Jump to content

Andere DAC

leobus
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Tubejack said:

Zou wel eens een veel duurder model Schiit DAC willen horen en vergelijken met de Modi Multibit. Ik heb er een Logitech Duet aangeknoopt een Mac mini  en een Cambridge CXC loopwerk. Het is verbluffend, zo muziekaal  :) 

Tja, dan moet je je versterker wel gaan upgraden anders hoor je het niet:

Afgezien van de kwaliteit, heeft het geen zin op een dac te kopen met een hogere resolutie dan je versterker. Die 16...17 bits die ik nu heb klinken ook fantastisch. ;) 

23 minutes ago, Pjotr said:

Tja, dan moet je je versterker wel gaan upgraden anders hoor je het niet:

Denk dat jij gelijk hebt. Met buizen kun je dat denk ik wel vergeten. De beste halen -110dB. Hele goede transistor versterkers +/ -120dB :unsure:

Dan maar niet upgraden  :huh:

6 hours ago, Pjotr said:

Meten kan ik het niet (goed genoeg) maar de mijne ligt zeker onder de -120 dB met een wattje of 50. Maar zo kun je niet rekenen, er zijn meer aspecten die een rol spelen.

Ik kom niet verder dan -116dB Pjotr. en  20watt. Natuurlijk zijn er andere zaken die meespelen zoals de kwaliteit van de DA-converters. Maar dat zit wel goed.   

2 hours ago, Tubejack said:

Ik kom niet verder dan -116dB Pjotr. en  20watt. Natuurlijk zijn er andere zaken die meespelen zoals de kwaliteit van de DA-converters. Maar dat zit wel goed.   

Laten we het voor nu even tot de versterker zelf beperken, dat was je beperkende factor. Is anders oeverloos en moeten we de kwaliteiten van de "Fotograaf" oftewel de microfoontechnicus ook mee nemen.

34 minutes ago, Pjotr said:

Laten we het voor nu even tot de versterker zelf beperken, dat was je beperkende factor. Is anders oeverloos en moeten we de kwaliteiten van de "Fotograaf" oftewel de microfoontechnicus ook mee nemen.

Precies daar heb je als luisteraar toch weinig grip op.  Hooguit op de spullen die je aanschaft.  Wat voorbeelden: (niet het aller duurste genomen)  Topmerken zoals Octave halen -110dB, Accuphase  -109dB  Array   -106dB 

De dac waar ik mee speel haalt  -104dB. Klinkt prima. Gewoon maar tevreden zijn? Of heeft updaten nog zin? 

19 minutes ago, Tubejack said:

De dac waar ik mee speel haalt  -104dB. Klinkt prima. Gewoon maar tevreden zijn? Of heeft updaten nog zin? 

Ja. En als we het even tot de versterker alleen beperken, in mijn oren wel.Maar je overige spullen moeten het wel aan kunnen, daar heb je wel een punt: Niet alleen je DAC maar  ook  je speakers. Waar je dat merkt is in microdetail. Dat kun je b.v. horen bij het uitsterven van de galm. En dan bedoel ik de echte natuurlijk ruimtelijke galm. Niet de synthetisch toegevoegde. Maar ook met goed opgenomen "koper" is het goed te horen. Blijft dat mooi open als een mooi boeket rozen met veel microdetail en luminantie, of wordt het een wat wazige brei...

21 hours ago, leobus said:

Alsof de bits de kwaliteit van een DAC of CD speler bepalen! Denk het niet (alleen). Heb jij de gemodificeerde Philips CD speler van Van Wermeskerken al eens gehoord? Echt mooi hoor en maar 14 bits. Dus......?

Het aantal bits alleen niet. De manier van digitaal naar analoog conversie wel. Wat voor een dac zat er in Leo? (je kunt het zo opzoeken

1 hour ago, Pjotr said:

Ja. En als we het even tot de versterker alleen beperken, in mijn oren wel.Maar je overige spullen moeten het wel aan kunnen, daar heb je wel een punt: Niet alleen je DAC maar  ook  je speakers. Waar je dat merkt is in microdetail. Dat kun je b.v. horen bij het uitsterven van de galm. En dan bedoel ik de echte natuurlijk ruimtelijke galm. Niet de synthetisch toegevoegde. Maar ook met goed opgenomen "koper" is het goed te horen. Blijft dat mooi open als een mooi boeket rozen met veel microdetail en luminantie, of wordt het een wat wazige brei...

Inderdaad prima voorbeelden.  Maar helaas subjectieve waarnemingen.  Waarvan de meeste niet meetbaar zijn.  Vanochtend een serie oude CD's uit de kast getrokken o.a. deze.  Ondanks dat de opnames niet de beste zullen zijn. Klinkt het ongelofelijk analoog. Nul komma nul digitale hardheid.

Hoe kan dat nou?  

R-1719545-1239037994.jpeg.jpg

19 minutes ago, Tubejack said:

Inderdaad prima voorbeelden.  Maar helaas subjectieve waarnemingen.  Waarvan de meeste niet meetbaar zijn.

Het is m.i. het gevolg van minieme vervormingen die het microdetail maskeren. Een heel vervelende is b.v. cross over vervorming bij klasse-AB SS versterkers. Maar ook IM vervorming draagt daar aan bij. Dat zijn op zich aspecten de prima meetbaar zijn en als zodanig kwantificeerbaar. Kwestie van de juiste spullen er voor hebben.

8 minutes ago, Pjotr said:

Het is m.i. het gevolg van minieme vervormingen die het microdetail maskeren. Een heel vervelende is b.v. cross over vervorming bij klasse-AB SS versterkers. Maar ook IM vervorming draagt daar aan bij. Dat zijn op zich aspecten de prima meetbaar zijn en als zodanig kwantificeerbaar. Kwestie van de juiste spullen er voor hebben.

Dat zijn inderdaad vervelende vervormingen Pjotr. In mijn buizen versterker zijn daarvoor een aantal voorzieningen getroffen.  Er staat hier ook een technisch gezien veel betere dac die haalt maar liefst 128dB. Klinkt spectaculair, met een wauw gevoel. maar soms ook een beetje vermoeiend. Met name in stemmen gaat het soms mis.  Dat valt  goed op als je verschillende dac's met elkaar vergelijkt.

Ik denk dat het komt, omdat delta sigma dac's een deel van het signaal "uitrekenen".  Terwijl multibit dac' s gewoon 14,16, 18 of 20 bits omzetten. Hoe delta sigma dac's dat doen, is soms uiterst vaag. Neem de ESS9018S anders dan commerciële "blabla" heb ik nog niet gevonden.  

5 hours ago, Tubejack said:

Het aantal bits alleen niet. De manier van digitaal naar analoog conversie wel. Wat voor een dac zat er in Leo? (je kunt het zo opzoeken

Jij zit toch ook op het Audiofreaks forum?! Dan zou je kunnen weten dat Van Wermeskerken de Philips CD100 spelers ombouwt. Daar zit zit een TDA1540 chip in. 14 bits dus.

Groet,

Leobus

2 hours ago, leobus said:

Jij zit toch ook op het Audiofreaks forum?! Dan zou je kunnen weten dat Van Wermeskerken de Philips CD100 spelers ombouwt. Daar zit zit een TDA1540 chip in. 14 bits dus.

Natuurlijk weet ik dat, maar het gaat om de bewustwording. Weet je ook wat voor een dac het is? Het is een multibit dac. Een die in één keer de da-conversie van 14bits tegelijk kan doen. Philips vond aanvankelijk bij het ontwerp van de CD 14bits genoeg en had de TDA1540 al op de plank liggen vandaar dat in de 1e spelers zitten zoals de CD-100.  Omdat ze graag wilde dat de CD een wereld formaat werd gingen ze samenwerken met Sony en werd het 16bits, waardoor Sony weer enige tijd voorsprong had.  

Hierna werd de TDA1540 opgevolgd door de 16 bits TDA1541, die nog steeds gelieft is. Tegenwoordig zijn er technisch gezien véél betere multibit dac's.  En horen TDA1540 en TDA1541 volgens mij bij  "jeugdsentiment"*.  Ze worden alleen niet vaak gebruikt omdat ze relatief duur zijn en omdat er bij sommige types een complexe schakeling nodig is, om ze aan te sturen. 

* tuurlijk heb ik ook een paar Philips CD-spelers... 

Wat heb je aan 100 dB signaal ruisverhouding, wanneer je niet harder speelt dan 90 dB en een achtergrondruis van 30 dB hebt? 60 dB is dan voldoende. iets wat b.v. een Revox A77 al haalde.

On 5/25/2019 at 12:10 PM, leobus said:

Bovenstaande quote komt uit het review topic, maar omdat het over een nieuwe dac gaat, heb ik het even hier gequot.

Deze Dac en Multimedia PC had ik dus aangeschaft. Van de week was deze set hier geïnstalleerd, maar gisteren heb ik pas goed kunnen luisteren. Ik had deze samenstelling al wel bij Dion Audio gehoord, maar niet hier. Na een poosje opwarmen was de eerste indruk dat het allemaal wel erg nauwkeurig was en mooi geplaatst, maar echt lekker klinken (zoals bij Dion Audio) deed het toch niet. Net of klanken niet helemaal afgemaakt werden. Het verschil met de samenstelling zoals bij DA, was volgens mij alleen de condensator. Na even nadenken, was er nog een verschil, namelijk de voedingskabel voor de media PC. Hier een simpel snoertje en daar een mooie kabel uit de DA collectie. Nu had ik nog een zelfbouw voedingskabel liggen die ik wel aardig vond, maar geen Sonore of Audiomaat kwaliteit had. Toch maar een geprobeerd op de PC. En ja hoor, een echt flink verschil. Nu was er wel het uitklinken van klanken. Dus geen "tjing", maar "tjinggggg". De rest van de avond daar mee gedraaid. Gewoon genieten. Opvallend was de extra informatie; dingen die ik niet eerder gehoord had. Ook een strakker laag en razendsnel mid en hoog (even "Tin pan Alley" draaien). Stereobeeld haarscherp en tot buiten de speakers. Alles gewoon lekker muzikaal. En: ..........GEEN SCHERPTE.

Tevreden dus. (Tot nu toe tenminste :D)

Groet,

Leobus

Goed om te lezen dat je geslaagd bent in je zoektocht naar minder scherpte. 

Welke Dac is het nu geworden? 

De dac16 ofde dac32. 

Verder ben ik ook erg benieuwd naar je streamer ik vermoed dat dit de MM5 is. 

Wat voor distributie draad daar op ik vermoed iets van Daphile of zo iets. 

Ziet er wel goed uit allemaal.

Vanharte met de aanwinst. 

1 hour ago, vintagemod said:

Jac, als nou eens een zegt dat Sony ,Philps had besodemieterd ,er zou ook nog een tussen variant zijn geweest tussen de 1540 en 1541,hebben ze mij verteld een 100 in een Japans jasje .

Er staat een filmpje op het internet.  Philips ging langs bij een aantal Japanse electronica bedrijven hoe dat afliep zie je hier.  Het klopt dat Sony Philips in het begin op achterstand heeft gezet. Ook de CD had oorspronkelijk een ander formaat. Die 2 bits verschil tussen 16 en 14bits werd later dacht ik met een truc opgelost. Hoe weet ik niet meer, maar in het Philips NatLab zaten slimme mensen. 

9 hours ago, Hans van Liempd said:

Wat heb je aan 100 dB signaal ruisverhouding, wanneer je niet harder speelt dan 90 dB en een achtergrondruis van 30 dB hebt? 60 dB is dan voldoende. iets wat b.v. een Revox A77 al haalde.

Het gaat om "technisch kunnen" Hans.  Het zit in mensen om altijd  méér en beter te willen. Neem de huidige dac's de meeste zijn "32bits"  Terwijl de muziek bij 19...20bits in de ruis verdwijnt als je een héél goede versterker hebt. Daarnaast bestaat een deel van het geluid van de meeste dac's  uit knappe wiskundige berekeningen en verliezen daardoor micro details van het oorspronkelijke signaal. Ik had laatst hier een Philips CD-880 met een hele set voor service in mijn werkplaats. Wat opviel dat het zo mooi vloeiend klonk.  Ik denk dat je kunt stellen dat data sigma converters niet geschikt zijn voor PCM. Het is nep. Zei Wol ook niet zoiets? ;)

42 minutes ago, vintagemod said:

Het digitale gebeuren is een compleet poppenkast,met die verhalen,een vb de hele electronica van een cd 100 of 104 zit op een print plaatje van 5 bij 5 cm op een 1254 loopwerk en Jadis vraagt 35 tot 50.000 euro,s voor of Meridian MQA streamer voorversterker 20.000.

dat heeft totaal niks met muziek te maken ,ik noem dat zakken vullen.

Dus voor mij is het geouwehoer en gelul. 

Je kunt veel breder trekken Wol, het hele leven is één grote poppenkast.  Maar on-topic ik begin zo langzamerhand te begrijpen waarom de meeste Dac's  gewoon niet het geluid geven dat er origineel bij de opname aanwezig was.  Sommige   De meeste gebruiken alleen de 1e 4 of 5 belangrijkste bits van b.v. 16bits data. Gooien de rest van het oorspronkelijke signaal weg en rekenen de resterende 11..12 bits uit.  Dat is véél goedkoper dan een dac te maken die alle 16bits omzet. Dat gebeurt waarschijnlijk ook in mijn dac van €2000.  Ik voel me genept :( Gauw verkopen dat ding ;)  

11 hours ago, kappa7 said:

Goed om te lezen dat je geslaagd bent in je zoektocht naar minder scherpte. 

Welke Dac is het nu geworden? 

De dac16 ofde dac32. 

Verder ben ik ook erg benieuwd naar je streamer ik vermoed dat dit de MM5 is. 

Wat voor distributie draad daar op ik vermoed iets van Daphile of zo iets. 

Ziet er wel goed uit allemaal.

Vanharte met de aanwinst. 

George,

Het is niet de dac 16 en ook niet de dac 32. Officieel heet hij de dac 24. Dat is qua chips de dac32, maar met twee chips ipv 1. Verder heeft hij twee voedingen, een voor het digitale deel en een voor het analoge deel. Qua aansluitmogelijkheden is er veel weggelaten tov van de dac 32. Alleen nog usb.

De streamer heet wel mm5. Maar is toch weer anders dan die op de site staat. Deze heeft geen losse voeding. Aansturen doe ik het met Ipeng. Ik zit er wel over te denken op Roon over te gaan. Dat kan dus. Kom een keer luisteren, zou ik zeggen.

Groet,

Leobus

3 hours ago, Tubejack said:

Die 2 bits verschil tussen 16 en 14bits werd later dacht ik met een truc opgelost. Hoe weet ik niet meer, maar in het Philips NatLab zaten slimme mensen.

Op zijn JBF: Klopt en die truuk heette noise shaping. Het is in werkelijkheid wat ingewikkelder maar als je dat consequent doorvoert met alle bits, dan hou je uiteindelijk een 1-bits converter over :D Sony heeft het trucje later weer toegepast op high res CD's en noemde het Super bitmapping. Daarmee werd 20 bits in 16 bits gepropt. Enne, jouw Sjit DAC doet in principe hetzelfde met 24 bits audio en 16 bit dac chips.

Edited by Pjotr

26 minutes ago, Pjotr said:

Op zijn JBF: Klopt en die truuk heette noise shaping. Het is in werkelijkheid wat ingewikkelder maar als je dat consequent doorvoert met alle bits, dan hou je uiteindelijk een 1-bits converter over :D Sony heeft het trucje later weer toegepast op high res CD's en noemde het Super bitmapping. Daarmee werd 20 bits in 16 bits gepropt. Enne, jouw Sjit DAC doet in principe hetzelfde met 24 bits audio en 16 bit dac chips.

Over noise.... Hoe meer ik me er in verdiep, des te verder zak ik in sj...de ruis....  :D Volgens mijn oren  klinkt het sjit dacje ook het lekkerste met 16 bits.  Gewoon van een CD of zo.  Gek genoeg, meet hij beter met 24bit :blink:  Maar daar hebben bijna alle  dac's last van,  prachtig meten maar .....

Doet mijn denken aan mijn 1e "echte CD-speler"  een Philips CD-850 MK1.  Goh wat was ik blij met dat ding. Een prachtig display en voor die tijd het revolutionaire?  "bitstream" .  Totdat ik met een CBS test cd aan ging meten.  Gewoon CD erin en kijken wat er te zien was op de scope. Bij iets van -60dB verdween de muziek al in de ruis. Terwijl een oude CD-160 bij -70dB  nog steeds een fraaie sinus had. Daarna is het nooit meer wat geworden met die CD-850, de liefde was over....Bij de CD-850 MK2 versie zijn betere DA-converters gebruikt. 

Moraal van het verhaal.  Je kunt maar beter niet overal bij stil staan, :unsure:  of toch wel?