Henrie Posted 6 februari 2003 Report Share Posted 6 februari 2003 Als ik een interlink 'los' aan de versterker hang (dus zonder een apparaat eraan) en ik zet dan het volume van mijn versterker heel hoog, dan hoor ik een hele hoop ruis. De kabel lijkt dan als antenne te werken. Als ik vervolgens de afscherming/terugvoerende draad beetpak, dan is de ruis ineens een stuk minder. En bij mijn zojuist zelfgebouwde interlink zelfs helemaal weg. Althans, net zo veel (of eigenlijk: net zo weinig) aanwezig als wanneer ik geen interlink aan mijn versterker hang en dan het volume ver open draai. Mijn vraag is nu: hoe kan dit? Komt dit doordat de versterker niet geaard is (lijkt mij de meest logische reden)? Of heeft het een andere reden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 6 februari 2003 Report Share Posted 6 februari 2003 de ingang van je versterker is hoogohmig, en daarmee erg gevoelig voor het oppikken van storingen als deze niet laagohmig is afgesloten zoals normaliter gebeurd wanneer je er bv. een cd speler op aan sluit. Probeer die interlink die jij bij je experiment los in de hand houdt (en het andere einde dus in de versterkeringang) maar eens kort te sluiten (dus ader met de mantel verbinden) aan de zijde die je los hebt hangen en je zult merken dat de ruis dan volledig weg is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 6 februari 2003 Report Share Posted 6 februari 2003 Geplaatst door Zee: Probeer die interlink die jij bij je experiment los in de hand houdt (en het andere einde dus in de versterkeringang) maar eens kort te sluiten (dus ader met de mantel verbinden) aan de zijde die je los hebt hangen en je zult merken dat de ruis dan volledig weg is. Doe dit niet bij volledig opengedraaide potmeter Dus eerst kortsluiten en daarna de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 6 februari 2003 Report Share Posted 6 februari 2003 Inderdaad, helemaal mee eens Ruud! Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 6 februari 2003 Report Share Posted 6 februari 2003 Als je de mantel met een vinger verbind met de mantel kun je zelfs horen hoe hard je drukt. Of hoe goed je huid geleidt. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 februari 2003 Author Report Share Posted 7 februari 2003 Geplaatst door Ruud: Doe dit niet bij volledig opengedraaide potmeter Dus eerst kortsluiten en daarna de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 februari 2003 Author Report Share Posted 7 februari 2003 Ik heb het nog eens geprobeerd (de aanvoerdraad aan de massa leggen) en ik moet zeggen, de ruis is dan bijna helemaal weg. Echter, gek genoeg geld dat alleen als ik het ene kanaal aan aarde leg. Als ik het andere aan aarde leg gaat de rechter speaker enorm ruisen. Het wordt wel wat minder naar mate je harder gaat knijpen, maar het blijft wel. En dat terwijl de aarde van het linker en rechter kanaal direct aan elkaar zitten bij een jack-plug... Blijft vreemd... Als je de interlink wel aansluit en je zet dan het volume heel hoog, zit er ook heel veel ruis op. Maar dat zal wel grotendeels met het apparaat dat er aan hangt te maken hebben denk ik (m'n midiset hangt er via de hoofdtelefoonuitang aan). Het zelfde geldt voor de computer. Die maakt ook een hoop herrie in de vorm van ruis. Opvallend is wel het verschil in 'soort' ruis. Bij de midiset zijn het vooral middentonen die je hoort, terwijl de computer vooral (irritant) hoge tonen laat horen (in de ruis). De computer laat ook veel meer ruis horen. Al bij volumes die ik 'aangenaam hard' zou willen noemen, komt de ruis al hard door... E.e.a lijkt vooral door de geluidskaart te komen, want als ik het volume 'in de geluidskaart' omlaag doe, wordt de ruis qua 'klank' vergelijkbaar met die van de midiset (vooral middentonen dus). Wel blijft de ruis van de computer harder klinken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts