Jump to content

Soldeerbout

carl
 Share

Recommended Posts

Ik moet wat soldeerverbingen maken. Het gaat om een aardedraad, maar het lijkt me ook wel eens leuk om een kabel te maken. Kan iemand me een simpele soldeerbout adviseren. Kan ik hem vanavond bestellen. 

Een Ersa multitip 25W is een prima boutje. Dat wordt niet te heet en is klein genoeg voor een interlink en niet te dikke luidsprekerkabels. Voor dikke luidsprekerkabels heb je meer vermogen nodig, maar die bouten worden vaak ook groter.

Ik heb een oud 80W soldeerstation van Weller, met twee tips voor verschillende temperaturen. Daar kan ik alles mee solderen.

Een soldeerbout is 1 ding, de juiste stiften er bij is een ander. Carl ik heb nog wel een soldeerstation wat ikzelf niet meer gebruik. Nee geen Weller maar verder prima voor wat jij wilt met verschillende maten stiften: Voor fijn en wat zwaarder werk. Ruilen voor een lekker flesje wijn? :DTegen portokosten komt ie jouw kant op. Verder per PB dan.

Soldeerstation.jpg

Ik ben ouder en dan zeggen ze dat je verstandiger wordt. Dus eerst even goed gezocht bij mijn oude spullen want ik heb vroeger wel kabels gemaakt. Ik heb zelfs wel eens DIN stekkers gesoldeerd maar dat ging lastig want ik had toen een zeer lompe soldeerbout. Dat ding van Peter is wel wat anders. Ik heb dus even geoefend met een oude kabel en antieke gebruikte stekkers en ik begin me weer te herinneren hoe het moet. Alleen het verwijderen van oud soldeer snap ik nog niet echt. Ik heb wel door dat je de kop goed moet schoonmaken. Dat heeft Peter me wel duidelijk gemaakt 😀

Ik zal morgen eens bij Rob Wilms langs gaan, misschien heeft hij nog wel een stuk kabel liggen of heeft een of ander goed idee. Hij is niet technisch als Cock of Roger, maar heeft  wel heel veel gehoord en laat zich niet gek maken. Altijd goed advies van hem gehad.

Eerst wat kabels uitproberen en dan in de winter een ambitieuzer project. Er zal wel een bouwpakket ergens te krijgen zijn.

Edited by carl

Eigenlijk moet je geen oude connectors gebruiken die bovendien ook nog eens geoxideerd zijn Carl. Als het DIN connectors zijn geef dan een paar euri aan nieuwe uit. Scheelt een hoop ergernis. Voor het verwijderen van oud of teveel tin heb je een tinslobberaar nodig: https://www.eijlander.nl/tinzuigers.html  Zit er bij jou niet een elektronicawinkel in Nijmegen? Zijn vrij algemene dingen. Eijlander zit niet zo ver bij jou vandaan Carl: In Ede. Kun je gelijk naar een pincet en wat kleine (knip)tangetjes kijken. Heb je toch ook nodig.

Edited by Pjotr

Soldeerstiften heb ik wel es met een vijl aangepast, dat koper is mooi zacht. Goed vertinnen en je kunt weer.

Misschien overbodig te zeggen Carl maar als een soldeerverbinding dof is in plaats van mooi glimmend is hij niet goed.

Prima bedankt weer voor de info. Ik wilde de oude stekkers niet opnieuw gebruiken voor de def. kabel,  maar alleen even als proef gebruiken. Voor je het weet verklooi je een nieuwe. Geen onnodig afval voor een milieuridder.

Edited by carl