TL 200 Posted 9 maart 2019 Report Share Posted 9 maart 2019 On 3/8/2019 at 4:19 PM, jepe! said: Deze schijnen 400 euro per stuk te kosten en het hoog is dus wel indrukwekkend. 1 hour ago, jepe! said: Ik dacht dat zo'n dure ribbon juist heel goed zou zijn. Als je nou niet zou weten wat de ribbons gekost hebben, zou je dan een andere mening over het geluid hebben? Blijf bij jezelf, oordeel met je oren en je hart en laat je niet beïnvloeden door prijskaartjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 9 maart 2019 Author Report Share Posted 9 maart 2019 Ik vind het hoog mooi. Alleen is het soms te veel aanwezig. Ik heb trouwens foto's van het filter. Die zal ik zo plaatsen. In dat filter zit zelfde bekabeling die achterop zat om de onderdelen te koppelen. Misschien helpt het vervangen van die kabel al een stuk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 9 maart 2019 Report Share Posted 9 maart 2019 Dus het filter is met zilverkabel bedraad? Volgens mij is er met al die dure onderdelen sprake van overkill of onjuiste toepassing. Waarom neem je niet contact op met Speaker&co en probeer je te achterhalen wat zij oorspronkelijk leverden? Het zou niet de eerste keer zijn dat een goed ontwerp door lukraak vervangen van onderdelen er niet beter op wordt. http://speakerenco.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 9 maart 2019 Author Report Share Posted 9 maart 2019 1 hour ago, TL 200 said: Dus het filter is met zilverkabel bedraad? Volgens mij is er met al die dure onderdelen sprake van overkill of onjuiste toepassing. Waarom neem je niet contact op met Speaker&co en probeer je te achterhalen wat zij oorspronkelijk leverden? Het zou niet de eerste keer zijn dat een goed ontwerp door lukraak vervangen van onderdelen er niet beter op wordt. http://speakerenco.nl/ Ik weet niet eens of het zilver kabel is, of verzilverd koper. De verkoper lulde ook nogal veel uit zijn nek, blijkt nu, want hij wist niets over de bekabeling in het filter zelf te vertellen. Dit zijn de kabels in het filter. Ze zaten ook op de achtenkant om de verschillende seakerunits met elkaar te verbinden. Die heb ik weggehaald waardoor het geluid al een stuk aangenamer klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 10 maart 2019 Author Report Share Posted 10 maart 2019 (edited) Wilde nog verdere files van het filter zelf uploaden maar dat lukt nu niet terwijl ik onder de 10 kb zat Edited 10 maart 2019 by jepe! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 maart 2019 Report Share Posted 10 maart 2019 On 3/4/2019 at 7:43 PM, jepe! said: Ja dat vraag je je dan ook weer af. Ben ik met de nieuwe beter uit? Ik heb met de Syntheses toch 15 jaar gespeeld. Maar mbt zilver, interlinks met zilver hebben mij altijd geirriteerd. Het geluid is heel strak en precies. En het hoog wordt aangezet. (of zoals je wilt in volle sterkte weergegeven) Geef mij maar iets minder precies en iets warmer. 12 hours ago, jepe! said: Ik weet niet eens of het zilver kabel is, of verzilverd koper. De verkoper lulde ook nogal veel uit zijn nek, blijkt nu, want hij wist niets over de bekabeling in het filter zelf te vertellen. Dit zijn de kabels in het filter. Ze zaten ook op de achtenkant om de verschillende seakerunits met elkaar te verbinden. Die heb ik weggehaald waardoor het geluid al een stuk aangenamer klinkt. Het lijken de veel gebruikte teflon verzilverde koperen draden van Speakerland. Maar op een foto is dat lastig te zien, zeker dit kleintje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 10 maart 2019 Author Report Share Posted 10 maart 2019 (edited) On 3/10/2019 at 1:55 PM, Hans van Liempd said: Het lijken de veel gebruikte teflon verzilverde koperen draden van Speakerland. Maar op een foto is dat lastig te zien, zeker dit kleintje. ja zou heel goed kunnen. Voelt zoiets aan buitenzijde een beetje vettig aan? Er zit dus heel veel van deze kabel in de filter en ik denk dat het het geluid niet bepaald positief beinvloed. Wilde net een foto van filter plaatsen maar krijg steeds mededeling dat ik 0 mb mag uploaden. Edited 14 juli 2020 by jepe! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 maart 2019 Report Share Posted 10 maart 2019 Die kabel voelt inderdaad wat vettig aan. Het is verzilverd, koper en stranded kabel met redelijk dikke strands. Ik heb ze wel eens geprobeerd als luidsprekerkabels. Op zich niet verkeerd en voor interne bekabeling een heel stuk beter dan wat de meeste fabrikanten er in solderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 maart 2019 Report Share Posted 10 maart 2019 Foto's kun je het best op een andere site plaatsen (b.v. Myalbum) en dan naar hier linken. Dan kunnen ze ook een stuk groter zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 12 maart 2019 Author Report Share Posted 12 maart 2019 Hierbij foto's van het filter. Hoop dat het werkt. https://myalbum.com/album/5ACGJgWxyJ7C Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 12 maart 2019 Report Share Posted 12 maart 2019 Het werkt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 12 maart 2019 Author Report Share Posted 12 maart 2019 (edited) Dank. En kun je over het filter zo op eerste gezicht iets zeggen? Mij zegt het als non-techneut niets behalve dat ik het raar vind dat er ergens een stukje installatiedraad wordt gebruikt (groen/wit). En nr van Raven tweeter lijkt 4, maar dat lijkt een niet bestaand type te zijn. Edited 12 maart 2019 by jepe! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 12 maart 2019 Report Share Posted 12 maart 2019 (edited) Volgens mij staat er 1.1 (één punt één) in plaats van 4 op je tweeter. Kijk maar eens goed. Ik vind het filter wel netjes hoor, had ze bij m' n zelfbouw op hardboard plaatjes met ty-raps en één of andere kit. Gemaakt door mijn audiodealer. Heb ze met wat rubber ertussen gewoon vastgeschroefd op de achterkant van de speakers. Installatiedraad gebruiken is niet erg, kijk eens hoe dun de baantjes op een "echte" print zijn. Edited 12 maart 2019 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 14 maart 2019 Author Report Share Posted 14 maart 2019 (edited) Ik ben wat aan het experimenteren met speakerkabels aan achterzijde Triga en het klinkt nu al een stuk evenwichtiger. Zie hier foto's van achterzijde en kabelverbindingen: https://myalbum.com/album/V47H0TVd7SwL Kijk het tweeter compartiment bevat de scheidingsfilter. Vanaf de scheidingsfilter gaat het met van die dunne draadjes met teflon omhulsel, weer naar buiten naar 2 maal 2 speaker terminals (rood en wit, en voor laag en voor mid). En dat was weer met teflon verbonden met de andere speakerterminals van mid unit en lage unit. (en waarschijnlijk gaat het daar weer intern met die zelfde teflon draadjes. Een normale scheidingdfilter heeft ononderboken draden die direct naar ieder speaker unit lopen. Maar dit gaat dus eerst naar terminal uit, dan via draad naar terminal in en dan pas weer naar de speaker. Is het nog te volgen? Enfin. Door al die dunne kutdraadjes (sorry maar ze klinken echt slecht) worden de mid en het laag slecht aangestuurd. (dat is mijn idee althans. Ik ben a-technisch dus het is voor mij logisch maar ik kan dit niet met natuurkundige principes onderbouwen) Alleen door die draadjes aan de achterzijde te vervangen door beetje normale speaker kabel klinkt het al veel beter. Ik vermoed ook dat de reden dat het hoog dominant aanwezig is, te verklaren is uit het feit dat de tweeter meteen door korte stukje draad wordt gevoed vanuit de schedingsfilter, terwijl mid en hoog dus veel langere afstanden kennen plus dus die onderbreking, 2 maal door speakerterminals uit en later weer in. (waarna waarschijnlijk weer die teflon draadjes dus vanuit dat terminal weer naar het laag en mid gaan) Ik denk dat ik alle draadjes die uit het filter komen ( en het filter ingaan) moet gaan vervangen door beetje goede speaker kabel. En dan gewoon kabels uit de unit laten komen ipv weer onderbreken door terminals. Dan blijft er alleen nog de terminal in over, en is er in ieder geval een onderbreking opgeheven plus superieure kabel. Mbt dat laatste dus in mijn ogen en oren ook een beter signaal. Alleen al die 20 cm die ik tussen de terminals achterop heb vervangen laat de speaker echt veel beter klinken. Nu ben ik erg slecht in solderen dus mijn vraag wie zou mij hierbij kunnen helpen? Tegen gepaste vergoeding natuurlijk.Of wie weet een handige hobbyist die dit wil doen? Ik zit in Leiden dus liefst iemand in de randstad. En als speaker kabel? Ik vind Kimber 4 tc wel mooi. Of om het wat goedkoper te houden Kimber 4 PR. Edited 14 maart 2019 by jepe! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 14 maart 2019 Author Report Share Posted 14 maart 2019 On 3/12/2019 at 6:28 PM, TL 200 said: Volgens mij staat er 1.1 (één punt één) in plaats van 4 op je tweeter. Kijk maar eens goed. Ik vind het filter wel netjes hoor, had ze bij m' n zelfbouw op hardboard plaatjes met ty-raps en één of andere kit. Gemaakt door mijn audiodealer. Heb ze met wat rubber ertussen gewoon vastgeschroefd op de achterkant van de speakers. Installatiedraad gebruiken is niet erg, kijk eens hoe dun de baantjes op een "echte" print zijn. Dank, idd denk dat er idd 1.1 staat. Idd als het gaat om vervangen van printbaantjes dan zal die installatiedraad niet uitmaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 15 maart 2019 Report Share Posted 15 maart 2019 Wat de bekabeling van de units betreft ben ik ook voorstander van zo weinig mogelijk overgangen. Dus rechtstreeks op het filter aansluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 15 maart 2019 Author Report Share Posted 15 maart 2019 (edited) Sinds de dunne verzilverde koperkabeltjes van Speaker en Co er tussen uit zijn, en ik het sub voed met dikke koperkabel en de mid met een stukje Kimber 4 pr (dat ik nog had liggen), zijn de speakers enorm verbeterd. Geluid veel homogener, veel meer mid en laag, terwijl hoog niet meer te dominant aanwezig is. Ongelovenlijk wat deze speakers zijn opgeknapt van stukje kabel, bij elkaar nog geen meter. Kan er nu echt van genieten. Kan denk ik alleen nog maar beter worden als van de lage tonen speaker een kabel gaat lopen naar het filter ipv die 2 onderbrekingen. Zal nog een onderbreking in blijven omdat je de units natuurlijk van elkaar moet kunnen afkoppelen. Edited 15 maart 2019 by jepe! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 15 maart 2019 Report Share Posted 15 maart 2019 Goed nieuws dus Jepe! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 maart 2019 Report Share Posted 15 maart 2019 Teflon is rommel, zilver is rommel. Het is fantastisch spul, maar audiofiele troep. Beetje gechargeerd natuurlijk. Eventueel kan ik je wel helpen met solderen, al ben ik niet volleerd. Iemand als Pjotr kan dat denk ik beter. En A.Buis van het andere forum ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 maart 2019 Report Share Posted 16 maart 2019 9 hours ago, mumsoft said: Teflon is rommel, zilver is rommel. Het is fantastisch spul, maar audiofiele troep. Beetje gechargeerd natuurlijk. Eventueel kan ik je wel helpen met solderen, al ben ik niet volleerd. Iemand als Pjotr kan dat denk ik beter. En A.Buis van het andere forum ook. Maar gek genoeg zijn de beste condensatoren met zilverfolie gemaakt, net als teflon. Het werkt wel als vergrootglas. Dus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 16 maart 2019 Report Share Posted 16 maart 2019 Maar door een condensator loopt geen (signaal-) stroom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 16 maart 2019 Report Share Posted 16 maart 2019 5 hours ago, TL 200 said: Maar door een condensator loopt geen (signaal-) stroom. Dan heb ik het vreselijk verkeerd gemaakt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 17 maart 2019 Report Share Posted 17 maart 2019 Uit wikipedia. let op het woord "SCHIJNBAAR". Bij een aangelegde wisselspanning wordt de condensator afwisselend geladen, ontladen en tegengesteld geladen, waardoor schijnbaar stroom wordt doorgelaten; in het circuit waarin de condensator is opgenomen loopt een wisselstroom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 maart 2019 Report Share Posted 22 maart 2019 Tigra;s hebben dacht ik wel eens in Klang+Ton gestaan. Ms heeft iemand op het zeffbouwforum die nog liggen. Niet dat de info uit Klang+Ton nu zo goed is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 maart 2019 Report Share Posted 22 maart 2019 Haha, okay. Jaren lang Klang+Tone gekocht (nog op dat recycled papier). Wat ik me herinner, er stonden er alleen filterschema's in zonder componentwaarden. Of ben ik nu in de war met wat anders? Moet wel bekennen dat ik de Duitse taal niet zo goed beheers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts