carl Posted 13 juli 2019 Report Share Posted 13 juli 2019 (edited) Naar aanleiding van de verkoop van de koperen mat van René het volgende. Bij mijn Oracle kan je het chassis van de draaitafel apart aarden (dus extra aarden naast de aarding van de arm).;Daar heb ik een zeer goede ervaring mee. Statische problemen worden daardoor namelijk sterk gereduceerd zo niet verwijderd. Omdat Rene en Onno beiden volledig metalen platenspelers hebben wilde ik dit even melden. Edited 13 juli 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 14 juli 2019 Report Share Posted 14 juli 2019 Dank je Carl. Ik wist dat, ik heb de voeding wel geaard maar ik heb bij de bouw zitten twijfelen of ik het chassis wel geaard had. Volgens mij niet.... . Maar ik vond het wel een dingetje om hem toen helemaal van de plek te halen en te ontmantelen. En je weet hoe dat gaat (bij mij tenminste): ik heb dat nog nooit gecheckt..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 juli 2019 Author Report Share Posted 14 juli 2019 Er komt wel weer een moment René en dan niet vergeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 juli 2019 Report Share Posted 15 juli 2019 Ik heb mijn dt ook aan het chassis geaard en aan de vv,maar toch blijft de koperenmat aan de lp hangen. Nu heb ik geen bijbehorende ondermat misschien scheelt dat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 juli 2019 Author Report Share Posted 15 juli 2019 (edited) Ik heb ze allemaal wel gewassen zodat de platen anti statisch zijn.in die zin een combi. Edited 15 juli 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 juli 2019 Report Share Posted 15 juli 2019 Ik had de koperen mat met fotolijm op de draaitafelmat geplakt. In het midden was die verdiept voor het label. Voor de plaat maakt dat dus niet uit. En de fotolijm was onzichtbaar te verwijderen. Het kwam wel voor dat de mat voor een deel aan de plaat bleef plakken, maar schade was zo onmogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 juli 2019 Report Share Posted 15 juli 2019 (edited) 5 hours ago, carl said: Ik heb ze allemaal wel gewassen zodat de platen anti statisch zijn.in die zin een combi. Dat zal het zijn Carl. @Hans. ik denk er ook over om de mat te lijmen Edited 15 juli 2019 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 16 juli 2019 Report Share Posted 16 juli 2019 (edited) Mijn ervaring dan maar, ook al vind ik het een beetje onzin om te reageren. Als de koperen mat aan de lp blijft plakken, dan duidt erop dat de LP statisch is. Ik heb 2 koperen matten op mijn Transrotor Fat Bob S. Waarvan de ene onder de originele Transrotor draaitafelmat zit en de andere mat bovenop de originele draaitafelmat ligt. De bovenste koperen mat heb ik ook vastgeplakt met stukjes Poster Buddies van Pritt, uit voorzorg Sinds ik een koperen mat onder mijn draaiplateau hebt gedaan en dus rechtstreeks rust op het ALU plateau heb ik minder last van de bovenste plakkende mat aan de lp. Ook is mijn ervaring dat de mat goed contact moet maken met de spindel, om de statische electriciteit af te voeren. (weet ff niet hoe ik het anders moet uitdrukken) Edited 16 juli 2019 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 juli 2019 Report Share Posted 16 juli 2019 (edited) Aarden aan de spindel is i.d.d. juist uitgedrukt. Al moet die spindel wel elektrisch met het plateau en de randaarde verbonden zijn. Hoe dan ook, de statische elektriciteit waar je last mee hebt zit aan de bovenkant van de plaat. Die krijg je ook met een geleidende koperen mat onder de plaat niet weg. Daarvoor moet je de mat OP de plaat leggen Edited 16 juli 2019 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 juli 2019 Author Report Share Posted 16 juli 2019 Het eerste is dus wat ik doe Peter. Zeker beneden scheelde dat ongelooflijk veel met name in de winter. De Thorens 160 heeft daar eigenlijk geen last van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 juli 2019 Report Share Posted 16 juli 2019 4 minutes ago, carl said: Het eerste is dus wat ik doe Peter. Zeker beneden scheelde dat ongelooflijk veel met name in de winter. De Thorens 160 heeft daar eigenlijk geen last van. Dat de Thorens het beter doet is denk ik geen verdienste van de Thorens zelf. Denk dat het beneden bij jou gewoon vochtiger is. Tegens statische elektriciteit tijdens is het draaien helpt eigenlijk alleen een goede geaarde meeloopborstel. Zelf neem ik de plaat voor het spelen af met een koolstofborstel. Is ook erg affectief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 juli 2019 Author Report Share Posted 16 juli 2019 Ik had toen nog geen dubbel glas en stookte toen veel te hoog en droog Peter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 juli 2019 Report Share Posted 16 juli 2019 De spindel en plateau zit als het goed is nooit aan aarde. het plateaulager draait immers als het goed is, in een oliefilm. Die is niet geleidend. En dan zijn er nog de kunststof glijlagers. De geleiden helemaal niet. Ik kreeg de statische lading weg door ze te wassen. Voor de liefhebber heb ik hier nog een ionisatiepistool liggen. Speciaal voor platen. Werkt ook niet. Maar wie het wil proberen mag hem gratis komen halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 juli 2019 Author Report Share Posted 16 juli 2019 (edited) Bij mijn Oracle werkt dat aarden (naast het wassen) opvallend goed Hans. Maar behalve de spindle is er geen aanrakingspunt. Overigens zit er op de Oracle een speciale voorziening om hem te aarden. Ik begrijp het verder ook niet. Edited 16 juli 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 17 juli 2019 Report Share Posted 17 juli 2019 15 hours ago, Pjotr said: Aarden aan de spindel is i.d.d. juist uitgedrukt. Al moet die spindel wel elektrisch met het plateau en de randaarde verbonden zijn. Hoe dan ook, de statische elektriciteit waar je last mee hebt zit aan de bovenkant van de plaat. Die krijg je ook met een geleidende koperen mat onder de plaat niet weg. Daarvoor moet je de mat OP de plaat leggen De mat onder mijn plateau is een eigen tweak die gehoormatig een verbetering geeft in mijn oren. Via Cock kreeg ik deze tip tegen losschietende koperen matten: Latoenkoper Mij gaat het met de koperen mat niet om statische electriciteit af te voeren. Ik gebruik de koperen mat en (straks ook weer) de carbonmat als geluidsverbetering. Nier meer en niet minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 juli 2019 Report Share Posted 17 juli 2019 Logisch Onno, dan maak je gebruik van andere goede eigenschappen van die mat dan het afvoeren van statische elektriciteit. Al zal die mat dat ook wel een beetje doen vermoed ik zo. Maar statische elektriciteit gaat nou eenmaal niet dwars door de plaat van boven naar beneden. Dus wat je opbouwt d.m.v. de naaldwrijving en luchtwrijving gaat alleen weg via de luchtvochtigheid en een meeloopborstel. Of met ongewenste tikken via het element.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 juli 2019 Author Report Share Posted 17 juli 2019 4 hours ago, audiofreak said: Mij gaat het met de koperen mat niet om statische electriciteit af te voeren. Ik gebruik de koperen mat en (straks ook weer) de carbonmat als geluidsverbetering. Nier meer en niet minder. Wat zou dan de oorzaak zijn Onno? Zelf heb ik de idee dat de plaat in het geheel wat vlakker ligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 17 juli 2019 Report Share Posted 17 juli 2019 Pjotr, wat ik altijd heb begrepen van Eddy Driessen van Pluto Audio is dat de koperen mat de spindel moet raken om de statische lading van de plaat af te voeren via de spindel en het lager. Carl, hoezo de plaat vlakker met koperen mat of combi carbon/koperenmat ? Mijn draaiplateau en orginele platenmat is vlak, de beiden matten ook. Een plaat ligt bij mij altijd vlak, als de PLAAT VLAK IS. Een kromme plaat zal nooit vlak worden met een mat. Hooguit met een platenklem of platenpuck dat je het enigzins dan vlak krijgt. Nee, ik zie het meer als een tweak platenmatten, net zoals een platenpuck. Ik denk eerder dat de materialen waar het uit is gemaakt of is gebruikt de invloed op het geluid bepalen. Bij de Pluto koperen en carbonmat heb je verschillende resultaten als je ze apart gebruikt en als je de kopren bovenop de carbon doet of de carbonmat boven de koperenmat. Allen geven een ander resultaat. Lees de recensie op puresound nog meer eens erop na. Puresound recensie Pluto koperen mat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 juli 2019 Report Share Posted 17 juli 2019 35 minutes ago, audiofreak said: Pjotr, wat ik altijd heb begrepen van Eddy Driessen van Pluto Audio is dat de koperen mat de spindel moet raken om de statische lading van de plaat af te voeren via de spindel en het lager. Dat klopt ook wel en daarmee voer je dan de statische elektriciteit af alleen aan de onderkant van de plaat. Daar waar de plaat de koperen mat raakt! Maar aan die kant speel je hem niet af. Vinyl is nou eenmaal een super goede isolator. Daar gaat geen elektriciteit door heen of langs heen en blijft het zitten waar het zit, totdat iets geleidends voorbij komt wat het mee neemt eb afvoert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 18 juli 2019 Report Share Posted 18 juli 2019 Statische elektriciteit is ook eigenlijk niet het goede woord, zo bedacht ik vannacht. Statische lading is het betere woord ervoor . Pjotr, mee eens!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydotron Posted 18 juli 2019 Report Share Posted 18 juli 2019 @Hans: Moet ge toch eens een multimeter gebruiken want ondanks de olie geleid de spindel wel. Hoe weet ik dat, ik heb het even gemeten bij een Fat Bob, Garrard 301 en Thorens TD 126 MKIV. Allemaal geleiden ze. Zelf heb ik ook goede ervaringen met de koperen mat, ik was sceptisch maar na het uitproberen was ik direct overtuigd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 juli 2019 Report Share Posted 18 juli 2019 53 minutes ago, Gydotron said: @Hans: Moet ge toch eens een multimeter gebruiken want ondanks de olie geleid de spindel wel. Hoe weet ik dat, ik heb het even gemeten bij een Fat Bob, Garrard 301 en Thorens TD 126 MKIV. Allemaal geleiden ze. Zelf heb ik ook goede ervaringen met de koperen mat, ik was sceptisch maar na het uitproberen was ik direct overtuigd. Yup i.d.d. En een mega-ohm is al voldoende laag om statische elektriciteit effectief af te voeren. Volgens mij is de beste truuk hier om eerst de kant die je af wilt spelen even op de koperen mat te leggen om te ontladen. En dan de plaat om te draaien om hem af te spelen. Met de 2e kant gebeurt dat dan automagisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 juli 2019 Report Share Posted 18 juli 2019 Ah,dat ga ik eens proberen Pjotr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 juli 2019 Report Share Posted 18 juli 2019 Ik had op mijn draaitafel ook zo'n mat. Het bracht inderdaad n verbetering in t geluid, maar ik was niet overtuigd dat dit door het afvoeren van statisch lading was. Bij m'n laatste draaitafel was dat nl ook onmogelijk. Het chassis was nl van glas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 juli 2019 Report Share Posted 18 juli 2019 (edited) Ik had ook zo'n mat, maar ik heb hem teruggebracht (de winkel zat toen nog in Leiden). Later heb ik de rubberen (of latex?) mat van de Dual eraf 'gesloopt' en vervangen door een dunne kurken mat, en die besnot. Baat het niet, schaadt het niet. Maar plaatjes draaien doe ik zelden. Edited 18 juli 2019 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts