leobus Posted 20 januari 2019 Report Share Posted 20 januari 2019 Het klonk aan het eind inderdaad wel beter, maar feit blijft dat de VV op -10 tot -12 open moest om nog wat geluidsdruk te geven. En dat is wel wat vreemd. Dat kan aan de speakers liggen. Maar ik heb daar mijn twijfels bij. Misschien een gek idee, maar zouden al die aansluitingen met aan staande apparaten nog van invloed kunnen zijn op wat de VV doet? Een soort "lek" dus. Lijkt mij wel sterk, want je schakelt immers tussen kanalen, maar toch. Schakelt de VV alleen kanalen in, en schakelt hij de rest dan ook uit? Zowel de plus als de min? Misschien wat rare vragen, maar ik ben een technologische nitwit. (Tenminste electrotechnisch) groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 januari 2019 Author Report Share Posted 20 januari 2019 @Leobus: Wanneer de ene ingang is ingeschakeld, staan de anderen "open" d.w.z. geen signaal mogelijk. Wanneer die hoge stand met een apparaat nodig was, zou het aan dat apparaat kunnen liggen. Maar alle apparaten hadden hetzelfde. Absorptie is het enige wat ik anders kan verzinnen. Nu speel b.v. ik een album van Tok Tok Tok in mijn behoorlijk gedempte luisterhok. Volumestand op - 24. Elk detailtje hoor ik. Nou hebben de Wilsons 94 dB/W, maar zijn ook met relatief gewone Scanspeak en Dynaudio drivers uitgerust. Het verhaal van Chris vertel ik, omdat hij met zijn zelfbouwluidsprekers hetzelfde probleem had. Geen leven in te krijgen, waardoor je harder gaat spelen maar niks oplevert. Met dat eenvoudigere filter is het probleem helemaal opgelost. Mijn Infinity's hadden ook complexe filters. Daar moest ook een berg vermogen in om op een beetje volume te spelen. Maar hoger dan -16 ben ik toen zelfs nooit gekomen. Ook niet in de huiskamer, waar mijn set voor 2005 stond. Ik denk dus echt dat je het in het filter moet zoeken, niet in de versterker. Dat kan later nog altijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 20 januari 2019 Report Share Posted 20 januari 2019 Moest Chris met het verkeerde filter ook van -24 naar -12 om nog wat volume te krijgen? Mijn units zijn trouwens resp 90, 90 en 94 dB rendement voor bas, mid en tweet. Zonder filter natuurlijk. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 januari 2019 Report Share Posted 20 januari 2019 (edited) Ik vind het toch een raar verhaal. Bij Hans op zolder had ik niet de idee dat er power te kort was en indertijd bij Leo ook niet. Nu absorberen we met een man of 10 veel, maar dat kan toch niet zoveel schelen? Kamerakoestiek - het blijft toch een L Kamer. Edited 20 januari 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 januari 2019 Report Share Posted 20 januari 2019 Alles heeft te maken met het rendement van de speaker zelf. Het rendement van de speaker zelf wordt bepaald door de unit met de laagste efficiëntie. De rest van de unist zal naar het zelfde niveau gebracht moeten worden door het filter. Nu hebben de speakers van Hans een erg hoog rendement, het is dus niet zo heel raar dat met speakers die een lager rendement hebben dan ook meer vermogen nodig hebben om even hard te spelen Verder wordt er op een dergelijk vergelijk vaak ook harder gespeeld dan wat gebruikelijk is in de normale thuis situatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 20 januari 2019 Report Share Posted 20 januari 2019 Wat ik mij nu ineens ook nog herinner is de test met de Accuphase e270. Daar miste ik wat snelheid/slagkracht in het laag, maar open en gedetailleerd was het echt wel. Beter dan met mijn klasse D bakken. En dat heb ik gisteren niet gehoord. En in die winkel was de ruimte toch zeker 2x zo groot als die van gisteren en het vermogen van de versterker ook iets van 120 watt. Hoever ik de versterker open moest draaien weet ik niet meer. Ik dacht iets van -25. Maar wat zegt dat getal bij verschillende versterkers. En de winkelier vond de speakers goed klinken. (Maar misschien was dat om mij te paaien) groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 januari 2019 Report Share Posted 20 januari 2019 Leuke dag, hebben jullie zo te lezen gehad. Welke digitale set-up was nu het beste? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 januari 2019 Report Share Posted 21 januari 2019 (edited) Er waren zeker geluidsverschillen ook in het begin met de Rasberries (nog zonder filter). Zelf vond ik de combi Auralic streamer met de Pink Faun DAC prima.. Ik zat toen ook erg goed in het midden en kon ik het goed horen.misschien nog eens een keer vergelijken met een Streamer/DAC van 5/6 duizend euro. George heeft natuurlijk wel een punt. De demping in de kamer met 10 man was wel erg stevig Edited 21 januari 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 januari 2019 Author Report Share Posted 21 januari 2019 24 minutes ago, carl said: George heeft natuurlijk wel een punt. De demping in de kamer met 10 man was wel erg stevig Dat had ik al eerder aangehaald. En daarbij, wanneer je op de tweede rij of verder naar achter zit, dempen de personen voor je enorm in het hoog. De luidsprekers zijn niet zo hoog, dat ze iedereen rechtstreeks kunnen (aanstralen). Ik zat recht voor één speaker en had daar geen last van. De hoog/midden/laag verhouding was echt wel goed. Het gaat mij dan ook meer over de slagkracht en doortekening van het geluid. In het begin met de Raspberry's en de laagintensieve muziek ging dat ook nog erg goed. Denk aan de bas van de Beyerdynamic-opname. Dat dit bovenin wat ruwer was, is inherent aan de RPi's, die daar wat laten liggen. Nu zijn de speakers ook neergezet waar het kon. Veel meer mogelijkheden hadden we niet (meer). Misschien was de set in de lengte van de kamer beter geweest? Een betere opstelling zou zeker ook nog wat gebracht hebben. Denk aan de ronde muur en de absorptie door de kast achter de speakers. Ik wil best mijn eindversterkers eens mee naar Leobus nemen om ze daar te vergelijken met zijn huidige versterker. Dan, met dezelfde kabels en Antilope als voorversterker. Voor Leobus. ik zat nog eens te denken aan je luidsprekerfilter. Heb je daar een schema van? dat zou je dan eens naar André Smol van Speakerkits in Dordrecht kunnen sturen. Of ga er eens heen. Hij heeft erg veel ervaring met verschillende units en bouwt al vele jaren hoogwaardige luidsprekersystemen. Een second opinion kan toch geen kwaad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 januari 2019 Report Share Posted 21 januari 2019 (edited) 1 hour ago, carl said: Er waren zeker geluidsverschillen ook in het begin met de Rasberries (nog zonder filter). Zelf vond ik de combi Auralic streamer met de Pink Faun DAC prima.. Ik zat toen ook erg goed in het midden en kon ik het goed horen.misschien nog eens een keer vergelijken met een Streamer/DAC van 5/6 duizend euro. Allereerst een prestatie van formaat, zo' n meeting organiseren. Hans heeft volgens mij gelijk. In een normale thuissituatie kies je apparatuur dat zo goed mogelijk bij elkaar past. Verder hebben DAC's chips volgens mij, bepaalde signaturen. Het heeft daarom weinig zin om dure streamers/DAC van een bepaald merk te vergelijken met een goedkope van datzelfde merk, als die goedkope in jouw combinatie al niet lekker klinkt, b.v. "wat scherp". De duurdere DAC"s van eenzelfde merk hebben veelal door het parallel schakelen van chips een hoger oplossend vermogen. In de signaturen van het geluid, zal weinig verschil zitten. Ook die duurdere zal dan "wat scherp" klinken. Waarmee weer misverstanden ontstaan zoals: "zie je wel het maakt niets uit, een dure of een goedkope..." Edited 21 januari 2019 by Tubejack typo Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 januari 2019 Report Share Posted 21 januari 2019 Een schema van het filter vind je hier: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=15591&start=75 Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 januari 2019 Report Share Posted 21 januari 2019 Ik heb de boel hier weer aangesloten. Als ik dat gedaan heb, controleer ik altijd even of L en R wel kloppen en of er niks uit fase is aangesloten. Dat doe ik met een testCD van Denon. Ik had dus inderdaad een foutje gemaakt. De topkasten stonden uit fase. De twee verbindingsdraadjes tussen bas en top zaten bij één speaker gedraaid. Dat kan tijdens vervoer gekomen zijn. Hopelijk had ik het bij Hans wel goed aangesloten. Maar het lijkt mij sterk dat bijv. Cock dat niet gehoord zou hebben. Het klinkt nu weer open en detailrijk. Laag kan wat meer doortekening hebben, maar daarom zoek ik andere versterkers. Moraal: altijd ff fase checken. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 januari 2019 Report Share Posted 21 januari 2019 2 hours ago, Tubejack said: Allereerst een prestatie van formaat, zo' n meeting organiseren. Hans heeft volgens mij gelijk. In een normale thuissituatie kies je apparatuur dat zo goed mogelijk bij elkaar past. Verder hebben DAC's chips volgens mij, bepaalde signaturen. Het heeft daarom weinig zin om dure streamers/DAC van een bepaald merk te vergelijken met een goedkope van datzelfde merk, als die goedkope in jouw combinatie al niet lekker klinkt, b.v. "wat scherp". De duurdere DAC"s van eenzelfde merk hebben veelal door het parallel schakelen van chips een hoger oplossend vermogen. In de signaturen van het geluid, zal weinig verschil zitten. Ook die duurdere zal dan "wat scherp" klinken. Waarmee weer misverstanden ontstaan zoals: "zie je wel het maakt niets uit, een dure of een goedkope..." Geluid is toch iets van balans volgens mij Jack. Als het midden net iets te mager is, kan het hoog iets te “scherp” gaan klinken. Daar het midden netwat “dikker” te maken kan het gevoel van scherpte verdwijnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 januari 2019 Report Share Posted 21 januari 2019 (edited) Dat ga je niet oplossen met een dac van hetzelfde merk, waar hetzelfde type chips gebruikt worden. Edited 21 januari 2019 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 januari 2019 Report Share Posted 21 januari 2019 Wat ik in ieder geval heb geleerd Jack, is dat die DACS wel degelijk van geluid verschillen. En het is maar een miniem verschil wat ik bij de LP al heb opgelost. Nu zelf nog even beter en dan weer aan het werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 januari 2019 Report Share Posted 21 januari 2019 3 minutes ago, vintagemod said: Als ik lees dat de middle toner niet gefiltert word,laat het ook zo,als lees dat de filtering op 2,5 kHz ligt,beetje dom,had hem wat hoger gelegd, Je leest niet goed. De middentoner wordt wel gefilterd. En die 2,5 kHz is gekozen op basis van het gedrag van de middentoner in het gebied boven die 2,5 kHz. Die breekt daar ergens op. Ik heb wel eens gehoord dat de orginele Parsifal bij 5500Hz crosst. Dat kon met deze unit niet. Toch niet precies dezelfde unit kennelijk. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 januari 2019 Author Report Share Posted 21 januari 2019 5 hours ago, leobus said: Ik heb de boel hier weer aangesloten. Als ik dat gedaan heb, controleer ik altijd even of L en R wel kloppen en of er niks uit fase is aangesloten. Dat doe ik met een testCD van Denon. Ik had dus inderdaad een foutje gemaakt. De topkasten stonden uit fase. De twee verbindingsdraadjes tussen bas en top zaten bij één speaker gedraaid. Dat kan tijdens vervoer gekomen zijn. Hopelijk had ik het bij Hans wel goed aangesloten. Maar het lijkt mij sterk dat bijv. Cock dat niet gehoord zou hebben. Het klinkt nu weer open en detailrijk. Laag kan wat meer doortekening hebben, maar daarom zoek ik andere versterkers. Moraal: altijd ff fase checken. Groet, Leobus Fase zou heel goed de reden van de saaiheid kunnen zijn. Maar de mensen die in het midden zaten, zouden dan toch zeker de focussering tussen de speakers missen. Allebei uit fase zou ook voor vervelende dips in het overnamegebied tussen laag en mid zorgen. Volgens mij zijn er geen foto's van de achterkant van de speakers gemaakt. Anders zouden we dit nog kunnen controleren. Ik heb het schema naar m'n broer gestuurd. Het lijkt mij nogal complex, maar Jeroen is ook niet over een nacht ijs gegaan lees ik. Het lijkt zo wél aangepast op de luistersituatie bij Jeroen. Maar wanneer je tevreden bent is het toch prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 januari 2019 Report Share Posted 21 januari 2019 3 hours ago, carl said: Wat ik in ieder geval heb geleerd Jack, is dat die DACS wel degelijk van geluid verschillen. En het is maar een miniem verschil wat ik bij de LP al heb opgelost. Nu zelf nog even beter en dan weer aan het werk. Ik lees, dat je het niet snapt, maar dat geeft niet. Zelf ondervinden, is ook het leuks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 januari 2019 Report Share Posted 21 januari 2019 (edited) Ik begrijp echt wel dat een Auralic Altair niet (veel) beter kan klinken dan een Auralic Mini Jack. Hoewel een betere voeding op de mini maakte toch wel weer uit. De betere DAC van Hans ook zoals zaterdag is gebleken. Ik heb verder niet gekeken wat voor een chips daar in zitten. Edited 21 januari 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 januari 2019 Report Share Posted 21 januari 2019 20 minutes ago, vintagemod said: Je moet als het kan niet filteren tussen 1 en 3 kHz,dat is het meest kritische hoor gebied. En wat is er mis ,die firma gebruiken hem als breed band,als ik de datasheet bekijk is toch de frewentie gewoon recht. Van welke unit heb jij de datasheet gezien? Is dat dezelfde als die ik heb toegepast? Weet jij dan welke ik heb toegepast? Ik stel voor dat je eerst de juiste gegevens vraagt voordat je conclusies trekt. Zoals je nu reageert, maak je een wat betweterige indruk. Daar word ik in ieder geval niet wijzer van, dus ik negeer je opmerkingen maar totdat je met iets gefundeerds komt. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 januari 2019 Author Report Share Posted 21 januari 2019 11 minutes ago, vintagemod said: En de i2c dac,wat wil je horen,ik begrijp de functie niet,omdat de verlengen zal er toch geconverteert worden,qwa informatie ga je op voor uit,maar geluid ga je op achteruit ,het gewoon wat wil je. Hier is weer geen touw aan vast te knopen. En 't ging zo goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 januari 2019 Report Share Posted 21 januari 2019 15 minutes ago, vintagemod said: Jij geeft toch aan zelfbouw audio,daar staan toch alle gegevens,en als je snugger was had je voor een ei vorm concept moeten kiezen,desnoods buiten rechthoekig voor het design,en hoeveel monsters zijn er gemaakt ,toch niet EEN.stuks Daar staan alleen type gegevens. Dan ken je de karakteristiek nog steeds niet en die staat ook nergens, maar is wel bepaald. Je weet zeker niet welke unit Verity heeft gebruikt en je kent dus ook de karakteristiek niet. En over de vorm van de binnenkant van de kast weet je ook niks, dus misschien is die wel eivormig. Wat bedoel je met "monsters"? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 januari 2019 Report Share Posted 21 januari 2019 1 hour ago, carl said: Ik begrijp echt wel dat een Auralic Altair niet (veel) beter kan klinken dan een Auralic Mini Jack. Hoewel een betere voeding op de mini maakte toch wel weer uit. De betere DAC van Hans ook zoals zaterdag is gebleken. Ik heb verder niet gekeken wat voor een chips daar in zitten. Klinken niet, wellicht meer resolutie. De DAC van Hans heeft BurrBrown chips, die klinken over het algemeen wat "warmer" dan ESS chips. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 januari 2019 Report Share Posted 21 januari 2019 Dan moet ik dus ooit voor een Burrbrown gaan Jack. Leuk om te weten. Overigens doet die voeding zeker ook wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 januari 2019 Author Report Share Posted 21 januari 2019 Ik neem toch aan, dat in een duurdere streamer betere Electronica zit dan in goedkopere. Ik denk dan aan gescheiden voedingen voor digitaal en analoog, nauwkeurigere klokken en betere analoge uitgang. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts