Jump to content

Vorm armbuis

carl
 Share

Recommended Posts

Ik  zat vorige week te grasduinen in de vorm van een armbuis. Nu zijn tegenwoordig de meesten recht, maar toch heb je ook afwijkende vormen. Logisch vind ik bijvoorbeeld een Jelco. Vanuit de lagering bekeken buigt de armbuis eerst naar links en dan naar rechts. Dat ongetwijfeld om de offset hoek goed te krijgen. Door de S vorm blijft de armbuis wel mooi in balans. Bij een SME 3009 vraag ik me dat sterk af. Die armbuis gaat vanuit de lagering gezien eerst recht vooruit en buigt daarna sterk naar rechts. Op die wijze is er toch geen balans in die arm? Overdrijf ik nu of zit er een kern van waarheid in mijn observatie?

PS  wel erg mooi hoor die arm Peter! 😁

Een SME arm rust op het meslager,de arm heeft ook een zijgewicht (lateraal heet dat geloof ik) dat kun je naar binnen en buiten verschuiven waarmee de balans ingesteld kan worden.
Misschien niet de beste armen maar ik vond ze wel mooi.
Met een scoop zou je dat kunnen zien,maar dat heb ik nooit gedaan.

Tjonge dit is wel een repeterende vraag die steeds maar weer blijft terugkomen zeg. Spido heeft er hele novellen over geschreven. Recht of een S-bocht maakt geen fluit uit in principe. Als de geometrie maar klopt.  Men beweert van een S-bocht dat deze minder zou resoneren dan een rechte arm. Maar een bevestiging van deze aanname hebben we nooit gezien. PU armen behoren sowieso niet te resoneren :)

Edited by Pjotr

Ik kwam vorige week toevallig eerder op deze discussie in het Hifi forum https://www.hififorum.nl/index.php?topic=29992.0   Die Ruud Jansen (Ruud 13) is toch wel iemand die nooit iets zegt wat hij niet 100% heeft uitgezocht en hij vindt Peter Walker aan zijn zijde. Je moet het korte topic zelf maar even lezen, Peter maar hij zegt onder meer:

In elk geval is standaard de lagerwrijving van de SME 3009 voldoende laag om ook elementen die weinig naaldkracht nodig hebben goed te laten sporen. Zoals eerder gezegd is de lagering behoorlijk bestand tegen de normale krachten die er op uitgeoefend worden. Een tekortkoming van de arm vind ik dat de shell - of beter gezegd - de naaldtip niet in het hart ligt van de armophanging en het contragewicht. Als het oppervlak van de plaat niet vlak is - en dat is meer regel dan uitzondering - moet je de wrijvingskracht van zowel de horizontale als verticale bewegingsmogelijkheid overwinnen. Peter Walker - vroeger de baas van de fabriek die Quadapparatuur maakte - noemde o.a. om die reden de SME-3009 "A nice piece of rubbish".  Een feit is dat de arm altijd waanzinnig mooi werd afgewerkt maar toonarmtechnisch gesproken is het wel voor verbetering vatbaar. 

En 

Het euvel van o.a. de SME 3009 arm is dat de armbuis een bocht naar binnen maakt om de offsethoek te realiseren waardoor de ophanging van het naaldsysteem dat zich in de shell bevindt niet in het verlengde ligt van de hartlijn contragewicht naar de armbuis tot daar waar de bocht voor de offsethoek in de arm begint. 

Om de ophanging van het naaldsysteem in één rechte lijn te krijgen met het midden van de lagering en het midden van het contragewicht moet je de arm anders construeren. Door de armbuis een s-vorm te geven of de offsethoek in de shell te maken zoals bij veel armen het geval is. Die enkele bocht in o.a. de SME 3009 zou geen bezwaar zijn als het vinyl 100% vlak en de groef ook keurig centrisch was maar dat is niet zo. Waarom die enkele bocht in de armbuis minder gunstig is kun je lezen in m'n vorige bericht. 

Edited by carl

De aversie tegen de SME armen van Ruud 13 is bekend,of hij gelijk heeft is de vraag.
Misschien hadden ze bij SME geen boodschap aan de kwaliteit van vinyl.
Ik geloof best dat het beter kan maar dat is iets anders dan slecht.

Dat SME een serieus bedrijf is moge duidelijk zijn. Het kan natuurlijk wel dat de kennis in die tijd nog niet zo ver rijkte. Dat commentaar van Peter Walker heb ik al eerder gehoord. Misschien dat Roger meer weet of Marco.

Als het goed gedaan is niet. Dan gaat de naald loodrecht op en neer zonder te kantelen. En dan staat de as van het horizontale lager (wat de verticale beweging mogelijk maakt) ook niet haaks op de armbuis. Dat is bij menig arm al niet in orde. Leesvoer https://www.durand-tonearms.com/Support/Support/alignment_files/loefgren_english_2008.pdf  Dat is het originele artikel van Erik Löfgren uit 1938! Sindsdien is daar niets aan veranderd of toegevoegd.

Edited by Pjotr

3 hours ago, Pjotr said:

Men beweert van een S-bocht dat deze minder zou resoneren dan een rechte arm. Maar een bevestiging van deze aanname hebben we nooit gezien.

Resonantie is toch niet afhankelijk van de vorm? Als die S-bocht al iets zou dempen lijkt me dat vergelijkbaar met onze ruggengraat: als je op je kont valt drukt ie wat in elkaar zodat je hersenen niet zo'n klap krijgen. Krachten in de lengterichting krijgt een krijgt een PU arm nooit te verwerken. Het lengteverschil tussen een S en een rechte zal wel  een andere resonantiefrequentie opleveren.

Edited by TL 200

Ik denk dat Hans en Ruud 13 gelijk hebben. De vraag is of je het verschil hoort tussen  een SME arm en een met een S of rechte arm. Ik vermoed van wel. 

12 hours ago, carl said:

Ik denk dat Hans en Ruud 13 gelijk hebben. De vraag is of je het verschil hoort tussen  een SME arm en een met een S of rechte arm. Ik vermoed van wel. 

Waarmee dan? Dat de geometrie van die SME niet klopt is al zo lang bekend als hij op de markt is. Dat is dus al heel lang! :DDat staat echter geheel los van het feit of het een gebogen arm, rechte arm, of een arm met een S-bocht is. Als je al verschil hoort dan zou dat zijn met platen van verschillende dikte of hobbelige platen zijn. Bij verschillende hoogten kantelt namelijk de naald en staat dan niet meer loodrecht in de groef. Maar bij vlakke platen waarbij het element goed afgesteld staat heb je daar geen last mee. Zelf denk ik wel dat met hobbelige platen het effect van een zwabberende naald veel meer hoorbaar zal zijn dan dat beetje kantelen wat hij dan doet.

Dat die SME niet helemaal spoort zo als het hoort is al heel lang duidelijk maar dat was je vraag niet. Dat ging over een al dan niet een krul in de arm.

Hangt er van af of ie goed spoort of niet goed spoort :D Met sporen bedoelde ik niet letterlijk dat van een trein maar meer de afgeleide daarvan: "Het doen zoals hij  het behoort te doen".

Overigens speelt dat foutje van de SME arm bij gewoon vlakke platen geen rol. En menig (dure) rechte arm heeft hetzelfde euvel.

Edited by Pjotr

8 hours ago, Pjotr said:

Als je al verschil hoort dan zou dat zijn met platen van verschillende dikte of hobbelige platen. Bij verschillende hoogten kantelt namelijk de naald en staat dan niet meer loodrecht in de groef. Maar bij vlakke platen waarbij het element goed afgesteld staat heb je daar geen last mee. Zelf denk ik wel dat met hobbelige platen het effect van een zwabberende naald veel meer hoorbaar zal zijn dan dat beetje kantelen wat hij dan doet.

Maar dan ben je helemaal met Ruud en Hans eens Peter 😀

6 minutes ago, carl said:

Maar dan ben je helemaal met Ruud en Hans eens Peter 😀

Wat bedoel je? Ik heb over Ruud en Hans toch niks gezegd? :blink: Dat bochtenverhaal van Ruud kan ik sowieso geen kaas van maken. Hans geeft i.d.d. hetzelfde aan als ik deed.

Edited by Pjotr

6 minutes ago, audio cor said:

Waarom een discussie over krom of recht, de plaat is tangentiaal gesneden.

Omdat de geometrie van sommige armen niet klopt, waardoor de naald scheef in de groef komt te staan bij bobbelige platen. 

Edited by Hans van Liempd

1 hour ago, Pjotr said:

Wat bedoel je? Ik heb over Ruud en Hans toch niks gezegd? :blink: Dat bochtenverhaal van Ruud kan ik sowieso geen kaas van maken. Hans geeft i.d.d. hetzelfde aan als ik deed.

Volgens mij bedoelt Ruud 13 ook dat mogelijk kantelen.