carl Posted 27 december 2018 Author Report Share Posted 27 december 2018 (edited) De buizen zijn EH 6922 en zitten op mijn Conrad Johnson voorversterker Onno. In principe hoeven ze niet gematcht te worden.Rob Wilms van de Hifi Winkel zit hier vlakbij dus ik laat ze wel bij hem nameten morgen of volgende week. Hij zit rond de jaarwisseling meestal wel te inventariseren, dus of hij open is? Tweak of lapmiddel Toine? Ik weet het eigenlijk niet. Een kleine (!) klankaanpassing vind ik verder niet kwalijk. Dat zou te calvinistisch zijn Het werkt trouwens wel goed, klinkt allemaal meer in balans. Ik vind die SSC trouwens prima werken Onno. Leuk dat je weer zo goed bezig bent. Edited 27 december 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 december 2018 Report Share Posted 27 december 2018 Door het slijten van de buizen verliezen ze waarschijnlijk hoog. Omdat dit zo langzaam gaat valt het niet op en raak je er aan gewent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 december 2018 Author Report Share Posted 27 december 2018 (edited) I 2 hours ago, Hans van Liempd said: Door het slijten van de buizen verliezen ze waarschijnlijk hoog. Omdat dit zo langzaam gaat valt het niet op en raak je er aan gewent. Dat vermoed ik ook Hans. Toch zou Onno ook gelijk kunnen hebben dus ik volg zijn raad ook maar op - tijd genoeg hoewel een oude vriend net een beroep op me deed vanwege juridische problemen. Hij is al een keer eerder zijn pensioen kwijtgeraakt en vreest voor de tweede keer. Edited 27 december 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 december 2018 Report Share Posted 27 december 2018 (edited) 7 hours ago, thingman said: Natuurlijk moet je het in de buizen zoeken, als je geluid is verandert nadat je die buizen verving! Niet in de tweeter... Lijkt me ook logisch. De kans dat je met een buizen tester het probleem oplost, acht ik vrij klein. Hooguit dat je verschillen in karakteristiek vind. Gewoon eerst de oude terugzetten Carl. Verder snap ik CJ niet. Er zijn zoveel mooie buizen, waarom uitgerekend een ECC88? die ooit voor hoogfrequent is ontworpen en dan nog 2 achter elkaar ook?. Dat is vragen om problemen! Zie http://www.triodedick.com/grote_kleine_stuurbuizentest_deel_3.htm Edited 27 december 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 december 2018 Report Share Posted 27 december 2018 (edited) 6 hours ago, thingman said: Natuurlijk moet je het in de buizen zoeken, als je geluid is verandert nadat je die buizen verving! Niet in de tweeter... Dubbel de site wou even niet Toch als je gaat kijken naar de metingen... bron: https://www.stereophile.com/content/conrad-johnson-premier-17ls-line-stage-preamplifier-measurements-part-2 Dan duid dit weer op een enigszins "warm" klinkende versterker doordat de 2e harmonische met +/- -55dB vrij dominant is. Dat krijg je met 6922/ecc88 buizen alleen maar voor elkaar met streng geselecteerde buizen. Welk merk, zat er origineel in Carl? Edited 27 december 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 december 2018 Report Share Posted 27 december 2018 5 hours ago, carl said: De buizen zijn EH 6922 en zitten op mijn Conrad Johnson voorversterker Onno. In principe hoeven ze niet gematcht te worden.Rob Wilms van de Hifi Winkel zit hier vlakbij dus ik laat ze wel bij hem nameten morgen of volgende week. Hij zit rond de jaarwisseling meestal wel te inventariseren, dus of hij open is? Tweak of lapmiddel Toine? Ik weet het eigenlijk niet. Een kleine (!) klankaanpassing vind ik verder niet kwalijk. Dat zou te calvinistisch zijn Het werkt trouwens wel goed, klinkt allemaal meer in balans. Ik vind die SSC trouwens prima werken Onno. Leuk dat je weer zo goed bezig bent. Ik doel op het feit dat de vaststelling van gewijzigd klankbeeld meteen na een buizenwissel komt, Carl. Dat is toch evident? Buizen klinken nu eenmaal niet gelijk stabiel. Geef ze 50 branduren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 december 2018 Author Report Share Posted 27 december 2018 (edited) Ik ben druk bezig Toine Ik heb nu Marianne Faithfull op staan met haar laatste plaat “ negative capability”. Volgens mij is ze inmiddels een wrak en doet het alleen maar voor het geld, maar het is een absolute “goddess”. Edited 27 december 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 28 december 2018 Report Share Posted 28 december 2018 Carl, En toch kun je verbaasd zijn als je buizen WEL gematched zijn, ook bij een voorversterkerbuis. Ik selecteer mijn buizen op Gain en Microfonie, waarbij de Gain het dichts bij elkaar moeten liggen. Doe ik dat niet, dan heb ik een kanaalongelijkheid die ik hoor. Ook moeten buizen inbranden (inspelen) en settelen. Nieuwe buizen reken maar op minimaal 50 branduren voor ze tot wasdom zijn gekomen. Bij mijn VTL TL 2.5 voorversterker gaat altijd als eerste het rechterkanaal het slechts klinken. Ik vermoed dat dat te maken heeft met de warmteafgifte van de buizen. De 2 buizen voor het rechterkanaal zitten ietsjes meer opgesloten dan de 2 buizen voor het linkerkanaal en rondom de buisvoeten zitten geen ventilatiegaten op de printplaat. Bij de nieuwe VTL TL 2.5 zitten deze ventilatiegaatjes er wel in. Rechts slijt bij mij dus harder dan links. En Carl, ook al heb je in je voorversterker je buisjes (alle?) gewisseld, vergeet niet ook naar je stuurbuizen in de eindversterker te kijken. Klinkt wellicht raar, maar ik zou die ook laten doormeten. Al is het voor de zekerheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 28 december 2018 Report Share Posted 28 december 2018 Tubejack, De Premier versterkers van Conrad-Johnson heeft een enigzins warme klankkleur. De nieuwere serie versterkers uit de jaren 00 weet ik niet, want die heb ik nooit gehoord. Maar de oudere modellen uit de jaren 90 klinken enigzins warm. Warm klinkend is overigens niet....duf en saai. Ik omschrijf het meer als zoete rijke klankkleur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 december 2018 Report Share Posted 28 december 2018 (edited) 9 hours ago, thingman said: Ik doel op het feit dat de vaststelling van gewijzigd klankbeeld meteen na een buizenwissel komt, Carl. Dat is toch evident? Buizen klinken nu eenmaal niet gelijk stabiel. Geef ze 50 branduren... Na een dag inspelen, doel veel buizen het al heel aardig, dat proces duurt zo' n 100 uur. Stuur buizen van een goede kwaliteit, (zoals 6922 van EH) gaan daarna zo' n 5000 uur mee. Long-life versies zoals de 6H23p-EB zelfs 10.000. Ik heb 6H23p-EB in mijn buizen versterker samen met de Sovtek 5881WXT. Een magische combinatie, die twee. Ik het kan afregelen met een extreem lage vervorming. Edited 28 december 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 december 2018 Report Share Posted 28 december 2018 (edited) 26 minutes ago, audiofreak said: Tubejack, De Premier versterkers van Conrad-Johnson heeft een enigzins warme klankkleur. De nieuwere serie versterkers uit de jaren 00 weet ik niet, want die heb ik nooit gehoord. Maar de oudere modellen uit de jaren 90 klinken enigzins warm. Warm klinkend is overigens niet....duf en saai. Ik omschrijf het meer als zoete rijke klankkleur. Klank kleur is een samenspel van harmonische en intermodulatie vervorming. Kun je voor een deel meten. Het wordt voor een groot deel door de schakeling bepaald. Maar ook hebben de buizen zeker invloed. Ik moet ergens nog de metingen hebben van ECC82 buizen, die meten en klinken net allemaal even anders. Daarom is het slim om nooit 2 van hetzelfde merk en type achter elkaar te gebruiken. Alle goede én minder goede eigenschappen versterk je dan op die manier. Zelf heb ik niets met "warm klinkende" versterkers, ook niet met die ultra neutrale bakken. Het moet precies goed zijn, dus zo min mogelijk vervorming, met zo min mogelijk technische kunstgrepen. Edited 28 december 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 december 2018 Author Report Share Posted 28 december 2018 (edited) De oudere modellen Conrad Johnson klinken kennelijk wat warm. Vanaf de 17 LS voorversterker klinken ze minder ouderwets “ buizig”. De stuurbuizen en de eindbuizen van de eindversterker zijn nog niet zo oud. De KT 120 zijn daarbij eerder overgedimensioneerd en slijten dus minder snel. Misschien zijn de buizen van de voorversterker niet helemaal ingespeeld geweest vanwege de slechte gezondheid van mijn broer. Dat ben ik nu aan het inhalen Edited 28 december 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 december 2018 Author Report Share Posted 28 december 2018 (edited) 21 hours ago, Tubejack said: Dubbel de site wou even niet Toch als je gaat kijken naar de metingen... bron: https://www.stereophile.com/content/conrad-johnson-premier-17ls-line-stage-preamplifier-measurements-part-2 Dan duid dit weer op een enigszins "warm" klinkende versterker doordat de 2e harmonische met +/- -55dB vrij dominant is. Dat krijg je met 6922/ecc88 buizen alleen maar voor elkaar met streng geselecteerde buizen. Welk merk, zat er origineel in Carl? Conrad Jonson adviseer nu EH. origineel zaten er Sovteks in Jack. Edited 28 december 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 december 2018 Author Report Share Posted 28 december 2018 22 hours ago, Tubejack said: Verder snap ik CJ niet. Er zijn zoveel mooie buizen, waarom uitgerekend een ECC88? die ooit voor hoogfrequent is ontworpen en dan nog 2 achter elkaar ook?. Dat is vragen om problemen! Zie http://www.triodedick.com/grote_kleine_stuurbuizentest_deel_3.htm Je weet dat ik ik niet technisch ben Jack, maar ik vermoed dat het gaat om hun implementatie. Ook in hun nieuwe modellen passen ze nog steeds 6922 toe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 december 2018 Report Share Posted 28 december 2018 (edited) 27 minutes ago, carl said: Je weet dat ik ik niet technisch ben Jack, maar ik vermoed dat het gaat om hun implementatie. Ook in hun nieuwe modellen passen ze nog steeds 6922 toe. Het aardige is, je hoeft helemaal niet technisch te zijn. Kijk eens goed naar die grafiek een testtoon van 1Khz op 0dB sterkte de 2e harmonische op -55dB is t.o.v. de anderen duidelijk sterker. Even harmonischen geven een wat "warm " geluid. Dat vinden onze oren het prettigst. Deze versterker, met de buizen er in waarmee deze meting is gedaan, klinkt dus hoogstwaarschijnlijk aangenaam. Als je nu een "scherp" geluid ervaart en er is helemaal niets veranderd in je installatie of opstelling. Dan kan het bijna alleen aan de nieuwe buizen liggen. Die 6922 die er origineel tijdens de meting inzaten zijn waarschijnlijk nu NOS buizen New Old Stock. En nu niet meer in productie. Verschillende merken 6922/ECC88 hebben een ander geluid, ook nieuwe. Edited 28 december 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 december 2018 Report Share Posted 28 december 2018 (edited) 1 hour ago, carl said: Conrad Jonson adviseer nu EH. origineel zaten er Sovteks in Jack. Bingo! die heb ik laatst nog gekocht https://www.tonefactory.nl/sovtek-6922-e88c. Vraag wel een gematched paar ..... Edited 28 december 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 december 2018 Author Report Share Posted 28 december 2018 En goedkoper dan de E H’s Jack. Ik zal eens vragen of ze er 4 gematched kunnen leveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 december 2018 Author Report Share Posted 28 december 2018 (edited) Twee keer is 1 teveel Edited 28 december 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 december 2018 Report Share Posted 28 december 2018 16 minutes ago, carl said: En goedkoper dan de E H’s Jack. Ik zal eens vragen of ze er 4 gematched kunnen leveren. Je kunt ook JJ E88CC gebruiken. Doe je b.v. als 1e buis die EH en als 2e buis de JJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 29 december 2018 Report Share Posted 29 december 2018 On 12/28/2018 at 8:12 AM, Tubejack said: Klank kleur is een samenspel van harmonische en intermodulatie vervorming. Kun je voor een deel meten. Het wordt voor een groot deel door de schakeling bepaald. Maar ook hebben de buizen zeker invloed. Ik moet ergens nog de metingen hebben van ECC82 buizen, die meten en klinken net allemaal even anders. Daarom is het slim om nooit 2 van hetzelfde merk en type achter elkaar te gebruiken. Alle goede én minder goede eigenschappen versterk je dan op die manier. Zelf heb ik niets met "warm klinkende" versterkers, ook niet met die ultra neutrale bakken. Het moet precies goed zijn, dus zo min mogelijk vervorming, met zo min mogelijk technische kunstgrepen. Zoals jij klankkleur uitlegt is een techneut uitleg ( met respect gezegd), harmonische en intermodulatie vervorming. Voor mij is klankkleur, hoe iets klinkt t.o.v. de werkelijkheid. Voorbeeld: Een viool is gemaakt van hout, dan moet een viool ook klinken als hout. Hoe meer hout ik hoor, hoe mooier de klankkleur ik ervaar met luisteren. Ja, ik weet het. Ik begeef mij op glad ijs met zo'n uitleg. "Warm klinkende" versterkers, daar behoort een CJ in mijn optiek niet toe. Ik zou eerder een merk als Jadis dat toeschrijven. Een CJ versterker klinkt dynamisch en open met een zoet rijkelijk hoog en middengebied. Warm klinkend is dus niet voor mij wat ik versta onder een zoete rijke klankkleur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 29 december 2018 Report Share Posted 29 december 2018 (edited) On 12/27/2018 at 2:50 PM, thingman said: Je verhaal volgend, Onno, is het plakvilt van Carl dus eigenlijk een lapmiddel. Geen tweak maar een maatregel, genomen op het ene gebied, om een probleem te compenseren dat op een ander gebied zijn oorsprong heeft. Natuurlijk moet je het in de buizen zoeken, als je geluid is verandert nadat je die buizen verving! Niet in de tweeter... Ja, zo zie ik het ook. Een lapmiddel om iets te compenseren, waarvan je niet de oorzaak van hebt onderzocht. Bij elke componentwissel die je doet in je set en bij elke verandering in je set en je geluid verandert nadelig, dan moet je altijd eerst kijken naar je laatste verandering. En niet iets anders doen om het nadeel te compenseren. Carl is de laatste tijd veel bezig geweest met tweaks en nieuwe phonotrap en nieuwe buizen. Veranderingen in korte tijd achter elkaar. Misschien ietst te snel gegaan achter elkaar. Mijn ervaring is dat ik bij een tweak lange tijd ervoor uittrek voor ik een conclusie eraan verbind. Daarom duurt dat soms wel een half jaar. Met een nieuw apparaat en ook met nieuwe buizen doe ik dat. Ik geef het een lange 'inspeel' tijd. En ik schrijf de 'veranderingen' op als hulpmiddel. Voor mij is dit een van de basisregels die ik standaard toepas. Edited 29 december 2018 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 december 2018 Report Share Posted 29 december 2018 (edited) 48 minutes ago, audiofreak said: Zoals jij klankkleur uitlegt is een techneut uitleg ( met respect gezegd), harmonische en intermodulatie vervorming. Voor mij is klankkleur, hoe iets klinkt t.o.v. de werkelijkheid. Voorbeeld: Een viool is gemaakt van hout, dan moet een viool ook klinken als hout. Hoe meer hout ik hoor, hoe mooier de klankkleur ik ervaar met luisteren. Ja, ik weet het. Ik begeef mij op glad ijs met zo'n uitleg. "Warm klinkende" versterkers, daar behoort een CJ in mijn optiek niet toe. Ik zou eerder een merk als Jadis dat toeschrijven. Een CJ versterker klinkt dynamisch en open met een zoet rijkelijk hoog en middengebied. Warm klinkend is dus niet voor mij wat ik versta onder een zoete rijke klankkleur. Ik heb het fenomeen uitgebreid onderzocht. Technisch gezien vind ik het niet zo spannend. Je kunt aan metingen zien wat een versterker ongeveer doet. Harmonische vervorming die toegevoegd door de versterker worden vind ik slecht. Dat versmeerd alleen het geluid maar, waardoor details verdwijnen. Intermodulatie is onontkoombaar dat produceren muziekinstrumenten zelf al. Zodat een trompet klinkt als een trompet. Toegevoegde intermodulatie vervorming door de versterker heb ik het liefst zo min mogelijk. Mijn buizen versterker vervormd maar 0,022% bij 1Khz 1watt en 4Ω belasting. Dat is extreem laag voor een buizen versterker, zonder globale tegenkoppeling. Waarschijnlijk kan geen enkele fabrikant dat. Edited 29 december 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 29 december 2018 Report Share Posted 29 december 2018 Ik vraag me af of je in het echt wel eens in het Concertgebouw hebt zitten luisteren V-mod. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 december 2018 Report Share Posted 29 december 2018 Ik wel, anders zat ik hier niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 29 december 2018 Report Share Posted 29 december 2018 On 12/27/2018 at 11:01 PM, carl said: Ik ben druk bezig Toine Ik heb nu Marianne Faithfull op staan met haar laatste plaat “ negative capability”. Volgens mij is ze inmiddels een wrak en doet het alleen maar voor het geld, maar het is een absolute “goddess”. Nou ja, een wrak. Het is een beetje een grand lady en die worden geen wrak maar gewoon oud. Ik zie haar laatste plaat wel op een lijn met de laatste opnamen van Johnny Cash (American Recordings) en Leonard Cohen (You Want It Darker). In alle drie gevallen een fraai en passend afscheid van een lang en productief artiestenleven. Voor het geld? Nee dat denk ik niet. Het zijn mensen die nooit van het woord pensioen hebben gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts