Jump to content

B&W of Tannoy?

tbenschop
 Share

Recommended Posts

Ik zit momenteel te twijfelen tussen de B&W DM 604 S2 of de Tannoy Saturn S10.

Nu weet ik dat er over smaak niet te twisten valt, maar misschien kan iemand die ervaring heeft met beide merken duidelijk maken wat de verschillen ertussen zijn.

Welke keuze zou beter zijn?

Oeps, je noemt hier wel twee erg verschillend klinkende speakers naar mijn mening.

B&W vind ik zelf tamelijk fel in het midden hoog. Ook vind ik de balans of het evenwicht in het geluid niet mijn smaak: Te weinig coherentie.

De Tannoy Saturn is een dual concentric speaker. Wat mij bij deze erg aanspreekt is zijn brede sweetspot. Verder heeft deze speaker een veel coherenter geluid dan de B&W's naar mijn smaak. Aan de andere kant kun je deze speaker wat "terughoudend" noemen.

Zou zeggen ga ze beide zeker eens beluisteren en oordeel zelf. Het is ook een kwestie van smaak. De wat duurdere "Definition" vind ik zelf nog een tandje beter dan de Saturn. Maar ik hou juist van een rustig geluid en ben dan ook een Tannoy fan. :)

Groet,

Geplaatst door tbenschop:

Ik zit momenteel te twijfelen tussen de B&W DM 604 S2 of de Tannoy Saturn S10.

Nu weet ik dat er over smaak niet te twisten valt, maar misschien kan iemand die ervaring heeft met beide merken duidelijk maken wat de verschillen ertussen zijn.

Welke keuze zou beter zijn?

Beste tbenschop,

Tja , zelf denk ik dat je beide luidsprekers ....niet..... kunt vergelijken.

B & W is tegenwoordig wat scherp in het hoog en midden,vroeger veel zijiger.

Maar vroeger is vroeger en nu is nu,een bijpassende versterker en bron is niet verkeerd.

Tannoy is rustiger mits er een versterker is aan gesloten die een heel grillig impedantie verloop aankan.

Bovendien lijkt het op een puntbron , goed voor de phase reinheid , maar gezien de bewegende hoorn toch voor onreinheid zorgt.

Dus niet vergelijken denk ik.........

Maar er is meer tussen hemel en aarde dan Tannoy en B & W.....

:Dconfused.gif;)

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Gelukkig dat smaken verschillen. Ik ben niet kapot van dat Dual Concentric principe. Voordeel: een trompet klinkt echt als een trompet. Nadeel: een piano klinkt als een trompet, een gitaar klinkt als een trompet en een synth klinkt als een ..... trompet. 't Zal wel door dat koperen pijpje komen dat alles zo klinkt. Ik kan er helaas niet tegen, maar er zijn dus mensen die het geweldig vinden. ;)

BTW: Ik heb zelf dus wel het hele huis vol met B&W's staan :D, maar vergelijken kun je ze niet. Het zijn echt twee kompleet verschillende karakters en filosofien die tot de resultaten leiden.

Tannoys laten klinken is een kwestie van afstemmen.

Ik geef de voorkeur aan Tannoy, maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening. Er zijn merken en speakers genoeg. Belangrijker is waar de rest van je set uit bestaat en ... of je daarmee wilt blijven spelen. Als je toch de rest ook wilt veranderen dan heb je mijns inziens meer keus. Tot slot: een speaker kiezen is gewoon erg persoonlijk.

Geplaatst door sodejuu:

Gelukkig dat smaken verschillen. Ik ben niet kapot van dat Dual Concentric principe. Voordeel: een trompet klinkt echt als een trompet. Nadeel: een piano klinkt als een trompet, een gitaar klinkt als een trompet en een synth klinkt als een ..... trompet. 't Zal wel door dat koperen pijpje komen dat alles zo klinkt. Ik kan er helaas niet tegen, maar er zijn dus mensen die het geweldig vinden. ;)

BTW: Ik heb zelf dus wel het hele huis vol met B&W's staan :D, maar vergelijken kun je ze niet. Het zijn echt twee kompleet verschillende karakters en filosofien die tot de resultaten leiden.

Ja lachen jij luistert zeker met trompet oren :D

Ik luister veel klassiek van kamermuziek tot groot orkestwerk en veel jazz en blues. Dat komt er prima en gedetailleerd uit hoor. En een clevecimbel of een marimba klinkt beslist niet naar een trompet.

Maar zoals Haudio al zegt er is meer dan Tannoy en B&W en er zijn zeker fraaiere speakers te vinden dan die Saturn maar dat was de vraag niet.

Overigens Haudio ik heb de Saturn S8LR eens opgemeten: vrijwel vlak 6 ohm over het hele gebied, ook in het hoog. Alleen een kleine bult bij de x-over van 1500Hz. Lijken mij echt geen moeilijk aan te sturen speakers. Maar hoe het met de S10 met zijn extra basunit weet ik niet. Misschien heb je gelijk.

Ik ben bekend met beide speakers, de B&W vindt ik persoonlijk wat te kalmpjes, m.a.w. when the going gets tuff the tuff get going met de Tannoy, de B&Wtjes blijven op dat gebied achter. De Tannoy's eisen wel een degelijke stabiele versterker. Anders klinken ze naar een klokradio of naar een trompet zoals sodejuu ook al aan geeft.

Maar met een goede versterker op de Tannoy's kan de B&W wel inpakken.

Groeten Klaas.

Bedankt, mensen. Het wordt me een stukje duidelijker momenteel.

Ikzelf was al in het bezit van een paar Tannoy Mercury M4, waarover ik zeer tevreden ben. Het geluid is inderdaad "rustig" dat wil zeggen, niet zo schel (vermoeiend aan de oren) zoals veel andere speakers hebben.

Met B&W had ik echter geen ervaring, vandaar deze thread.