Erik Posted 25 oktober 2002 Report Share Posted 25 oktober 2002 Ik heb een Sony 870QS surroundversterker met een sony dvp ns 900 sacd/dvd speler. Er zit op deze versterker pre-outs voor fronts deze wil ik aansluiten op een stereo eindversterker (rotel of nad)of wat anders tot prijsklasse tot zo`n 700 euro. Is dit verstandig of moet ik een surround eindversterker hebben voor 5 kanalen het gaat mij erom dat mijn stereo geluid beter word. Maar het moet ook niet zo zijn dat als ik een film of muziek dvd kijk dat het geluid uit zijn verband word getrokken omdat ik de fronts via een eindversterker heb. Als front speakers gebruik ik jbl lx 800. Heeft iemand tips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 oktober 2002 Report Share Posted 25 oktober 2002 Je kan op de front pre-uitgang gewoon een stereo eindtrap aansluiten. Het volume kun je dan met de surroundversterker regelen. Problemen met surroundweergave verwacht ik niet, omdat je van elk kanaal apart het volume kan regelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 28 oktober 2002 Report Share Posted 28 oktober 2002 Neem me niet kwalijk, ik ben een beetje traag van begrip maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Begrijp ik het dus goed dat je een gewone 2 kanaals stereo versterker op een receiver (met pre outs) kunt aansluiten om van 5 kanalen naar 7 te gaan (zoals ik ook reeds gevraagd heb in mijn vraag die hier ergens onder staat over de HK receiver)??. Ik neem dan ook aan dat het volume van de aparte versterker niet via de receiver wordt geregeld maar gewoon via de versterker zelf. conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted 28 oktober 2002 Author Report Share Posted 28 oktober 2002 Ik bedoel gewoon in stereomodes via twee kanalen dus links en rechts dit via een eindtrap te laten lopen. voor een betere stereo weergave er zit namelijk pre-outs op voor front/center/rear/sub2x dus alleen front via eindversterker. Ik vind namelijk 5.1 surround al voldoende waar moet je al die speakers laten en de vriendin vind dit al meer als genoeg. dus voor mij geen 6.1 of 7.1. Maar heeft iemand nog tips voor een eindversterker. want daar ging het uiteindelijk om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bas Posted 28 oktober 2002 Report Share Posted 28 oktober 2002 hallo ik heb zelf een DENON 1802 en daar heb ik ook een keer een parasound 2200 e.v op aangesloten gehad maar ik was er niet kapot van. ik denk als je van goed stereo geluid wilt genieten moet je het gewoon apart houden . een receiver voor H.T en een goede v.v en e.v voor muziek groeten bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 28 oktober 2002 Report Share Posted 28 oktober 2002 Je zou inderdaad een losse vv ev kunnen gebruiken in combinatie met een HT versterker (doe ik zelf ook) alleen moet je wel elke keer het volume van je vv op een bepaald niveau afstellen als je een film gaat kijken. Makkelijker is het inderdaad om gewoon een extra ev te kopen voor de l/r kanalen, ofdat een verbetering geeft kunnen alleen jou oren beoordelen trouwens. Ik denk niet dat het zoveel uitmaakt dat je een ander merk eindversterker gebruikt, ik zelf heb mijn voor/midde/achter speakers op 3 verschillende merken ev aangesloten staan (sphinx/marantz/rotel) en kan niet echt zeggen dat ik daar met HT veel van merk (helaas wel in 'audio' rek ruimte). Belangrijk(er?) is wel dat je 5 speakers goed bij elkaar passen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 28 oktober 2002 Report Share Posted 28 oktober 2002 De beste oplossing lijkt mij een aparte voorversterker voor je stereo en een losse eindversterker met een dubbele input, zodat je je surround voorversterker kunt aansluiten voor je films en je normale voorversterker aansluit voor je cd's en eventueel andere stereo bronnen. Op die manier haal je het beste uit beide werelden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted 29 oktober 2002 Author Report Share Posted 29 oktober 2002 Heb geinformeerd naar rotel rb03 die levert 70 watts aan 8 ohm en 150 watts aan 4 ohm per kanaal nu levert mijn versterker 100 watts aan 8 ohm en 90 watts aan 4 ohm. nu zijn mijn speakers 4 ohm nominaal ik weet niet hoe de impedantie verloopt maar het lijkt mij logisch dat die rotel er beter bij past en heeft meer controle over de speaker dat weer in een beter klank resulteert of heb ik het mis. Heeft iemand ervaring met dit product of tips aangaande dit forum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 29 oktober 2002 Report Share Posted 29 oktober 2002 Heb geen ervaring met de door jou genoemde rotel, heb zelf de rb981 geloof ik (2*130W 8 ohm). Je moet je niet teveel verkijken op vermogen, de stroom die de versteker kan leveren is net (zo niet) belangrijker, waar je op moet letten is de dempingsfactor (is mij een keertje verteld) en die zijn bij eindversterks vaak vele malen hoger dan bij de doorsnee geintergreede HT versterkers). Ik vindt het trouwens erg vaag dat jou versterker aan 4 ohm minder vermogen zou leveren??? Heb je trouwens een keertje in een winkel al eens geluisterd wat voor winst je haalt uit een losse eindversterker?? Of heb je de mogelijkheid de versterker op zicht mee te nemen? Waarom wil je eigenlijk een extra eindversterker aansluiten waar ben je nu niet tevreden mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts