Jump to content

ALARM! Internet via stopcontact!

Jaap Bruinsma
 Share

Recommended Posts

"Nuon start proef met internet via het stopcontact.

Donderdag, 19 juli 2001 - Als het aan Nuon ligt, hebben consumenten straks naast kabel en DSL een derde breedband-alternatief: internet via het stopcontact."

Te vinden op http://www.webwereld.nl/nav/nb?8044.

Al die vervuiling op het net, dat doen ze binnenkort dus moedwillig! Ben ik straks lekker muziek aan het luisteren, komt er zo'n JPEG-plaatje door m'n tweeters naar buiten! Of wat dacht je van Gif! Heb ik echt geen zin in hoor, het wordt nu echt tijd voor goeie netfilters!

Ik heb het inderdaad ook gehoord(gelezen). Volgens mij gaat dat zowieso niet werken. Te veel storingen. DSL heeft nog steeds te maken met veel te veel storingen. Volgens mij moet er heel wat gebeuren wil het internet via het stopcontact door gaan. Ik denk zelf dat we ons nu nog niet zoveel zorgen hoeven te maken.

Ik heb trouwens gisteren voor het eerst eens beluisterd hoeveel vervuiling er in onze stroom zit. Henk(Audio Selectief) uit Sneek had er zo'n apparaatje voor. Ik had niet verwacht dat onze stroom zo erg vervuild was. Babyfoons, telefoons en noem maar op hoorde je. Ik denk dat ik zelf ook maar eens zo'n netfilter aanschaf.

greetingz,

Rienk

Hi guys!

Ik heb me onlangs aangemeld voor ADSL, de telefoonrekening met m'n modempie rees een beetje de pan uit! Heb expres op ADSL gewacht vanwege de vele negatieve berichten over de kabel(leverancier). Ik ben dus zeer benieuwd naar m'n ADSL-aansluiting! Wellicht is de volgende stap dan internet uit het stopcontact?

Ik vind dat breedbandinternet wel aardig, maar met de versie via het stopkontakt ben ik echt niet blij. Mijn kabelinternetverbinding doet het voor mij echt prima, maar op al die rotzooi op het stroomnet zit niemand te wachten. :(

Ik heb al maanden (sinds maart) ADSL en ik wil werkelijk nooit meer zonder, internet begint bij je leven te horen, moet je indenken: iedere keer dat ik dit forum zou willen doorspitten zou ik moeten inbellen! Moet je nagaan, dat kost je steeds een waar maandsalaris, volgens mij. Geen kabel, voor mij niet. Mijn ADSL-verbinding is zo stabiel als wat, iedere cent dubbel en dwars waard. Download-limiet: 30 Gigabytes! PER MAAND! En bij 60 GB gaan ze nog niet zeuren!!!

Geplaatst door Ome Henk:

Ha die Sodejuu,

Ik dacht al, waar is ie nou confused.gif

Volgens mij heb jij ook een aansluiting via Essent!

Groetnis, Henk :D

Yep. De kabelverbinding komt van Essent en ik heb 'm van vorig jaar september. Sinds december echt storingsvrij. En wat die 30GB betreft, zonder problemen een hele site geript van 64GB. Geen komentaar of iets anders op gekregen en met een snelheid van gemiddeld 385kBps. Dus mij hoor je niet klagen. Als de techniek het in de toekomst toelaat om nog veel sneller te gaan en ook nog betaalbaar, dan sta ik er zeker voor open.

Als de geluidskwaliteit van mijn installatie al verslechterd wanneer mijn vrouw op de PC zit te tikken, wil ik niet meemaken dat er bij mij via 't electriciteitsnet allerlei hoogfrequente rommel wordt getransporteerd.

Het is nu al zo dat ik 't liefst 's avonds na tienen luister omdat er in mijn buurt dan minder apparaten aan staan.

Ik kan me niet voorstellen dat er buiten audioapparaten geen electronica is die storingsgevoelig is voor dit soort rommel (denk aan laboratorium apparatuur).

IK HEB ENKEL EN ALLEEN EEN 50HZ SINUS NODIG!!

(maar ook dat is al moeilijk te realiseren door de energiemaatschappijen, zet maar eens een scoop op je stopcontact; je weet niet wat je ziet)

LATEN ZE A.U.B. AFBLIJVEN VAN MIJN SINUS!!!

Overigens is elk apparaat in mijn keten uitvoerig gefilterd.

Scheidingstrafo met additionele filtering voor de CD-speler, alle versterkers hebben een speciaal gewikkelde voedingstrafo die storingen tot in 't megaherts gebied onderdrukken, de voedingen zijn ook opgebouwd met extra aandacht voor storingen. Ik zou 't niet beter kunnen verzinnen maar toch zijn er nog hoogfrequente storingen die binnendringen.

Is deze achteruitgang nog te stoppen? Laten we hopen dat deze techniek op een flop uitloopt.

Depressieve groet :( ,

Volgens mij is het lonend om een apparaat te bouwen dat niet filtert, maar gewoon wisselstroom omzet naar gelijkstroom en daar zelf een perfecte 50 Hz wisselstroom van maakt. Het is mogelijk, en als je zo'n geval z

Geplaatst door sodejuu:

De beroemde ML33 en ML33H 33silo.JPG33opensm.gif gaat al een paar jaar zo tewerk. Ze zijn alleen zo takke duur. :(

Ha, Sodejuu

En dit is nou gelijk mijn ultieme droom, sinds ik ze heb gehoord i.c.m Thiel CS6. Ik heb er soms nog slapeloze nachten van, maar ooit..........! ;)

De oplossing die ML toepast is een mogelijkheid, ik heb alleen niet zo veel zin om er weer een apparaat bij te bouwen, elk component ben ik continu aan 't tweaken en verbeteren. Ik heb helemaal niet zo veel tijd om dat allemaal te realiseren, af en toe moet er ook nog geluisterd worden!

Misschien is het toch wel een goed idee om in je eigen energie te voorzien. Ik denk dat ik een windmolen op mijn schuur plaats en hiermee accu's oplaad; betere DC kan je niet krijgen!!

Weet iemand waar ik een windmolen kan kopen voor een vriendelijk prijsje :D ?

Geplaatst door Stefan:

De oplossing die ML toepast is een mogelijkheid, ik heb alleen niet zo veel zin om er weer een apparaat bij te bouwen, elk component ben ik continu aan 't tweaken en verbeteren. Ik heb helemaal niet zo veel tijd om dat allemaal te realiseren, af en toe moet er ook nog geluisterd worden!

Misschien is het toch wel een goed idee om in je eigen energie te voorzien. Ik denk dat ik een windmolen op mijn schuur plaats en hiermee accu's oplaad; betere DC kan je niet krijgen!!

Weet iemand waar ik een windmolen kan kopen voor een vriendelijk prijsje :D ?

Probeer Greenpeace die moeten er eentje over hebben.

Ik denk dat de invloed van internet over die kabels wel meevalt. Een simpel low-pass filter dat steil filtert op 60Hz. zal dit internet gedoe helemaal wegkrijgen, omdat het HF is.

De geschakelde voeding van je pc stoort echter VEEL MEER dan internet via het stopcontact.

Wat ook wel leuk werkt zijn die electronische lichtdimmers, mijn vrouw wilde wel zo een ding in de huiskamer hebben maar dat heb ik haar gelukkig uit het hoofd kunnen praten.

Ik denk dat ik toch maar eens bij Greenpeace langs ga!

Groeten,

:D

Ik krijg half september de sleutel van mijn nieuwe woning en het eerste dat er gaat gebeuren is de huidige 1 fase 4 groepen installatie wordt uitgebreid naar 3 fasen 6 groepen. 1 fase en 1 groep worden gereserveerd voor mijn audio set via een afgeschermde kabel grondkabel naar een geaard stopcontact achter mijn audio set. Dat is een vrij eenvoudige handeling welke je in

Geplaatst door Stefan:

Maar wat nu als jou buren diezelfde aparte fase gebruiken voor een computer of lichtdimmer?

Die neem je het spul af en geeft ze een gameboy, een zakjapanner en drie kaarsen. :P:D;)

Geplaatst door Ome Henk:

Toch blijkt dat een aparte groep zin heeft, dus... (bewijs door een ander).

Groetnis, Henk :D

Ik heb in mijn vorige huis ook een aparte groep gehad voor audio en dat gaf wel een verbetering, ik ben alleen benieuwd of iemand dit helder kan verklaren?

Groeten,

Geplaatst door Jeroen Leeflang:

maar met apparte mono blokken van ieder 300Watt. wordt dat wel wat anders. Die trekken samen bij een piekbelasting toch tijdelijk iets van 3000 tot 5000 watt uit het stopcontact en als dat niet snel beschikbaar is gaat dat ten koste van de snelheid van de versterkers en dus ook van het laag in een set.

Even narekenen Jeroen: 230V x 16A = 3680Watt Volgens mij moet je regelmatig stoppen vernieuwen?!

Groeten,

Geplaatst door Stefan:

Even narekenen Jeroen: 230V x 16A = 3680Watt Volgens mij moet je regelmatig stoppen vernieuwen?!

Groeten,

Dat is de theoretisch maximale waarde wat je uit een standaard huis installatie CONTINU kunt trekken. De waarde 16Amp. is om te zorgen dat de draden niet overbelast worden en dus niet te warm worden. Je kunt echter zonder probleem gedurende een kwart seconde 100Amp. door dezelfde draad trekken zonder dat dit ernstige schade veroorzaakt. Een startende wasmachine of koelkast motor trekt de eerste paar seconden vaak meer dan 50Amp.

Dat is dus 230V x 50A. = 11.500Watt. gedurende bijv. 2 sec. de smeltveiligheid wordt in deze tijd niet warm genoeg om door te smelten, dus blijft ie heel.

Je kunt als je de tijd dus korter maakt dus heel veel vermogen uit het stopcontact trekken. Op hele korte tijden bijv. een tiende seconde is het mogelijk om 100A. uit het stopcontact te trekken. Je zou dan zelfs op 23.000Watt. uitkomen. Er worden ook voor audioinstallaties altijd smeltveiligheden aanbevolen ipv. automatische zekeringen. Die slaan namelijk veel sneller af en kunnen bij gebruik van zware versterkers afslaan. Vaak op het moment dat een bassdrum ofzo wordt aangeslagen en er dus gedurende een korte tijd veel vermogen wordt gevraagd.

Het continu vermogen ligt dan wel binnen de norm, maar het piek vermogen ligt veel hoger.

Een kortsluiting kan in sommige gevallen zelfs worden gemaakt zonder dat de smeltveiligheid kapot gaat. Dit kan gebeuren als de kortsluiting een milliseconde of korter duurt. De stroom welke dan loopt zal wanneer uitgegaan wordt van 0,1 Ohm. (kabelweerstand is eigenlijk nog aanzienlijk kleiner) 230V/0,1Ohm. = 2300A. Het vermogen wat op de plaats van de kortsluiting wordt gedissipeerd is dan 230V x 2300A. = 529.000Watt. gedurende een milliseconde. Logisch dat je schroevendraaiertje een stuk(je) mist nadat je er sluiting mee hebt veroorzaakt.

Bliksem werkt op dezelfde manier, alleen net andersom. Bij een kortsluiting is de stroom er groot en de spanning klein en bij een bliksem is de spanning en de stroom enorm. De spanning bij een bliksem kan oplopen tot in de miljoenen tot miljarden volts. Om na te gaan dat om een vonk te laten over springen in normale lucht >1 miljoen volt per meter nodig is en sommige onweersbuien hangen op 3 tot 10 kilometer hoog, dan kan je zelf wel berekenen hoe hoog de spanning is. De tijdsduur is echter maar enkele microseconden, dus er is jammer genoeg niets met dit inmense vermogen te doen.