TL 200 Posted 9 november 2018 Report Share Posted 9 november 2018 13 hours ago, Tubejack said: leuke foto's en gave set 14 hours ago, kappa7 said: Nice ☺️☺️👍 Dank u! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 november 2018 Report Share Posted 9 november 2018 1 hour ago, mumsoft said: Juist. Wat Wol ook altijd zegt: het moet allemaal matchen. Maar dan ook allemaal: de set, jij met de set, jij met de 'anderen'. Met inachtname van wat ik net zei: prima, best. Prutsen wordt het toch. Mijn raspjes hebben nu allemaal een vast ip-address, maar ik zal dat veranderen voor ik op stap ga. In de mooie foto's van TL 200 zag ik nog iets interessants in zijn open rasp. Als je hem op DHCP kunt zetten dan is het waarschijnlijk een appeltje eitje. Net een demo gegeven aan een collega die ook in het audiovak zit. Ik geloof niet dat hij weg wou.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 november 2018 Report Share Posted 9 november 2018 O, heb je hem eruit geschopt?! Komt goed met die ip dingen. Hoe wordt jouw mac mini gevoed? Beneden heb ik een muurwrat, boven een heuse voeding. Kan jouw mini misschien ook wel op. Ik bedien mijn raspjes met mijn smartphone via wifi. Lijkt mij handiger als jij dat doet met de jouwe, of met een browser. En dan een vaste ethernetkabel voor de aansluiting van de rasp. Vervolg maar via pm, is allemaal niet zo boeiend voor anderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 november 2018 Report Share Posted 10 november 2018 1 hour ago, vintagemod said: Jack ,streaming is niet alleen Apple , Dat weet ik Wol, ik ben er een paar jaar mee bezig. Ik ben deels afgestapt van consument electronica en overgegaan naar het spul dat ze in de studio gebruiken. Zolang de masterclock nauwkeurig is maakt het type processor niet zo veel uit. Die van mij zit rond de 1...2 picoseconde. Met software kun je het geluid manipuleren maar ik probeer het zo zuiver mogelijk te houden. Dat werkt heel aardig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 november 2018 Report Share Posted 10 november 2018 20 hours ago, mumsoft said: O, heb je hem eruit geschopt?! Komt goed met die ip dingen. Hij moest naar zijn werk. Met die IP dingen komt het zeker goed Moet even nadenken over een datum, ik heb een aantal klussen die ik af wil hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 november 2018 Report Share Posted 10 november 2018 Is prima hoor, heb hier ook nog zat klusjes. Om te beginnen een enorme afwas. Maar tegen de tijd dat jij uitgedacht bent, ben ik wel mee klaar, denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 november 2018 Author Report Share Posted 10 november 2018 Vandaag de andere RPi ook gekocht. Er stonden n.l. twee starterspakketjes en voor € 39,20, is het leuk speelgoed. De ene draait nu in de huiskamer op LibreELEC. Op de andere heb ik wat geëxperimenteerd met Raspbian en OCMC. Nu Volumio nog eens proberen. Voor de huiskamer RPi heb ik een Kodi app op het tabletje gezet. Dat werkt ook prima. Je kunt er zelfs de RPi mee uitschakelen. Jammer genoeg daarna niet meer aan en moet de spanning er even vanaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 november 2018 Report Share Posted 10 november 2018 Je kunt ze ook gewoon uitschakelen zonder ze eerst software-matig uit te zetten. Geeft geen problemen.. Stroom eraf, stroom erop, draaien maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 november 2018 Author Report Share Posted 10 november 2018 15 minutes ago, mumsoft said: Je kunt ze ook gewoon uitschakelen zonder ze eerst software-matig uit te zetten. Geeft geen problemen.. Stroom eraf, stroom erop, draaien maar. Er wordt wel gewaarschuwd dat er met de software wat mis kan gaan. Maar van de andere kant, wanneer er stroomuitval is, dan mag het toch ook niet stuk gaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 november 2018 Report Share Posted 10 november 2018 Niet alle apparaten kunnen daar goed tegen. Maar met de raspjes heb ik nog geen negatieve ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 november 2018 Report Share Posted 11 november 2018 Tip: houd goed bij wat je met die dingetjes doet. Een ssd-kaartje is zo gekocht, en veel te klein om duidelijk te markeren. Ik heb hier aardig wat schijven liggen, met een plakkertje voor wat erop staat. Dat werkt best aardig, ook omdat het gewoon data-verzamelingen zijn. Maar een ssd-kaartje in een rasp is andere koek. Het heeft een image, het start op, maar hoe kom je er bij? Wel toetsenbord, geen toetsenbord, wel beeldscherm, geen beeldscherm? Ip-adres? wifi? Ik heb in het verleden wel e.e.a. bijgehouden in 'watikmeemaaktemetditding'-tekstbestanden. Een soort dagboek. Maar ben het ook wel eens vergeten, of heb ze niet goed bijgehouden. Zo vond ik bv wel mijn aantekeningen van mijn Fonera-WRT-routertje, maar niks erover wat betreft ip-adres. Daar kwam ik nu toevallig op! Meteen maar weer genoteerd. Die petieterige ssd-kaartjes willen wel eens vergeten worden. Zo heb ik boven en beneden een 32GB-kaartje met LibreELEC en Kodi erop. Zeer tevreden daarover, maar ik was een beetje vergeten wat ik gedaan had met het kaartje wat ik eerst had, eentje van 16GB. Het start de rasp op, en dan is het afgelopen. Geen beeld, zwart scherm. Stilte. Wat staat er op, hoe bedien ik dat? Is het gewoon Raspbian, of Volumio, of iets anders? De Rasp-wereld is groot, hoe klein het ding zelf ook is. In mijn geval: heb ik dit kaartje boven, of beneden gebruikt? Boven doet het niks, dus dan eens proberen in de huiskamer. Weer een zwart scherm, nadat er een hoop regeltjes met opstartinformatie over is gerold. Ik probeer wat ip-adressen in de browser, maar die geven niet thuis. Dan gaat meneer ineens praten. 'This is your right speaker', "This is your left speaker' en verhip, dat klopt. Ik doe niks. Het blijft even stil. Dan speelt er ineens muziek! En even later is het duidelijk: dit is Radio 4 Nu weet ik nog niet veel , vooral naar het ip-adres ben ik wel nieuwsgierig. Wat heb ik er voor verzonnen, en niet genoteerd? Zo van, ach, dat onthoud ik wel.? Ok, ik ben er achter, en nu weet ik dat er geen Volumio op draait, maar MoOde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 november 2018 Author Report Share Posted 11 november 2018 Of het zin heeft om die kaartjes te archiveren weet ik niet. Er is supersnel een nieuwe gemaakt. Dan heb je ook gelijk de laatste versie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 november 2018 Author Report Share Posted 11 november 2018 Vandaag ervaren dat het ding veel kan, maar soms ook de hoop opgeeft. Ik was met foto's en filmpjes vanaf de NAS bezig. Met BubbleUPnP en Kodi. Er stond een foto op het scherm, en wat ik ook probeerde, die wou niet weg. Het geluid van een film, maar geen beeld. Toen het hoofdmenu van Kodi met het toetsenbord en de muis gekozen, en toen werkte het weer. Met het tablet was er geen land mee te bezeilen. Vandaag ook geleerd hoe je een DVD kunt rippen en met Kodi afspelen Ook handig. Ik heb wel de indruk, dat OSMC beter werkt dan LibreElec. Allebei Kodi, maar OSMC komt wat professioneler over. Tis maar 'n gevoel. Binnenkort weer eens installeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 november 2018 Report Share Posted 11 november 2018 Laat maar weten. Ik heb alle dvd's in huis al geript, zelfs die kopieerbeveiligde van de The Lord of the Rings. Onder Linux gaat dat anders dan onder Windows vermoedelijk. Die iso's kon ik al afspelen onder mijn vorige mediaplayertje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 11 november 2018 Report Share Posted 11 november 2018 5 hours ago, mumsoft said: Nu weet ik nog niet veel , vooral naar het ip-adres ben ik wel nieuwsgierig. Ik heb gewoon via de webbrowser ingelogd op mijn modem en daar het IP-adres van de rasp opgezocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 november 2018 Report Share Posted 11 november 2018 Ok, als je die via DHCP configureert krijgt-ie het ip-adres van je router. Maar geef je die een vast adres, dan moet je dat zelf onthouden. Dwz mijn router/modem laat daar niets over los. En de Fonera WRT ook al niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 november 2018 Report Share Posted 11 november 2018 (edited) 10 hours ago, mumsoft said: Ok, als je die via DHCP configureert krijgt-ie het ip-adres van je router. Maar geef je die een vast adres, dan moet je dat zelf onthouden. Dwz mijn router/modem laat daar niets over los. En de Fonera WRT ook al niet. Mijn Fritzbox wel, die laat heel veel zien Update in de meeste Linux of unix achtige besturingssystemen kun je een terminal openen met het commando: ifconfig kun je dan zien wel IP-adres je hebt gekregen. Edited 12 november 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 november 2018 Report Share Posted 12 november 2018 (edited) Ja, weet ik. Hier met de Fonera met het WRT systeem niet (10 jaar oud, maar werkt). Althans, ik kon het niet vinden. En mijn router laat het ook niet los. Maar ik vond een progje dat het wel deed. Zenmap. Principe hier is: alles wat niet mobiel is een vast adres. De rest niet. Dan geen gezoek wat het geworden is, maar je moet het wel zelf een keer vastleggen. In de hosts file bij voorkeur. Daar geef je ze ook een naam. En ja, dat had ik niet gedaan voor dat vergeten kaartje. Eigen schuld, dikke bult. Edited 12 november 2018 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 12 november 2018 Report Share Posted 12 november 2018 On 11-11-2018 at 9:26 PM, mumsoft said: Ok, als je die via DHCP configureert krijgt-ie het ip-adres van je router. Maar geef je die een vast adres, dan moet je dat zelf onthouden. Dwz mijn router/modem laat daar niets over los. En de Fonera WRT ook al niet. Weet niet hoe dat zit, ben er wel achter gekomen dat de ip-adressen van de rasp en de pc hetzelfde zijn als van de router met alleen een 0 en een 1 achter het laatste cijfer. Staan in een lijst met gebruikers, LAN 1 en LAN 2 heten ze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 november 2018 Report Share Posted 13 november 2018 In een netwerk verschilt alleen het getal na de laatste puntjes. Verschilt er daarvoor iets, zit het niet in hetzelfde netwerk. Bovendien moet een thuisnetwerk beginnen met 10.xxx.xxx.xxx of 192.168.xxx.xxx. Dat zijn de enige IP reeksen die vrij zijn voor een lokaal netwerk. Dit geldt voor IPv4. Men dacht dat men met IPv4 wel genoeg mogelijkheden zou hebben (ruim 4 miljard), maar een aantal grote bedrijven hebben hele reeksen geclaimt en gekregen (03.xxx.xxx.xxx is bijv van GE). Daarom is er nu IPv6. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 13 november 2018 Report Share Posted 13 november 2018 da's helder, dank voor de info. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 november 2018 Report Share Posted 13 november 2018 Ik heb hier een 10.x.x.x thuisnetwerk. Vond ik gemakkelijker te onthouden dan 192.168.x.x Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 13 november 2018 Report Share Posted 13 november 2018 2 hours ago, Sodejuu said: In een netwerk verschilt alleen het getal na de laatste puntjes. Verschilt er daarvoor iets, zit het niet in hetzelfde netwerk. Bovendien moet een thuisnetwerk beginnen met 10.xxx.xxx.xxx of 192.168.xxx.xxx. Dat zijn de enige IP reeksen die vrij zijn voor een lokaal netwerk. Dit geldt voor IPv4. Men dacht dat men met IPv4 wel genoeg mogelijkheden zou hebben (ruim 4 miljard), maar een aantal grote bedrijven hebben hele reeksen geclaimt en gekregen (03.xxx.xxx.xxx is bijv van GE). Daarom is er nu IPv6. Dit klopt in 99 van de 100 gevallen. De subnetmask geeft de variatie aan, bij 255.255.255.0 (99% bij thuisnetwerken) varieert alleen de laatste groep binnen het lokale netwerk. Als voorbeeld: bij 255.255.0.0 variëren de laatste 2 groepen in het lokale netwerk. Dan is 192.168.0.0 en 192.168.15.0 bijvoorbeeld beide in hetzelfde netwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 13 november 2018 Report Share Posted 13 november 2018 6 minutes ago, mumsoft said: Ik heb hier een 10.x.x.x thuisnetwerk. Vond ik gemakkelijker te onthouden dan 192.168.x.x Hier was alles al ingevuld, heb niet hoeven denken. Gelukkig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 november 2018 Report Share Posted 13 november 2018 Nou, dat onderhoudt wel je eigen grijze celletjes, en hopelijk helpt dat tegen dreigende hersenziektes. En paulebappie heeft gelijk, met de subnetmask bepaal je in feite het bereik van het netwerk. DHCP is bedacht voor het niet hoeven denken, tenslotte wil niet iedereen bezig zijn met die materie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts