Jump to content

ALARM! Internet via stopcontact!

Jaap Bruinsma
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Maarten:

Jeroen,

Ik weet niet of ik het met alle details eens ben, maar een mooi verhaal. Alleen al voor zo'n fysieke inspanning ga ik 5 sterren geven.

M.

Thanx voor de sterren, maar waarmee ben je het niet eens. Dit is een discussie forum dus come on. Let's discuss !

Hallo Jeroen,

Mooi verhaal over die bliksem en zo! hiervoor krijg je van mij ook 5 sterren.

Dat een smeltzekering bij overbelasting niet in enkele millieseconden door is heb ik ook geleerd (en ervaren), ik wilde je alleen uit de tent lokken. :D

Hoe weet je dat trouwens dat je versterker bij piekbelastingen zo veel stroom uit 't net trekken, dit kan je volgens mij niet met een simpele multimeter meten?

Alleen heb je voor die stroompieken die je versterker vraagt natuurlijk een voeding waar een heleboel kilojoules aan energie in condensatoren opgeslagen zit. Condensatoren hebben de eigenschap om heel snel te ontladen, het laden gaat bij condensatoren echter wat trager (ook vanwege de trafo en dioden die er voor geschakeld zitten), het hoeft ook niet zo snel als de voeding genoeg reserve capaciteit heeft voor de opvolgende pulsen.

De beperkende factor bij versterkers is meestal de voedingstrafo; bij een grote stroomvraag gaat de kern in verzadiging en vlakken de stroompieken dus af. Ik weet niet wat voor trafo's er in jou versterker zitten maar die moeten wel een kilo of 10 wegen!

Groeten,

Mijn versterker weegt 30 kilo, maar die trekt ook niet zoveel vermogen. Ik had het echter over de mono versterkers van bijv. Mark Levinson of AccuPhase. Deze versterkers wegen 75 tot 130 kilo en kunnen aan 1Ohm een vermogen leveren van 3000Watt. of meer. En het is altijd zo: Wat je eruit haald moet je er ook instoppen. Dus als je 3000W. uit een versterker trekt dan moet je er 3000+een beetje instoppen. Deze situaties komen overigens (bijna) nooit voor hoor. Er zijn namelijk maar weinig luidsprekers die onder de 2Ohm zakken en dus blijft het vermogen binnen de perken en dus ook de smeltveiligheid heel.

Een kleine aanpassing op mijn voorgaande verhaal. Ik heb in mijn verhaal vermeldt dat de NUL aan AARDE ligt in de meterkast. Dit is niet het geval. Alleen in de energie centrale ligt de NUL aan AARDE. In de meterkast is de NUL net als de FASE(N) gescheiden. De reden hiervoor is dat anders de aarde als geleider zou worden gebruikt en in principe kan dit wel, maar omdat de weerstand van de aarde niet overal gelijk is zou dit verliezen opleveren die met een kabel niet aan de orde zijn.

Wat was nu dat apparaatje van Henk (Audio Selectief). Ik heb hem laatst leren kennen (verslag volgt) en ik neem hem toch wel behoorlijk serieus (zover ik dat nog niet deed).

Overigens hebben Accuphase en PS audio aparaten die, wat Stefan wil, opnieuw stroom genereren ipv te filteren. Wel in de tien mille - wat is daar nu zo duur aan?

Mischien dat de NUON ons er allemaal een kado kan doen. Een betere besteding dan aan die jongens van Vitesse.

Carl

Geplaatst door Jeroen Leeflang:

Mijn versterker weegt 30 kilo, maar die trekt ook niet zoveel vermogen. Ik had het echter over de mono versterkers van bijv. Mark Levinson of AccuPhase. Deze versterkers wegen 75 tot 130 kilo en kunnen aan 1Ohm een vermogen leveren van 3000Watt. of meer. En het is altijd zo: Wat je eruit haald moet je er ook instoppen. Dus als je 3000W. uit een versterker trekt dan moet je er 3000+een beetje instoppen. Deze situaties komen overigens (bijna) nooit voor hoor. Er zijn namelijk maar weinig luidsprekers die onder de 2Ohm zakken en dus blijft het vermogen binnen de perken en dus ook de smeltveiligheid heel.

Een kleine aanpassing op mijn voorgaande verhaal. Ik heb in mijn verhaal vermeldt dat de NUL aan AARDE ligt in de meterkast. Dit is niet het geval. Alleen in de energie centrale ligt de NUL aan AARDE. In de meterkast is de NUL net als de FASE(N) gescheiden. De reden hiervoor is dat anders de aarde als geleider zou worden gebruikt en in principe kan dit wel, maar omdat de weerstand van de aarde niet overal gelijk is zou dit verliezen opleveren die met een kabel niet aan de orde zijn.

Dat aardeverhaal was inderdaad een van de puntjes waar ik m'n vraagtekens bij zette want toen onze 3-fase werd geinstalleerd werd de aarde door het Nuon apart aangeboden.

Voor wat betreft wat eruit gaat moet er ook weer in: Dat hoeft niet 1-op-1 op hetzelfde moment tot dezelfde belasting te leiden? Volgens mij kun je aan de versterkerkant gerust hoge pieken in verbruik krijgen die door je voeding aan de achterkant wel regelmatiger/trager door de voeding uit het net weer worden aangevuld. Je condensatoren dienen toch als een reservoir voor noodgevallen?

Over je opmerkingen van automatische zekeringen: Er schijnt een type automatische zekering te zijn las ik ergens dat niet van het type B16 maar C?16 is (code staat op die dingen). Dit type is trager (info uit Duits Hifi blad, als ik het weer tegenkom meld ik dit).

M.

PS. Het omgekeerde komt kennelijk ook voor: Bij mijn Marantz gebeurt het in 1 op de 3 ker dat je hem aanzet (doe ik gelukkig zelden, hij staat altijd aan, behalve bij het onweer van eergisteren) dat de automatische zekering van 16A eruit ligt.

En dat terwijl hij in rust of bij redelijk hoge belasting dit nooit doet...

Maarten,

Ik ben het roerend eens met je mening over het gedrag van voedingen.

Wat betreft je probleem met het aanzetten van je versterker gebeurt er waarschijnlijk dit: als je de schakelaar omzet precies op het moment dat de 220v spanningssinus maximaal is, en je versterker neemt meteen een high-inrush stroom op omdat al je voedingselco's leeg zijn. Kan me wel voorstellen!

Ik heb trouwens verschillende keren gehoord dat ouderwetse smeltzekeringen in de meterkast beter klinken dan die moderne schakelzekeringen. Ik heb 't zelf nooit kunnen vergelijken (oud huis; dus smeltzekeringen)maar het geeft wel te denken.

Groeten,

Geplaatst door richard:

Over de schone-stroomvoorziening,

Hier wordt geopperd een eigen aggregaat aan te schaffen. Je kan de generator natuurlijk ook met een elektromoter aandrijven, heb je geen ronkende aggregaat in de kelder staan.

Dit vind ik een beetje vreemd. Ik heb zo'n ding nog nooit gezien met een electromotor, want meestal heten deze dingen noodstroomaggregaat en dienen te werken als de normale stroomvoorziennig niet (meer) aanwezig is.

Een electromotor is inderdaad wel veel stiller, dus als je 'm kan vinden of zelf kan bouwen, is het best een alternatief.

Heren,

In een van de Duitse bladen heeft eind vorig jaar volgens mij een artikel gestaan over een fiel die dat onder zijn huis geheel geregeld had.

Een Electromotor dreef een Dynamo aan die schone stroom opwekte voor de audio.

Gelukkig kon de eigenaar het ding ook uitzetten (en dan werd er gewone netstroom naar de groep geleid).

Ik herinner me een prijs van vele duidenden DM gulden plus installatiekosten (isolatie, versteviging kelder etc., keuring etc. )

Daarnaast was de energierekening ook niet mals, want de motor moet berekend zijn op de maximale behoefte aan stroom en loopt daarna altijd op een vast toerental (om de spanning constant te houden). Als je dus geen klasse A componenten hebt dan staat het ding dus veel meer stroom te eten dan er wordt afgenomen.

Of in feite draai je altijd klasse A voor wat de energierekening betreft.

Niets voor mij.

Maarten

PS. Tweede keer dat ik vandaag naar een Duits blad refereer. Ik moet maar eens gaan zoeken...

PS. Stefan, 5 sterren voor jou voor je technisch prikkelende bijdragen (hoop dat je je snel weer beter voelt)

Geplaatst door Stefan:

Maarten,

Ik heb trouwens verschillende keren gehoord dat ouderwetse smeltzekeringen in de meterkast beter klinken dan die moderne schakelzekeringen. Ik heb 't zelf nooit kunnen vergelijken (oud huis; dus smeltzekeringen)maar het geeft wel te denken.

Groeten,

Stefan,

Dank voor je suggestie voor de Marantz. Ik hoop dat ze toch even kijken bij Marantz. Echt prettig werkt het niet zo.

Over de smeltzekeringen: Omdat ik drie fases heb aangevraagd en op een schone fase de hifi aangesloten maakte het type zekering minder uit, want je hebt voor deze aparte fase toch een aardlek nodig tegenwoordig, en daarachter dan de zekering. Ik heb daarom een combinatiezekering genomen, zo'n allermatt met aardlek en zekering in 1 dat scheelt mooi een component in de stroomketen.

Die Allermatts kan ik iedereen aanraden, ook voor een groep waar je je tuin opzet. Sinds de aardleks naar 30mA zijn gegaan in moderne woningen (was 500mA) kun je bijna niets in de tuin vastpakken of je aardlek vliegt eruit (leuk voor de diepvries). De tuin en de hifi hebben nu ieder een eigen fase en een eigen aardlek. Veel beter.

Maarten :D

Geplaatst door Maarten:

Stefan,

Dank voor je suggestie voor de Marantz. Ik hoop dat ze toch even kijken bij Marantz. Echt prettig werkt het niet zo.

Maarten,

Ik betwijfel of jou probleem een defect is in de Marantz (over welk type praten we eigenlijk?) waarschijnlijk komt het gewoon door een grote bank lege elco's in je voeding. Deze geven door hun lage impedantie een soort van kortsluiting naar massa toe en trekken dientengevolge kortstondig veel stroom.

Het geeft wel aan dat je een lage voedingsimpedantie hebt en dat heeft klankmatige voordelen!

Misschien heb je nog wat andere apparaten op dezelfde zekering staan?

Wat betreft mijn gezondheid gaat het de goede kant op, nadeel is wel dat als ik weer ga werken ik niet veel tijd meer over heb om te forummen.

Groeten,

De oorzaak van de springen vand e stop bij de Marantz is een veel voorkomend probleem.

Zoals we allemaal weten zit er in (bijna) iedere eindversterker een transformator. Bij de ene versterker wat groter dan bij de andere, maar hij zit er in.

Een transformater is zoals wij allemaal weten een spoel (primair) met een kern en om diezelfde kern ook nog

Stefan, Jeroen,

Dank voor jullie reacties. Ik vermoed inderdaad dat de bouw van de Marantz dit verschijnsel in de hand werkt. Tja, hoe minder in de keten hoe beter.

Overigens, op deze hifi groep staat behalve de hifi ook echt niets anders :) maar ook als de versterker (PM-14mk2KI) alleen op de groep staat gebeurt dit. Ik laat hem dus maar aanstaan zolang het niet onweert.

M cool.gif

Een versterker is over het algemeen niet erg gevoelig voor bliksem inslag. Eerder apparaten met een antenne ingang, dus tuners en tv's raken vaak beschadigd door Bliksem.

Maar bij een echte voltreffer blijft ook een versterker niet heel. Je moet dan zelfs blij zijn als je huis nog bewoonbaar is.

De stekker uit het stopcontact halen is de enige echte veiligheid tegen bliksem inslag.