Jump to content

Tidal, Qobuz, Deezer of....?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

57 minutes ago, Hans van Liempd said:

Neem bv:

The Great Bailout van Moor Mother

Heavy Jelly van Soft Play.

En op het album Charlotte van Montell Fish zijn maar twee nummer af te spelen en die klinken voor mij rampzalig.

Is het probleem de muzikaliteit / interessante nieuwe wegen die ingeslagen worden of is het vooral  de Mastering en het vervangen van leven  in de muziek door een algortime die een muur van geluid (of herrie) er van maakt en niets meer van elkaar te onderscheiden is? 

Voor mijn in ieder geval dat laatste !

Edited by MarcelMR

De geluidskwaliteit is inderdaad ongeloofelijk slecht. Ik vind deze muziek ook muzikaal niet het draaien waard. Zijn er hier mensen die dit kunnen waarderen?

En wanneer het nou bij deze 3 albums bleef, maar ik vind het al weken erg slecht. 

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Neem bv:

The Great Bailout van Moor Mother

Heavy Jelly van Soft Play.

En op het album Charlotte van Montell Fish zijn maar twee nummer af te spelen en die klinken voor mij rampzalig.

de eerste is een soort van muzikaal gedichten dus daar zou ik nooit veel van verwacnhetn alhoewel sommige nummers goed opgenomenz zijn, die tweede is punk, dat hoort zo te klinken. Die laatste is gewoon dnek ik niet bezig met de kwaliteit, probeer een beetje marilin manson na te doen.

probeer eens Dream the electric sleep als je iets nieuws wil horen.

Ik weet mij nog goed te herinneren dat ik heel veel slecht klinkende cd's en Lp's hier had liggen. En op top sets bleven deze slecht klinken. Niets nieuws. Is van alle tijden. Dat zal met streaming niet anders worden. Er zal van de inmiddels meer dan 100 miljoen tracks bij Qobuz best nog wel goed klinkende content zitten?

Edited by Rob55

1 hour ago, Rob55 said:

Ik weet mij nog goed te herinneren dat ik heel veel slecht klinkende cd's en Lp's hier had liggen. En op top sets bleven deze slecht klinken. Niets nieuws. Is van alle tijden. Dat zal met streaming niet anders worden. Er zal van de inmiddels meer dan 100 miljoen tracks bij Qobuz best nog wel goed klinkende content zitten?

Als er vanaf vandaag geen nieuwe muziek meer gemaakt zou worden zou ik er geen probleem mee hebben.

Op die 100 Miljoen tracks zou ik A.I. loslaten en :

1)  Alle tracks met DR < 10   wegfilteren
2)  Alle re-re-re-masters, SBM, MQA, HDCD wegfilteren
3)  Alle PROTOOLS mixed albums met o.a. Autotune wegfilteren

4)  Alles na 1992 wegfilteren op een enkeling na...

Hou je denk ik toch nog zeker 1 milijoen tracks over !

Hele slechte Cd/Lp van lang geleden ken ik eigenlijk alleen   RAW POWER van de Stooges maar zo klinkt het nu ook qua dynamiek.

Overigens op een goede set klinkt een slechte opname nog slechter. Dus beter via de "Middengolf"   luisteren    🙂  

Tuurlijk, elke generatie wordt er goede muziek gemaakt. Alleen komt er steeds meer muziek bij waar je geen raakvlak mee hebt. 

Zelf ben ik van de singer-songwriter, rustige jazz en klassiek, maar er is ook heel goede moderne muziek. Net een paar moderne albums (Haevn/Howling) gekocht en dat is ook zeer de moeite waard. Maar ook artiesten zoals Dominique Fils-Aimee zijn zeer de moeite waarde. En daar zijn er heel wat van. Muziek houdt nooit op!

Gelukkig maar. :) 

Wat ik een beetje mis op dit forum is het enthousiasme van voorheen, als er weer een vinyl album van b.v.  Yello uitkwam.  

De grootste aanwinst van de afgelopen zeg 2 jaar vind ik moderne muziek van Blank & Jones.  Ze hebben een zéér uitgebreid genre 

van licht klassiek,vleugel, jazz, trance, house. Maar dat heb ik  wel eens verteld. Wat ik zelf moeilijk vind, met zo'n groot aanbod -wat

alleen al wat elektronische muziek betreft- is de pareltjes er uit te vissen. Die ik zou willen kopen op LP of CD. 

Maar ik ga naar je aanbevelingen luisteren :)   

ik denk dat het sinds Covid en de nieuwe manier waarop muziek wordt verspreid moeilijker is geworden voor nieuwe artiestejn. De meeste nemen gewoon op in een thuis studiootje en verspreiden dat via Youtube bijvoorbeeld, daarnaast denk ik dat veel platen maatschappijen ook geen interesse hebben in hoge kwaliteit. leverd ze weinig exta op omdat de meeste klanten toch mp3 luisteren zeker omdta ze zeggen dat dat toch niets uitmaakt wat ik dus niet snap op een goeie set maar wel op zo'n bluetooth speakerdje.

On 27-7-2024 at 19:32, Hans van Liempd said:

Vinden jullie ook, dat het met de nieuwe muziek toch wel erg slecht gesteld is?

Nou is muziek erg smaakafhankelijk, maar wanneer ik hoor wat er wordt uitgebracht denk ik... Ik ken niemand die dit mooi vindt.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens Hans.
Dit is puur en alleen jouw mening (maar goed, dat staat ook in jouw handtekening...).

Er wordt nog steeds enorm mooie muziek uitgebracht, alleen wordt deze mogelijk niet in jouw  Qobuz aanbevelingen geplaatst. En die aanbevelingen zijn gebaseerd op hetgeen wat jij in het verleden heb beluisterd. Dus jij als een tijdje alleen maar "slechte" muziek beluisterd... tja, dan krijg je de volgende keer "slechte" muziek aangeboden.

Zo werken streamingsdiensten zoals Qobuz, Tidal, Spotify etc etc nu eenmaal. Met dank aan AI.

De oplossing: muziektijdschriften kopen, recensies lezen en als een recensie je aanspreekt het album op gaan zoek. Muziekbladen zoals OOR, Lust for Life, Jazzism, Uncut, Mojo bieden enorm veel recensies aan. En natuurlijk zijn er online ook veel (onafhankelijke) recensies te vinden. Kijk bijvoorbeeld maar eens op websites zoals:

https://www.musicframes.nl/

https://writteninmusic.com/

https://www.muziekwereld.com/

https://dekrentenuitdepop.blogspot.com/

Maar een opmerking dat er geen mooie muziek wordt gemaakt slaat kant nog wal. Dit kun je alleen maar met zekerheid zeggen als je gedurende een bepaalde periode een steekproef hebt genomen van de totale populatie wat er aan nieuwe muziek wordt uitgebracht. Dit zul je dan m.b.v. statistiek moeten aantonen/onderbouwen 😉

Edited by edwin16

Geen goede muziek is natuurlijk ook niet waar. Maar ik heb regelmatig maar 1 of soms geen album in mijn lijst er bij. Terwijl een tijdje geleden dat er van 3 of 4 per week waren. Misschien ligt het aan het seizoen. Direct komt het kerstgeneuzel weer.

Dat er heel veel goede muziek voor mij overblijft is natuurlijk ook zo. Al blijf ik het vreemd vinden, dat Nederlandse artiesten niet of nauwelijks in die nieuw uitgebrachte muziek voorkomt, maar wanneer je er op gaat zoeken staan ze er dus wél in.

1 hour ago, Edje2 said:

Maar ook artiesten zoals Dominique Fils-Aimee zijn zeer de moeite waarde. En daar zijn er heel wat van. Muziek houdt nooit op!

Die van Dominique staan dan ook bijna allemaal in mijn favorietenlijst. Maar wanneer je goed luistert, hoor je dat het een reeks van aan elkaar geplakte samples is. Aardig om naar te luisteren, maar ik ben meer van de akoestisch muziek. De muziek van Yello is ook zo'n sample-reeks.

Maar dat is dus precies wat ik bedoel... jij bepaald niet wat je gaat luisteren... Dat doet Qobuz met "hulp" van AI. Dus als jij al een tijdje geen Nederlandse artiesten hebt beluisterd, gaat dat ook niet meer in jou lijst teruchtkomen.

En natuurlijk ook: hoeveel betalen de Nederlandse artiesten om bovenaan in de lijsten te komen? Als dat niet genoeg is om hoog in de lijsten te komen staan... dan zul je ze daar ook niet meer vinden.

En wat Dominique Fils-Aimee betreft: ik volg haar al een hele tijd. Op dit moment toert ze door Europa en zijn er dus ook vele clips op YT te vinden... neem van mij aan, dit zijn geen aan elkaar geplakte samples. Dominique Fils-Aimee kan echt wel wat, en maakt dit live ook echt wel waar... wat mij betreft absolute topklasse!

1 hour ago, Tubejack said:

Wat ik een beetje mis op dit forum is het enthousiasme van voorheen, als er weer een vinyl album van b.v.  Yello uitkwam.  

De grootste aanwinst van de afgelopen zeg 2 jaar vind ik moderne muziek van Blank & Jones.

Deze heb ik nog gekocht fysiek uit 2024 !      Van het brein van Yello en toevallig ook met de naam Blank maar zonder Jones.

1 hour ago, edwin16 said:

De oplossing: muziektijdschriften kopen, recensies lezen en als een recensie je aanspreekt het album op gaan zoek. Muziekbladen zoals OOR, Lust for Life, Jazzism, Uncut, Mojo bieden enorm veel recensies aan. En natuurlijk zijn er online ook veel (onafhankelijke) recensies te vinden. Kijk bijvoorbeeld maar eens op websites zoals:

https://www.musicframes.nl/

https://writteninmusic.com/

https://www.muziekwereld.com/

https://dekrentenuitdepop.blogspot.com/

Dit is inderdaad een top tip. Als je wel eens een plaat in de platenwinkel koopt krijg je ook vaan zo'n blaadje erbij van wat er allemaal uit is gekomen met recenties erbij. Daar zitten soms hele fraaie dingen bij, en die krijg je waarschijnlijk niet via Spotify aangeboden. Het is weer een heel andere manier van muziek ontdekken. En zeker met een goede recentie ernaast ga je ook "herkennen" wat erover geschreven wordt.

3 minutes ago, Edje2 said:

Dit is inderdaad een top tip. Als je wel eens een plaat in de platenwinkel koopt krijg je ook vaan zo'n blaadje erbij van wat er allemaal uit is gekomen met recenties erbij. Daar zitten soms hele fraaie dingen bij, en die krijg je waarschijnlijk niet via Spotify aangeboden. Het is weer een heel andere manier van muziek ontdekken. En zeker met een goede recentie ernaast ga je ook "herkennen" wat erover geschreven wordt.

Nou ja... ehhh... zo deden we het "vroeguh" toch al? Toen lazen we ook al muziekbladen ipv ons voor de gek laten houden door al die wazige streamingsdiensten... 😉

Niks nieuws dus.

Zeker niks nieuws, maar zelf ben ik van de internet generatie. Wat dat betreft heb ik afgeleerd om dingen fysiek te lezen. Is mooi als het allebei kan toch.

Nou is muziek erg smaakafhankelijk, maar wanneer ik hoor wat er wordt uitgebracht denk ik... Ik ken niemand die dit mooi vindt.

Ik lees diverse audiobladen. Dan wil ik nog wel eens zogenaamde goed gerecenseerde muziek afspelen op You Tube. Ik vind het vaak oervervelend. Dan moet je wel aan de XTC om dat te kunnen pruimen. Wat mensen nu aan zo’n Taylor Swift vinden ?

10 hours ago, Tubejack said:

Ik vind haar wel sympathiek. 

Ik vind jou ook sympathiek Jack, maar daarmee geen groot zanger.

2 hours ago, carl said:

Ik vind jou ook sympathiek Jack, maar daarmee geen groot zanger.

Dat was de vraag ook niet. Die was wat je er van vond. Sociaal sympathiek en succesvol. Ik mag haar wel. Muziek ? Ik merk hier een generatie kloofje 😅

Tsjaa, wat is nieuwe muziek, Hans? Hoe vaak kun je het wiel opnieuw uitvinden?

Qua "nieuwe muziek" ben ik bijv. wel gecharmeerd van Aurora.