Jump to content

QED vs. Kimber

Jaap Bruinsma
 Share

Recommended Posts

Je ziet door de bomen het bos niet meer. Laatst dacht ik om maar eens wat meer kennis van kabels op te doen, maar dat valt vies tegen. Na allerlei documenten gelezen te hebben, trek ik de volgende conclusies:

1. Het gebruik van exotische materialen, zoals zilver/goud legeringen, rhodium, enz. enz. is vaak bullshit, kijk maar naar Siltech

2. Vlechtwerk is zinvol, kijk naar de Kimber kabels

3. Verschil tussen massieve kern versus multi-stranded kabel is erg klein ondanks opmerkingen op TNT-Audio: in het Genesis-document van QED is gemeten dat de vervormingen weinig verschillen tussen die twee

4. Het is belangrijk dat de kabel een lage weerstand, capaciteit en inductie heeft

5. Afscherming is belangrijk, vooral bij interconnects vanwege de kleine stromen/spanningen die er doorheen gaan

Nu is er het "Litzedraht" principe (zie http://www.dartmouth.edu/~sullivan/litzwire/litz.html), dat veel voordelen zou moeten hebben. Kimber past dit principe geloof ik gedeeltelijk toe.

Mijn vraag is: wat zijn jullie meningen over die dingen? Ik kan zelf wel heel veel uitzoeken en leren, maar als niemand het met me eens is heb ik er nog weinig aan. Ik wil namelijk zeker weten dat ik 't bij het goede eind heb, om zo de beste keuze te kunnen maken en ook om andere mensen zo goed mogelijk te kunnen adviseren. Ik heb gemerkt dat veel mensen je namelijk een loer draaien op gebied van kabels, dus vandaar dat ik me er in verdiept heb.

Nog een vraag is: QED bekijkt het kabel-bouwen van een technische kant, dus Sodejuu, dat is ook wel wat voor jou ;) Kimber doet dat ook en toch bouwt 'ie z'n kabels anders..... Nou vraag ik je... Wat moet je daar nou mee? Gewoon luisteren ja, natuurlijk, snap ik wel, maar toch, het blijft knagen.

Graag jullie reactie! Kijk ook eens in het algemene gedeelte op het forum, daar heb ik een vraag die hier veel op lijkt.

Groeten, Jaap die kabel-expert wil worden en dit idee van groeten gejat heeft van andere mensen :D

Heer Jaap,

Helaas (want bijna nutteloos) heb ik mij wel de moeite getroost om veel (heeel veel) tijd te investeren in de wereld die bekabeling heet. In het gelukkige bezit van een nieuwe installatie en daarna op zoek naar nieuwe interlinks en luidsprekerkabel steeg mijn verbazing en groeide mijn frustratie, want er zijn oneindig veel wegen die naar Rome leiden (open deur # 1).

OFC, zilver, goud, koolstof, met of zonder electronica, massief, stranded, verschillend isolatiemateriaal, ik heb het allemaal uitgeprobeerd.

Na een grove selectie bij diverse leveranciers (n.b. het aantal theorien over kabels is recht evenredig met het aantal leveranciers die ik over dit onderwerp gesproken heb, waarbij eerlijkheidshalve gezegd moet worden dat veel theorieen plausibel klonken) ben ik thuis aan de slag gegaan om DE kabel te selecteren. Lukt het niet met techniek, dan maar met de oren.

Ik had slechts twee criteria: optimale neutraliteit en prijs-kwaliteit verhouding, in die volgorde. Eigenlijk was er nog een derde criterium, namelijk dat de verhouding in prijs t.o.v. mijn installatie (zo'n 15000 voor amp, cd en LS) voor mijn gevoel redelijk moest zijn.

Eerste -voorzichtige- conclusie was dat mijn oren qua objectiviteit beinvloed bleken te worden door zgn. weetjes, ik had een lichte voorkeur voor maaksels van eigen bodem. Aangezien meer in mijn optiek minder is, vielen de kabels met electronica in de signaalweg af, toen bleek dat daar niet de grote winst te behalen viel.

Van den Hul, Siltech, Nordost (als je niet op een paar kilometer kijkt ook van eigen bodem) en interlinks van HIFI-studio Zwaard te Rotterdam (veel zilver, veel teflon en een beetje goud a fl. 599,- / 1 meter) waren de finalisten. O, ja, de zelfbouwlinks met Aircom-coax elders op dit forum beschreven deden ook nog mee.

De centenkwestie ofwel open deur # 2:

Voor meer geld is er beter spul te koop. Gezien de kwaliteit van de Aircom-links betaal je zowiezo teveel als je een interlink uit de winkel haalt. Maar dit ter zijde. Deze Aircom als referentie gebruikend, bleek pas de Van den Hul d102mkII opener te klinken, terwijl met de the first duidelijk verschil merkbaar was. LS-kabel Royal Jade, Magnum Hybrid en The Wind deden het goed, waarbij de laatste overduidelijk won. Met een eervolle vermelding voor de Royal Jade. Erg mooi voor 25,-/meter.

Siltech was vanwege de prijs al op een zijspoor terecht gekomen en is daar ook gebleven. Mooi spul, maar erg duur.

Nordost (Litz, inderdaad) kon met de 2-flat, Flatline en Solarwind LS kabel en Solarwind interconnect wel bekoren. En toen...

Qua interlink viel mijn keuze uiteindelijk op de Zwaard-kabel. Luisteren en portemonee, en beduidend heel veel meer detail dan Aircom-kabel.

LS kabel wordt waarschijnlijk van Nordost. De Solarwind komt er nadat Aircom onvoldoende wordt bevonden...

Eindconclusie:

Geen duidelijke voorkeur qua techniek of materiaal. Wel qua prijs. Open deur # 3 is dan ook dat je binnen je budget het maximale wilt, en min of meer door je apparatuur een bepaalde kant op gedwongen wordt.

Als zelfbouwkabel (5,- / meter, beetje zilversoldeer en pluggen) voldoet, heb je per definitie de beste deal. Je zal minimaal 250,- voor een interlink uit moeten geven om beter te krijgen. Ik neem aan dat hetzelfde opgaat voor LS kabel.

Mogelijk dat je vanwege bijvoorbeeld een hoog versterkervermogen een andere conclusie trekt, maar de strekking van het hele verhaal blijft hetzelfde.

Ik hoop dat je met mijn nogal lange verhaal wat kunt. Wat de technische aspecten betreft kan ik nog zo'n boom opzetten, maar ik weet niet in hoeverre je daar behoefte aan hebt.

Groet,

Tuby, die met deze afsluiting (copyright, Ome Henk?) hoopt de trend mede te zetten. :D

• 2 weeks later...

Heer Jaap,

Het heeft even geduurd voor ik je reactie zag (vakantie, u weet wel...).

Ben je op zoek naar compacte luidsprekers met een groot(s) geluid, dan zul je met de Dynaudio's heel mooi uitkomen. Compact en toch groots geluid. Het lijkt me dat je met de Aircom-kabel dan uit de voeten kunt.

Komende week krijg ik de Aircom binnen, een beetje solderen en dan...?

Ben benieuwd of je er ook mee aan de slag gaat, en zo ja, wat je ervaringen zijn.

Groet, Tuby cool.gif

Beste Tuby

Welkom terug op het forum! Prettige vakantie gehad?

Ik vind je verhaal erg interessant, temeer omdat ik de hele kabelmaterie erg lastig vind! Ik heb vele kabels beluisterd, maar het geeft mij altijd vele hoofdbrekens waarom de ene kabel nou beter klinkt dan de andere! mag een kabel eigenlijk wel klinken? Wellicht is het een suggestie om kabels die teveel klinken, maar gelijk af te laten vallen bij je selectie!

Mij vallen altijd, gek genoeg, de kabels op die helemaal niet opvallen en dus eigenlijk een beetje als saai getypeerd worden!(ook wel omschreven als neutraal)

In de praktijk blijkt dat, althans bij mij, dit soort kabels vaak de beste keus zijn om het beste uit de set te halen! Kabels moeten alleen maar transporteren, meer niet!

In ieder geval krijg je van mij voor je mooie relaas je eerste 5 sterren! Doe er je voordeel mee!

Geplaatst door Jaap Bruinsma:

3. Verschil tussen massieve kern versus multi-stranded kabel is erg klein ondanks opmerkingen op TNT-Audio: in het Genesis-document van QED is gemeten dat de vervormingen weinig verschillen tussen die twee

4. Het is belangrijk dat de kabel een lage weerstand, capaciteit en inductie heeft

Ik heb gemerkt dat veel mensen je namelijk een loer draaien op gebied van kabels, dus vandaar dat ik me er in verdiept heb.

Nog een vraag is: QED bekijkt het kabel-bouwen van een technische kant, dus Sodejuu, dat is ook wel wat voor jou ;) Kimber doet dat ook en toch bouwt 'ie z'n kabels anders..... Nou vraag ik je... Wat moet je daar nou mee? Gewoon luisteren ja, natuurlijk, snap ik wel, maar toch, het blijft knagen.

Graag jullie reactie! Kijk ook eens in het algemene gedeelte op het forum, daar heb ik een vraag die hier veel op lijkt.

Groeten, Jaap die kabel-expert wil worden en dit idee van groeten gejat heeft van andere mensen :D

Hallo Jaap,

Natuurlijk bekijken al die kabelbouwers hun producten van een technische kant, hier zijn commercieel naturlijk mooie theorieen over te schrijven, en kopers zijn weer dol op al die verhalen want dat geeft vertrouwen in het product.

Een kabel is maar een "touwtje" en met een beetje techniek en soms ook mystiek kan je er grove prijzen voor vragen. (die jongens zijn echt niet dom hoor?)

Enkele reacties op jou punten:

-Meten is niet hetzelfde als luisteren!

-Oxidatie is funest voor de geluidskwaliteit van een kabel; oxidatie is nl. een halfgeleider en halfgeleiders hebben een geheugeneffect (dus versmering van de pulsen)

Multistrand kabel heeft veel meer oppervlak (elk adertje apart)dan een massieve ader van dezelfde doorsnede, dus ook meer kans op oxidatie. Isolatie van veel kabels is vaak permeabel (bijv. PVC en HDPE) dus kans op oxidatie!

Oxidatie in multistrand werkt capaciteitverhogend, het twisten van de verschillende aders in de multistrand geeft inductie.

Dit zijn maar wat opmerkingen uit de losse pols, er zijn nog veel meer verschillen.

-Ik heb zelf kabels gehad van MIT (Interlnk en Speaker), QED (I en S), Monster( I en S), Audioquest (I en S), Siltech(S) en veel zelfbouwtypen.

Mijn ervaring is dat massieve ader altijd beter klinkt (met alle andere specs. onveranderd) dan multistrand.

Dun is ook vaak beter dan dik (ook bij speakerkabel).

Ik gebruik nu nergens meer litze in mijn systeem (ook de versterkers zijn volledig massief bedraad; zowel signaal als voedingslijnen) en ben er erg happy mee. Het geeft een veel kernachtiger weergave met minder versmering in 't hoog, ook de lage frequenties klinken hierdoor dynamischer en krachtiger.

Ik heb het licht gezien toen ik een boek las van Allen Wright; Supercables cookbook. Hierin staat de gehele theorie over kabels wetenschappelijk verklaard, ook staat het vol met zelfbouwontwerpen; van simpel en goedkoop tot moeilijk en duur. Voor ieder wat wils dus!!!

Kijk maar eens op zijn site: null[/i]]http://www.vacuumstate.com/cables.htmnull

Mijn persoonlijke voorkeur voor signaalkabels ligt bij zilveraders (gewoon feinsilber van de edelsmid) met teflon isolatie.

Het is geen makkelijke materie dus succes met je "kabel expert" opleiding,

Beste Audiopaul,

Mijn hartelijke dank voor je waardering!

Overigens dacht ik ook altijd op zoek te zijn naar "zo neutraal mogelijk". Echter in praktijk blijkt dat mijn voorkeur nog wel eens uitgaat naar zaken welke zuiver theoretisch gezien niet het neutraalst zouden zijn. Puur op basis van luisteren ga je toch voor het mooiste (maar ook prettigste) geluid. En dat blijkt in mijn geval dus niet per definitie zo min mogelijk kleuring te zijn.

Groet,

Tuby cool.gif

Hallo Jaap,

een discussie over kabels en welke gedachten daar op los gelaten kunnen worden is ook al een keer gevoerd in een andere reeks postings (de oorspronkelijk vraagstelling gaat niet of nauwelijks over kabels, maar uiteindelijk komt er toch enige discussie over kabels op gang): http://www.hear.nl/cgi-bin/ubb6/ultimatebb...ic&f=1&t=000683

Groet,

Marcel

Beste Jaap,

Als volkomen alfa (niet gehinderd door technische kennis) heb ik ook wat met kabels geexperimenteerd. Er zijn duidelijk klankverschillen tussen kabels, maar wat is dan het beste en het meest neutrale. Ik weet het niet en je hoort daarover altijd andere verhalen in hifi bladen en die weten het dus ook niet. Feit is dat duur zeker niet per definitie beter is.

Het beste is dus wat in jouw installatie het beste klinkt. Waar je daarbij op moet letten is of die kabel op alle muziek goed klinkt en niet een bepaalde muzieksoort bevoordeelt. In dat laatste geval is de kabel gegarandeerd niet neutraal. A/B vergelijkingen zou ik mee oppassen. Beter is de kabel een weekend uit te proberen en dan te kijken of je iets mist.

Overigens moet je bij kabels ook opletten of je niet bedonderd wordt. In de Hifi News (meen ik) stond eens een verhaal van een knaap die een zeer dure kabel had en besloot hem doormidden te knippen om er twee van te maken. Het bleek een telefoonkabel te zijn met een nieuw hulsje erom!

Overigens ben ik een fan van Kimber niet te duur en zeer goed (in mijn set). Probeer is de PBJ - volgens mij in Nederland een ondergewaardeerde kabel.

Groetjes,

Carl