TannoJ Posted 16 juli 2001 Report Share Posted 16 juli 2001 Heeft er iemand ervaring met de Linn Pretek voorversterker? Ik wil hem gebruiken als in plaats van mijn Musical Fidelity buizenvv omdat ik elke schakelklik uit het lichtnet via mijn luidsprekers hoor (heeft volgens mij met buizenvv en 95db rendement van de luidsprekers te maken. Zijn er betere alternatieven voor de Linn-pretek? Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 16 juli 2001 Report Share Posted 16 juli 2001 Beste JGCK, Schakelklikken komen uit schakelaars ! Niet uit je versterker, je versterker versterkt het gewoon. Voor deze schakelklikken bestaan vonkenblussers. Een schakelklik ontstaat doordat een schakelaar oud is (versleten) er wordt een vonk getrokken deze springt over van het ene kontakt punt naar het andere en je hebt je schakelklik . Al dit soort storingen kunnen worden onderdrukt door middel van een seriefilter maar ook door een parallelfilter. De laatste is het voordeligst ook is het mogelijk omvoorgenoemde vonkenblussers over de kontacten te monteren waar de vonk ontstaat. Soms kan het een oplossing zijn om een andere versterker toe te passen maar dat komt omdat hier ook filters toegepast worden. Natuurlijk kun je een andere voorversterker nemen , maar doe dat dan omdat de voorversterker van Linn jou droom is en niet vanwege de schakelklikken. Linn is net zoiets als Naim prima ze lijken op elkaar, maar een Linn liefhebber zal geen Naim kopen en andersom ook niet. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 17 juli 2001 Author Report Share Posted 17 juli 2001 Bedankt Haudio voor de reactie, Ik zal eerst eens een netfilter gaan uitproberen voordat ik aan een andere voorversterker begin.... Nogmaals bedankt Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 17 juli 2001 Report Share Posted 17 juli 2001 Ik wil niet suggereren dat je je voorversterker open moet boren (want daar ben ik zelf ook bere benauwd voor). Maar als je al een euro aansluiting achterop voor een netsnoer hebt kun je deze wellicht vervangen voor een euro ingang met ingebouwde netfilter. Kosten tussen de 20 en 40 gulden .. Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 17 juli 2001 Author Report Share Posted 17 juli 2001 Ik zag toevallig dat deze week de Aldi contactdozen in de aanbieding heeft met overspanningsbeveiliging en netfilter voor onder de f 50,-. Lijkt me het proberen waard toch? John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 17 juli 2001 Report Share Posted 17 juli 2001 Geplaatst door JGCK:Ik zag toevallig dat deze week de Aldi contactdozen in de aanbieding heeft met overspanningsbeveiliging en netfilter voor onder de f 50,-. Lijkt me het proberen waard toch? John John, Ik heb laatst van een vriendelijke Hifi zaak een tester voor netvervuiling mogen lenen. Het blijkt dat in ieder geval mijn filter-stekkerblok van Hfl 39,- voor de schemerlampen met dimmer totaal niets doet en de grote verdeeldoos van Praxis (10A, Hfl 120,-) voor de computers met overspanningbeveiliging slechts redelijk. Mijn zelfbouw filter (Hfl 75,-) voor de CDspeler en DVD werkt super. Omdat jij een mooi stukje Hifi achter zo'n filter wilt stoppen en je VV kennelijk al gevoelig is voor de aangeboden netspanning denk ik dat je hier iets meer in zult moeten investeren anders krijgt deze eerder slechtere dan betere netspanning aangeleverd.. Als je een parallel filter aanschaft geldt dat niet, die stop je in de buurt van de Hifi in een stopcontact. Die kosten overigens Hfl 199,- (bij ondermeer Studio 107 in Den Haag en AudioSelectief in Sneek) suk6 Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 juli 2001 Report Share Posted 17 juli 2001 Zo'n ding het ik er ook aan gehad. Dat was niks, aardig voor aan de PC maar voor de rest ..... . Toen ben ik maar naar van der Heiden bliksembeveiliging gegaan en gevraagd of die een voorschakelblok konden leveren. Die heb ik er nu voor zitten. Die kost normaal iets van ƒ300, maar via hun heb ik dat ding voor ƒ190 gekregen. Het filtert als de beste en ook de overspanningsbeveiliging werkt prachtastisch, maar klikken en ploppen haal je er niet me weg. Als je die ploppen echt weg wil krijgen, zul je toch je versterker moeten openschroeven en een paar ontstoorcondesatoren in de voeding moeten gaan plaatsen. Klikken haal je weg door ceramische condensatoren over je schakelaars te plaatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 17 juli 2001 Report Share Posted 17 juli 2001 Voorschakelblok? M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts