Jump to content

Nieuwjaarsbijeenkomst High-endforum 2019

WanFie
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik krijg net het aanbod van een audioclublid om een Raspberry Pi met lineaire voeding en Audiophonics DAC (volgens hem de beste en hij heeft ze allemaal vergeleken).

Deze ook nog inplannen of een andere RPi laten vervallen?

Ik ben wel benieuwd naar de verschillen van de diverse streamers maar met de zelfde DAC en dat dan natuurlijk met de zelfde ingang dus niet USB vergeleken met Spdif of zo.

We hebben nu een aantal uitvoeringen van van de framboos dat zou leuk zijn om dat met een appel, Raam of Linux PC te vergelijken.

Volgens mij hebben we alle smaken aanwezig en zit op alle steamers een USB uitgang.

Dat moet toch makkelijk te organiseren zijn.

Compleet andere systemen met elkaar vergelijken heeft geen zin wand wat vergelijk je nu met elkaar.

Het beste is om een variable uit te wisselen per keer.

Groetjes George 

21 hours ago, kappa7 said:

Ik ben wel benieuwd naar de verschillen van de diverse streamers maar met de zelfde DAC en dat dan natuurlijk met de zelfde ingang dus niet USB vergeleken met Spdif of zo.

We hebben nu een aantal uitvoeringen van van de framboos dat zou leuk zijn om dat met een appel, Raam of Linux PC te vergelijken.

Volgens mij hebben we alle smaken aanwezig en zit op alle steamers een USB uitgang.

Dat moet toch makkelijk te organiseren zijn.

Compleet andere systemen met elkaar vergelijken heeft geen zin wand wat vergelijk je nu met elkaar.

Het beste is om een variable uit te wisselen per keer.

Groetjes George 

We hebben drie verschillende systemen. Daphile, Raspberry en Windows. Ik kan een Raspberry, een redelijk standaard Windows PC en een USB geoptimaliseerde op mijn DAC aansluiten. Jouw daphile via jouw en mijn Dac via USB. 

Voor de RPi hebben we drie verschillende Dac's. En de Auralic van Carl.

Wat echt wel de moeite is, om mijn Windows PC via i2s en de geoptimaliseerde op USB.

En dan moeten we nog luisteren of muziek van de NAS tov Qobuz klinkt. En dat alles nog tov de CD speler.

Druk programma dus. Nog meer verschillende systemen toevoegen lijkt mij niet handig.

Edited by Hans van Liempd

Vrijdagavond heb ik iemand het nummer Fever door Peggy Lee laten horen. Op Tidal staat dit nummer in misschien wel in 100 versies, die stuk voor stuk totaal anders klinken. Ook wanneer het nummer op hetzelfde album staat. 

Je weet dus nooit of het dezelfde mix, master of compressie heeft. Vergelijken is dus totaal onzinnig. 

3 minutes ago, vintagemod said:

Als Carl ook zijn buizenvoorversterker mee neemt en de man van de speakers zijn eindversterker mee neemt dat heeft pas grote waarde.

Dan kun je laten horen wat het een groot verschil,in geluid kan zijn.

We hebben maar een dag hè.

19 hours ago, Ivan10 said:

.....

Dat je verschil hoort tussen dezelfde CD heb ik ook een keer meegemaakt.

.....

Verschil tussen dezelfde CD?
Ojee, pas op met wat je zegt.
Het moet niet gekker 😲 worden!!
Ergens lang geleden op het oude Hear forum was er een forumlid die beweerde dat ALLE CD spelers hetzelfde klonken.
Daar werd toen een lange heavy discussie over gevoerd  tussen diversen forumleden.😁😛😉

2 hours ago, vintagemod said:

Het heeft alleen maar voordelen op het geluid van jou en de hypex,eigenlijk een ssrp versie vd sluis gewoon een ecc  88 per kanaal maar die van Carl is ook goed.

Sorry hoor, maar hier snap ik geen bal van. Hans heeft geen Hypex. Ik ook niet; ik heb ice power versterkers. Maar we gaan helemaal geen versterkers vergelijken, dus nogmaals: Waar gaat dit over?

Groet,

Leobus

1 hour ago, leobus said:

Sorry hoor, maar hier snap ik geen bal van. Hans heeft geen Hypex. Ik ook niet; ik heb ice power versterkers. Maar we gaan helemaal geen versterkers vergelijken, dus nogmaals: Waar gaat dit over?

Groet,

Leobus

Precies. 

Het belangrijkste is de gezelligheid. We gaan digitale muziek vergelijken. De set is zoals hij er wordt neergezet. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit royaal goed genoeg is. Er is ook maar één beste luisterplaats, de andere 12 moeten het ook met minder doen. Er moet wat te wensen over blijven. 

1 hour ago, audiofreak said:

Verschil tussen dezelfde CD?
Ojee, pas op met wat je zegt.
Het moet niet gekker 😲 worden!!
Ergens lang geleden op het oude Hear forum was er een forumlid die beweerde dat ALLE CD spelers hetzelfde klonken.
Daar werd toen een lange heavy discussie over gevoerd  tussen diversen forumleden.😁😛😉

Een goed loopwerk, haalt veel meer muziek af van welke CD ook. 

[...] Designed specifically to do one thing only. The CXC spins CDs and retrieves the audio data with perfect precision so you can hear things that you’ve never heard before in tracks you’ve heard 100 times.[...] 

En dat is absoluut niets overdreven ;)

Edited by Tubejack

21 hours ago, kappa7 said:

Ik heb hier nog even over nagedacht. 

We kunnen de volgende streamers via de Pink Faun Dac via USB vergelijke. Voor de USB kaart heb ik een kabel met apparte voeding die het USB kaartje voedt, er wordt dus voor USB niet van de voeding van de stremers gebruik gemaakt.

Raspberry Pi, Daphile PC, Auralic, Windows PC voor USB geoptimaliseerd.

Morgenmiddag is Carl hier, dan kan ik alvast kijken of dit wil werken. De Raspberry en Windows Pc doen dit in ieder geval. Is Daphile zonder al te veel toestanden op de PF dac werkend te krigen? De ingang is een variant van de Amanero USB i2s omzetter.

Het programma is er op aangepast, het lijkt te doen zo.

7 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik heb hier nog even over nagedacht. 

We kunnen de volgende streamers via de Pink Faun Dac via USB vergelijke. Voor de USB kaart heb ik een kabel met apparte voeding die het USB kaartje voedt, er wordt dus voor USB niet van de voeding van de stremers gebruik gemaakt.

Raspberry Pi, Daphile PC, Auralic, Windows PC voor USB geoptimaliseerd.

Morgenmiddag is Carl hier, dan kan ik alvast kijken of dit wil werken. De Raspberry en Windows Pc doen dit in ieder geval. Is Daphile zonder al te veel toestanden op de PF dac werkend te krigen? De ingang is een variant van de Amanero USB i2s omzetter.

Het programma is er op aangepast, het lijkt te doen zo.

Voor Daphile is dat geen probleem die ondersteund ongeveer elke dac via USB.

Volgens mij heeft Leo zijn Apple laptop mee die zou ook mee kunnen doen in het vergelijk als Leo dat tenminste ook leuk lijkt.

Ik wist niet dat hij een Apple laptop had. Wanneer daar een USB aansluiting op zit, zou hij mee kunnen doen. 

Het lijkt me handig, wanneer ik de apparatuur die niet hoeft te wisselen in een rek komen te staan. De wisselapparatuur kan dan op de salontafel voor dat rek. Die is 1,1 m in het vierkant.

Voor de stroomvoorziening gebruik ik voor de apparatuur mijn zelf gebouwde stekkerblok met 8 aansluitingen, dit wordt op een geaard stopcontact aangesloten. Voor de PC's een ander blok met afscherming, dit wordt aangesloten op een niet geaard stopcontact. Deze twee stopcontacten zitten op verschillende fases van het net, zodat de PC's de rest minder storen.

We hebben 12 combinaties werkend te maken. Ik heb nu al de ervaring dat er af en toe wat mis gaat met omschakelen. De app opnieuw opstarten is vaak de oplossing. Verwacht dus niet dat alles perfect zal gaan. Met de drie PC's waarop ik hier muziek speel kan ik tegelijk en zonder problemen wisselen. 

Leo heeft inderdaad een Apple laptop. En daar zitten ook USB uitgangen op. Dat is mijn standaard opstelling, gevolgd door de Antilope dac en de versterking. Muziek staat op de harde schijf van de laptop. Die laptop komt mee.

groet,

Leobus

2 hours ago, leobus said:

Leo heeft inderdaad een Apple laptop. En daar zitten ook USB uitgangen op. Dat is mijn standaard opstelling, gevolgd door de Antilope dac en de versterking. Muziek staat op de harde schijf van de laptop. Die laptop komt mee.

groet,

Leobus

Mooi, kan er eenvoudig naar een andere DAC geswitched worden? 

Carl heeft vandaag zijn Auralic Mini met IPad afgeleverd. Met de bijgeleverde app werkte het echter niet meteen, maar met BubbleUPnP op mijn tablet gelukkig wel. 

Helaas is hij vergeten de inlogcode van het tablet achter te laten. Omschakelen naar USB werkt dus nog net. Spdif werkt wél. 

Hopelijk leest hij snel mee, en stuurt hij die via  PM. Dan kan ik weer verder. 

Allemaal uitdagingen.

En het voordeel hiervan is, dat ik er zelf ook wijzer van wordt. 

Ik heb al eerder Dac's vergeleken bij de audioclub. Streamers zijn een stuk lastiger omdat er geen uniforme software is. Het een werkt met Kodi. Dan weer wat met apparaat eigen software of UPnP. Al is dat laatste met Bubble redelijk uniform te bedienen. 

Ik denk dat het weinig uitmaakt, of de muziek vanaf de NAS of vanuit b.v. Qobuz via het netwerk in de streamer komt. Zeker wanneer er een buffer is, lijkt me dat geen probleem.