Hans van Liempd Posted 26 mei 2019 Report Share Posted 26 mei 2019 Ik heb omstreeks 1991 mijn eerste CD-speler gekocht. Een simpele Sony. Die is omstreeks 2000 vervangen en heeft dus jaren in de kast gestaan. Toen een vriend er een nodig had heb ik hem er de kast gehaald en getest. Hij werkte natuurlijk niet goed. Haperen, overspringen en stotteren. De CD werd dus niet goed gelezen. Naar de milieu-straat brengen kan altijd nog, dus eerst maar eens open maken. Misschien wat hard geworden vet, of een smerige lens. Dat bleek het probleem dus niet te zijn, na wat smering deed hij het nog steeds niet zoals het hoort. Toen zag ik een klein instelpotmetertje achterop het printje wat aan de laser hangt. Alles onder het motto van "wie niet waagt wie niet wint" besloten om dat schroefje eens wat te verdraaien. Heel weinig linksom, omdat ik op dat moment nog niet wist waar het voor diende. Daarna las de speler helemaal niks meer. Dus weer op z'n plaats gezet en het werkte weer, maar nog steeds haperen en stotteren. Toen dus een fractie rechtsom gedraaid. En verhip... hij speelde weer zonder problemen. Daarna dus gaan kijken wat ik nu precies gedaan had. Het blijkt dat ik de laser een beetje meer spanning heb gegeven. En dat het eigenlijk niet de bedoeling is om hier aan te schroeven. Maar ook dat iemand 4 Cd spelers had gered door aan dit schroefje te draaien en dat de eerste CD speler die hij zo had "gered" al weer 4 jaar speelt. Mijn vraag is dus, is dit een verantwoorde redding geweest, of is het puur geluk en werkt hij maar erg kortstondig? Iemand ervaring? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 mei 2019 Report Share Posted 26 mei 2019 (edited) Wat denk je zelf? Hij doet het weer en er zijn geen gewonden bij gevallen toch? Sony stond er destijds om bekend dat de lasertjes van hun CD spelers gemiddeld maar een jaar of 4 mee gingen. Dan waren ze op. Je kon ze dan met dat trimmertje weer meer output laten geven maar de slijtage gaat dan nog veel harder. Meestal hielp het een speler slechts een paar maanden verder en als je geluk had wel een heel jaar! Menig CD speler van Sony zo weer opgekrikt maar bestelde dan toch gelijk een nieuwe laserunit. Zo'n lasertje is gewoon opgebrand. Edited 26 mei 2019 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 mei 2019 Author Report Share Posted 26 mei 2019 45 minutes ago, Pjotr said: Wat denk je zelf? Hij doet het weer en er zijn geen gewonden bij gevallen toch? Sony stond er destijds om bekend dat de lasertjes van hun CD spelers gemiddeld maar een jaar of 4 mee gingen. Dan waren ze op. Je kon ze dan met dat trimmertje weer meer output laten geven maar de slijtage gaat dan nog veel harder. Meestal hielp het een speler slechts een paar maanden verder en als je geluk had wel een heel jaar! Menig CD speler van Sony zo weer opgekrikt maar bestelde dan toch gelijk een nieuwe laserunit. Zo'n lasertje is gewoon opgebrand. Dank je, Een nieuwe laserunit is het ding echt niet waard. Een CD speler van destijds fl 299,- en bijna 30 jaar oud. Het zal uiteindelijk wel milieustraat worden. Hij heeft overigens 9 jaar zonder problemen gespeeld en is daarna nog door onze kinderen tijdens feestjes mishandeld. Een wonder dat hij het nu nog/weer doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 mei 2019 Report Share Posted 26 mei 2019 Je kon er geluk en je kon er pech mee hebben. Ik gooide er destijds gelijk een heel nieuw loopwerk in voor die paar tientjes. Meestal waren de eindschakelaartjes van de tray ook gaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts