Ik heb begrepen dat Tidal MQA aan het uitrangeren is. Hij zegt dat wat er eerder in MQA was nu HiRes is geworden, maar dat het nu op zijn Auralic veel slechter klinkt. Zelfs aanzienlijk slechter dan CD kwaliteit. De apps dienen overigens ook aangepast te worden. Zou het daar iets mee te maken hebben?

Zijn er hier meer mensen met die ervaring?

Geen Tidal-gebruikers hier???

3 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Amazon Prime is inmiddels opgelopen naar €10,99 per maand.

Ik meen dat er meerdere abonnementen bestaan met verschillende tarieven. Voor €11 pm komt alles binnen op 48 kHz ook al staat er bij: ultra hd.

Ik heb nog even het rode en blauwe album van de Beatles binnen gehaald en Hackney Diamonds en abonnement gestopt. Daar is48kHz goed genoeg

Speel je dat af via een windows computer?

Windows heeft namelijk de eigenschap alles naar 48KHz te converteren.

Als je daar asio drivers gebruikt zal dat waarschijnlijk wel goed gaan.

On 13-11-2023 at 19:23, Hans van Liempd said:

Jawel. Ik heb wel meegekregen dat ze vanwege gekende reden afgestapt zijn van MQA/ Master (MQA werd overigens niet door mijn Marantz ND8006 ondersteund) en tegenwoordig hi-res aanduiden met Flac/ Max.   

Maar mij is de scherpte m.b.t. laatstgenoemde niet opgevallen. 

Wanneer ik echter alleen al via mijn tablet (Samsung Tab S7 plus) bijv. Fair Weather - Chet Baker in Qobuz Hi-res vergelijk met Tidal Hi-res, dan wint Qobuz qua geluid/ sound: klinkt natuurlijker en meer 3D.    

9 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Jawel. Ik heb wel meegekregen dat ze vanwege gekende reden afgestapt zijn van MQA/ Master (MQA werd overigens niet door mijn Marantz ND8006 ondersteund) en tegenwoordig hi-res aanduiden met Flac/ Max.   

Maar mij is de scherpte m.b.t. laatstgenoemde niet opgevallen. 

Wanneer ik echter alleen al via mijn tablet (Samsung Tab S7 plus) bijv. Fair Weather - Chet Baker in Qobuz Hi-res vergelijk met Tidal Hi-res, dan wint Qobuz qua geluid/ sound: klinkt natuurlijker en meer 3D.    

Dank je.

Ik heb begrepen dat bij de audiokennis na de ervaring met Tidal een andere versterker met ingebouwde DAC is gekomen (Hegel H600 t.o.v. H590 eerst). Daar schijnt wel het e.e.a. in het digitale deel te zijn veranderd.

Maar dat houdt niet in dat jouw ervaringen overeen komen met wat ik eerder met Tidal/Qobuz heb ervaren. Hij is in ieder geval ook op Qobuz overgestapt.

• 2 weeks later...

Ik zag vandaag, dat BubbleUPnP voor Tidal nu de mogelijkheid HR als keuze voor Tidal heeft toegevoegd.

Misschien is die App van Auralic ook nog niet ingericht op Tidal HR en probeert hij deze muziek in MQA af te spelen. Volgens een andere gebruiker bleef dat namelijk hardnekkig op de app verschijnen.

On 13-11-2023 at 19:23, Hans van Liempd said:

Jaartje Tidal als muziekdienst gebruikt. Ik vind de kwaliteit van Qobuz beter. Beiden perfect geïntegreerd in de Auralic streamer. 

Edited by Rob55

1 minute ago, Rob55 said:

Jaartje Tidal als muziekdienst gebruikt. Ik vind de kwaliteit van Qobuz beter. Beiden perfect geïntegreerd in de Auralic streamer. 

Jawel, maar ik vroeg me af of die teruggang in geluidskwaliteit niet aan de invulling van de app gelegen kan hebben. Wanneer je in de app wél Tidal kunt kiezen, maar dus niet aan kunt geven dat je een HR abo hebt, werkt het dus niet zoals het bedoeld is. In de app BubbleUPnP was dit namelijk wél zo.

Die wijziging in Tidal is dus vrij recent. MQA is er weg.

Ahhh, MQA weg? Ik heb ongeveer een half jaartje geleden mijn abbo bij Tidal opgezegd. De laatste update dus niet meegekregen. Ik vind Tidal t.o.v. Qobuz vlak. Streamen via Qobuz klinkt hier ruimtelijker. Het klinkt net allemaal voller. Wat lastig te omschrijven……Geen idee hoe HR nu via Tidal klinkt…

Edited by Rob55

On 14-11-2023 at 23:14, Vinyl_Fuchs said:

Begin 2021 een tijdje Tidal en Qobuz samen met Spotify gebruikt. Tidal schermde met MQA, wat op zich best lekker klonk. Alleen relatief weinig MQA-titels.

Vond uiteindelijk Qobuz toch "lekkerder" klinken.

Exit Tidal.

Qobuz en Spotify zijn gebleven...

Edited by Geerdie

• 3 months later...
7 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik denk dat ze door het gedoe met MQA wat goed te maken hebben. 

Aan goedmaken doen die bedrijven niet. Het zal wel gaan om een poging het marktaandeel op te vijzelen. De concurrentie bij al die streamingsdiensten is moordend en de spoeling wordt steeds dunner.

Aan alle kanten wordt geprobeerd om maandelijkse abonnementen te verkopen of een lease-overeenkomst aan te smeren.  Voor een gemiddeld gezin gaan al die abonnementen flink in de papieren lopen. Beetje consuminderen is het devies.

50 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Aan goedmaken doen die bedrijven niet. Het zal wel gaan om een poging het marktaandeel op te vijzelen.

Dit bedoel ik eigenlijk. Het goed maken van hun eigen klantenbestand. Dat zal door dat gedoe met MQA wel flink gedaald zijn.

• 4 months later...

Vinden jullie ook, dat het met de nieuwe muziek toch wel erg slecht gesteld is?

Nou is muziek erg smaakafhankelijk, maar wanneer ik hoor wat er wordt uitgebracht denk ik... Ik ken niemand die dit mooi vindt.

14 hours ago, Hans van Liempd said:

Nou is muziek erg smaakafhankelijk, maar wanneer ik hoor wat er wordt uitgebracht denk ik... Ik ken niemand die dit mooi vindt.

Ik zou hier een nieuw onderwerp/discussie  mee starten Hans, dan ga ik ook mee doen !

95% van wat op Tidal verschijnt is pure rubbish. Het aanbod is echter zo groot dat er genoeg (oudere) pareltjes te ontdekken zijn. Zo ben ik laatst bijv. tegen Arooj Aftab aangelopen. 

15 hours ago, Hans van Liempd said:

Je kan hier niet generaliseren. Je geeft immers het antwoord al; muziek is smaak afhankelijk. Er zijn vast mensen op deze aardkloot die de nieuwe muziek wel kunnen waarderen. Persoonlijk vind ik daarom een streamingdienst als Qobuz fijn. In combi met ROON vind ik genoeg voor mijn smaak. De playlists die door ROON worden samengesteld door mijn favorieten te monitoren zijn vaak bij mij passend. Zo ontdek ik nog steeds nieuwe bands…

Edited by Rob55

Maar het gaat juist om de nieuwe muziek die ik bij Qobuz krijg aangeboden. Er zal best wel nieuwe muziek worden uitgebracht die beluisterbaar is, maar het gros van de "nieuwe muziek" is voor mij zeer slecht. Het zal dan wel de leeftijd zijn, maar wanneer ik jongere mensen dit laat horen zeggen ze ook, dat is toch geen muziek?

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Maar het gaat juist om de nieuwe muziek die ik bij Qobuz krijg aangeboden. Er zal best wel nieuwe muziek worden uitgebracht die beluisterbaar is, maar het gros van de "nieuwe muziek" is voor mij zeer slecht. Het zal dan wel de leeftijd zijn, maar wanneer ik jongere mensen dit laat horen zeggen ze ook, dat is toch geen muziek?

misschien krijg je dan een aparte selectie te zien. bij nieuwe releases in Qobuz via roon zie ik niet veel verschrikkelijke dingen. heb je misschien enkele voorbeelden en heb je er misschein een filter op?