carl Posted 12 februari 2019 Author Report Share Posted 12 februari 2019 Om de vorm weer even ter sprake te brengen. Roger is een beetje teruggekomen van taps toelopende armbuizen zoals van SME. Klinkt allemaal een beetje te “ rustig”. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 februari 2019 Report Share Posted 12 februari 2019 Door de grotere diameter resoneren deze op lagere frequenties. Zou dat de reden zijn.? En door het taps toelopen ook nog op verschillende frequenties. Dan moet dat dus flink gedempt worden, en ben je energie aan het afvoeren. Zo'n S arm is slapper dan een rechte, en resoneert dus op een lagere frequentie. Die klinkt waarschijnlijk ook wat rustiger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 februari 2019 Report Share Posted 12 februari 2019 Maakt het nou uit. Als het maar klinkt en ieder zo zijn smaak. De taps toe lopende SME armen resoneren m.i. nauwelijks meer en zijn gewoon heel erg neuraal. Dat vindt niet iedereen prettig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 februari 2019 Author Report Share Posted 12 februari 2019 Per saldo doet alles wat we hier bediscussiëren er niet echt toe Peter Toch vind ik het nog steeds interessant. Gezien de ervaringen van Roger geloof ik het verhaal van Hans wel. En het is verder zeker dat die Graham veel levendiger klinkt dan Rogers vorige SME. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydotron Posted 12 februari 2019 Report Share Posted 12 februari 2019 (edited) Roger zei ooit tegen mij dat taps toelopende armen niet deugen. Ik ga er van uit dat hij alle armen, wereldwijd, met mekaar vergeleken heeft om tot die conclusie te komen. Of om maar te zeggen dat ik niet geloof in absolute uitspraken. Audioweergave is altijd een compromis, en ieder heeft zijn pad, maar welke het juiste is..... Ook het feit dat beweert word dat tangentiële armen constant de massa-arm moeten mee nemen is onjuist. Enkel in het begin klopt dit, maar vanaf het moment de arm in beweging is telt die redenatie niet meer. Vergelijk het met een stilstaande wagen in gang duwen, als hij stil staat heb je heus wat kracht nodig om hem in beweging te brengen, maar eens hij bolt gaat het stukken makkelijker. Edited 12 februari 2019 by Gydotron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 februari 2019 Report Share Posted 12 februari 2019 (edited) 23 minutes ago, Gydotron said: .................Ook het feit dat beweert word dat tangentiële armen constant de massa-arm moeten mee nemen is onjuist. Enkel in het begin klopt dit, maar vanaf het moment de arm in beweging is telt die redenatie niet meer. Vergelijk het met een stilstaande wagen in gang duwen, als hij stil staat heb je heus wat kracht nodig om hem in beweging te brengen, maar eens hij bolt gaat het stukken makkelijker. Wat op zich ook weer niet klopt: Platen worden al heel lang niet meer met een constante spoed gesneden maar met een variabele en dan gaat jouw verhaal ook niet meer op. Al denk ikzelf dat de invloed ervan wel te verwaarlozen is. En de praktijk wijst ook wel uit dat de compliantie van de naald dit makkelijk aan kan. P.S. Carl een SME resoneert niet op meerdere frequenties omdat hij taps toe loopt. Integendeel zelfs. Dat taps toe lopen is juist gedaan om te voorkomen dat resonanties kunnen optreden. Dat heeft helemaal geen flinke demping nodig. Zit er ook helemaal niet in. Edited 12 februari 2019 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydotron Posted 12 februari 2019 Report Share Posted 12 februari 2019 Een plaat heeft geen constante omtreksnelheid, dus hoe meer je naar het midden speelt hoe trager de snelheid. Nog maar eens van de vele nadelen van vinyl. Maar vele mensen zijn blind en willen de nadelen niet zien. Wat niet uit maakt dat ik ook regelmatig geniet van een stukje vinyl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 februari 2019 Report Share Posted 13 februari 2019 9 hours ago, Gydotron said: Roger zei ooit tegen mij dat taps toelopende armen niet deugen. Ik ga er van uit dat hij alle armen, wereldwijd, met mekaar vergeleken heeft om tot die conclusie te komen. Of om maar te zeggen dat ik niet geloof in absolute uitspraken. Audioweergave is altijd een compromis, en ieder heeft zijn pad, maar welke het juiste is..... Ook het feit dat beweert word dat tangentiële armen constant de massa-arm moeten mee nemen is onjuist. Enkel in het begin klopt dit, maar vanaf het moment de arm in beweging is telt die redenatie niet meer. Vergelijk het met een stilstaande wagen in gang duwen, als hij stil staat heb je heus wat kracht nodig om hem in beweging te brengen, maar eens hij bolt gaat het stukken makkelijker. Behalve wanneer het gat niet 100% in het midden zit. En dat komt toch soms voor. Ik heb jarenlang een luchtgelagerde Eminent tangentiale arm gebruikt en zag de naald dan in het element schommelen. M.b.t. de absolute uitspraken en compromis ben ik het roerend eens. Maar dit is een forum, en mensen uiten zich vaak wat uitgesprokener achter een toetsenbord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 13 februari 2019 Report Share Posted 13 februari 2019 11 hours ago, Gydotron said: Een plaat heeft geen constante omtreksnelheid, dus hoe meer je naar het midden speelt hoe trager de snelheid. Nog maar eens van de vele nadelen van vinyl. Maar vele mensen zijn blind en willen de nadelen niet zien. Wat niet uit maakt dat ik ook regelmatig geniet van een stukje vinyl. Het klopt dat vinyl – puur technisch gezien – niet perfect is ten opzichte van digitaal. Ik denk dat elke analoog liefhebber dat weet en ook erkent. Maar waar het uiteindelijk om gaat is hoe het klinkt. En dan blijkt dat vinyl – ondanks de vele nadelen – magisch kan klinken, je geeft dat zelf ook al aan. Ik begrijp dan ook niet waarom er telkens zo moet worden gehamerd op de (technische) nadelen van vinyl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydotron Posted 13 februari 2019 Report Share Posted 13 februari 2019 Voor velen is vinyl "het" medium wat ze het beste vinden. Mensen kiezen wat ze het "mooist" vinden, en dat is begrijpelijk, maar vaak is dat niet onderbouwd. Als je spreekt over lage vervorming en het belang daarvan in een keten word je soms bekeken als een "alien". Voor mij persoonlijk is dat wel belangrijk omdat ik er van overtuigd ben dat een set die extreem laag vervormd ook een eerlijker venster geeft op wat in de studio is opgenomen. Nogmaals: voor mij persoonlijk. Uiteraard kiezen erg veel liefhebbers hun set op smaak, en dat is eenieder zijn goed recht, gelukkig maar. Audio is vaak vervallen in een subjectief gebeuren en word veel te weinig objectief benaderd. Ik geloof erg sterk in mensen zoals Bruno Putzeys, die vooral fundamenteel onderzoek doet met Purify Audio. Dieper gaan onderzoeken hoe bv een luidsprekerunit zich gedraagt en begrijpen waarom die in bepaalde gebieden sterker vervormd, zoeken naar oorzaken en oplossingen. Als daar dan uiteindelijk meer inzicht uit voorkomt en een dito beter product, een product welk nog eerlijker is, een nog helderder venster is op de realiteit is dat voor mij een belangrijke ontwikkeling. Mijn ervaring heeft me geleerd dat juist zulke producten meer muziek maken. Ik weet het, het is of topic, maar ik wilde mijn standpunt weergeven. Wat ik hiermee NIET wil bereiken is een oeverloze discussie, het is enkel mijn visie, niet meer en niet minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 februari 2019 Author Report Share Posted 13 februari 2019 Of topic zijn we sterk in op dit forum Ten eerste ken ik Roger goed en hij uit zich soms wat sterker puur voor de discussie. En dat doe ik ook wel vaak. Toch is een SME een wat ouder Engels product en die Engelsen hielden vroeger van dat Pipe en Slippers geluid. En hoe fundamenteel je iets ook onderzoekt, de proof of the pudding zit er altijd in luisterplezier. Levert het dat niet dan kan je beter voor iets anders gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydotron Posted 13 februari 2019 Report Share Posted 13 februari 2019 Ik vind Roger een ontzettend fijne vent, altijd goedgezind en super enthousiast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 13 februari 2019 Report Share Posted 13 februari 2019 Rest mij nog te zeggen dat in een Sme arm enkele trillingsrubbers zitten en ook de montageplaat word gemonteerd met schroefjes die in rubberen ringetjes gedraald worden. Om resonanties af te voeren denk ik dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 februari 2019 Author Report Share Posted 13 februari 2019 Die van jou is natuurlijk een andere arm dan de taps toelopende Peter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 13 februari 2019 Report Share Posted 13 februari 2019 SME 3500 JR tonearm SME 3500 JR bovenaanzicht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydotron Posted 13 februari 2019 Report Share Posted 13 februari 2019 Ik had een SME V en vond dat een geweldige arm, stond toen op mijn Fat Bob. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 februari 2019 Author Report Share Posted 16 februari 2019 (edited) Waar speel je nu mee? PS ik zie al een Morch unipivot. Niet tapstoelopend ! Edited 16 februari 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts