Jump to content

Nieuwjaarsbijeenkomst High-endforum 2019

WanFie
 Share

Recommended Posts

11 hours ago, kappa7 said:

De masters van Qobuz zijn niet het zelfde als die waar de cd van is gemaakt.

Er kan dus wel degelijk kwaliteit verschil zijn.

Dat kan beter maar ook slechter zijn.

Van Qobuz ed weet je t nooit, maar vanaf de NAS spelen mbv jremote of bubbleUPnP maakt niet uit. Ook t programma van Auralic werkt volgens mij met het UPnP protocol.

Hoe het UPnP/DNLA protocol precies werkt is me niet duidelijk. Ik heb begrepen dat de muziek via het netwerk vanaf de NAS rechtstreeks naar de streamer gaat. Alleen de plaatjes en andere informatie gaan naar het tablet.

Die plaatjes en zo komen vanaf je streamer (die ze weer heeft van de NAS). Jij bedient de streamer, de streamer haalt de gegevens van de NAS. Wil je de connecties verkorten, gebruik dan een harde schijf in je streamer.

Gisteravond de Raspberry met AudioPhonics DAC en bijbehorende lineaire voeding meegekregen. En hem vanmorgen werkend gekregen.

Het is alleen een erg afwijkend ding. Hij speelt n.l. met moOde wat op het SD kaartje in de RPi staat. De muziek staat ook op dat kaartje. Ik ga kijken of ik er mijn demomuziek nog bij kan krijgen.   Dit is ook gelukt. Het paste er nog bij.

Edited by Hans van Liempd

Een paar uurtjes bij de meeting geweest.
Het was leuk.
De eerste goedkope streamer Raspberry ,ik vond het niet slecht klinken maar het geroezemoes aanhorende achter mij doet mij vermoeden dat daar anders over gedacht werd.
Afijn,ik heb helemaal geen sjoege van streamen.
Ik heb mij nog even tegoed gedaan aan de Lunch maar langer kon ik niet blijven.

Roger bedankt voor het gebak.
Hans,bedankt voor de ontvangst en de moeite.

Ten eerste was het een superleuke dag. Je ziet dat er na al die jaren op het forum een hechte groep mensen is overgebleven die goed met elkaar kan opschieten. En Hans had het allemaal prima voor elkaar,  niet alleen voor wat betreft het eten maar ook voor wat betreft de apparatuur en de opstelling. Bovendien smaakte de vlaai van Roger als vanouds. Als Hans nog een keer bejaard wordt kan hij nog altijd de Wilsons beneden zetten want de akoestiek was er in de basis wel.

Aan het begin van de dag waren we aan het luisteren naar Rasberries in diverse configuraties. Zeker als je naar geld kijkt (max 100 euro) krijg je erg veel muzikale waar voor het geld. In de middag werd er naar de wat duurdere spullen geluisterd. Dat viel allemaal wat tegen en met name mijn Auralic Mini met extra zware voeding: er zat gewoonweg geen leven in.  Kort daarna kwamen we er achter dat de Octave trafo , die tussen de interlink van streamer/ DAC en voorversterker was geplaatst, verkeerd was aangesloten. Nadat we hem er tussen uit hadden  gehaald klonk het allemaal vele malen beter. Mijn Auralic klonk toen ook zoals het moet mede dankzij de interlink van Cock. En toen Hans zijn Pink Faun DAC op de Auralic streamer aansloot klonk het weer aanzienlijk beter: warmer en uitnodigender.

Moraal van het verhaal (deel 1) is, dat je met Streamers toch al vlug voor bescheiden geld op een hoog niveau zit. Wil je dat nog beter dan moet er echt wel geld tegen aan. Mijn Auralic Streaming DAC kost iets van 499 euro en voor de voeding komt er 150 euro bij. De DAC van Hans kost iets van 2000. En de combi klinkt wel beter, maar zeker niet 2000 euro beter.

Moraal van het verhaal (deel 2) is, dat ik eens goed moet denken of ik wel een nieuwe streamer wil. Het belangrijkste argument voor is, dat ik hem beneden er wel bij wil. Dan moet ik boven weer wat anders en dan zoek je toch weer beter.

Oh ja (deel 1) mooie LS die van Leo: goed laag, maar zeker niet overdadig. 

Oh ja (deel 2) jammer dat Onno er niet bij was.

Edited by carl

Het was inderdaad een héle leuke dag. Door de jaren heen heb ik op Edwin16 na iedereen wel fysiek leren kennen en dat vond ik wel bijzonder....

Er kwam héél veel aan bod en daardoor was ik al snel in de war 🤣 😎. En kon het soms niet echt meer volgen, qua verschillen. Vooral omdat ik het in het begin überhaupt niet lekker vond klinken, apparatuur moest nog warm worden en we begonnen ook met de goedkopere versies. Later op de dag werd het zeker beter, maar ik ben vandaag er niet van overtuigd geraakt dat ik wil gaan streamen..... Ik heb zelf een geupgrade Sonos die ik eigenlijk alleen maar gebruik voor internetradio en dat kan (voor mij) heel goed klinken. Maar ik ga geen Tidal of wat dan ook gebruiken, ik ben best verknocht aan het draaien van plaatjes.... Lekker rustig een plaat opzetten, niet in de verleiding komen om te zappen of het af te kappen, maar het album gewoon (helemaal) draaien. Zoals het naar mijn idee bedoeld is.....

Daarna zijn we als afsluiting lekker gaan eten, wat een mooie afsluiting van deze leuke dag. Hans, heel erg bedankt voor de organisatie, Roger voor de vlaaien en de anderen voor het aanleveren van apparatuur en/of hun aanwezigheid 😊

Leuke dag, heren. Wat mij vooral opviel was dat alles werkte. Niet alles meteen, maar niks deed het niet, na wat foutopsporing. En het aanzicht van de set van voren was heel wat overzichtelijker dan de chaos aan kabels, raspjes, laptopjes, mini's, onduidelijke dingetjes, nasjes en wat niet al, op de enorme salontafel daarachter.

De geluidskwaliteit was best te pruimen, en ik hoorde ook wel wat verschillen, maar niet om over naar huis te schrijven, niks om je mond te laten openvallen. Nu begin ik ook zo langzamerhand door te krijgen dat we allemaal anders luisteren dan de ander, en voor heel verschillende zaken warm lopen in de audio. Dus tja. Voornaamste is toch dat het gezellig is, en prettig als je er ook wat van opsteekt. Ik geloof niet dat er zomaar een winnaar is aan te wijzen, en daar ging het ook niet om, denk ik.

Ik wil nog even benadrukken dat Hans er toch heel erg veel energie in heeft gestopt. Qua opbouw van de set (slepen met de apparatuur), de lunch (compleet met soep 😊), het programma, het regelen en "opzetten" van de muziek, nou ja, alles dus.... Ik hoop, dat hij er zelf ook nog wel plezier aan heeft gehad.... 

Het was zeker een leuke dag. En ook ik vind dat Hans zich gewledig uitgesloofd heeft om het ons naar de zin te maken. Bedankt daarvoor. Het is leuk om met een aantal gelijkgestemden bij elkaar te zijn. Opvallend vind ik dan altijd dat de meningen over de weergave vrijwel gelijk zijn. Wat mij ook weer eens is opgevallen, is dat het een risico is om zomaar een aantal onderdelen van verschillende sets aan elkaar te knopen. Die verschillende sets op zich zijn in de loop van jaren gegroeid naar een optimum. Maar samengevoegd is het vaak minder. Verder heb ik mij wel verbaasd over al die digitale apparaatjes die het allemaal best wel aardig doen voor een gering bedrag. Jammer ook dat we het filter van Marco verkeerd hadden aangesloten. Gelukkig nog wel op tijd ontdekt zodat het aan het eind van de dag best wel lekker klonk. 

Maar al met al is zo'n dag met een stel gezellige mensen toch wel het belangrijkste voor mij.

Groet,

Leobus

Het was een zeer prettige bijeenkomst. Hans had zich helemaal uit het stof gewerkt om alles netjes op te zetten en dat zat prima in elkaar (zoals we dat inmiddels gewend zijn van Hans). Na een klein opstartprobleem (een switch zat niet meer aan de stroom), bleken alle setups ook nog daadwerkelijk te werken (hoezee!, we hebben wel eens anders meegemaakt bij zo'n bijeenkomst ;) ). 
Het blijkt dat je voor zeer weinig geld iets leuks kunt opzetten waarmee je kunt streamen. Je moet er dan alleen wat moeite voor doen om de juiste software aan het werken te krijgen en 100% stabiel is het helaas (nog) niet. Klankmatig kun je voor een paar tientjes een zeer acceptabel geluid produceren dat prima voldoet als "behang". De serieuze audiofiel zal er niet van uit zijn stoel vallen, maar daar is het dan ook niet voor. 

Het eten was prima verzorgd. Lekker soepje, prima broodjes en goed gezelschap.

Na de lunch kwamen de "serieuzere" streamers aan bod. Zoal anderen al opgemerkt hadden klonk het niet echt spetterend. Een filter (wel of niet verkeerd aangesloten laat ik even in het midden) was daar debet aan. Nu ben ik wars van filters. Ik ben van mening dat als je geen problemen hebt, creëer je alleen maar problemen door een filter erbij/tussen te zetten. Filter eruit en toen ging het stukken beter.

Op het laatst merkte je wel dat het luisteren wat minder serieus werd. De mensen waren er een beetje klaar mee en het werd iets rumoeriger. Tijd om de luistersessie te beeindigen en de boel op te ruimen. 
Met een aantal personen zijn we nog iets gaan eten bij een prima lokatie in het dorp. Helaas moest ik eerder weg vanwege een ontvangen bericht van thuis. Toen ik thuis kwam, bleek het allemaal mee te vallen en was het feitelijk loos alarm (gelukkig maar).

Ik wil bij deze iedereen bedanken voor de organisatie, deelname en goede sfeer die er weer heerste. Hans bedankt voor al het werk wat je erin hebt gestoken. Op naar een volgende keer.

P.S.: ik stream thuis dus met een Squeezebox met een losse DAC erachter en dat vind ik prima zo. Ik heb ook nog een Bluesound Node 2 liggen nieuw in doos, maar de squeezebox doet het voor mij prima. Tidal hoef ik niet. Dat vind ik zwaar overgewaardeerd. Voor mijn toepassing voldoet de squeezbox, mijn PC die als server dient en een Spotify abonnement. Als ik iets beters wil, zet ik wel een plaat op.

Ik heb enorm genoten, niet van het geluid, dan kwam volgens mij niet echt uit de verf. Maar wel van de gezelligheid en goede sfeer. Dat ik daarmee druk was had ik volledig ingecalculeerd. Ik was erg blij dat ik na afloop hulp kreeg om de spullen weer naar boven te sjouwen en de huiskamer grotendeels op te ruimen. Nadat dat gebeurt was, viel er toch wel wat van m'n schouders.

Het filter was in eerste instantie wél goed aangesloten. Alleen tijdens de laatste sessie met filter niet. Dit kwam door het verwisselen van de interlinks. voor de Auralic.

Wat ik er van mee heb gekregen.

1. De Raspberry's  klonken zonder het filter (dat was nog niet ingezet) wel degelijk verschillend. Het minst de Behringer, daarna de PIfi en het best de Audiophonics. Toch kwamen deze ook niet echt uit de verf. De combinatie klonk naar mijn idee te tam. Er moet ook ontzettend veel vermogen in de luidsprekers om er wat geluid uit te krijgen. Normaal speel ik op - 24 dB. Nu op - 12 dB, dus 12 dB meer vermogen. Dit zal voor een deel aan de 8 Ohm i.p.v. 4 Ohm van mijn luidsprekers liggen, maar dat is maar 2 dB. Dat zou betekenen dat het rendement van de speakers maar op 84 dB zou liggen. Dat is toch wel erg laag voor moderne speakers. Straks daarover meer.

2. De duurdere klonken met filter allemaal erg tam en met een slap laag. De Daphile was dan wel iets beter, maar het laag daarvan kwam helemaal niet uit de verf. Ik wist vaak echt niet welk instrument er bespeeld werd.

3. Nadat het filter werd verwijderd, was er meer leven en het laag ook weer beter op niveau. Leuk ook dat we de Auralic via SPdif en PF DAC konden omschakelen met de directe uitgang van de Auralic. Ik vind de Auralic dus bijzonder goed, ook op de lijnuitgang. Zeker voor de € 500,-. Dit is voor mij dan ook de "Winnaar". Maar ook de USB PC kwam erg goed uit de verf op het laatst. Mijn combinatie via i2s en de Daphile zijn op het eind helaas niet meer (goed) aan bod gekomen. 

Maar al met al herkende ik het geluid van mijn set dus helemaal niet.

Waar we de volgende keer meer aandacht aan moeten schenken is de muziekkeuze. Nu was het door de verschillende combinaties vaak niet mogelijk om exact dezelfde opname te spelen. 

Na het opruimen hebben we nog samen gegeten en werden allerlei dingen nog eens doorgenomen. Erg gezellig. 

Bedankt heren voor de gezellige dag en Sodejuu voor het gebak. Er lag nog wat geld op de piano, dat zal ik naar Sodejuu overmaken. 

Vanmorgen heb ik alles weer in het rek gezet en aangesloten. Wat ik nu hoor is echt totaal anders en veel beter dan gisteren in de huiskamer.

Vandaag hadden we ook de nieuwjaarsbrunch van de familie. Mijn broer was daar natuurlijk ook bij. Hij heeft gistermogen ook meegeluisterd en vond het ook niet presteren naar wat hij zag en verwachtte.

Hij had een nogal uitgesproken mening:

Citaat:

"precies die fouten in het filter die ik bij mij eerste filters in mijn luidsprekers ook maakte,. eerst de impedantie rechtgetrokken en daarna een eenvoudig filter daar overheen gezet. Dit is de theoretische benadering, maar werkte voor mij ook totaal niet. Impedantienetwerken horen niet in een luidsprekerfilter. Alle componenten die parallel met de units zitten slobberen energie op, en die krijg je niet meer terug. Voor mij werkte een eenvoudig filter met weerstanden voor de rendementsverschillen van de units."

Einde citaat.

Leobus, ik hoop dat je hier iets aan hebt, misschien met wat hulp van andere forumleden (of Jeroen) zou het toch mogelijk moeten zijn, om een beter filter te ontwerpen. Ik zou in ieder geval nog even wachten met de andere versterker. Jeroen speelt volgens mij zelf, niet voor niks actief gefilterd.

Ik heb deze speakers meerdere malen beluisterd en herkende het geluid echt niet.

Ik weit het eerder aan de gebruikte versterking en met name kabels die niet met deze speakers matchen.

Het filter is wel het laatste waar ik het in zou zoeken.

Verder heb ik een leuke dag gehad en Hans bedankt voor de organisatie en het open stellen van je huis.

Wel vind ik het wel jammer dat we niet nog even de Windows pc met Daphile konden vergelijken.

Ik ben namelijk van mening dat Windows niet geschikt is om als muziek centrum te dienen. Het kan zo veel makkelijker .

Dit hebben we ook gezien aan de problemen die er waren die waren allemaal Windows gerelateerd en zonder aangekoppeld beeldscherm niet op te lossen.

Dat is nu net wat we in een audio setup niet willen .

Groetjes George

6 minutes ago, kappa7 said:

Ik heb deze speakers meerdere malen beluisterd en herkende het geluid echt niet.

Ik weit het eerder aan de gebruikte versterking en met name kabels die niet met deze speakers matchen.

Het filter is wel het laatste waar ik het in zou zoeken.

Verder heb ik een leuke dag gehad en Hans bedankt voor de organisatie en het open stellen van je huis.

Wel vind ik het wel jammer dat we niet nog even de Windows pc met Daphile konden vergelijken.

Ik ben namelijk van mening dat Windows niet geschikt is om als muziek centrum te dienen. Het kan zo veel makkelijker .

Dit hebben we ook gezien aan de problemen die er waren die waren allemaal Windows gerelateerd en zonder aangekoppeld beeldscherm niet op te lossen.

Dat is nu net wat we in een audio setup niet willen .

Groetjes George

Wacht even. Dat de Windows PC niet meteen werkte lag aan het feit dat JRiver niet was opgestart. Normaal stel je in de PC in, dat JRiver bij het opstarten automatisch opstart. Dit was ik vergeten in te stellen. Niks aan de hand en niks met Windows te maken dus. Bij de Raspberry's heb ik ook regelmatig een scherm nodig om de juiste instellingen te kunnen maken. 

Om mijn versterkers en kabels de schuld te geven slaat helemaal nergens op. Wanneer er één versterker makkelijk met allerlei luidsprekers om kan gaan is dat de Array. Daar is deze indertijd n.l. op ontworpen. Willem had Kappa 9ns en Chris Apogees. De grootste krengen van luidsprekers dus. 

Wanneer de luidsprekers elders wél goed klinken, zou het eerder aan de overmatige demping door ons als publiek zijn. Of het plafond wat een gipsplaten plafond tegen een betonnen vloer is. Op -12 bij 8 Ohm, leveren de Array's ca. 10W. Luidsprekers met een rendement van b.v. 90 dB/W geven dan een geluidsdruk van meer dan 100 dB. Daar kwamen we nu bij lange aan niet aan. Bij Leobus vond ik het indertijd ook niet overweldigend snel en dynamisch klinken. Zie ook zijn zoektocht naar andere versterkers. Ik heb het er met Leobus tijdens het eten ook over gehad en stond open voor mijn kritiek. Hijzelf is n.l. ook niet overtuigd dan dit het maximum is wat er uit de luidsprekers zou kunnen komen.

56 minutes ago, Hans van Liempd said:

Waar we de volgende keer meer aandacht aan moeten schenken is de muziekkeuze. Nu was het door de verschillende combinaties vaak niet mogelijk om exact dezelfde opname te spelen. 

Al is het maar dat ik van te voren weet wat er gespeeld gaat worden. Tidal is eigenlijk ongeschikt bij een vergelijk want je weet nooit precies welke master er speelt 😀 Ik heb de LS van Leo bij hem thuis gehoord en daar klonken ze zeer goed. Maar alles kan beter 😜

PS ik kan geen demo houden voor zoveel mensen, maar een (vegetarische) BBQ in de zomer moet kunnen.

Edited by carl

Om maar even te reageren op de opmerkingen over mijn L.S.

Ten eerste Hans; ze zijn geen 8 Ohm, maar ook 4 Ohm. Wat het rendement is, weet ik niet precies, maar onder de 87 zal het niet zijn. Ik heb mijn VV zelden voorbij 9uur staan en dan meet ik op de luisterplek ca 80 tot 85 dB geluidsterkte. Verder hebben deze speakers in verschillende ruimtes gepeeld met verschillende versterking. Ten eerste bij het bouwen van het filter bij Jeroen thuis op zijn toenmalige versterking. Weet niet precies wat dat was, maar niet zijn huidige die hij bij de XFi had. Ook op de AVMN en bij mij thuis en bij een demo bij het zelfbouwforum,speelden ze met mijn versterking alleszins behoorlijk en zeker opener dan afgelopen zaterdag. Maar goed, ik heb 1000 watt ter beschikking (die je natuurlijk nooit gebruikt) en een buizen vv die ook iets lekkers in het gehoor toevoegt. Zie ook de opmerking van George en Carl die de speakers anders kennen. Jij en ik geloof ook Audiovorden en zeker Thingman, daarentegen vonden ze hier weer wat minder.

Maar ik vermoed ook wel dat er nog wat te halen zal zijn omdat ze niet zo dynamisch zijn als de orginele Verity. En als je dan een keer bij Cock bent wezen luisteren, wil je graag wat meer in die richting komen. Daarom denk ik aan andere versterking. Ik ga trouwens niks kopen als er geen verbetering te vinden is. Dan ga je de speakers meer verdenken en ga ik wel kijken wat met de speakers te doen. Ik moet ergens beginnen nietwaar?!

Groet,

Leobus

Edited by leobus

Ik denk ook dat we zaterdag met het filter ook een verkeerde indruk hebben opgedaan. Die is lastig aan de kant te zetten. Op het laatst, maar zeker ook in begin klonk de set alleszins acceptabel. Maar dit volume met 20 Watt (leveren ze bij 4 Ohm op - 10 dB en normaal inans niveau.) is toch wel minimaal. Vandaar ons idee betreffende 't.scheidingsfilter.

Hans misschien moet je en beter lezen ik gaf de combinatie de schuld om dat ik de speakers maar ook jou set andere dingen heb horen doen.

Verder was het gewoon een geslaagde dag waar in je zelden zulke dingen kunt uitsluiten tenzij het een beproefde opstelling betreft.

Om nu gelijk de speakers de schult te geven is dan wel weer erg makkelijk.