Jump to content

AZ


carl
 Share

Recommended Posts

  • Members

Ikke zondag, waarschijnlijk samen met Cock. Ben wel benieuwd naar de Gryphon opstelling. Ik heb er in het verleden voor bedankt, maar Hifinesse heeft het nu binnengehaald. Blijft een heel fraai merk.

Het is 1 van de weinige shows waar ik zelf niet sta  (doe  buiten de X-fi en Munchen wel de iEar show dit jaar). Die show is precies tegelijk met de New Music Show, deze keer voor iEar gekozen.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

QUAD-raad staat er zo te zien met Astin Trew! Ben wel benieuwd wat daar van is geworden sinds de overname in China. Ik spreek Michael Osbourn (die op papier eigenlijk alleen nog als het Astin Trew gezicht fungeert) nog regelmatig, maar eigenlijk altijd draaitafel gerelateerd.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Het valt me overigens op dat op eigenlijk alle audio-gerelateerde fora er bitter weinig interesse lijkt te bestaan voor de  landelijk georganiseerde audioshows. Is dat nu omdat er gewoon steeds minder interesse is voor dergelijke (van origine) audio uitjes, of is de stormvloed aan dealer-shows, waar ik zelf ook debet aan ben, hier eigenlijk de oorzaak van?

De grootst georganiseerde audioshow die we hebben, de X-fi, trekt nog met moeite een 3.000 tot 3.500 bezoekers (ook toen het nog gratis entree betrof, dus daar heeft het denk ik niets mee te maken), eigenlijk absurd weinig. En natuurlijk, de Firato hoogtij dagen met over de 100.000 bezoekers, die komen nooit meer terug, maar als VAD (voorloper van de X-fi) was deze show toch zeker nog goed voor een 8.000 tot 10.000 bezoekers per editie. Dat heeft niets met de afgeschafte dealer-dag te maken, op die dag liepen er nooit meer dan 200-300 man rond. De New Music show in Brussel trekt pak em beet eenzelfde aantal bezoekers als de X-fi, zo'n 3.000 man, Alkmaar normaliter iets van 1.250 tot 1.500, de i-Ear show schijnt het dan nog het beste te doen met 5.000-6.000 bezoekers (althans, dat beweert men).

Overigens, het circus wat wij High-End Munchen noemen, en dat is toch echt de grootste en ook nog eens wereldwijd georiënteerde audioshow in de wereld, trekt met haar 4 dagen ook maar 25.000 bezoekers. Is de audiofiel gewoon een uitstervend ras, of is hij gewoon show moe? 

Link to comment
Share on other sites

Wie (van de jeugd) heeft er nu nog een stereo-setje nodig? Een telefoon met een snoertje met een oordopje volstaat blijkbaar ruimschoots. En uit een pc, laptop of ipad komt ook (gratis digitale) muziek. Andere tijden vrees ik.       

Mijn dochter bijvoorbeeld heeft ook al lang geen tv meer: een beamer aangesloten op de laptop in combinatie met uitzending gemist, youtube of andere gratis kanalen volstaat ook hier weer ruimschoots.

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

  • Members
15 minutes ago, Ove Rickland said:

Wie (van de jeugd) heeft er nu nog een stereo-setje nodig? Een telefoon met een snoertje met een oordopje volstaat blijkbaar ruimschoots. En uit een pc, laptop of ipad komt ook (gratis digitale) muziek. Andere tijden vrees ik.       

Mijn dochter bijvoorbeeld heeft ook al lang geen tv meer: een beamer aangesloten op de laptop in combinatie met uitzending gemist, youtube of andere gratis kanalen volstaat ook hier weer ruimschoots.

Dat was ook mijn eerste gedachte, de verkopen echter laten weer wat anders zien. Dat gaat (ok, moeizaam, en ik kan alleen meten vanuit het hoge segment) weer steeds beter. Nu geloof ik niet dat dat steeds dezelfde klanten zijn, dus daar moet toch weer een bepaalde aanwas zitten. Die aanwas vind je echter niet terug op shows...

Ik zag trouwens net dat New Music haar data heeft omgegooid om niet in hetzelfde weekend als i-Ear te zitten met hun show, Brussel dus op 30-11 en 1-12!

Link to comment
Share on other sites

Hifi vergrijst hoewel bijvoorbeeld mijn schoonzoon dolblij is met mijn Yamaha draaitafel met Jelco arm (ik ben dan weer blij met mijn kleinkind). Klinkt ook een stuk beter dan hun Thorens  115. Als je de jeugd er weer bij wil dan zul je toch meer moeten demoen met goede monitoren die in hun beperkte ruimten passen. En maak ze het niet tegen door net te doen alsof je kapitalen nodig hebt voor een beetje set. En ik heb het vaker gezegd: goede en leuke producten voor  meer betaalbare prijzen. Ook op de AZ show zul je met name LS zien die te groot zijn voor mijn luisterzolder waar ik nu naar Vivaldi door de Academy of st Martin luister. Vinyl uit 1970, de LP kostte toen 24,90 gulden😀 Ik was net bij Rob Wilms die me vertelde dat hij regelmatig bij klanten was en dat hij dan oude versterkers of LS hoorde waar hij nooit van had gehoord en alleen maar van kon zeggen “laten staan”. De vervangingsvraag is in deze branch ook niet zo groot.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Verhoudingsgewijs zijn er denk ik maar weinig mensen die veel geld aan audio besteden.
De jeugd heeft geen behoefte aan audioshows,die kopen tweedehands of bij de Mediamarkt.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
1 hour ago, carl said:

Als je de jeugd er weer bij wil dan zul je toch meer moeten demoen met goede monitoren die in hun beperkte ruimten passen. En maak ze het niet tegen door net te doen alsof je kapitalen nodig hebt voor een beetje set. En ik heb het vaker gezegd: goede en leuke producten voor  meer betaalbare prijzen. Ook op de AZ show zul je met name LS zien die te groot zijn voor mijn luisterzolder waar ik nu naar Vivaldi door de Academy of st Martin luister.

Dat snap ik heel goed, alleen, mijn probleem daarmee is, dat ik monitoren wil die het grootse geluid kunnen bieden die mijn ''Mastodonten'' geven. Dat bleek tot voor kort eigenlijk zo goed als onmogelijk.

Thomas komt nu een heel eind met zijn Classic monitoren, maar daar blijft een relatief hoger prijskaartje aan hangen. Hij heeft hier zelf zijn units voor moeten ontwikkelen, simpelweg omdat de huidige fabrikanten niet kunnen leveren wat hij hebben wil, of alleen tegen absurde bedragen. Alleen TAD kan de kwaliteit die hij wil leveren, maar dan alleen op tweeter-gebied. Die tweeters kosten echter al ongeveer dat wat zijn monitoren moeten kosten, dus ook die is hij toen zelf maar gaan ontwikkelen. Voor zijn toplijn gebruikt hij trouwens wel de Berylium tweeters van TAD, zijn woorden waren letterlijk ''zo goed kan ik ze niet maken, dus dan gebruiken we die''. En natuurlijk zou Thomas Thomas niet zijn als hij ze daarna niet alsnog modificeert. In ieder geval, lang verhaal kort, vanwege de ontwikkelingen die hij heeft moeten ondernemen voor de classic lijn zijn er inzichten en units ontstaan die ook zijn Blumenhofer toplijn weer naar een hoger niveau hebben getild. Er zal alleen altijd een kostenplaatje aan vast blijven zitten.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk ook aan LS van de grootte van een Rogers, Marco. Ik heb beneden Cabasse Galiotes staan en die klinken werkelijk goed zelfs met Eric Burdon. Niet vergelijkbaar met jouw spullen natuurlijk, maar wel een mooie eerste stap op weg naar het audio Nirvana. Trouwens nooit begrepen dat jij toen met Cock niet iets gedaan hebben met zijn Kef 50. 

Link to comment
Share on other sites

Beursmoe… dat ben ik misschien wel. Het is toch telkens een heel eind rijden en wat is er nou anders dan de vorige keer. In mijn werkzame leven werd ik ook overstelpt met beurzen. Uiteindelijk heb ik toen besloten een keer per jaar twee dagen naar de Hannover messe te gaan. Daar had je alles bij elkaar (én meer) en ik was uiteindelijk minder tijd kwijt.

iEar ben ik b.v. dit jaar niet geweest. Wat is daar nou aan topsets te beluisteren? Dat de X-Fi maar de helft van de bezoekers van de VAD trekt kan ik me niet voorstellen. In de kamers en op de gangen is het nauwelijks minder druk dan vroeger. Munchen is toch wel een niveau hoger. Daar vind je ook echte high-end. En met een clubje van de audioclub ook erg gezellig. Een soort van audiofiele minivakantie. Dealershows deed ik vroeger wel regelmatig, nu ook nauwelijks. 

Wat als laatste mee zal spelen, is de vergrijzing. Wanneer ik voor mezelf praat, ben ik nu op het punt van: doe ik er de rest van mijn leven mee, of komt er misschien nog wat anders. Ik denk eigenlijk het eerste. En dat zal voor veel mensen niet anders zijn. Vroeg of laat zullen we ook kleiner moeten gaan wonen omdat dit huis een aardige tuin heeft en ook ander onderhoud nodig heeft. Hoe lang houden we dat nog vol? En dan horen wij bij de mensen die een fatsoenlijk inkomen hebben (al zal dat ook elke jaar minder worden). En hoe lang blijft mijn gehoor redelijk functioneren? Allerlei onzekerheden voor de toekomt dus. Heel anders dan 20 jaar geleden.

Ik vraag me trouwens af wat de standhouders aan al die audiofielen hebben, die alle beurzen aflopen en maar zelden iets kopen (en dan nog vaak tweedehands). iEar spreekt een groter publiek aan. Daar zie je ook jongere mensen rondlopen, én voor een audioshow veel vrouwen. Misschien iets actiever in de vrouwenbladen adverteren. Bij concerten zie ik vaak meer vrouwen dan mannen. Zeker bij klassiek. 

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Ik denk dat daar het grootste probleem zit. Die zijn zo druk met overleven dat die nauwelijks tijd (en geld) voor een hobby hebben. En zolang audiofielen zelfs in een blad voor audiofielen belachelijk gemaakt worden wordt (Ruud Jonker), is dat voor de jeugd helemaal niet begerenswaardig. Hometheaters zijn kennelijk nog wel "in", op het HT forum is m.i. meer activiteit dan op alle andere fora samen.

Ik sta er van te kijken dat er nog zo veel activiteit is, in een naar mijn mening helaas alsmaar afnemende markt. Ik heb al eens opgemerkt dat er langzamerhand meer importeurs zijn dan winkels. 

Gelukkig is er de revival van vintage, waardoor vinyl plotseling weer wél sexy is. En de hang naar oude hoogwaardige spullen. De plastic zooi van Bose en Sonos is men vaak toch ook al weer beu.

Maar dit wisten jullie allemaal al wel. Al 20 jaar niks nieuws onder de zon. En dat zal precies de reden zijn, waarom het terug loopt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Een ritje AZ vind ik geen groot probleem Hans.  Op zondag is het meestal niet al te druk op de weg. Van die shows vind ik het ook erg leuk om elkaar weer eens te zien. En eigenlijk zie/hoor ik meestal wel een paar leuke dingen. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • Members
18 hours ago, Hans van Liempd said:

Maar dit wisten jullie allemaal al wel. Al 20 jaar niks nieuws onder de zon. En dat zal precies de reden zijn, waarom het terug loopt.

En dat is nu juist het dingetje, echt teruglopen doet het niet in de High-End. Daar wordt juist wel weer langzaamaan steeds meer verkocht. Het punt is alleen, veel van de huidige high-end klanten hebben geen zin om als een stuk vee door gangen te moeten strompelen, die willen met elan ontvangen worden en komen dus steeds minder naar die beurzen. Het is juist het middensegment waar iedere keer weer de grote klappen vallen. De grootste reden waarom ik eigenlijk niet in dat middensegment wil werken. Te veel concurrentie, dus ook te veel gestunt. Alleen worden die shows steeds meer daaromheen georganiseerd.

Van origine waren die distributeurs-shows dan ook eigenlijk bedoeld om als distributeur te laten zien wat jouw topspul kan doen, maar zonder de juiste doelgroep wordt het meer een ''kijk mij eens'' evenement. Op zich ook nog niet zo erg, als er nog steeds een dealerdag zou zijn die dan ook bezocht werd. Zij zijn uiteindelijk degenen die de spullen aan de man moeten brengen. Als echter 40 tot 50% van het deelnemersveld al dealers met eigen importbelangen zijn, ja, dan gaat dat ook niet meer werken.

Het blijft een puzzel, zeker als je ziet dat shows zoals die van Studio Alkmaar, New Music en i-Ear eigenlijk uit hun jas gegroeide dealer-shows zijn waar dus eigenlijk een aantal concurrenten (andere dealers met eigen importbelangen) ook met hun waren staan. Feit blijft dat ik die shows persoonlijk leuker vind om te doen, met de afgelopen jaar in de Wisseloord Studio's gehouden ''30 jaar Rhapsody'' met stip op nummer 1! Die (eenmalige) show was zo druk bezocht, dat we op een gegeven moment zo goed als niet meer konden demo-en vanwege de echt te volle kamers, de set werd gewoon onbereikbaar omdat echt overal mensen stonden. Maar gezellig dat het was!

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Hans van Liempd said:

Maar dit wisten jullie allemaal al wel. Al 20 jaar niks nieuws onder de zon. En dat zal precies de reden zijn, waarom het terug loopt.

De opzet met een grote zaal met kraampjes en daarnaast een aantal kamers om te luisteren vind ik eigenlijk wel ideaal. Bij de ene situatie kan je vragen stellen en bij de tweede luisteren. Dat combineren werkt niet prettig.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, carl said:

De opzet met een grote zaal met kraampjes en daarnaast een aantal kamers om te luisteren vind ik eigenlijk wel ideaal. Bij de ene situatie kan je vragen stellen en bij de tweede luisteren. Dat combineren werkt niet prettig.

Precies. Een importeur geeft veel geld uit en steekt er veel tijd in. Uiteindelijk is het een grote stemmenbrij. En ja, de demogevers praten het meest en het hards tussen de muziek door. Die denken soms dat ze in een kroeg staan. Onbegrijpelijk.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Arden said:

En dat is nu juist het dingetje, echt teruglopen doet het niet in de High-End. Daar wordt juist wel weer langzaamaan steeds meer verkocht. Het punt is alleen, veel van de huidige high-end klanten hebben geen zin om als een stuk vee door gangen te moeten strompelen, die willen met elan ontvangen worden en komen dus steeds minder naar die beurzen. Het is juist het middensegment waar iedere keer weer de grote klappen vallen. De grootste reden waarom ik eigenlijk niet in dat middensegment wil werken. Te veel concurrentie, dus ook te veel gestunt. Alleen worden die shows steeds meer daaromheen georganiseerd.

En toch zijn de meeste mensen met dure spullen (die ik ken) helemaal niet vanuit de hoogte. Ik denk dat dit toch echt de truien, ruitjeshemden en sandalen zijn. Die willen het liefst onopvallend hun keuze willen maken en zeker niet iets opgedrongen krijgen. 

Link to comment
Share on other sites

Nou, die Gryphon heb je niet gemist. Die stonden alleen maar te staan. Spelen helaas niet. Wel mooi om te zien.

Van de rest wat er was, was ik ook niet heel erg onder de indruk. Bovendien  werd er in de grote zalen erg veel gekletst terwijl er een demo gaande was. Jammer.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...