Tubejack Posted 5 november 2018 Report Share Posted 5 november 2018 3 hours ago, carl said: Quad bijvoorbeeld filterde indertijd standaard, de moderne high -end filtert volgens mij niet meer. Misschien dat buizen uit de aard een soort filter hebben, maar dat weet Jack misschien. Meestal zit zoiets in een phono trap Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 november 2018 Author Report Share Posted 6 november 2018 Massa dragen natuurlijk ook resonanties over. Ik denk dat veel massa eerder een kwestie van ontwerp armoede is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 november 2018 Report Share Posted 6 november 2018 9 hours ago, vintagemod said: De Array heeft een Manger naar de klote geholpen ,wil niet zeggen dat de array de schuld krijgt ,ik denk eerder de cd of Array en Manger speaker met de niet juiste componenten zijn opgebouwd. mvg wol Wat hebben jullie dan toch gedaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 november 2018 Report Share Posted 6 november 2018 38 minutes ago, carl said: Massa dragen natuurlijk ook resonanties over. Ik denk dat veel massa eerder een kwestie van ontwerp armoede is. Als de massa maar stijf genoeg is dan valt dat wel mee denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 november 2018 Report Share Posted 6 november 2018 42 minutes ago, vintagemod said: Een vriend heeft een cd met muziek ,dat is het probleem niet ,maar tussen muziekstukken zit een opname ,waar mee een pijl is geschoten in een bord en dat zal wel de oorzaak zijn ,ik was er niet bij . Maar normaal moet een Array dat toch verwerken . mvg wol De Array wél, maar die Manger?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 6 november 2018 Report Share Posted 6 november 2018 Tjonge tjonge; massa dat meervoudig blijkt te zijn. En het is is niet eens massa, maar het zijn kilo's. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 november 2018 Author Report Share Posted 6 november 2018 (edited) 21 hours ago, Tubejack said: Meestal zit zoiets in een phono trap Toch niet Jack, een cassette deck had hetzelfde probleem. Edited 6 november 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 november 2018 Author Report Share Posted 6 november 2018 Er is natuurlijk verschil in massa en gewicht Leo. Maar in beiden gevallen los je volgens mij resonanties niet op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 november 2018 Report Share Posted 6 november 2018 3 minutes ago, carl said: Er is natuurlijk verschil in massa en gewicht Leo. Maar in beiden gevallen los je volgens mij resonanties niet op. Zet eens zo'n klein speeldoosje op het plateau, dan weet je gelijk of het plateau "klinkt". Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 november 2018 Report Share Posted 6 november 2018 2 hours ago, carl said: Toch niet Jack, een cassette deck had hetzelfde probleem. Toch wel, in de Pearl 2 zit er een en grote kans dat er ook een in jou pearl zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 6 november 2018 Report Share Posted 6 november 2018 (edited) 20 hours ago, carl said: Er is natuurlijk verschil in massa en gewicht Leo. Maar in beiden gevallen los je volgens mij resonanties niet op. Ja, massa en gewicht betekenen iets anders. Massa is kg en gewicht (of uitgeoefende kracht) is Newton. Maar massa en kilo is precies hetzelfde. En dat had ik ook opgeschreven. Wel op een wat sarcastische manier. En als je het over massa hebt, dan is dat enkelvoud en dus dragen massa niet over, maar draagt massa over. Maar verder sorry voor het gemierenneuk. groet, Leobus Edited 7 november 2018 by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 november 2018 Report Share Posted 7 november 2018 12 hours ago, carl said: Er is natuurlijk verschil in massa en gewicht Leo. Maar in beiden gevallen los je volgens mij resonanties niet op. Wat een geluk dat je geen natuurkunde in je pakket had Wat gebeurd er als je de massa verhoogd? De resonantiefrequentie wordt dan lager. Het doel van een zwaar plateau is niet alleen de vliegwielwerking te verhogen om zo drag tegen te gaan, maar ook om de resonatiefrequentie omlaag te transformeren (liefst buiten het hoorbaar gebied). Vandaar dan een Platine Verdier ook zo'n 70kg weegt. Werkt het? Ja en nee. Hier komt de derde wet van Newton om de hoek kijken. Als je iets veranderd, verandert er iets anders de andere richting op (Actie = - reactie). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 7 november 2018 Report Share Posted 7 november 2018 (edited) Cock legt het fenomeen waar @Sodejuu over praat graag verder uit want er gebeurd meer. Hij wil er graag een presentatie of lezing over geven. Edited 7 november 2018 by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 7 november 2018 Report Share Posted 7 november 2018 Ik heb wel eens een sub beter horen klinken nadat daar 2 stoeptegels op gelegd waren. Jerry had zijn Acoustat ls aan een frame van ijzer vastgemaakt en er 20 kilo opgelegd. Massa stijfheid, ik heb er niet voor geleerd maar het schijnt een positive uitwerking te hebben. Ik heb eens Scepter st Joris gehad van keramiek 80 kilo per stuk waar blijft daar de resonantie of word die ergens gesmoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 7 november 2018 Report Share Posted 7 november 2018 Door dat ijzeren frame en de tegels "zit de speaker veel vaster" en klinkt daardoor al een stuk strakker. Keramiek heeft een veel hogere resonantiefrequentie dan b.v. hout en de Scepters zullen van binnen wel goed gedempt zijn om de achterwaartse energie van de units te absorberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 7 november 2018 Report Share Posted 7 november 2018 Ze waren wel gedempt ja,maar de kast was ook 3cm dik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 november 2018 Author Report Share Posted 7 november 2018 (edited) 12 hours ago, Ivan10 said: Cock legt het fenomeen waar @Sodejuu over praat graag verder uit want er gebeurd meer. Hij wil er graag een presentatie of lezing over geven. Daar moeten we een keer een gelegenheid voor vinden Ivan. En Roger dan mag ik wel niets van natuurkunde weten, maar als je met een zware hamer op een loop brug slaat (in een stille omgeving) denk ik dat het erg ver draagt en doortrilt. Edited 7 november 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 7 november 2018 Report Share Posted 7 november 2018 Vintagemod ik hoor van Cock dat hij uitleg wil geven over zijn draaitafel ontwerp als je bij Hans bent. Maar ik zeg het is paarlen voor de zwijnen gooien. Alleen iedereen is vrij te doen wat hij laten en wil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 november 2018 Report Share Posted 7 november 2018 2 hours ago, carl said: En Roger dan mag ik wel niets van natuurkunde weten, maar als je met een zware hamer op een loop brug slaat (in een stille omgeving) denk ik dat het erg ver draagt en doortrilt. Massa zegt niet alles. Als je die brug samenperst tot één klomp, met natuurlijk dezelfde massa, gaat dat blok niet echt trillen als je er op slaat. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 8 november 2018 Report Share Posted 8 november 2018 (edited) 2 hours ago, vintagemod said: Het is gewoon de ervaring dat telt ,research en research is het toverwoord . Klopt goed dat je hetzelf verwoord. Maar je wordt nu ook een soort goeroe. 2 hours ago, vintagemod said: En dat geld ook voor draaitafels ,eerst uitproberen en dan pas kopen ,want gekocht is gekocht,en hebben jullie ook de combinatie van Cock thuis staan ! Nou dat zou ik wel willen ja. Dat klinkt erg mooi. Nu moet ik wel zeggen dat Cock mensen vrij laat hij pusht nooit zijn eigen stereoset keuzes. Hij kan wel altijd zijn keuzes verklaren. 2 hours ago, vintagemod said: Merken ontstaan dat hifi liefhebbers hun combinatie niet op orde hebben ,meer niet Ja maar zonder merken kun je ook niet combineren Vintagmod. Noem mij een merk waarmee jij zonder problemen 1 goede stereoset mee kan maken? Edited 8 november 2018 by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 8 november 2018 Report Share Posted 8 november 2018 2 hours ago, vintagemod said: mvg wol,wij doen niet aan verkopers gelul,basta. Je hebt zelf een hifiwinkel gehad. Hoe was je als verkoper? Waar lag je balans? Op dit moment scheer je iedere winkel wel over 1 kam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 november 2018 Report Share Posted 8 november 2018 11 hours ago, carl said: Daar moeten we een keer een gelegenheid voor vinden Ivan. En Roger dan mag ik wel niets van natuurkunde weten, maar als je met een zware hamer op een loop brug slaat (in een stille omgeving) denk ik dat het erg ver draagt en doortrilt. Sorr, maar je begrijpt echt niet waar het over gaat. Je mist het punt. Als je de brug zwaarder maakt, gaat de resonantiefrequentie omlaag. Daar ging het over. Niet over hoe ver en lang de trilling draagt en duurt, want dat is afhankelijk van het materiaal waarvan de brug gemaakt is en niet van de massa. BTW, je camera doet het weer. Volgende keer niet meer zo in het (bouw)stof laten rondslingeren, want daar kan die tere mechanica niet tegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 november 2018 Author Report Share Posted 10 november 2018 (edited) On 8-11-2018 at 9:15 AM, Sodejuu said: Sorr, maar je begrijpt echt niet waar het over gaat. Je mist het punt. Als je de brug zwaarder maakt, gaat de resonantiefrequentie omlaag. Daar ging het over. Niet over hoe ver en lang de trilling draagt en duurt, want dat is afhankelijk van het materiaal waarvan de brug gemaakt is en niet van de massa. Zeker na jouw opmerking begrijp ik het wel. Maar waar het mij omgaat Roger is dat men denkt dat massa pur sang de trillingen/resonanties “wegneemt” maar dat deze dus niet geheel “verwijderd” zijn (op zijn hoogst onhoorbaar).Persoonlijk vertrouw ik dus niet op een draaitafel die alleen op massa inzet. Ik denk dat je voor combi’s in materialen moet gaan. Dat zie je bij de Oracle: een combi van subchasis, aluminium en acryl en daaraan toegevoegd door mij een Multiplex soundboard met SSC voetjes. Camera wordt woensdag Edited 10 november 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 13 november 2018 Report Share Posted 13 november 2018 (edited) On 3-11-2018 at 8:03 PM, carl said: Het was echt gezellig met zijn drieën. Onno had ik eigenlijk te lang niet gezien en ik verheug me al op een bezoek aan zijn nieuwe luisterruimte. We hebben ons in Krefeld wat opgesplitst en George en ik hebben een paar erg leuke zaken gezien en gehoord. Los daarvan veel dropveter gegeten wat gratis is! De Fink LS waren zeer en zeer goed en we kenden het merk niet echt. Onterecht want iedereen heeft wel LS van Fink gehoord. Wat dit Duits adviesbureau onder meer doet is LS ontwerpen van andere fabrikanten zodanig aanpassen dat ze met succes op de markt kunnen worden gebracht. De Tannoy LS die er uitzagen of ze kort na de oorlog waren gemaakt, speelden werkelijk de sterren van de hemel: een haalbare favoriet. Had iets van een sausje in vergelijking met die van Fink. Was wel een erg lekker sausje! Weer iets neutraler dan de Tannoy klonk de Harbeth HSL 5. Hoewel niet echt mijn geluid speelden ze zeer goed. Martina Schoener (?) is ook altijd een bezoek waard. Zij is de uitvinder van L’art du Son voor de platenwasser en maakt een verbeterde versie van de Garrard 501 draaitafel. Deze kost inclusief arm en element rond de 100.000 euro bij haar. De LS is trouwens alleen compleet (dus inclusief arm en element) te leveren want anders kan Martina geen optimaal geluid garanderen. De Luidsprekers waren verder gebaseerd op een klassiek model en aan de huidige geluidseisen aangepast door Joachem Gerhard de oprichter van Audio Physics. Een beetje wat Marco doet met de Blumenhofer Classics. Nu staat het in het goede topic. Ik heb de beheerder maar een verzoekje gestuurd voor verplaatsing naar het juiste topic. Ik ben weinig in kamertjes geweest om te luisteren. Het was mij te benauwd. De grote zaaltjes heb ik wel geluisterd, maar het kon mij allemaal niet bekoren w.b. het geluid en de kwaliteit ervan. Ook nog even bij de fabrikant Levin Design ( van de mooie platenborstels) langsgeweest voor een gezellige leuke babbel. Eddy Driessen van Pluto Audio ( o.a. van de Pluto draaitafels en koperen matten) gesproken over zijn modificatie van een Transrotor Fat Bob van een forumlid van hier. Volgens Eddy een grote verbetering. Helaas noemde hij geen prijs ervan en ik durfde het niet te vragen. Verder weinig bekenden gezien, maar ook dat vond ik niet zo erg. Gewoon lekker beetje rondlopen en rondhangen, afgewisseld met een kop koffie. Prima dagje gehad. Edited 13 november 2018 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 13 november 2018 Report Share Posted 13 november 2018 7 minutes ago, audiofreak said: Martina Schoener (?) is ook altijd een bezoek waard. Hier een portret van haar, interessante vrouw. http://artduson.com/images/magazines/garrard-mint-2016-05-martina.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts